handdator

Visa fullständig version : ..åter till Karpathos....


Mikke
2013-08-11, 04:04
...efter att kollat å kollat å kollat biljettpriser å resor så höll jag peau att köpa en enkelresa från Landvetter via Barcelona till Rhodos för ca 1300 SEK, och som skulle ta ca 11 timmar....

Men skam den som ger sej, så efter ytterligare ett digitalt varv genom de vanliga flygbolagen som flyger på Grekland uppenbarade sej plötsligt en enkelbiljett på Fritidsresor för 498 SEK direkt till Rhodos....och på den högg jag, förstås....;-)
Lite kul att komma så tidigt i september, då jag haver förstått att en hel del andra kända nordeuropeiska karpathosveteraner (NEKV) ävensoeau kommer att dimpa ner därstädes ungefär samma tid...
Så nu blir det till att omedelbums börja ställa iordning/fixa/arrangera allt härhemma innan det bär iväg....tre vekker går ibland väääldigt fort....
Mikke

Kalimera
2013-08-11, 10:34
uppenbarade sej plötsligt en enkelbiljett på Fritidsresor för 498 SEK direkt till Rhodos....och på den högg jag, förstås....;-) Grattis till det priset! Hoppas att du rapporterar under resan. :)

Masse
2013-08-11, 12:37
Underbart sätt att resa Mikke!
Ha en go tur och håll oss som vanligt välinformerade.

:) Masse

Athanasia
2013-08-11, 12:53
Men Mikke!!!!Varför åker Du bara till samma ställe.....Ang_elxKreta finns ju också

yannis
2013-08-11, 13:58
Och vad gör du då, Phia? Ang_elx
Birgitta.

Mikke
2013-08-11, 14:06
Men Mikke!!!!Varför åker Du bara till samma ställe.....Ang_elxKreta finns ju också

....Ja, Kreta har jag faktiskt varit peau, sju ggr.....Jag tog vägen över Chania hem i oktober förra året,för där har jag en släkting som jobbar där och är gift me en kretensisk bonde och har tvenne barn.
Sen är ju inte det Karpathos som jag lämnar precis detsamma som jag kommer tillbaka till....sen är jag ju då och då på Rhodos och en gång var jag på Samos....;-)
Mikke

karinafp
2013-08-11, 14:59
Varför åker Du bara till samma ställe.....

Varför ställs den frågan aldrig till de som har sommarstuga i Sverige? ;) Det är väl egentligen ingen skillnad... Ang_elx

Karin
som också får den frågan alltför ofta... :cool:

pawik
2013-08-11, 15:10
Ha en skön resa Mikke!!:D:D

/pawik

Riitta
2013-08-11, 15:40
Får inte du den frågan också ofta Athanasia:rolleyes::) Varför åker du alltid till Rethymnon:)

Många har ju sina favoriter (jag också) som man längtar och vill återvända till:) Klart hade man obegränsad med pengar och möjligheter så finns det ju mycket man skulle vilja se i Grekland och världen:)

Trevlig resa, vart ni än åker, folk:)

Riittabye_bye

Athanasia
2013-08-11, 16:12
Får frågan många ggr..och jag hoppas att Ni förstod att det var ett skämt,,,flabb_flab

Mikke
2013-08-11, 23:13
Får frågan många ggr..och jag hoppas att Ni förstod att det var ett skämt,,,flabb_flab

Joorå,att du skoja lite,förstod jag....det tykkeja ebra...
Mikke

yannis
2013-08-12, 05:43
Jag förstod också, Phia.
Rethymno är ju inge fel ställe att vara på. :)
Birgitta.

Mikke
2013-08-14, 00:11
......kikade lite på resor hem till Sverige, men när jag kom på Fritidsresors hemsida och klickade på sista-minuten, så kom inte den vanliga sidan upp, där bl.a resor TILL Sverige brukar stå......
Jag har ofta flugit me dom hemåt i oktober, men nu måste det ha hänt nåt....
Sagt och gjort, jag skrev förstås till dom och frågade.Det är säkert flera sena Greklandsresenärer som ska hemåt i okt/nov,så det är bra att ha lite koll på vilka flygbolag som erbjuder enkelresor hemåt.... Finns det nån på Kalimera som kan bidra med lite info i denna fråga, månne?? Gjorde en sökning på Skyscanner.se och Norwegian flyger hemåt från Athen till Arlanda för runt en tusing iallafall....Alltid något...;-)
Får nog ta och kolla tågtider också.....
Iallafall haver jag fått kontakt me min tandläkare på Karpathos idag, och det känns ju bra....Dax för en ny krona...
Mikke

Mikke
2013-08-14, 13:50
...fick svar från Fritidsresor, som visst säljer enkelresor till Svärje, skrev hon. Men tydligen har dom ändrat, så man går direkt på första sidan och väljer enkelresa, och sen när man kollar avfärdsort, så kommer visst de icke-svenska orterna upp.... Hursomhelst, trevligt att dom svarade så fort, och dessutom undertecknade mailet med ett personnamn,vilket gör det ännu trevligare.... Jag ska susa runt och kolla hure e.....;-D

Sen fick jag ett kort mail från Andreas Diakidis, som berättade att sönerna Logothetis och Minas ska iväg till skolan på Cypern i början av september, och att fru Maria åker efter lite senare...Plus att han tagit ledigt från gatuchefsjobbet och är tebax där 24 augusti...
Mikke

Lissi
2013-08-14, 16:15
Mikke, har man bara kommit ner så spelar väl hemresan inte så stor roll :eek:

Lissi

Mikke
2013-08-14, 19:02
...haha....tja, kanske inte alldeles prexxist när man kommit fram, men allt efter tiden går på Karp så blir ju hemresan allt viktigare....
Speciellt för för mej och andra som inte har nån returbiljett....;-)
Mikke

Riitta
2013-08-14, 19:05
Mikke, du fyller väl "passionär" på Karpathos, så du kan ju stanna där;):D

Riittabye_bye

Lissi
2013-08-14, 20:10
Ja måste man egentligen hitta en returbiljett när man är på ett ställe man trivs så bra på? :rolleyes:;)

Lissi

Mikke
2013-08-14, 23:52
...uschianemej,vikka svåra frågor I ställer te gammgöbben Vendel...

Riitta: jovisst blir ja 30+35 nu i september, men sluta jobba....allri i live...;-)
Chefen frågade ifall jag skulle sluta, men ja sa nehej du....
Sen ligger det väl ett förslag om förlängning till 69 i Rixdan, eller hur ?? Det kommer säkert att gå igenom under min kommande tvåårsperiod, och haver jag hälsan, så fortsätter jag säkert...jobbar ju 80% nu, men kan väl sakta gå ner efterhand..

Lissi: jovisst trivs jag bra på Karpathos, men jag trivs nog bättre hemma rent generellt...Att växla mellan två ställen funkar bra för mej, iallafall nu....Imorrn kanske det är annorledes...

Jag uppskattar mitt lilla hybble,båtar,mc å alla grejer hemma i Kallsta extra mykke när jag kommer hem från Karp,är väl mindre hemmablind,kantänka och när jag kommer till Grekland, så uppskattar jag det också...fast jag inte har så mykke grejer där....än...;-)
Mikke

Mikke
2013-08-24, 01:49
...tiden går och "förberedelserna" för Karpathosresan fortsätter med ökad intensitet.......
Jag har bl.a en gammal plasteka, där relingslisten var helt kaputt, och den haver jag nu bytt ut, ( ca 25-30 m )betsat och lackat 4 ggr....
Plus allt annat pyssel som man inte tänker på, men som poppar upp under arbetet,årtullar,sittbräder,tofter,etc....

Förhoppningsvis blir ekan såld innan jag åker, men om priset inte passar killen som var och kikade, så behåller jag henne och försöker sälja henne till våren....
Imorrn ska hon målas inuti, och det tar väl nån/nåra timmar....

Näxta projekt på listan är att ta upp träsnipan Hedvig, och innan dess måste jag se över hennes båtkärra. Förra våren när jag satte i henne, så ramlade ena framhjulet av....fast efter att hon hade kommit i sjön....att byta rullager är inget man gör varje dag....;-(

Koll på post och vattning av plantor hemmavid är fixat, samt ävenså klippning av diverse gräsmattor.
Att jag sen hade tänkt byta alla stötdämparna på min goa gamla (1990) Golf innan Karpathos är ju bara att glömma,det får bli när jag kommit hem.

Men det är lite kul att ordna med "allt" innan man ska iväg, för då börjar resfebern stiga och jag börjar tänka lite mer på resan&vistelsen än tidigare....Sen får jag ju lite koll på allt skrot som haver samlats sen senaste resan..

..å idag fick jag tre fina (beg) kortärmade skjortor på stan för en femtilapp....;-)

Det ser verkligen VARMT ut neråt Grekland på kartan när jag senast såg på väderleksrapporten...
Mikke

Mikke
2013-08-25, 20:55
...ringde till Chroni Panaretos (Pelagos) idag,och han hade blivit stolt farfar....Yngsta dottern Irini hade nedkommit med en flicka.
Pelagos rullar på helt ok, och han skulle strax ner dit och börja förbereda kvällen...;-)
Mikke

Riitta
2013-08-25, 22:00
Farfar har han väl ändå inte blivit;):D

Riittabye_bye

Mikke
2013-08-25, 22:34
Attans....
(tur at tja inte skrev mormor..;-)
Naturligtvis har han blett MORFAR....
Mikke

Mikke
2013-08-28, 22:33
....nu går förberedelserna för resan in i SKARPT läge....
Finnjollen Faxe (nr 562) åker upp ur spat på freda, och Hedvig åker upp på måndag.....Nya gräsklipparn har gått en runda och puttrar på finfint....Alla inlämnade instrument är lagade och bara en kontrabas står kvar i källarn,lagad och klar,hämtas till helgen. Ska klippa de gråa och glesnande hårttestarna också, men det får bli innan resdagen. Det finns en jettebra frisör breve universitetet, så dit går jag....
Kvällarna börjar mörkna och igår natt var det 9 grader kl 03.00.....
Mikke

Ylva A
2013-08-29, 20:56
9 grader kl. 03.00. Vi hade 4 kl. 7 för några dagar sedan. Då gjorde vi som flyttfåglarna. Vi kommer troligen till Karpathos i mitten av september. Först hade vi tänkt oss till Anafi. Läste två recensioner över ön. En var helt lyrisk, den andra visste inte hur fort de skulle komma därifrån. Så nu väntar vi tills Janne har varit där och kollat läget. I år blir det alltså Karpathos igen.

camarina
2013-08-29, 21:16
bye_byePerfekt val.klapp_klapklapp_klap

kerstine
2013-08-29, 21:41
Vi var på Karpathos för första gången i september förra året och nu sällar vi oss till gruppen "återvändare"!! Jag förstår att det är många som återvänder till Karpathos år efter år. Vi åker ner 19/9 och planerar att hyra bil direkt på flygplatsen i år. Förra året bodde vi på Kalimera. Vi hade helst velat bo där igen men det var fullbokat. Nu får vi se var på ön vi hamnar! Vi har inget boende bokat utan kommer att ta dagen som den kommer!

Lissi
2013-08-29, 21:42
Så nu väntar vi tills Janne har varit där och kollat läget.

Ha , ha....ja det är väl ibland lite så här på Kalimera:D

Tur man vet vart man vill åka ;)...och jag vet att ni skämtar.....

Lissi - 12 dagar kvar

Mikke
2013-08-30, 21:39
....så haver fredan förflutit, iallafall den ljusare delen.....
Finnjollen Faxe, östes relativt smärtfritt, sen backades den gamble Golfen ner och sen drog jag upp jollen på ett kick. Kärran var redan nerrullad, och med hjälp av en vänlig förbijoggande ung dam fick jag upp jollen på kärran,som sedan bands (!) fast i Golfen dragkula och kördes upp till trägårn....
Passade på att lägga snipan Hedvigs spristagrigg på jollen också,så kom den hem på samma gång....Skönt att för en gångs skull vara ute i tid och inte behöva jäkta de allra sista dagarna innan resan....
Just nyss (fre 21.34) ringde jag till Andreas Diakidis (Zephyros) som naturligtvis satt på Pelagos.I bakgrunden hörde jag Chronis och Florios, men det var lite svårt att samtala, så det blev lite kort...Han och dotter Sofia hade varit på Rhodos några dar, det hörde jag iallafall....;) Nu har jag bara tre dar till på jobbet, sen far jag.....(peppar,peppar,knack i trä...)
Mikke

Ylva A
2013-08-31, 18:40
Nej, vi skämtar inte. Det är bara utgångsläget som är ett annat. Vi lämnar "ön" en vecka och gör en liten utfärd. Karpathos, och framför allt Avlona, lämnade djupa spår av längtan i mig./Ylva A

Mikke
2013-08-31, 23:34
Avlona är en by som jag gärna återvänder till. Har välan varit där 3-4-5 ggr,och hoppas kunna komma dit nu i september igen.Byns enda taverna är ju en givet ställe att stanna på för att käka,etc...
Mikke

Ylva A
2013-09-01, 17:57
Ja Micke, där har vi ätit. Vet Du om det går att ligga över i Avlona?/Ylva A

Niaas
2013-09-01, 19:07
Ja, det er bare å kontakte tavernaen i Avlona, de har rom til utleie. Eventuelt kontakt tavernaen som ligger i trappene innover i Olymbos, det er samme famlile.

Ylva A
2013-09-01, 20:58
Tack för svar Niaas./Ylva A

Mikke
2013-09-03, 23:51
Lyckades få upp träsnipan Hedvig igår kväll, men inte utan en del konsternationer.....
Dels kom jag igång (för) sent,dels var bommen ner till rampen STÄNGD, så alternativen var att åka över cykelbron eller runda tjärnet och åka på promenadvägen.... Jag valde det senare. Hade hoppats att kunna dra upp henne med Golfen, men se, det gick inte....Hon kom halvvägs upp, sen spanns det loss i gruset samt den (för vissa) välkända doften av brända lameller spred sig i bilen...
Så vi, en kompis hade lyckligtvis anslutit sig, gick över till Plan B. D.v.s. att lossa från bilen och fästa i den mkt gamla vinschen...Vinscha,vinscha å veva tusen varv per centimeter......Saaaakta,saaaakta kom hon upp och låg rätt på trailern !! Oh,lycka....Mörkret hade sänkt sej och en joggerska hade snubblat på wiren....som tur sprang hon inte så fort,så det gick bra....Hur hon undgick att se att det var febril båtupptagningsverksamhet övergår mitt förstånd, men det är det ju mycket som gör....;-)
Sen smygkördes hela konkarongen i den svarta kvällen tillbaka på samma promenadväg utan något nattligt möte. Att sen handrulla in båt på trailer in i trägårn mellan häck,hus och bilar fick väl gå, men inte vare stora marginaler....
Idag hade jag tänkt täcka henne vid hemkomsten från jobbet, men då hade avloppet korkat igen i vårat lilla hyreshus, så det blev annat att tänka på....
Slutsats:ingen idé att planera, det blir ändå aldrig som man tänkt....
Jag ser morrondagen an med tillförsikt....
Mikke

Lissi
2013-09-04, 09:06
Jag ser morrondagen an med tillförsikt....
Mikke

Ja det måste ju bara bli bättre ;)

Lissi

Mikke
2013-09-04, 13:07
...javisst bidde det bättre,för på förmiddan plongade min sms-tågbiljett in, sen ringde jag kollade hure gick me avloppet, och det var rensat å klart.
Det mesta, eller nästan allt är fixat för resan, nu är det "bara" att packa och att be nån skjutsa mej till stationen imorrn....
Mikke

Mikke
2013-09-04, 23:16
Tjoho....så gick denna dag också.Var på jobbet vid sjutiden, och gick hem lite tidigare, vid tre-snåret. Sen klippte jag två gräsmattor, och sen började jag täcka snipan Hedvig. Allt detta tog sin tid, så det sista täckeriet skedde till pannlampans sken....Nu ska jag packa. Tåget till Gbg går 09.42, och grannen öppanpå har vänligen lovat ge mej skjuts......
Mikke

Mikke
2013-09-06, 18:26
....soaeu kom jag till Landvetter och planet gick i tid, och vi landade ca 20 minuter innan utsatt tid,som var 22.25. Sen ut till bussplatsen, och den kom vid 23.15, och innan jag hade lufsat upp till Mango,soeau var nog klockan 24......
Sen bums i saeng, och vid elvatiden idag knallade jag bort till vandrarhemmet, med en bit Vaesterbottenost. Sen satt jag daer nan timme och snakkade med Caliope och deras dotter .Panayotis var borta med bilen peau service. Sen knallade jag ivaeg och kopte en flygbiljett imorrn lordag kl 19.30.
Just nu aer jag pa barnkalas, Dimitris och Amalias (Mango) yngsta son fyller 8......
Tangentbordet jag anvaender aer helt bortom all kritik,daerfor far jag ge mej att skriva nu......
Mikke

Mikke
2013-09-08, 12:04
...och sa bidde det lordag, och da var det dax att forsoka ta sej (mej) ut till flygplatsen. Dimitri jobbade, sa han hade inte tid, men jag fragade Panayotis pa vandrarhemmet,som numera heter Rhodos Pension, och han hade tid. Sa vi knallade ivaeg till sodra porten,daer han hade sin bil och salunda kom jag ut i vaeldigt god tid,vilket aer skont. Planet gick 19.35 och jag fick en STOR hollaendare bredvid mej, Piet, som brukar bo pa Karpathos ett halvar at gangen. Vi tog en taxi till Pigadia tillsammans,sa jag blev avslaeppt vid 7/11 och knallade ner till Pelagos, i hopp om att bl.a traeffa Andreas, som hade sin fodelsedag idag,lordag. Nu var han inte daer, men en hel del andra bekanta, sa det var minsann trevligt att se dom igen !! Sa smaningom kom Andreas, och skjutsade upp mej till Florida Studios, daer jag skulle bo. Daer bor jag nu, helt allena i eget hus.....
I morse vaknade jag av att nan bankade pa dorren, och jag for upp som skjuten ur en kanon....Det var Rolf Overstrom, varan finske ex-fiskhandlare, som kommit for att haelsa pa.....Sa han fick smaka lite Praest-ost och dito Vaesterbotten, och sen akte jag med honom ner till Pelagos, daer jag lanade en scooter av grabbarna pa AutoMotoCenter....
Just nu sitter jag pa Zephyros, som aer fullbelagt. Det lilla annexet med fyra lagenheter aer faerdigt, och kommer att hyras ut naesta saesong. Det aer ca 26 grader och lite lagom bris,sa nu ska jag ta och aka in till stan och bunkra upp lite mat.....
Mikke

Kalimera
2013-09-08, 19:21
Det aer ca 26 grader och lite lagom bris,sa nu ska jag ta och aka in till stan och bunkra upp lite mat.....Välkommen "hem" Mikke! :)

Mikke
2013-09-08, 20:04
Takk,takk Janne! Den lilla ( 50 cc) moppen som (tills vidare) jag lanat av Vasilis pa AutoMotoCenter aer verkligen PIGG....Hastighetsmaetaren funkar inte, men varvraeknarn....Pep ivaeg och tjakkade soppa, och den gick saekert i 80-90.....Nu far jag borja tat varligt, neman e,eller snart blir en gammel gubbe ska/bor man inte fara fram sa fort....men kul ere !!
Garden Villa aer besokt idag,for Riitta & Leif bor daer, sen var jag till Kalimera och haelsade peau hos Tomas och Bingan,som hade den stora balkongen i mitten peau andra vaningen.
Pelagos kikade jag in vid passage, och dom aer nu tre servitorer.... Det blaser raett bra och tempen haver sjunkit, sa jag har faktiskt jacka peau mej. Imorrn taenker jag sticka till tandlaekarn sa tidigt jag kan,for att se till att jag kommer med peau hans "att-gora-lista".........Nu kom Andreas och vill staenga, sa jag sejer hej da.....
Mikke

camarina
2013-09-08, 21:26
Åh vad jag längtar tillbaka. Känner igen det du skriver om. :) och kalimera där trivs jag så bra. Pelagos tränar på danser så nästa år ska jag gå upp och dansa._B-ananabye_bye

Masse
2013-09-09, 00:50
Pep ivaeg och tjakkade soppa, och den gick saekert i 80-90.....Nu far jag borja tat varligt, neman e,eller snart blir en gammel gubbe ska/bor man inte fara fram sa fort....men kul ere !!
...........

Mikke

Visst ska/bör man det Mikke!!!!

Vi hyr alltid moppe ett antal dagar varje gång vi är i Grekland. Och när jag efter dagens utflykt släppt av kära hustrun vid hotellet försöker jag ofta ta en tur på egen hand genom stan/byn. Man kan alltid skylla på något .... behöver tanka, borde köpa mera vatten nu när vi har moppe, etc etc etc.

Och även om jag är 60+ så är det härligt att fräsa på lite grand och känna vinddraget i det lilla hår man har kvar. Livet är till för att levas! Kör hårt! :D

:) Masse

Mikke
2013-09-09, 11:49
...mandag 9 september.
Efter en tuff natt med raett mykke mygg,sa kvicknade jag vael till vid 9-tiden. Maste skriva lite om Myggus Terribilis, som finns haer pa on. Dom skiljer sej markant fran vara svenska/nordiska mygg genom att vara:mykke mindre,mykke snabbare a svarare att ha ihjael.....Mina ben aer prickiga, men i det stora hela, ett lappri....Har kopt myggspray, aeven om det inte verkar hjaelpa naemvaert.....
God frukost i solens glans pa Florida Studios raett stora balkong. Jag aer helt ensammen daer, och kan gladeligen robba alla andra rum pa diverse fornodeheter,sasom koppar,kastruller,knivar,etc.....Badlakan aer ju ett maste. Varmvattnet racker hur laenge som helst, och idag rakade jag av mej skaegget....
Grannen har enligt Andreas, som blivit biten, en galen hund, sa jag har skaffat en rejael planka. Anfaller den mej sa ska den till de sella jaktmarkerna omedelbums....Andreas visade mej bilder pa sitt hundbett.....
Jag vattnar tregarden varannan dag,sa idag bidde det inget. Den snabba scootern behaller jag tills vidare.... Sen for jag ivaeg och stannade vid AutoMotoCenter, daer tvenne italienska,mindre damer hade lite besvaer med att komma upp pa en 125cc scooter. Tyvaerr snakkade dom ingen engelska, men mina 13 italienska ord verkade raecka till att fa reda peau att dom skulle till Amopi,sa jag erbjod mej att visa genvaegen forbi Garden Villa upp till stora vaegen till flygplatsen,Ampopi och Menetes....Detta chevalereska erbjudande mottogs med tacksamhet, och damerna vinglade ivaeg bakom mej i snigelfart...
Varsamt lotsade jag dom forbi Garden Villa och dom fortsatte i tangentens riktning, hoppas att jag far se dom senare.......Scootern var lite for hog for deras korta ben, men det gar saekert bra......
Sen stack jag upp till tandlaekarn/dental surgeon Dimitri Spanos.Hans sekreterare tog betaeckning naer jag kom, och visade stolt upp pa datorn att jag minsann var inbokad naesta vecka....Jag hade hoppats pa denna vecka, men man far vaelja sina strider, sa jag laet mej noja med detta. Det utlovade vinet som sekreteraren tillverkar utlovades dessutom....Det ser jag fram emot. Just nu pa Zephyros, tempen aer 28 celsius,bla himmel och laber bris. De flesta gaesterna aero utflugna, blott fru Maria med dotter Sofia samt den allerstaedes naervarande, ukrainska staederskan Nadja,som uttryckte glaedje att jag rakat mej....Sofia sjunger bra, och jag hade hoppats att Andreas fixat en gitarr at henne, sa att jag kunde ge henne lite lektioner, men icke....sa hon sitter just nu och plinkar pa min mandola.....Vad dagen i ovrigt har att erbjuda aterstar att se....
Jo, jag glomde att jag varit inne i jaernhandeln och skaffat nagra nya rorkopplingar, for som jag tidigare naemnt, sa vattnar jag traedgarden pa Florida Studios, och en av dom laeckte forskraeckligt.....Far se om jag kan laga den.....
Over and out for now,
Mikke

pawik
2013-09-09, 18:58
Alltid trevligt med dina inlägg Mikke.

Hälsa Riitta och Leif om du ser dom igen.

/pawik

Mikke
2013-09-10, 12:03
Alltid trevligt med dina inlägg Mikke.

Hälsa Riitta och Leif om du ser dom igen.

/pawik

Tack, Pawik !! Jag ska haelsa dom soeau gott, jag ser dom ofta.....
Tisdag 10 september.
Kom relativt tidigt hem till Florida Studios igar kvaell efter en stund pa Pelagos. Hade med mej en ny undervattningsficklampa till Chroni, och vi far vael se hur den funkar i skarpt laege....
Ngt mindre mygg pa natten, kanske blasten gor det svarare for dom att flyga..vad vet jag?
Sen ivaeg till Garden Villa och ner i kaellern daer for att ta med lite egna grejer...Bl.a hittade jag ett paket Lofbergs Crescendo, vilket jag helt glomt, men som jag tydligen lovat fru Maria Diakidis....sa hon ska fa det. Undrar hur det smakar efter att ha legat i kaellarn hela sommarn....Annars kan hon ju fa ett halvkilo Gevalia, som jag kopte pa Landvetter....63 SEK/halvkilot.....
Navael, nu haver jag min egen hjaelm, vilket kaenns bra. Just nu som vanligt pa Zephyros, men ska sticka in till stan for att leta efter nan sorts polyurethan-lim, for ett par av mina sandaler (Dunlop) har borjar dela pa sig....
Imorrn ska jag upp till Stes, bortom Othos, for att kika pa hur man gor vin haer....
Mikke

Kalimera
2013-09-10, 15:20
Imorrn ska jag upp till Stes, bortom Othos, for att kika pa hur man gor vin haer....Intressant! Hoppas du berättar om det. :)

Mikke
2013-09-11, 11:05
....onsdag 11 september.
Ja, sa vaknade jag vid halv atta tiden och gjorde mej iordning for trippen upp till Stes.Tog med starkt kaffe i termos och lite lagrad praest-ost och prosciutto, och kameran forstas. Funderade ett tag peau att ta med mandolan,men laet den vara hemma. Sen for jag ivaeg direkt upp mot Aperi, men stannade vid Manolis mack och tankade. Sen pep jag upp i bergen, genom Volada och Othos och strax utanfor den senare sa gick det upp en vaeg till hoger, och den tog jag.....Sen puttrade jag peau och kom over ett kron och daernere sag jag en kyrka och ett hus strax intill. Naer jag naermade mej staellet,sa horde jag en skarp vissling, och sa vinkade folket. Sa det var bara att svaenga ner och parkera. Det var tre personer sysselsatta, dels den alban,vars dotter Jota jobbar som kassorska i den nyaste supermarket-affaeren, sen en dam och slutligen en aeldre man, som presenterade sej som Michailis, och som aegde pressen samt marken och huset. Han hade bott och jobbat i Australien med skor, men var nu pensionaer och hade vintillverkningen som en hobby. Dom producerade ca 800 liter/kg om aret, och sen fick jag en tur i huset oxo. Daer hade han fint korkade flaskor med egen etikett, och snaellt nog fick jag en flaska, som han dessutom signerade....
Det blir nat att korka upp hemma i Kallsta, naer snon ligger djup och tempen visar minus 30....
Det fanns dessutom en elektrisk kvarn, daer Jotas farsa skottade druvorna. Druvkrosset langades sen upp i den hydrauliska pressen fran Italien, och saften/vinet som kom ut haelldes over i plastdunkar for senare filtrering och lagring. Michilis beraettade att ibland sa kokade dom saften for att fa vinet starkare... Naer jag sen langade fram fikat,prosciutton och den lagrade praestosten,sa lat dom sej vael smaka....Det hade varit ballt att haft mandolan med, men dom skulle ha party pa sondag och jag var vaelkommen dit, sa om jag aker, sa tar jag med mandolan.....
Igar sa var jag uppe till SevenEleven och laemnade den svenska mail-adressen som jag lovat.Den fina bilen stod daer, och killen som aegde den visade vad han hade gjort.Bara ljudanlaeggningen hade kostat runt 8000 Euro.....Imponerande!! Han lovade maila det svenska paret vars adress han hade fatt, och han fragade oxo om Kalimera,vars adress han fick.......
.Den aeldre gentlemannen som satt daer fragade om jag kunde/ville gora en skylt at en dam.Hn hade tydligen sett den jag gjort at Pelagos. Da jag forhort mej om storlek,text,etc, sa sa jag att det kunde jag nog, sa idag pa eftermiddan ska jag dit och kika pa skissen....
Nu befinner jag mej forstas pa Zephyros, och daer aer mor Maria, hennes mor Sophia, dottern Sofia, samt Andreas och Marias pappa Minas.
Igar var jag uppe hos Mimi och fick lana en mindre gitarr, for dottern Sofia aer lite sugen pa att laera sej spela....Vi far vael se hur det gar....
Mikke

Mikke
2013-09-12, 10:02
Torsdag 12 sept.
Nu pa Zephyros. Idag kommer och laemnar gaesterna, och en buss har redan vurt haer och Maria vaentar pa hollaendarna,som ska komma forst. Sen ska svenskarna komma.
Igar kikade jag pa den eventuella skylten, men det jobbet hade vaext, skylten skulle vara dubbelt sa stor, jag skulle dessutom saga till den, och det hade tillkommit en hel del extra, sa jag tackade nej. I forsta hand vill jag vara tillgaenglig for Andreas och i andra hand for Chroni pa Pelagos, och denna skylten skulle ta raett mycket tid.
Igar kvaell sa fick Andreas och jag fixa till ett kylskap at tva damer fran Malmo. Det var den lilla luckan for frysboxen som inte staengde, for fjaedern var av.Men vi tog en som funka fran ett annat kylskap och bytte pa nan minut och damerna blev glada for servicen.
Nu ska jag scootra upp till kusinerna Roysakis, som driver ett litet snickeri och se om jag kan fa tag i en braedlapp som skaerbraeda.....En inte helt ovesentlig detalj....:-)
Mikke

Kalimera
2013-09-12, 10:54
Tack för vinrapport Mikke! Flaskan du fick kommer säkert smaka i vinter. Kanske extra gott för att den är signerad. :)

Mikke
2013-09-12, 13:39
Jo, den kommer saekert att smaka, men jag tror nog att jag aker upp till Stes en gang till och koper nagra mer flaskor......Tydligen aer omradet runt Stes Karpathos eget vindistrikt...Jag far forska lite mer i detta aemne....Oenologia...
Hos Roysakis fick jag en fin bit 11-lagers plywood, som jag fixade till och slutligen bestrok med egen, eller iallafall tidigare aegda, linolja....
Alla bussar haver kommit och bland alla svenskar som kom till Zephyros vare en kille fran Kristinehamn....
Mikke

Mikke
2013-09-12, 16:13
...jag smet fran Zephyros och letade reda pa Tomas o Bingan,som bor pa Kalimera och vanligtvis ligger pa stranden prexxist nedanfor deras lilla hotell. Sa jag knallade dit och dom sag mej innan jag sag dom....
Hade bytt till badbraller pa Zephyros, sa det var bara att bita ihop och ga i vattnet....Sanden var jettehet,sa jag fick ga i sandaler och staella dom vid vattenbrynet. Kanske var det 25-28 grader i vattnet, och raett manga som badade. Det bidde en kortis for mej, och sen upp och laesa litegrann.....
Nu tillbaka till Zephyros, och vi ska borra upp nagra hyllor och kanske fixa den gnaellande saengen for damerna fran Malmo....Enligt ryktet sa har aevenseau det finska gaenget fran Jakobstad anlaent till sitt vanliga staelle strax bortom Constantios Palace....Doeau har dom saekert bokat sitt stambord pa Pelagos i kvaell.
Mikke

karinafp
2013-09-12, 17:17
Tydligen aer omradet runt Stes Karpathos eget vindistrikt...Jag far forska lite mer i detta aemne....Oenologia...

Det finns en holländare som odlar och tillverkar vin ovanför Volada. Thas nånting heter han. (Jag och namn... __D) Kallar sina viner "Thassos", för "alltid retar det någon"... Ang_elx Riktigt goda viner. :p

Karin

Jason
2013-09-13, 08:23
Hallå Mikke! Nu är vi så långt ifrån varandra som det går i den Grekiska övärlden (nästan) då vi är på Thassos. Var ju på Karpathos -96, tänk vad tiden går, sju år sen!
Själva skall vi ta upp vår Mamsell III, Solö Cabin från -65, sista helgen i september, så vi kan bara vara borta tre veckor :-(
Hälsar Jason & Maria

Mikke
2013-09-13, 10:57
Hej Karin !! Ja, jag har ocksoeau hort att det ska finnas en vinframstaellande hollandare......
Jason, lycka till med upptagningen,det aer alltid en aning stressande att ta upp batar,det aer mycket som kan ga fel....iallafall for mej, haha....
Idag aer det ocksa mycket varmt,phuu....och myggen var manga i natt....
Mikke

Ylva A
2013-09-13, 17:25
Hej Mikke,
Finns det någon vinfabrik på Karpathos? Vi besökte en på den lilla ön Kythera, men såg ingenting om Karpathos.
En helt annan fråga. Vi funderar på att ta med bilen från Kreta. Vet Du hur vägen är mellan Olymbos och Avlona? Går det köra med vanlig bil eller skall vi lämna bilen hemma på Kreta och hyra en jeep när vi kommer över i slutet av september?
Jannis och Ylva A

Mikke
2013-09-14, 14:08
Lordag 14 september.

Hej Ylva!!
Nan direkt vinfabrik pa Karpathos har jag inte hort nat om, men daer jag var sag det semi-professionellt ut, och det kanske finns nan som framstaeller storre maengder vin...ska kolla detta vid tillfaelle och aterkomma i aemnet.
Fran Olympos till Avlona gar det finfint att aka med vanlig bil. Det aer vael bara de sista hundra metrarna till Avlona som inte aer asfalterad. Men ska man vidare,forbi Avlona och ner mot Tristomo,sa gar det naturligtvis laettare med en jeep. Fast vaegen tar slut ca 4.5 km innan Tristomo,och sen far man knalla.....

Igar bidde det inte mycket jobba, for det var over 30 grader och inte sa mycket vind heller,vilket gjorde det lite kladdigt, vad man aen gjorde, eller inte gjorde...
Iallafall badade jag en vaenda, for jag hittade Tomas och Bingan nedanfor Kalimera. Hade med mej mandolan,och det satt ett gaeng norrmaen och dito kvinnor, sa jag fick spela de tva norska bitar jag (naestan) kan...
Sen blev det Pelagos pa kvaellen, och en hel del gamla bekanta hade kommit pa torsdan, som aer den Stora Bytar Dagen.... De Fyras Gaeng fran Jakobstad hade kommit och satt troget naera scenen. Det var trevligt att se dom igen !
Idag lordag vaknade jag av att Rolf Overstrom kom knackandes pa dorren, sa det var bara att forsoka vakna till liv och dra igang lite fika och brod och diverse......
Som tur var hade jag fatt tag i surdegsbrod, och det gillade Rolle, plus att han fick smaka en excellent prosciutti.....Sen satt vi en stund pa balkongen och snakkade.
Efter besoket gick jag ut och vattnade traegarn, for Andreas mamma Rogopoula var eventuellt pa gang, for hon gillar att dona i Florida Studios stora traedgard.
Sen kom Andreas och Alex, och med forenade krafter fick vi igang en Fiat, som hade statt daeruppe i flera veckor,sa jag ska visst haemta Rogopoula vid halv sextiden och kora upp henne och sen kora henne tillbaka...Hon aer visst 94 ar eller sa, men fortsatt pigg.
Mikke

Mikke
2013-09-14, 19:21
...sa fick jag rulla igang Fiaten och kora och haemta Andreas mamma Rogopoula plus Andreas aeldsta syster Caliope. Fiaten gick lite knasigt, men jag tog det lilla lugna och var aldrig over 40 km/t.....Vid ankomsten till Florida Studios, gick damerna ur och jag parkerade sen den i nedforslut, med tanke peau aterfaerden....Sen knallade Rogopoula runt och beskar vaexter med en liten fin sekateur, med utvaexling, som jag hade hittat peau Ebay....Jag hade redan vattnat, men det var visst sju manader sen det regnade, sa man kan nog vattna hur mykke som helst, misstaenker jag.....Damerna verkade glada och dom gick over hela traegarn, samt beordrade mej att kompletteringsvattna naer vattnet aterkommit i vissa kranar....Sen skarvade jag den fungerande, sa dom kunde na aenda fram...Efter en timme ungefaer, sa ville dom hemat, och dom hoppade direkt in i bilen, sa dom var med i nedforslutet, och bilen startade som tur var.....Efter att jag laemnat av dom hemmavid, sa for jag till Zephyros, daer Andreas foljde med upp och sen tog bilen tillbaka till hotellet.Han ska ta hem den och ladda over natten. Hunden Mimo foljde med, men sen naer Andreas skulle aka, fick han syn pa en katt, och da blev han helt galen......och for runt som en skottspole, och lyssnade alls icke pa Andreas... Sa det gick en stund innan vi fick tag i honom, haha.....
Idag svalare och lite mer vind, nu har jag faktiskt jackan peau mej,for det drar ju alltid naer man aker scooter. Ikvaell taenkte jag titta in hos familjen Sevdalis, for att se om den kanadensiska frun har lite engelska bocker, det brukar hon ha......
Ska ockso forbi Pelagos och slipa kockens knivar.
Mikke

Kalimera
2013-09-16, 11:23
Ska ockso forbi Pelagos och slipa kockens knivar.Snart sköter du om hela ön. :D

Mikke
2013-09-16, 11:27
...mondag 16 september.
Igar fick vi ,d.v.s Andreas och jag, gora en snabbutryckning,ety moder Rogopoula hade last sej ute. Raskt in med en dubbelstege i lilla Fiaten och in till stan.Daer satt den hulda modren och tittade laengtansfullt upp mot sin laegenhet pa andra vaningen. Snabbt fingo vi ut stegen och forlaengde den sa langt det gick, vilket inte var riktigt aenda upp, men iallafall naestan....Medans jag holl i den sa aentrade Andreas stegen och fick sen klaettra pa utsidan av balkongen och vidare in. Sen ledsagade jag modren uppfor trappan och vi belonades med kakor.....
Lite moln idag och inte fullt sa varmt. Myggen halles numera i schack meddelst glodande ring, som avger nan sorts rok....plus att jag insmorjer min stalharda kropp med nagot giftigt...:-)
Igar tog jag scootern och stack upp till Menetes och letade reda pa Andreas svaerfar Minas broder Elias kafeneion. Den hittade jag laett, for den lag kanske 15 meter fran den mest centrala kafeneion i Menetes. Ett litet trevligt staelle, som Elias inrett mkt trivsamt. Daer kaekade jag favas med lok, och salt sill, medans Elias beraettade om alla gamla kort som han satt upp.....
Vi snackade lite om ett vy-eller visitkort, sa jag ska nog sticka upp endera dan och kika efter baesta vinkeln......
Efter Mentes sa for jag vidare ner mot Amopi, daer jag svaengde av mot hoger och skumpade fram till English Jon's nybyggda vaederkvarn. Den var nu naestan faerdig, med grillplats, murar, etc. Bara sjaelva vingarna fattas, men det tar nog lite tid innan Jonathan fatt iordning pa dom. Inredningen var klar och hela bygget ser fint och gammalt ut med sten pa utsidan istallet for putsad cement....
Mikke

malou
2013-09-16, 13:54
Høres ut som du både nyter ferie og 'jobb'. Kanskje blir du påskjønnet i dag, det er vel fødselsdagen din?bye_bye

yannis
2013-09-16, 15:03
Ja, Mikke, du ska ha en trevlig födelsedag idag på K. _B-anana
Och nu går du väl i pension och stannar kvar där?
Birgitta.

Mikke
2013-09-17, 15:27
Tisdag 17 september.
Ja,igar fyllde jag 65 ar, och som vanligt drullade jag ner till Pelagos vid 9-tiden. Hade prexxist fatt ett sms fran Tomas och Bingan, som satt och vaentade,sa det var bara att hoppa i brallerna och scootra ner. Det gick vael lite vael hastigt, sa jag glomde kameran....
I vikke fall var det en hel del bekanta fran forra aret, Leif och Riita, Daskalog, de tva grabbarna fran Holland,etc, mm.....
Sa framat 22-tiden sjongs det ja ma han leva fran scenen och Antoni kom med kaka med ett ljus i. Sen delade jag den i sa manga delar jag kunde, och gav ut till dom som ville ha....
Sen borjade det faktiskt att regna, sa alla flyttade in under taket och musiken bidde akustisk. Det var riktigt mysigt, men tyvaerr regnade det inte sa laenge....
Jag laemnade kvar scootern,for det hade vael blivit en del pilsner, men eau andra sidan so gjorde det gott med en promenix. Ficklampa har jag alltid med, sa det tog vael ca 20 minuter,sen var jag hemma.
Idag knallade jag ner vid elvaatiden, for jag hade tid (aentligen!) hos tandlaekaren/the dental surgeon Dimitris Spanos 12.30. Det satt en ung kille och en aeldre dam i vaentrummet, och eftersom jag hade gjort starkt svenskt kaffe, sa bjod jag dom, och da blev det lite prat under tiden. Sen var det min tur och som tur var sa behovde jag ingen ny krona, utan han staedade ur den gamla plomben och rekonstruerade sen tanden och fyllde med kompositer.....Han aer jevligt bra, men ibland lite hardhaend....Hursomhelst, inte kostade det mycket heller, och han ska ga over vaerenda tand,sa jag har en ny tid mandag 30 september..... Den "nya" tanden kaens fin och har redan fatt tugga lunchen. Sen for jag hem till Dimitri och louise Sevdalis, som bor vid taxi-torget och fick med mej lite nya bocker, samt en mkt god chokladtarta som Louise bakat....
Nu pa Zephyros, och tva paket fran Ebay vaentade mej daer... Solen skiner, himlen aer bla och vad anbelangar min pensionering, sa ska jag INTE sluta jobba, utan fortsaetter som vanligt, tills dom baer ut mej.....
Mikke

Kalimera
2013-09-17, 16:05
Solen skiner, himlen aer bla och vad anbelangar min pensionering, sa ska jag INTE sluta jobba, utan fortsaetter som vanligt, tills dom baer ut mej.....Det förvånar min inte alls. flabb_flab

Grattis i efterskott! klapp_klap

Mikke
2013-09-17, 18:40
...takk alla som grattat den alltmer gamble gubben peau Karpathos....;-)
Just nu skymning, och himlen aer himla dramatiskt med morka moln fran Kreta.....kanske blire mer regn vare lider.De va visst ca sju manader sen det kom nat......forutm den lilla skvaetten som kom igar.....
Det aer svalare nu peau kvaellarna och inte sa fuktigt heller.
Imorrn ska jag nog ta och mala litegrann, eller sticka upp till Menetes och borja skissa pa Elias Kafeneion....fast jag hinner saekert med baegge....
Over and out from Karpathos 4 now..
Mikke

ingegerd46
2013-09-17, 18:56
Stort grattis på födelsedagen! Och det blir bara bättre och bättre med åren kan jag intyga!

Mikke
2013-09-18, 12:01
Wednesday 18 september
...jag hoppas det, och har ett litet,vaermlaendskt mantra: om man aer glad for lite, sa har man mykke att va gla at....
Nu har jag vurt hos faerghandlarn och skaffat lite sandpapper,lacknafta och en mindre pensel for den raett stora rull-grinden uppe vid Florida Studios. Just nu pa Zephyros for att skaffa lite gamla lakan el.dyl att torka av grinden, som aer lite smutsig innan sjaelva maleriet. Andreas har flugit over till Kassos for nan sorts inspektion, men kommer tibax i eftermiddag. Fru Maria beraettade att Riitta och Leif kommit forbi for att saega adieu. Dom flyger hem imorrn. Jag far svaenga forbi Amarillis i kvaell eller ocksa ser jag dom peau Pelagos....
Mikke

Mikke
2013-09-19, 12:52
torsdag 19 september.
Igar sa tvaettade,slipade och malade jag den stora rullporten vid Florida Studios. Det aer lite pyssel, for den ska ju malas pa baegge sidor. Det blaste raett friskt, sa jag fick tunna ut faergen med lacknafta, annars sa torkade den i penseln....Jag overdriver forstas lite, men det var ju perfekt torkvaeder....Sa efter nagra timmar var det faerdigt, jag var lite flaeckig, och faergen raeckte precis....Vikken tur!! Sen aer det ibland lite svart att se naer solen ligger peau, ifall man missat nan liten flaeck haer eller daer, men vid naermare inspektion idag, sa ser det raett hyfsat ut.
Igar kvaell stack jag till Pelagos, for det var sista kvaellen med det svenska gaenget, Riitta, Leif,Bingan och Tomas, samt Lasse fran Jakobstad. Det var en trevlig, men lite sorglig kvaell som det brukar bli naer man ska skiljas.Sent blev det ocksa, men jag fick lift hem med Manolis grabb Antoni. Dom e goa gubbar/grabbar/flickor peau Pelagos. Idag ere torsdag och det hade kommit nya gaester till Zephyros, sa jag visade den daeringa plastkartan for ett svenskt/alandskt par,som hade taenkt hyra bil och fara runt,sa det passade ju bra.
Aennu inget regn, men lite spridda moln garnerar himlen och tempen ligger runt 27-28 grader med lite fin bris. Inte sa fuktigt i luften idag...Far se vad dagen har att erbjuda. Vi ska bl.a saetta upp faellbara torkstaellningar vid varje laegenhet, och det betyder lite borrande,pluggande och skruvande. Sen ska vi oxo beskaera tva STORA fikus-traed, men det vaentar vi med tills det tunnat ut med gaester.For det kommer att ta tid och blir nog lite bokigt med stora grenar,lov,etc.....Rena timmerfaellningen, for de tva traeden har verkligen vaext med superfart....
Mikke

Mikke
2013-09-19, 16:03
....idag torsdag em skruvade vi ,d.v.s Andreas och jag, upp 4 st utfaellbara torksstaellningar.Som tur aer har Andreas fatt en riktigt stor och stark borrmaskin, som borrar i allt.... Sen aer det lite lurigt att fa halen att passa, men om man gor ett hal forst, och sen skruvar dit staellningen och sen haller den i raett laege, sa marker man ut halen och sen viker man undan staellningen och borrar de sista tre halen...Da funkar det..Mardrommen aer ju att fa borra fler hal och sen fylla i med spackel (gr=stocko)....
Hursomhelst, vi fick upp fyra utan problem,sa nu har vi resten kvar till nan annan dag....Det flaektar behagligt, och det aer kanske dax for en liten tupplur uppe pa Florida....zzzz...
Mikke

Mikke
2013-09-20, 15:16
Fredag 20 september.
Idag kom jag glaedjande nog upp relativt tidigt, och stack ner till Zephyros, daer jag traeffade Andreas. Jag beraettade att jag taenkt mej en tur upp till Menetes, for att borja skissa pa Elias kafeneion. Sa jag pep ivaeg och tjakkade ett block A4, for pennor och gummi hade jag. Sen for jag som ett skott ivaeg soderut till Menetes. Daer fanns ingen Elias, men jag visste ungefaer vilken vinkel jag ville ha,sa jag lanade en stol fran verandan och skissade litegrann. Sen gick jag och letade reda pa Elias hus, vilket inte var helt laett, men ortsbefolkningen hjelpte till........Han var inte daer heller, sa jag gick tillbaka, och da motte jag Elias. Han kikade peau skissen och forklarade sej nojd, och sen gick han och vilade, medans jag fortsatte att skissa litegrann. Sen for jag tibax till Pigadia, och tog en giro i centrum. Sen tibax till Zephyros, daer vi nu har satt upp ytterligare tre torkstaellningar, soeu totalt 9 stycken aer uppsatta, och mer blir det vael imorrn....Det aer lite svalare nu och ganska molnigt.
Igar pa Pelagos, sa hade Manolis son Dimitri varit ute i Amopi och fiskat ca 10 fisk, sa hans pappa Manoli stod i dunklet och rensade.Som tur var hade jag med mej en stark led-lampa, som man kan saetta pa huvudet, sa den fick han lana och var mkt glad for detta....Han sag ut som en hjaernkirurg, och all personal pa Pelagos kom och kikade pa honom, och Mimis som kom for att spela, tyckte han sag ut som RoboCop.....\
Sen traeffade jag fru Fellman med sin syster Mia.Det var roligt, for jag visste inte att dom skulle komma. Deras aekta makar skulle tyvaerr inte ansluta denna gang,utan hade annat for sig.....
Nu aer klockan snart halv fem, och det Stora Lugnet haver intraett....Dax att ta en Box (lokal laeskedryck) och kika lite i New York Herald Tribune fran 5 september, som nan hade glomt pa planet.....
Mikke

Mikke
2013-09-20, 17:36
...sen bidde det inte mycket mer gjort aen att snacka me gaesterna, och jag lanade ut min plastkarta till ett gaeng svenska damer. Sen for hotellhunden Mimo runt som en raket med en tom plastflaska,annars aer han vaeldigt veluppfostrad och snaell.....

Nu har det svalnat ganska bra och tempen nu, ca halv sju lokal tid, aer ca 25 grader. Dax for mej att uppfara till Florida Studios och laga lite mat,vila lite innan Pelagos....

KR
2013-09-20, 21:37
Grattis i efterskott o tack för dina rapporter!
//
KR

camarina
2013-09-20, 22:58
Ja det är jätteroligt att läsa dina reflektioner från dagarna. Jag känner igen många namn du skriver om har träffat fler av dom. Men leva så nära som du gör har jag aldrig kommit närheten av. Härligt har du och roligt får vi som läser det du skriver. Ha det fortsatt bra och hälsa fru fellman om du träffar henne igen. Många återvändare först i maj sen i september.

Mikke
2013-09-21, 13:21
Lordag 21 september.
Takk for snaella inlaegg !!
Idag fick jag minsann hembesok uppe pa Florida Studios.....
Horde lite roster som fragade om nan var hemma, och da uppenbarade sej Marko och Marit, som hade promenixat aenda upp....Som tur hade jag vatten, och efter en stund sa smakade det bra med lite starkt Gevalia.....Det blaser alltid lite hos mej, och jag har en del fonster oppna, sa det aer ganska svalt och skont,vilket var gott for de tappra vandrarna....
Nu aer jag pa Zephyros, och vaedret aer som vanligt,sol och tempen ligger runt 28 grader. Jag ska (nog) byta straengar pa mandolan, men Andreas och jag ska saetta upp fler torkstaellningar under dagen.....
Mikke

Mikke
2013-09-22, 13:15
Sondag 22 september.
Det har haent en lite olycka peau Pelagos....naemligen att dorren in till herrarnas toalett hade ramlat av....Men Chroni fick dit nan som satte in en helt ny ram plus dorr.Fast den aer lackad, och han fragade mej om jag kunde mala den sa att den sag lite trevligare ut.... Det ska jag gora, men detta maste ske tidigt pa morron,sa att den aer torr till kvaellen. For Pelagos rullar peau hela veckan.....
Idag kom det nya gaester, bl.a Jan och Ina fran Holland. Det paret och jag brukar aka upp till Avlona och sen vandrar vi stigen ner mot Tristomo....Det aer en laaang stig, men vi har aldrig gatt hela,for den aer ca 4.5 km....Det aer naestan helt folktomt daeruppe i norr, och ganska mycket rovfaglar. Ingen taeckning pa mobilen heller, sa man far vara forsiktig sa att det inte haender nat.
Mikke

Mikke
2013-09-23, 10:06
Mandag 23 september.
Igar traeffade jag bl.a systrarna Anita Fellman och Mia Berg pa Pelagos, som jag idag ska kora upp till Menetes. Har lanat Chronis lilla gula bil och jag ska plocka upp damerna vid hotell Socrates halv ett. Innan dess ska jag ivaeg och kopa faerg till Pelagos dass-dorr....Om mojligt ska den bli sa fin och grann som det bara gar,fast jag har ju inte all tid i vaerlden peau mej..

Vaedret idag: lite blasigt och inte sa varmt, men helt ok.

Efter VendelTravels utflykt soderut ska jag tibax till Zephyros for att skruva upp mer torkstaellningar. Nu har dessutom Jan och Ina fran Holland kommit, och det var dom som skickade den fina slagborrmaskinen som vi anvaender.
Mikke

Riitta
2013-09-23, 10:24
Du får väl raska på målandet lite om dörren skall hinna torka till kvällen;):D

Riittabye_bye

Mikke
2013-09-23, 12:08
Jaha, Riitta, det staemmer bra det. Nu har jag varit ivaeg och tjakkat faerg,sandpapper,tejp,etc....Daeremot missade jag att kopa lite spackel, men det far vael greja sej senare idag....
Har prexxist varit ivaeg till Socrates och hittade Anita och Mia liggande vid poolen i soolen...;-)
Nu har dom en halvtimme peau sej att gora sej iordning innan jag haemtar dom....
Mikke

Riitta
2013-09-23, 12:18
Så det blir inget målat idag då:eek::)

Riittabye_bye

Mikke
2013-09-23, 16:24
Nej, inget malande idag,for jag skaffade faerg,etc innan utflykten.Taenkte ga dit och mala imorron morron...
Idag bidde det ju en liten tur med Anita och Mia upp till Elias Kafeneion. Vi kom vael dit ca 14.20 eller soeau, och vi parkerade nedanfor kyrkan.Sen for dom som aer intresserade av mat, sa fick vi varm fava med lok, en stor sallad,toppad med feta, och Elias egen olja....Sen kom det en varm saganaki med citron och efter den goda maten sa bidde det nanting sott, bergamott tror jag det var....plus en liten kopp starkt grekiskt kaffe.... Fort gick det och gott var det...
Sen puttrade vi ivaeg ner till Amopi, tittade pa English Jon's vaederkvarn, som ser ut som en gammal borg-eller torn fran medeltiden.Sen fortsatte vi laengs stranden mot norra delen av Amopibukten och svaengde sen upp pa soptippsvaegen upp till kronet, daer vi tog till hoger, ut mot norra delen av halvon. Lyckades lokalisera Andreas Diakidis lilla sommar-stavlo, och sen vidare ner mot det stora korset och jaette-parkeringen och sen slutligen Pigadia. Vi tog det verkligen lugnt och stannade nagra ganger for att Anita skulle komplettera sin samling av karpathiska kyrkor.....
Nu pa Zephyros, lite svalare, t-shirt och skjorta peau......
Kanske en aning sent att borja borra i vaeggarna for torkstaellningar....men det kommer fler tillfaellen till det.....
Mikke

Mikke
2013-09-24, 12:40
Tissda 24 september...
Ida uppsteg jag vid sjutiden,frukosterade ngt och nedfor sedan till Pelagos for att borja med dorren. Innan sjaelva maleriet, sa fick jag dessutom snygga till efter dom som satt dit karm och dorr.Skum,etc som blivit over, samt sen stack jag och kopte spackel. Det heter stocko peau grekiska.... Sa innan jag kunde borja mala, sa var nog klockan bortat halv tio.Sen skulle ju allt slipas oxo.
Det gar inte sa fort att mala dorrkarmar,for man vill ju inte att faergen skall komma pa vaeggen och golvet, sa det maste maskeras hittan och dittan. Musik under arbetet har jag i telefonen plus en liten batteridriven forstaerkare....Det kunde inte vara baettre torkvaeder, men jag hann bara stryka dorren pa ena sidan,men jag fortsaetter vael imorrn. Chroni kom forbi for att kika och han var nojd.
Fem timmar me karm & dorr peau raken blev det idag, med lite fika emellan.Hoppas nu bara dorren torkar tillraeckligt,sa vi kan lyfta in den och haenga peau den peau gangjaernen innan folket strommar till vid attatiden....
Tinkle now behind this door,
but please don't do it on the floor...;-)
Nu peau Zephyros, Maria,hennes moder Sophia samt Garden Villa's bulgariska staederska sitter och snackar. Dax for lite lunch innan Andreas kommer puttrande peau sin Vespa...
Mikke

Mikke
2013-09-24, 16:59
...soeau kom deau Andreas och vi borrade och skruvade upp fem torkstaellningar, d.v.s vi har tre kvar att fixa. Sen gick en luftkonditioneringsapparat sonder, den vibrerade mycket, och det visade sej att en vinge hade forlorat en bit, daerav vibrationen. Sa vi forsokte skruva av propellern, men det visade sej att den var gaengad at andra hallet, man skruvar upp medurs....
Sa vi ( eller jag) fick helt enkelt hacka sonder plastproppen, och sen hade Andreas en hel dylik i kaellern, sa da bytte vi och allt var hunky dory. Det norska paret hade sovit lite daligt med vibrationerna, och det kan man ju laett forsta. Iallafall gick det peau tio minuter att fixa det, och det var ju bra.....
Nu ska jag sticka over till Pelagos och lyfta tillbaka dorren. Vi far hoppas att den aer torr....
Hall tummarna....
Mikke

Blossan
2013-09-25, 10:05
Nu, vännen, är jag på tråden igen. Tack sötaste du för samtalet idag! Det behövde jag. Kerth får nu blod och trombocyter efter provtagning som visade stort behov av dessa beståndsdelar. Din hälsning till Jensa är framförd och han lyser som en liten fyrbåk - tack för "draghjälpen", han (o jag) behöver sådan ur deppigheten. Hoppas nu dina sista dagar på plats där nere blir riktigt bra och försök avhålla dig från just det där motivet på dörren...Ang_elx
Många kramar!

Mikke
2013-09-25, 14:59
Onsdag 25 september.
Tack Blossan !!
Soeau kom jag ivaeg ner till Pelagos vid 10-tiden idag och grep mej an med att mala baksidan peau dorren.Som tur tog jag med en av mina tvenne pann-lampor, vilket var tur, for att mala i ljuset av den svaga dass-lampan,hade inte vurt enkelt.....
Sen,med tanke pa den daliga ventilationen,sa ringde jag Andreas och fragade om jag fick lana forlangingssladden,som vi brukar anvaenda naer vi borrar upp torkstaellningar, och det fick jag. Sa snabbt dit med den och fram med en flaekt, som redan fanns/finns peau Pelagos. Sen ivaeg och fick lite lunch, och sen tillbaka.Da blandade jag ner lite vit faerg i den bleau, och fick en annan nyans. Da malade jag de lister som sitter peau dorren i form av tva rektanglar. Detta gjordes peau fri hand, men resultatet bidde hyfsat....
Under tiden kom bl.a The Terrible Twins, tva grabbar (tvillingar) som lagar allt elektriskt, och dom aer roliga som busen dessutom...Snakkar i mun peau varann och det aer inte helt laett att skilja dom at....Dom var daer och bytte ut varmvattenspatronen i diskmaskinen. Sen kom den lokale laskedrycksdirektoren for leverans av dels vatten och dels Box laskedrycker, som den lokala drycken heter....Den aer riktigt god, och jag koper den alltid. Det visade sej att han varit i Hudiksvall (!) 1989 och stannat daer hos goda vaenner i en och en halv manad minsann !! Provat bade skridskor och skidor hade han.....
Efter att dorren var malad och golvet staedat, sa bytte jag handtag in till damernas toalett oh fixade baegge staengningsmojaenerna, det aer skjutregel, d.v.s en metallstang som man skjuter in i karmen. Allt som fattades var lite olja,sen funkare fint....
Nu peau Zephyros och vaentar peau Andreas, for uppsaettning av de tre sista torkstaellningarna....

Alala
2013-09-25, 18:08
Så roligt att läsa om vad du håller på med. Snart har du nog fixat och målat och reparerat hela ön. :D Vi andra brukar ta det lugnt på semestern...

Ha det så bra på Karpathos!

/ Anne bye_bye

Mikke
2013-09-25, 18:30
Nja, soeau mykke jobbar jag inte,ju....
Men en och annan dag blire ett ryck eller tveau....:-)
Antagligen ser det ut som jag jobbar jaemt, men soeau aer abesolut ikke fallet....Det kan geau flera dar utan att jag gor nat....

Sen kom Andreas och nu har vi skruvat upp torkstaellningar peau alla Zephyros balkonger. Vi har blivit riktigt snabba....tar det totalt fem minuter ??
Soeau nu star Garden Villa i tur, det blir nokk peau lordag. Sen om jag fortsaetter och utsmycka dass-dorrn pa Pelagos eller later den vara,det far vi se vad orken,inspirationen och tiden tillater.
Elias Kafeneion's vykort ska ju renritas och forberedas for tryckning innan jag far. Har ocksoeau borjat kika lite efter biljetter hemat, men inte kommit laegre i pris aen ca 1800 SEK....aen sa laenge.
Just nu sitter jag faergflaeckig och lite trutt och surrar med fyra hollaendska damer + Andreas i skymningen....Nagra andra gaester haller peau att ansluta vid det stora bordet vid den lilla baren, och nagra har gatt inat stan for att aeta lite mat.....Snart dax for mej att scootra uppat/hemat for dusch.....
Mikke

Riitta
2013-09-25, 18:38
Glöm inte och ta bild på dörren:) Vill gärna se hur fin den blev:)

Riittabye_bye

Mikke
2013-09-25, 18:46
Bra id'e,Riitta.....det har jag (naestan) glomt......omtocknad av lacknaftan i det tranga utrymmet.... Men naer jag var daer for nan timme sen och haemtade forlaengningssladden jag lanat av Andreas, sa var dorren torr och fin och Pelagos (ryska?) dam (Natasha?) var daer och staedade och det sag ratt ok ut...
Vi far hoppas att baegge toaletterna ses over till naesta saesong, spegel, baettre dass-ring,etc....
Ju mysigare/trevligare/fraeschare dass, desto nojdare gaester.....
Kan ett dass bli for mysigt?? Nej, det tror jag inte, men dess motsats finns ju, tyvaerr....
Mikke

Monica P
2013-09-25, 19:56
Vilken energi! Dig vill man bestämt ha kvar på Karpathos!

larvih
2013-09-25, 20:10
Aktiv semester... :)

Mikke
2013-09-26, 11:39
Torsdag 26 september.
Igar kvaell stannade jag hemma med en god bok, men naer jag duschat,sa halkade jag och tog emot mej med vaenster hand...Tummen fick en smaell, och nageln aer lite bleu, under den bleu faergen.... Det gjorde lite ont, sa natten blev vael inte som vaentat, men nu pa dan efter kaenns det mkt baettre. Marmor blir ju soeau hal naer den aer blot....Apropeau det, sa har vi satt halktejp pa vissa staellen pa Zephyros, just in case....
Dagens agenda aer att dels laemna tibaka bucker till English Jon (Jonathan Preece) och lana nya,forstas. Det aer fina fisken att ha tillgang till ett bibliotek haer,som jag dessutom donerar bucker till regelbundet.
Sen ska jag kika peau Pelagos dass-dorr, har funderingar peau en vit,smal rand laengst ute peau listerna....Lite marigt att fa till en smal, rak linje peau frihand, men Vasilis pa AutoMotoCenter bredvid har bl.a en sorts vit tuschpenna, som eventuellt kunde funka....Iallafall vaert ett forsok....:-) Gare sa gare, annars gare vael att ta bort med lacknafta.
Vaedret aer som vanligt fint,men lite svalare. Ett och annat litet moln garnerar himlen och vinden aer mild.
Mikke

Riitta
2013-09-26, 12:31
Tur att det inte gick värre med ramlingen:o

Riittabye_bye

Kalimera
2013-09-26, 15:46
Det är verkligen ett stort nöje att följa dig Mikke! klapp_klap

Mikke
2013-09-26, 16:24
Hej o takk for kommentarer!
I vikke fall sa stack jag till AutoMotoCenter och fick lana tuschpennan av Vasilis, och sen raskt over till Pelagos. Manolis var daer och kom och tittade...Det gick ganska laett att dra streck med pennan, sa jag drog runt om pa baegge rektanglarna pa utsidan. Sen kikade jag peau dorrkarmen, och banne mej sa drog jag ett streck peau den oxo....och nagra punkter i hornen. Sen signerade jag dorren hogst upp pa langsidan, med tanke pa att jag kanske lagt 10-12 timmar totalt med allt pa den.... Nu far vi se om vi kan fraesha upp hela toalettavdelningen pa Pelagos vad det lider....
Sen for jag till Nena, som fordom tillsammans med sin nu dode mage Georgios drev Poseidon daer nu jettehotellet Konstantinos Palace ligger. Hon har oppnat en liten taverna mittemot det stora hotellet, bredvid Budget Cars. Hon aer en trevlig,senig dam som jobbar jaemt, och har dessutom en dotter pa ca 9 ar. Hon lagar all mat fran scratch, och det kaenns trevligt att rekommendera henne, ifall nagon fragar om matstaellen. Jag rundar ju detta horn ett par tre ggr om dan, och stannar ofta for en fika,mat och pratstund.
Sen till Zoriana's,som ligger pa strandsidan bortanfor KC. Daer brukar naemligen English Jon och avenseau hans madam, Ursula fran Schweiz, komma pa eftermiddagarna. Jag hade tio bocker som han skulle ha, och naer vi satt daer och surrade, sa kom det en grekisk ubat in i viken.Snurrade runt litegrann och sen smog den ivaeg i ytlaege...Forsta gangen jag sett en dylik mackapaer.....Enligt Jon sa har Grekland ca 4 ubatar av tyskt fabrikat fran 60-talet...
Nu aer det torsdag och manga har rest hem, sa ikvaell pa Pelagos blir det nog inte lika manga turister som vanligt.....
Handen kaenns bettre, men innanfor tumnageln aer det blatt och omt,sa nat tyngre jobb idag blir det nog inte.....
Mikke
Mikke

Mikke
2013-09-27, 13:54
Freda tjussjunde sept.
Igar kvaell pep jag ner till Pelagos for en liten stund. Jag brukar sitta utanfor koket och har gaerna med mej en bok.Daer kan man oxo prata med folk, for scenen aer allra laengst bort doeau. Snakkade lite med Jakobstadgaenget och evensou med ett hollaendskt par som prexxist kommit till on. Sen bidde jag lite trutt, och scootrade hem.
I morse knackade det peau dorren, och det var (som vanligt) den snaelle och lange finnen Rolf Overstrom. Som vanligt bjudde jag peau kaffe peau balkongen. Han stannade nan timme, sen for han ivaeg for sin vanliga timme med en bok. Hans dam fran Abo kommer visst ikvaell. Roffe ska feau det kaffe som blir over plus pappersfiltren...
Sen tog jag mej i kragen och gick ut och vattnade tregarden.Den aer ganska stor och vattentillgangen aer begrensad, sa det tog ca 2 timmar.....Haer gaeller det att inte dutt-vattna, utan halla pa, och avenseau komma tillbaka till samma planta, naer jorden blivit fuktig och kan transportera vattnet ner till rotterna.....
Det regnade 3 minuter idag peau formiddan.Hade hoppats peau mer, men vad kan man gora at det....blott intet, men hellre litet aen inget.
Tempen ligger runt 25-28 och lite cumulusmoln finns peau himlen.
Mikke

Mikke
2013-09-28, 10:23
Lordag 28 september.
Igar kvell peu Pelagos, och Chronis o Manolis tredje brorsa Georgios sjong en stund.Aevenseau sjong Vasilis och ett par andra lokala formagor. Det aer trevligt att den som vill kan ga upp och sjunga. Jag minns for nagra ar sen naer tva unga tjejer fran Osterrike plotsligt borjade sjunga en operaduett vid bordet.....Det visade sej vara tva systrar som gick pa operaskolan i Wien....Det var grejer det !! Dom sjong ju sa klockorna stannade....
Idag ere lordag och jag sag knappt en sjael, forutom Dimitri Panaretos, som tutade peau mej vid nat hotell i langa nerforsbacken fran Alex.Han var ute och kollade el-maetare. Nu pa Zephyros och inte ett moln peau himlen. Kanske vi ska upp till Garden Villa idag och skruva upp torkstaellningar,det visar sej vael under dan.....
Mikke

Riitta
2013-09-28, 10:48
Jag missade Georgos sång:o Han hade halsbekymmer när vi var där, så det blev ingen sång:( Bra att han kan sjunga igen i alla fall:)

Riittabye_bye

Mikke
2013-09-28, 11:19
Ja,Georgios sjunger ju soeau bra !!
Alltid trevligt att hora honom. Hoppas nu att dom far tummen ur och gor faerdigt en cd igen,det vore peau tiden.....Jag tror dom har naestan alla ljudfilerna klara,efter vad jag forstar.
Nu har jag hjaelpt Andreas dotter Sofia att halla fast hunden Mimo, sa att hon kunde ta bort en faesting och sen bespruta hunden....Han gillar det inte !!
Mikke

Mikke
2013-09-29, 09:57
Sondag 29 september.
Igar som vanligt peau Pelagos, och nu borjar det bli mindre folk daer. Chronis pratar lite om att staenga nesta sondag, men som vanligt aer det ett mer eller mindre flexibelt datum. Just nu lite tidigare peau Zephyros, for nagra bekanta fran Holland ska resa hem. Det aer en moder med tre dottrar, och dom har varit haer manga ganger och aer vaeldigt trevliga.Igar tog jag med mandolan och lirade lite for dom vid poolen och dom var duktiga att sjunga....bl.a Pippi Langstrump...;-)
Det kom tva svenska killar och tog en snabbfika i poolbaren, som visst jobbar pa Acropolis och bor pa Garden Villa och som varit haer ca 5 manader, sa Andreas.
Mikke

karinafp
2013-09-29, 11:47
Det kom tva svenska killar och tog en snabbfika i poolbaren, som visst jobbar pa Acropolis och bor pa Garden Villa och som varit haer ca 5 manader, sa Andreas.

Dem känner vi. :D Mycket trevliga grabbar. En av dem, Thom, postade här på Kalimera i våras innan han for ner. Han har jobbat i Amoopi ett par säsonger innan han kom till Acropolis.

Karin

Mikke
2013-09-29, 16:06
Jaha, daer ser man va liten vaerlden aer....Jag hann inte mer aen heja peau grabbarna, men far vael forsoka ta en svaeng forbi Acropolis innan dom staenger.....
Andreas och dotter Sofia haver flugit till Athen och kommer ater peau onsdag. Men innan dess uppforo vi (Andreas & jag) till Garden Villa for att bestaemma var torkstaellningarna ska sitta, samt hurusom vi ska beskaera den stora och hoga Benjaminfikustraedet daerstaedes.....
Efter detta blev det lunch hos Nena, mittemot Konstantions Palace och daerefter kikade jag upp till Jakobstadsgaenget och fikade. Dessutom fyllde Marco ar, vilket hade helt undgatt mej....Sannolikt blir han vael firad peau Pelagos ikvaell...
Ubaten ligger kvar mitt ute i Vronti-bukten,varfor den inte ligger vid kaj overgar mitt forstand....Den har legat haer ni i minst tre dar, har dom kanske tappat propellern??? Vad vet jag......
Nu hemat och en liten stund pa altanen med bok....
Mikke

Riitta
2013-09-29, 16:44
Den där ubåten låg där flera dagar i Juni också:)

Riittabye_bye

Mikke
2013-09-30, 12:43
Mandag 30 sept.
Var som vanligt en svaeng till Pelagos igar, och da firade vi Marco fran Jakobstad,som fyllde ar. Chroni och Florios spelade och Antoni kom med en fin tarta. Jag gav Marco en bit surdegsbrod och en bit Vaesterbottenost plus ett grekiskt mynt med Athena pa att haenga runt halsen.
I morse, eller saej runt 10-tiden sa horde jag roster i hallen och sa dok Rolle upp med sin finska dam.Raskt peau med fikavatten och sen sa satt vi i skuggan pa en altan. Sen visade jag traegarden, och efter en timme sa for dom. Jag fortsatte vattna fram till ca 12, da jag drog nerat stan,for jag hade ju tid hos tandlaekarn. Kom dit 12.20, och hans sekreterare beraettade att han minsann var i Athen.... Jaseau, det aer han.....hm.....Finns det nan ny tid denna vecka da ?? Njaaaej....kanske.....
Har kollat biljetter och det finns en enkel biljett (Airtours)fran Karpathos till Goteborg pa torsdag 3 okt och en enkelbiljett ( Apollo) sondag 6 okt och baegge ligger runt 3000 SEK....
Iallafall gjorde dom det igar, sa jag ska kolla ifall dom har saenkt priset....Det kan ju verkligen inte vara manga som flyger enkelbiljett fran Karpathos till Sverige i oktober...
Intressant nog soeau kostade det MER att flyga Rhodos- Sverige....
Spaenningen aer olidlig, fortsaettning foljer...
Mikke

kerstine
2013-09-30, 23:56
Hej Karin !! Ja, jag har ocksoeau hort att det ska finnas en vinframstaellande hollandare......
Jason, lycka till med upptagningen,det aer alltid en aning stressande att ta upp batar,det aer mycket som kan ga fel....iallafall for mej, haha....
Idag aer det ocksa mycket varmt,phuu....och myggen var manga i natt....
Mikke

Hej!
Jag och min man besökte holländaren och hans vingård förra måndagen! Holländaren heter Thijs Pool och hans vingård heter Chateau Pini. Vingården ligger på vägen till Kato Lastos. Åker du från Pigadia så hittar du vägen mellan Volada och Othos, det är avfartsvägen till höger som leder upp i bergen mot Kali Limni. Jag tror att det står både Kato Lastos och Kali Limni på skylten. Vingården ligger några km in på vägen. Du hittar den på höger sida - det står en skylt med "Open - Vine for sale" på en stor grind.
Besöket hos Thijs var en riktigt rolig upplevelse! Thijs visade oss runt i sin vinodling och vi fick smaka på de olika druvorna som han odlade! Vi fick också se på den vintillverkning som han hade igång. Så köpte vi flera flaskor vin av Thijs men vi har inte smakat på hans vin än utan sparat det till regniga höstkvällar här hemma. Besöket avslutades med kaffe och mysig pratstund på
Thijs balkong tillsammans med ett par från Innsbruck!

Vi hittade denna vingård eftersom vi såg skylten med "Open - Vine for sale" en dag när vi var på väg mot Kali Limni men då var grinden låst och ingen öppnade när vi klingade i klockan som hängde på grinden. Vi blev nyfikna på stället så vi åkte tillbaka dit några dagar senare och då var Thijs hemma!
Hälsningar från Kerstin som nu är hemma igen efter en underbar vecka på Karpathos

Mikke
2013-10-01, 10:39
tisdag 1 oktober.
Tack for vintipset,Kerstine,det var bra !! Nu blir det vael inget mer vinproducentletande for mej, eftersom torkstaellningarna ska upp och sen ska det traedkapas....Idag aer det molnigt och alla vaentar nog peau regn......
Jag ska spana efter biljetter och inte har tandlaekarsekreteraren ringt heller, soeau det blir nokk inget mer lagande denna gang, men jag far vara glad at det som bidde for tveau vekker sen...;-)
Mikke

Riitta
2013-10-01, 10:50
Det där med biljetter i slutet av säsongen är nog noga uträknat:o Man kan köpa enkelbiljett billigt ner, men sen vet dom att folk måste ju hem med sista planet, så passar man på och ta bra betalt, så i slutändan blir det inte billigare än en vanlig tur och retubiljett:o

Riittabye_bye

ingegerd46
2013-10-01, 11:41
Ryanair flyger Rhodos-Sthlm Skavsta 2 ggr i veckan. Cirka 1000 kr enkel.

Mikke
2013-10-01, 13:00
Hej alla !!
Ja, ni har saekert rett, men hittills (peppar,peppar) har det ju gatt relativt bra....och jag tycker det aer bra att aka hem naer man kaenner for det.I borjan kopte jag t/r men bytte senare. Just denna gang var det ovanligt segt och ovanligt dyrt och ovanligt krangligt, eller seau aer det jag som borjar bli gammal och seg......
Kikade pa Ryan Air, men dels har jag tva ryggsaeckar och en mandola, sa slutsumman skiljer sig inte naemvaert fran de andra bolagen.
Hursomhelst sa har jag nu tjakkat en biljett fran Karpathos till Goteborg med Apollo torsdag 3;e oktober och betalade ca 2400 SEK for den...
Nu aterstar endast (!) att forsoka fa den printad, vilket (oxo) visat sej inte vara seau laett.....Har bytt papper i kopiatorn/printern, men far tyvaerr beskeded "misprint".....
Nu kommer ju Andreas och Sofia tillbaka fran Athen imorrn, seau det orner sej sikkert.
Vad som graemer mej aer ju att jag missar Pelagos sista kvaell...Den brukar vara nat i haest-veg....
Nu aterstar att fa teckningen/skissen iordning, sa antagligen far jag ta och sticka upp till Menetes. Det har regnat en del, men inte saerskilt mycket.Fortfarande molnigt,sa det kan ju komma senare......
Mikke

Mikke
2013-10-01, 16:24
...vi for till Menetes, men inte for att snakka me Elias, utan for att haemta Marias pappa Minas elmotorsag. Naer vi sen kom tillbax gav Jan fran Holland och jag oss peau att ta ner en ca 8-10 meter hog Benjamin Fikus....den hade ungefaer sex stammar, men soeau gick strommen, sa vi tog vara sma traedgardssagar och egentligen sa sagade vi ner traedet for hand....Strommen kom, och da tog vi naturligtvis vara peau den, och sagade ner de stora bitarna i mindre....
Sa nu aer Maria glad och det aer bara det stora Fikus Robusta kvar, men det ska "bara" trimmas, inte kapas ned.....
Ett och annat regnstaenk haver kommit, men inte nat ordentligt regn......aennu. Fortfarande mkt moln och raett svalt....
Mikke

Mikke
2013-10-02, 11:50
Onsdag 2 oktober.
Igar efter kapandet av den stora BenjaminFikusen,sa fikade vi och satt vid baren. Efter ett tag sa foreslog jag att vi skulle ta och trimma den stora Ficus Robusta naer vi aenda var svettiga och dammiga... Sagt och gjort, vi tejpade fast de sma sagarna vid nagra traeskaft och skred till verket. Doeau kunde vi sta pa marken och saga lite grenar, sa det var gjort peau nan timme.Sen slaepade vi blad och grenar dit vi hade slaepat Benjamintraedet...
Sen blev det (forstas) Pelagos peau kvaellen, men det aer lite surt att jag missar sista kvaellen,d.v.s peau lordag, men jag far vara glad for det som varit....
Idag haver jag grovstaedat och vaskat klaeder, samt lagt iordning. I morse vid sextiden vaknade jag av att regnade ordentligt.Tyvaerr inte mer aen ca 10 minuter, men det hann komma ner ordentligt med vatten....
Fick tag i Elias angaende vykortet, och fick carte blanche, d.v.s han overlaet till mej att avsluta/rita det sista. Sa nu kan jag fa korten tryckta pa universitetet naer jag kommer hem.
Just nu peau Zephyros, och Nadja och Maria haller peau att gora iordning for vintern.Andreas kommer senare i em och Manolis Panaretos har lovat ge mej lift till flyget imorrn. Det aer manga svenskar som ska med samma plan och det lyfter lokal tid 13.25 och landar vid 4-tiden peau Landvetter. Lite lyxigt att flyga direkt till Sverige....
Nu upp till Garden Villa med det som ska ner i kaellarn, klaeder,mc-hjaelm, konserver,tvaett-och diskmedel,etc, mm....Som kan vara bra att ha naer jag kommer ner naesta gang. Av tandlaekarn Spanos haver jag icke hort ett knyst,men jag aer glad for det som lagades....Finske Rolle med dam aer nu peau Kassos, dom tog en bat fran Pigadia i morse. Han far det kaffe som blir over samt diverse annat, som kan va bra att ha....
Mikke

Mikke
2013-10-02, 16:10
...peau Garden Villa var det lugnt, for Minas och Sophia var nog uppe och matade djuren i Menetes, soueu jag staellde grejerna vid kaellardorren och gick sen och plockade en plastkasse full med lagerblad. (Laurus Nobilis)
Dom fryser jag in hemmavid och jag haver oxo gjort snaps peau bladen. En naeve blad och en liter 30% vit sprit en manad.Sen rundar man av smaken efter tycke och smak med lite honung.
Sen till English Jon's staelle med lanade bocker och en engelsk flagga. Ingen hemma, men bockerna lades peau bordet i pergolan och flaggan (Royal Navy ) haenges upp med klaednypor (mandalaki) pa torklinan....Traeffade sen bade
Sen till stan och kopte olivtval, dels for eget bruk och for andras. 4 hg proscioutto som skaffning peau resan,passar fint bade till frukt och annat. Nu ska jag leta reda pa lite kretensisk raki....
Idag lite blasigt, men bleau himmel....
Prexxist nu kom Andreas och Sofia hem fran Athen. Andreas aer nojd med traedavverkningen, soueu nu har han ( och Minas) bara att ta ner tva stammar peau en Benjaminfikus uppe vid Garden Villa.....
Mikke

Mikke
2013-10-02, 17:50
...sen for jag runt och letade efter bra raki, men den nya supermarketen hade bara 5 litersdunkar, vilket kaendes lite onodigt mycket,sa jag stack till den andra supermarketen bortom minigolfbanan, och daer berettade en snaell kassorska att om jag for upp till platon peau vaegen till flygplatsen,sa finns det en snubbe som saeljer frukt daer. Den kaende jag till,sa upp jag for....Han hade 50 liter men ingen mindre flaska, sa jag stack ut igen och som tur var sag jag Dimitris Sevdalis som stod och fyllde vattenflaskor vid en kommunal kran, och jag fick en tomflarra av honom. Jag fick betala 7 Euro for 1.5 liter och rakin kom fran Sitia, Kreta.
Sen upp till Florida Studios och haemta Kvibille Lagrad Praest, for gaenget satt vid bordet pa Zephyros och snakkade. Andreas gillar praestost och det var ett gaeng med svenskar, som oxo fick smaka, sa nu har jag prexxist sa det raecker till min frukost imorrn....
Nu borjar det skymma och jag ska upp och staeda och packa och sen en svaeng ner till Pelagos.......

larstommy
2013-10-02, 18:46
"En naeve blad och en liter 30% vit sprit en manad.Sen rundar man av smaken efter tycke och smak med lite honung."

Tack för tipset. Det kanske funkar med Raki osså ( utspädd med vatten alltså ) :)

Go tur hemåt _B-anana

Mikke
2013-10-03, 10:08
Torsdag 3 oktober.
Yep, jag tror det funkar fint oxo med raki, och ju hogre alkoholhalt,desto fortare kommer smakaemnena (och bitteraemnen) loss,sa jag tycker det aer baettre med lite laegre alko-halt och ngt laengre tid....
Idag hemresa, igar sista kvellen med gaenget pa Pelagos. Jakobstadsgaenget var der, forstas, sa jag fick krama om dom en sista gang detta ar,plus alla som jobbar. Kocken Frank, eller Frangio som han heter, slutar denna saesong och kommer icke mer till Pelagos. Han och hans slaekting har oppnat en kafeneion i Aperi, som heter Aperito, och daer ska han forsatt laga mat,sa om ni har vaegarna forbi Aperi, kika till vaenster naer ni kommer fran Pigadia i forsta,skarpa hogerkurvan.Daer ska Aperito ligga..... Har jag tur,sa kanske det blir ett vykort ritat daer naesta april.... Frankobollo, som jag kallar honom, fick min fina slipmanick med tva olika storlekar pa industridiamanterna, sa jag kan kopa nagra nya och ha med naesta ar....
Att packa och staeda rummet pa Florida Studios tog naesta hela formiddan, tur att jag staellde klockan peau halv nio...........
Just naer jag var klar, sa gick spolpumpen sonder pa dass......haha.....Tur att jag hade snabblim i toalettvaeskan......
Nu pa Zephyros, ska hjaelpa Maria putta in solsaengar i ett tomt rum....
Manolis Panaretos haemtar mej halv tolv vid Pelagos....
Mikke

Mikke
2013-10-03, 21:48
...Maria Diakidis och jag samlade ihop sex av de solsängar av trä,och som tur är har hjul under två av benen.Sen lyfte vi in dom i rummet till höger om baren och staplade dom där.....Då jag var nordiskt klädd,d.v.s långbraller,t-shirt och skjorta,bidde jag raskt blöt,men eftersom jag skulle träffa Manolis vid Pelagos,så var jag tvungen att avvika. Han var redan där när jag lämnat av scootern hos Vasilis (även kallad Billy) på AutoMotoCenter och vi begav oss åstad mot flygplatsen....Manolis har haft samma bil (en Toyota) sen 92 och den går fortfarande bra.Sen kör Manolis lugnt och fint,och det haver ju sin betydelse,nicht war?? Väl vid aeroporto soeau var det mukke folk och en hel del bekanta.Jag hade min lilla termos med, vilket naturligtvis upptäcktes när jag checkade in handbagaget, och då hällde han (helt fräckt...) ut mitt nybryggda kaffe....(osis megalos )
Planet kom iväg lite före utsatt tid och jag hade hamnat vid en nödutgång,d.v.s bara två platser breve varann och gott om plats på sidan mot väggen. I den andra stolen satt en trevlig informatör för svenska kyrkan och vi språkade på så jag inte hann sova..... Vi landade i stort sett i tid trots motvind på 165 km/t,enligt kapten. Sen fick jag vänta lääänge på min rygga, antagligen hamnar udda förpackningar som min i en särskild kategori eller fack, och som sen läggs på bandet sist...(min teori) När den väl kom, raskt på med väst och jacka och sen ut till bussen,som gick efter fem minuter. Som ressällskap på bussen fick jag en trevlig medicinstuderande, som glatt berättade att hon var gift med en värmlänning,vilket underlättade kommunikationen märkbart. Han var dessutom snickare, så jag hann med en kort lektion i linoljans underbara värld. När väl flygbussen kom till centralen var det rask marsch till Uddevallabussen med tvenne andra Karpathosresenärer som också skulle till Uddevalla,för jag hade turen att få komma hem till Riitta och Leif idag.Tjong,så var också den bussen iväg, och ungefär nån timme senare klevs det avs på Kampenhof,där den snälle Leif väntade med bilen. Nu, mätt,trött och belåten efter att ha avnjutit Riittas moussaka sitter jag haer vid hennes läpptöpp å skriver ...
En fin dag att komma hem,sol röda löv och glitter i sjön....
Mikke

Masse
2013-10-03, 23:45
Mikke.

Välkommen till gamla Sverige igen. Tack för alla trevliga rader från vårt kära Karpathos. Du är helt otrolig med ditt fixande, lagande, målande, ritande, skruvande, snickrande och grejande. Tror att du slagit nytt rekord i att hinna med att ordna allt. Det enda som inte blev helt klart var väl gaddarna. Men jag misstänker att du avsiktligt har sett till att det inte blev klart. Då har du ju god anledning att snarast återvända. Om inte förr så när tandvärken sätter in.

Och trots allt detta så har du också tid att skriva och berätta för alla oss andra som tack vare dig också får vara med lite grand där nere.

Hav stort tack för dina rapporter!

:) Masse

Kalimera
2013-10-04, 11:00
Välkommen till gamla Sverige igen. Tack för alla trevliga rader från vårt kära Karpathos. Du är helt otrolig med ditt fixande, lagande, målande, ritande, skruvande, snickrande och grejande. Tror att du slagit nytt rekord i att hinna med att ordna allt. Det enda som inte blev helt klart var väl gaddarna. Men jag misstänker att du avsiktligt har sett till att det inte blev klart. Då har du ju god anledning att snarast återvända. Om inte förr så när tandvärken sätter in.

Och trots allt detta så har du också tid att skriva och berätta för alla oss andra som tack vare dig också får vara med lite grand där nere.

Hav stort tack för dina rapporter!

Jag hade tänkt skriva nästan exakt som du Masse. Nu behöver jag inte det, jag skriver bara att jag håller med föregående talare! :)

Tack Mikke! klapp_klap

Mikke
2013-10-04, 11:51
Hej och takk för snaella kommentarer!!
Nu haver jag sovit gott i det Samuelssonska biblioteket, samt undfägnats med med en bastant frukost som avslutades med en av Leif´s hembakta kanelbullar.
Nyduschad med spretigt hår sitter jag nu vid Riittas dator och spanar så smått efter nån resemöjlighet hemöver te Kallsta.Bussarna tar alla över sex timmars restid medans tåget tar bara drygt två,så valet av färdmedel blir lätt......
Hoppas nu att Pelagos sista kväll blir bra och trevlig. Antoni berättade häromdan om en sista kväll då ALLT ätbart tog slut och dom höll visst på framåt fyratiden på morron.....
Nu på söndag lämnar sista gästerna Zephyros, men på Garden Villa bor det ett norskt par som tydligen ska bo där ett tag till.
Mina överblivna matvaror samt kaffepaket lämnades på Zephyros så att Rolf kunde komma och hämta, sen fick väl Maria ta ett valfritt paket Löfbergs eller Gevalia.Ett par kassar kläder körde jag upp till Garden Villa för vinterförvaring i källarn,och ett och annat glömdes kvar lite här och där,men kanske kan de återfinnas till våren. Maria Diakidis far en sväng över till Cypern för att hälsa på tvillingsönerna,som undfår undervisning därstädes
.Den ilskna grannhunden som bet Andreas hann jag bara se en gång när jag kom på scootern,fast jag hade strategiska vapen (träplankor,etc) utplacerade runt om Florida Studios ifall jag skulle bli attackerad.Personligen gillar jag katter mer,men en och annan hund är det ju lätt att gilla, typ Andreas och Marias lilla vovve Mimo......
Mikke

Mikke
2013-10-05, 23:01
...sådär, då har jag varit hemma i ett dygn och kan s.a.s börja sammafatta denna resan:
När jag for så flög jag samma dag som jag lämnade Karlstad, det var lite ovanligt.Sen stannade jag två nätter på Rhodos och flög över till Karpathos, vilket jag inte brukar.

Färjan tycker jag är lite skönare än att sitta inklämd i en aluminiumtub flera meter över Terra Firma....Jag kom till Karpathos tidigare än jag brukar, sen bodde jag på Florida Studios hela tiden, det är också lite ovanligt, men helt ok.
Att husera ensam i ett eget litet hotell på åtta rum och en stor trädgård är inte fel, och vill man (jag) ha sällskap, så ereju ba å dra iveg på scootern.....sen fick jag i sanningens namn ett och annat besök också....
Att det är ganska mörkt i utkanten av stan gör mej inget, för äre nåt jag gillar, så äre ju ficklampor i alla former....
Som ytterligare spänningsmoment hade visst grannens hund bitit Andreas i benet, så jag utgick per definition att han gärna ville bita mej också....Forewarned is forearmed, så jag lade ut lämpliga påkar på strategiska ställen, ety jag visste ju inte när Baskervilles Hund skulle dyka upp....Såg den en enda gång när jag var på scootern, och det var ingen liten hund heller....Dock bidde det ingen showdown, fast varje gång jag gick in för landning i den svarta natten, så hörde jag hans längtansfyllda skällande....
Som vanligt blir det aldrig som man tänkt sej, alltså tänker jag mej aldrig numera, utan låter Karpathos s.a.s drabba mej.....Och det blev en trevlig blandning av jobb och ledigt, fara runt och bl.a kika på vintillverkning, rita ett vykort åt Andreas svärfars brorsa Elias, som öppnat en liten men naggande god kafeneion i Menetes. Den byn har jag väldigt liten koll på, men när jag letade efter Elias hus, så såg jag en hel del små ställen i de vindlande gränderna....det hade jag ingen aning om, för när man kommer upp till Menetes, så ligger det ju en kafeneion precis där backen tar slut till vänster, sen ser man ingen mer om man fortsätter mot Arkassa. Men om man stannar och går förbi den s.a.s första kafeneion, så ligger Elias ställe bara femton meter från Huvudgatan.....
Sen ramlade ju herrarnas dassdörr på Pelagos loss, och fick ersättas med en ny som måste målas blå....Det blev ju ett litet projekt i sej, ety det måste spacklas och slipas innan man kan sätta dit penseln...Hoppas nu att det kan bli nya dörrar både till damernas och ytterdörr och lite fint inne på dassen....krokar,bättre sittring,speglar,etc....
Sen skruvades det ju upp ett antal utfällbara torkställningar både på Zephyros och Garden Villa och slutligen togs det med mestadels handkraft ner ett högt Benjamin Fikusträd med flera stammar, som producerade en ohemul mängd med grenar och blad...
Till trädfälleriet fick jag mycken hjälp (..eller var det jag som hjälpte honom..?) av en holländsk snubbe vid namn Jan, som ofta befinner sej med sin fru på Karpathos samtidigt som jag. Efter Fikusfällningen så avslutade Jan och jag dagen med att trimma den välväxta Ficus Robusta som haver brett ut sig i nedre hörnet vid entren närmast havet. Det var ju mkt lättare, för där behövde vi ju inte klättra, utan kunde stå på marken och såga....
Sen hemfärden kom ju liksom hastigt på, för det var inte lätt att hitta nån lämplig biljett hem...antingen skulle man vänta 18 timmar i ******** vid avfärd från Rhodos, så jag fann till slut en biljett direkt Karp-Göteborg för ca 2500 SEK. Det var länge sen jag flög hem direkt, och fick tillbringa lite tid hos Riitta och Leif i Uddevalla innan jag for hem på fredan....
Med mej hem fick jag förstås några kilo olivtvål, vin och raki, samt en komprimerad plastkasse med lagerblad. På fredagskvällen hemma i Karlstad fick jag några mail från Dimitri Panaretos, som serverar på Pelagos, där han berättade att det blåste småspik och var riktigt kallt....Väldigt ovanligt, enligt honom. Just nu så är det sista kvällen där, och jag tror att jag ska ta och ringa ner för att se om nån svarar.....men det gör det nog inte.....;-)
Mikke

Mikke
2013-10-05, 23:05
...jo, minsann svarade inte Dimitri !!
Bara efter två ringninar.....Han berättade i stöket och stojet att det var fullt med folk (vilket hördes...), det blåste inte riktigt lika mycket som igår, samt att det inte var lika kallt....En fin och bra avslutning för Pelagos för den elfte säsongen....då fick jag iallafall HÖRA hur det lät....;-)
Mikke

KR
2013-10-06, 03:45
Tack för dina rapporter Mikke!
Det har varit kul att följa precis som vanligt. Du har verkligen energi som räcker till många och måste vara väldigt uppskattat.
Själv har jag inte varit på Karpathos på 12 år så det är nog snart dags för ett besök snart igen, du får mig att längta tillbaka. Hade det inte varit för underbara Ouzeria Popeye och goa Yvonne i Platanes o Rethymnon hade det blivit ett besök redan i somras. Men nästa sommar kanske!?
//
KR

Mikke
2013-10-06, 05:18
Hej Kr å takkföde!!
Klart att du ska ta en kik på Karpathos nästa år !!
En sak jag glömde/förträngde efter senaste visiten: myggorna.....
Dom var med, från början till slut detta besök....
Efter första natten såg jag ut som en nåldyna.
Sen fick jag vassego fixa såna däringa ringar som ryker, plus nåt att smörja mej med. Rackarns racermygger åg, dom e ju små,snabba å nästan ljudlösa, samt väldigt svårdödade...
.Våra hemmamygg flyger ju i ullatrapid i jämförelse.... Nu är jag inte särskilt känslig för myggbett, men en dambekant från Stockholm på ö-besök i september svullnade igen runt ett öga. Nu är hon tydligen allergisk, men det är fina fisken med nät för fönster och andra öppningar...
Mikke

Leena
2013-10-06, 09:25
Hoppas dina myggvarningar inte avskräcker någon från att besöka Karpathos!!! Vi var i Pigadia 2 av dina första veckor och fick ett enda myggbett!!!

Riitta
2013-10-06, 09:44
Det var nog där "på landet" som Mikke bodde, som det fanns mygg!
Vi har inte heller haft några myggbett på Karpathos under alla år:)

Riittabye_bye

Malena
2013-10-06, 10:59
Och jag fick massor av hemska myggbett. Så illa att jag fick uppsöka läkare när jag kom hem till Sverige. Pratade med flera resenärer som också var rejält bitna. Såg människor på hotellet med massor av bett. Mannen framför mig i busskön inne i Pigadia hade uppskattningsvis ett 30-tal bett på varje arm. Så visst är där mygg...

Riitta
2013-10-06, 11:07
Ojdå, det låter inte trevligt:o Var vad det du fick dom, på hotellet, eller stranden, eller....

Då jag väl haft tur i alla år som klarat mig!

Riittabye_bye

Kalimera
2013-10-07, 15:58
Och jag fick massor av hemska myggbett.Trist! Det verkar som att det varit extra mycket mygg i Grekland i år, har hört det från olika platser.

ciakoohler
2013-10-07, 16:05
Ja fy för den lede.Jag har aldrig (på 40år) blivit så myggbiten som i år.:mad:

Ylva A
2013-10-07, 16:38
Vi hade tur och läste en myggvarning innan vi åkte, så jag köpte en pryl att sätta i eluttaget. Såg inte en enda mygg under våra 8 dagar på Karpathos. Tack för varningen! Här nere på sydöstra Kreta har vi inte sett några ännu, men det beror väl på att det inte heller har kommit något regn ännu./Ylva A

Malena
2013-10-07, 20:00
Ojdå, det låter inte trevligt:o Var vad det du fick dom, på hotellet, eller stranden, eller....

Då jag väl haft tur i alla år som klarat mig!

Riittabye_bye

Om kvällarna, ute och inne på rummet. Och betten känns inte förrän långt efter. Så man kan liksom inte vifta bort dem för att man känner att man blir biten...

BOKA
2013-10-07, 20:10
Ja då hade nog vi också tur under våra två veckor 5 - 19 september och vi bodde ju i Amopi första veckan och inne i Pigadia andra. Vi klarade oss helt utan myggbett och det är vi väldigt tacksamma för för dom är inte roliga! Ang_elx
BOKA

Malina
2013-10-07, 20:32
Inte en enda mygga på Santorini,Naxos eller Amorgos i augusti och september!!!

camarina
2013-10-07, 22:00
Inte på thassos heller i slutet av september å början av okt. Gullig liten ö._B-ananabye_bye

Mikke
2013-10-07, 23:24
...men funkarom däringa elektriska manickerna??
De fanns en sån i mitt rum med en liten fyrkant av papper/plast inklämd i mitten.... Så jag tog me den till affärn å tjakka e box sådna...
Svårt för mej att se nån effekt, för jag hade samtidigt två gröna spiraler som rök och stod i, plus att jag var insmord me myggmedel....
Kanske skulle jag ha testat BARA den elektriska mojängen. Den verkar ju va helt enkelt en pytteliten värmeplatta, som värmer upp papp/plastploppen som innehåller nåt kemiskt jox, som i sin tur övergår i gas, som myggorna inte gillar....
Mikke

Lissi
2013-10-08, 06:46
Kanske skulle jag ha testat BARA den elektriska mojängen. Den verkar ju va helt enkelt en pytteliten värmeplatta, som värmer upp papp/plastploppen som innehåller nåt kemiskt jox, som i sin tur övergår i gas, som myggorna inte gillar....
Mikke

De där "pappskivornas" gift har nog myggen blivit resistenta mot, för de senaste åren tycker jag de blivit helt verkningslösa. Eller så har den kemiska substansen blivit sämre:confused: (m a o nyttigare för oss:D) Det är kanske en annan slags giftigare mygg nuförtiden?:eek:
Jag tycker rent generellt att myggplågan blir värre och värre i Grekland.

Lissi

pelagia
2013-10-08, 07:49
Vi kjenner oss igjen i Mikkes beskrivelse. Aldri har vi brukt så mye middel mot mygg som andre uka i september på Kalymnos. Det gikk i aller høyeste grad utover ferieopplevelsen. Det luktet myggmiddel både ute og inne, og vi ble helt seige på kroppen. Myggen sto allikevel og ventet på oss i dusjen og på veggen når vi skulle legge oss. Dører ble lukket og det var myggnetting på badet. Nå bodde vi på Aegean Homes som jo har en del trær rundt omkring, men sånn har vi bodd før også.

Vi håper og tror dette var i år, og at det ikke er like ille alle år. Vi velger kanskje et bosted nærmere vannet neste gang - det virket ikke som det var så ille der.

Vennlig hilsen
Ingunn

Eva L
2013-10-08, 09:56
Jag kör med MyggA. Ny forskning är på gång där de verkar få fram ett medel som inte är så giftigt och det blir ju bra speciellt för alla barn. Känns inte så kul att använda myggmedel på de små och för barn under tre år finns det ju inga alternativ alls idag.

Eva

Mikke
2013-10-08, 13:07
...jag funderar på hur det kan finnas mygg på Karpathos, när det inte regnat på länge och det s.a.s inte finns öppna vattenpölar,etc som hos hos.Men så slog det mej att här och där så finns det gjutna cementtankar, bl.a på Florida Studios....och dom är ganska rejäla och i dom finns det ju vatten...Så kanske kläcks myggen där?? På Florida så har den nersänkta tanken måtten i överkant ca 7 x 4 meter och det ger ju en vattenyta på 28 kvm.....
Mikke

skogis
2013-10-08, 21:51
Jag och hustrun var Karpathos 7-21 sept och kan notera 0 st myggbett på mig men 2 st på hustrun varav det ena var på en tåled som visst kliade nästan oolidligt.
För övrigt har vi varit på Karpathos i 6 år och på Samos i 3 år men jag har aldrig fått något myggbett, däremot hustrun som myggorna tycks gilla.
När vi är hemma så vägrar jag gå ut i skogen utan Mygga (jag blir uppäten och sönderbiten), däremot så klarar sig hustrun utan "mygga".
Knepigt.

Var ligger Florida studios?

/Skogis

Mikke
2013-10-08, 23:09
....korsningen vid Konstantinos Palace, till vänster och upp långa backen till Alex hotell, och sen 100 meter till höger....
Mikke

Sevasti & Eleni
2013-10-09, 10:44
Då vi var på Kalymnos i maj var det mycket myggor både ute och på rummet:( Trots att vi använde Mygga helt efter instruktionerna och myggapparat i eluttaget så blev vi ordentligt stuckna:mad: Nu i september såg vi mycket få myggor och fick endast ett myggbett pr man. Mygga och myggapparat användes som vanligt. Vi bor alltid på samma hotell som ligger så nära havet man kan komma men det avskräckte inte myggorna i maj.

Siw Lena Ulfbye_byebye_byebye_bye

Mikke
2013-10-09, 20:13
...kollade myggfrågan med English Jon på Karpathos ( Jonathan Preece ) och han trodde också att larverna kläcks i de vattentankar som finns nergrävda här och där....Antagligen skulle man kanske få bukt på det med finmaskigt nät i öppningar och packningar på luckor, och/eller kanske lite( oliv) olja på vattenytan.
Det måste väl göra det svårt för larverna att andas.....
Iallafall ska jag minsann ta med finmaskigt nät ner nästa gång....;D
Mikke

Mikke
2013-10-27, 23:56
....har för ovanlighetens skull kikat efter biljetter från Landvetter-Rhodos tisdag 15 april 2014, och iallafall just nu kostar en enkelbiljett ca 1400:-
Kanske skulle jag ta och tjakka en pillätt redan nu, istället som jag brukar, vänta tills elfte timmens femtinionde minut....
Det får bli kvällens och morrondagens STORA fråga.....;-)
Mvh,
Mikke

Mikke
2014-02-09, 04:26
.....har kikat lite på biljett till Rhodos i april 14, för nu rullar tiden allt fortare och min gamla (1990) Golf gick äntligen,efter tre besök igenom besiktningen, så nu kan jag koncentrera mej på att leta bilätt.....
Priserna verkar ha gått upp och mellan tummen och petfingret (? )så kostar det mellan 1800 och 2000 SEK för en enkelbilätt.
Ringde Andreas Diakidis idag och han berättade glatt att bokningarna hade ökat i jämförelse med förra året, så kanske kommer det mera turister till Karpathos i år....vem vet?? Det hade regnat en del och förberedelserna för sommarn hade börjat så smått.... Låter bra, det ska bli kul som vanligt att komma nerploppandes i april,även om det blir via Riga, för AirBaltic ligger väl rätt bra till prismässigt. Å andra sidan,vad som gäller ena dan,gäller inte nästa, så vi får väl se hur det blir....
Hursomhelst, det ska bli trevligt att i april träffa alla Karpathosbesökare, nya och gamla!
Mikke

Dan S
2014-02-16, 08:39
Hej Mikke - och alla andra.
Vi ses från april. Vi kommer 2 april, men åker med SAS via Aten. Billigt i bra, faktiskt. Vi är i vårt hus april - början av juni. Välkommen in för kaffe (det blir Zoegas denna gång ;-)

Ni andra på väg till Karpathos i vår. Välkomna o titta in så får ni se vårt nya hus i full verksamhet. Katodio var adressen.
/Dan o Elinor/

Mikke
2014-02-16, 23:01
Hej Dan !!
Ja, nu drar det ihop sej mot Karpathos igen....
Har ännu inte köfft billätt, men det blir väl inom kort får jag hoppas.
Jag tar väl med lite Löfbergs och lagrad prästost, ifall Zoegakaffet tar slut.....:)
Mvh,
Mikke

larstommy
2014-02-17, 20:13
Hej Dan !!
Ja, nu drar det ihop sej mot Karpathos igen....
Har ännu inte köfft billätt, men det blir väl inom kort får jag hoppas.
Jag tar väl med lite Löfbergs och lagrad prästost, ifall Zoegakaffet tar slut.....:)
Mvh,
Mikke

Nu blev jag sugen, på Karpathos alltså ;):)

Mikke
2014-02-24, 13:10
....nu lämnar jag denna tråd och startar en ny....för igår köffte jag biljett....
Väl mött på den nya tråden !!
Mikke