handdator

Visa fullständig version : Souvenirer


inkfish
2006-02-26, 18:43
Hur har ni det med det? Jag har några få saker som jag antingen köpt, fått eller dykt efter i Grekland.

Så här ser min Greklandshylla ut:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/hemma06/P1010186.jpg

Ni som varit på Karpathos känner igen Xapsis målningar. Bordet och stolarna har jag köpt på Patmos. Stenen med ögat tittade på mig när jag låg och snorklade utanför Pigadia, jag höll på att få slag:eek:

Jag inser att jag gillar prydnadssaker om de har en historia:)

Chras
2006-02-26, 19:00
De vanligaste minnena man tar med sig hem är foto. Det har blivit ett antal tusen bilder från Grekland. Ett måste är givetvis några flaskor ouzo men de blir ju uppdrukna. Tvättsvamp från Kalymnos brukar det också bli. Slits ut efterhand. Annars inga särskilda prylar. men som sakt, foto,foto, foto.........

Masouraki
2006-02-26, 19:18
Jag vill också ha bordet och stolarna.De är ju så söta:)
Så du menar att ögat fanns på stenen när du hittade den?

inkfish
2006-02-26, 19:23
Jag vill också ha bordet och stolarna.De är ju så söta:)

Ja, det tyckte jag med! Hade fullt sjå att få hem dem oskadda i ryggsäcken, men jag ville så gärna ha dem. Dessutom köptes de på en resa då jag för första och enda gången har stått på en stol och dansat (på Kos) så stolar fick en speciell betydelse;)


Så du menar att ögat fanns på stenen när du hittade den?


Ja! Det var det som var så läskigt. Låg och snorklade i godan ro när den där stenen plötsligt blängde till på mig:eek:. Nån har målat den, men varför eller hur den hamnade i vattnet vet jag inte. Det är hur som helst jättekul.:D

Izza
2006-02-26, 19:27
Jag har en sten från samos som det står "hej snygging" på, hahaha, det var inte menat till mig och min kompis (vad vi misstänker då vi hittade den direkt när vi kom till stranden och vi hade aldrig varit där förr) men gissa om vi skrattade haha.

//Elsa

inkfish
2006-02-26, 19:27
Jag har en sten från samos som det står "hej snygging" på,

*springer genast och kollar på andra sidan av min sten*;)

Marouli
2006-02-26, 19:53
Vi har en del mer eller mindre vackra,men trevliga,minnen i vår hylla.Små glas,lerkrukor från Sifnos,snäckor etc.Den i särklass fulaste souverniren är dock en liten åsna med vidhängande skylt-Santorini! Den tjänade som pris på den resans mycket roliga Yatzyturnering(på liv och död) så den får bli kvar!bye_bye bye_bye

Annki
2006-02-26, 19:53
Jag har precis likadana små stolar på min "lilla greklandshylla." De är inköpta på Andros för ett antal år sedan tillsammans med ett litet grönt bord, dock av en annan sort - det klassiska runda och trefotade av metall. Tittar ofta på mitt lilla möblemang och drömmer mig tillbaks till tavernan.
På hyllan finns även en torkad olivkvist och en samling vackert slipade stenar samt några bitar av gamla kakelplattor med vackert mönster på ena sidan, även de slipade av havet.
En souvenir som jag också brukar försöka få med hem är några "söldukar" från favorittavernan att användas för att skapa extra greklandsstämning när vi lagar grekisk mat där hemma.
Också ouzo förstås - ej att förglömma, samt några 50 cl. flaskor med kapsyl av det lokala vinet.
Också musik på CD, det höll jag på att glömma!

Ann-Kristin.

inkfish
2006-02-26, 19:55
Den i särklass fulaste souverniren är dock en liten åsna med vidhängande skylt-Santorini!

Det kan aldrig vara fult när det ligger en historia bakom! Och det gör det ju i åsnefalletflabb_flab

Zanét
2006-02-26, 20:03
Hemma hos oss syns det verkligen vilket land som är favorit nr 1. Många småsaker som tavlor, ikoner, blått/vitt, stenar, tvålar, småflaskor m m. Köper dock inte medvetet hem souvenirer för att utöka galleriet, de kommer med hem ändå av någon anledning. När vi renoverade om köket blev den gamla farstudörren helt naturligt och utan eftertanke blå och vit. Färgen som inköptes här i Sverige har det klingande namnet "Greek Feeling" :D samtidigt som blåvitt även är de skånska färgerna flabb_flab

http://i27.photobucket.com/albums/c178/Kalimerafesten/IMG_2580_minimini.jpg

//Zanét bye_bye

inkfish
2006-02-26, 20:04
Åh vad fint, Zanet! Men det ska vara havsutsikt genom de där fönstrensnyft_drop

Zanét
2006-02-26, 20:08
Åh vad fint, Zanet! Men det ska vara havsutsikt genom de där fönstrensnyft_drop
Jag har en stoor brunn alldeles utanför. Visserligen är där lock på, men det är ju trots allt vatten flabb_flab

Izza
2006-02-26, 20:19
*springer genast och kollar på andra sidan av min sten*;)

Få se om det var en hemlig beundrare som vart där med ;)

Kan även tillägga att när jag och min lillasyster var små (jag ca 6 och hon ca4) och vi var på Kreta med mor och mormor fyllde vi varsin liten neccesär med myror som bodde i vårt rum, för att ta hem dom till sverige och älska dom för evigt hahaha.

Men ja, mamma genomskådade oss och räddade dom små liven, tror inte dom hade trivts i resväskan hela vägen hem... dessutom är det nog inte riktigt tillåtet haha.

//Elsa

inkfish
2006-02-26, 20:38
Kom på fler saker.

Min älskade kaffeburk som jag haft kaffe i de senaste tio åren eller nåt. Köpt som extraerbjudande om man köpte 2 pkt kaffe:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/hemma06/P1010194.jpg

Och fina skal som jag plockat upp när jag snorklat:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/hemma06/P1010187.jpg

Lissi
2006-02-27, 09:58
ÅH så härligt med allt det fina! Mina souvernirer är mest stenar!! Ett jättefat på en bänk under vardagsrumsfönstret med delar av Patmos främst och sen alla andra öar jag besökt...Några små keramiktavlor från Kreta på väggen bredvid. Altanen på sommaren har också STORA Greklandsstenar... Flera kg sten i bagaget är nästan vana!!! Inför var ny resa rensas stenar bort för att ge plats för nya! En del souvenirer har också fått annan bostad då jag ju genom åren separerat 2 ggr från andra Greklandsälskare;)
Ouzo, olivolja, tvättsvampar är ju "flyktiga" souvernirer..... Fast barskåpet inneåller mycket grekiskt som faktiskt finns kvar länge!!
Men de käraste souvenirerna är hundratals och åter hundratals bilder samt alla CD-skivor oc DVD!!!!

VILKET UNDERBART KÖK ZANET!!! Till våren kommer vi cyklande från Lund!

Lissi

Arne
2006-02-27, 17:22
Hustrun är galen i konst och keramik!!! Väldigt opraktiska prylar att forsla
hem från öarna. Vid ett av besöken på Kastellorizo var ön översvämmad av Brittiska akvarellmålare, enkom kvinnliga sådana. Till råga på allt elände hade Britterna vernissage på hamntavernan sista kvällen innan avresan!!!

Visst, Hustrun inhandlade akvareller för en smärre förmögenhet....
Turligt nog voro akvarellerna ej inom glas och ram. Numera är de dock inom glas och ram.

De azurblå thekopparna på Sifnos ej heller att förglömma....

Själv inhandlar jag enligt Hustrun alltid konstiga saker på öarna. Vid ett tillfälle köpte jag fem orangefärgade stavar med modell-lera att förära barnbarnen med vid hemkomst. Hade ett helvete att komma igenom säkerhetskontrollen enär vakterna gav sig den på att det var dynamit!!!!

Läs och lär; Ingen modell-lera i handbagaget!!!

De andra sakerna jag under åren inhandlat draga vi dock ett barmhärtighetens täckelse över....

Arne

martinifk
2006-02-27, 17:30
Några fina Greklandstavlor pryder min vägg och lite stenar och annat smått och gottflabb_flab
och vilken fin dörr!!!!! Zanet


Martinifk

yvonne
2006-02-27, 17:40
Nja, souvenirer blir det inte så mycket av, det blir mest att man tar hem något i mat o dryck väg. Men eftersom jag har släktingar som är ikonmålare, så ser jag ofta till att få köpa med mig hem någon vacker ikon.
Har 2 st beställda som jag hoppas är klara när jag kommer ner i april, Agios Alexandros och Agia Eleni. Dessa ska jag ge till mina barn.

Yvonne

anne
2006-02-27, 21:00
Hei,hei.
Vi kjøper keramikfat med navnet på øyene vi har besøkt.Pakker de ned om vinteren,men om sommeren henger vi de opp på veggen på terassen.De pynter fint opp.Men det vi nå har oppdaget er at det er stor forskjell på kvaliteten.Noen er begynnt å falme,altså mister farge og det er jo dumt,så neste gang får vi spandere litt mer penger å kjøpe god kvalitet.
Samler også på fingerbøl,vet ikke det svenske navnet,men de kan brukes på pekefingeren når man syr..Keramikk det også.

ANNE

Nora
2006-02-27, 21:48
De fineste souvernirene jeg har, kjøpte jeg på Karpathos ifjor. Det var to store gips-plater, en av Alexander den store og en av Moses. Datteren min, som er fullstendig heste-gal, kjøpte et gigantisk heste-hode i gips, det var et svare strev å få det med seg hjem. Først prøvde jeg å prakke det på de vi reiste sammen med, som dro hjem en uke før oss, men det lot seg rett og slett ikke gjøre å få det ned i koffertene deres, de var for små. Så jeg måtte pent nødt ta ansvar for dævelskapen selv, det ble et forferdelig oppstyr rundt det forbaskede hodet. Tungt som fy var det også, så da jeg endelig hadde fått stappet det ned i kofferten min, klarte jeg omtrent ikke å løfte den. Men vi var ganske stolte over å ha fått det til. For det var et utrolig fint hestehode.Men da vi kom hjem, var det selvfølgelig knust... Alt det strevet... Til ingen nytte. Tror vi skal satse på heste-hoder i miniatyr heretter. Ikke i full størrelse...:p

Chris
2006-02-27, 21:55
1990 hittade jag en bosättningsaffär i Argostoli (Kefalonia) ett eldorado för mig som älskar konstiga saker .... Ni vet där det är "gångar" mellan hyllorna och grejer från golv till tak. Man kan knappt vända sig om för något bakom rasar. Och billigt var det dessutom!

Där inhandlade jag sex små grek-kaffe-koppar, som fick fungera som äggkoppar när vi var där. Sedan dess har de nog aldrig använts. Men jag bara älskade dom så mycket då.:rolleyes:

Jag blev också förtjust i dessa plåtmuggar som vinet serverades ur. Orangefärgade. Egentligen tyckte jag redan då att de var asfula - men ändock inhandlades fyra stycken, för de var ju bara Grekland, i bosättningsaff'ären! 1000, 500, 200, 100 ml. Det jag tyckte var så bra var att man kunde lita på att man fick en hel liter/kilo vin! Och inte som här där en karaff kan innehålla vilken volym som helst.__D
Kul att ha till kommande grekkvällar ... tänkte jag. Tror ni dom har kommit till användning? Nej inte de heller. snyft_drop

Två stolar och ett trebent bord har jag fast mina går i blått. Och på bordet står en flaska vin och två glas (dockskåpstillbehör).

Chris
bye_bye

Riitta
2006-02-27, 22:11
Jag brukar köpa små Grekiska hus i keramik(tror jag).Ni vet säkert vad jag menar. Försöker hitta någon fin på varje ö:)


Riittabye_bye

inkfish
2006-02-27, 23:06
Jag brukar köpa små Grekiska hus i keramik(tror jag).Ni vet säkert vad jag menar. Försöker hitta någon fin på varje ö:)


Om du tittar på min Greklandshylla i första inlägget så ser du nog ett sånt, eller hur? Det är ett duvslag - från Tinos, förstås.:)

inkfish
2006-02-27, 23:08
[SIZE=3]Jag blev också förtjust i dessa plåtmuggar som vinet serverades ur. Orangefärgade.

Jag har en enkilos och en liten - men jag har heller aldrig använt mina. Däremot blir jag glad varje gång jag ser dem:D

inkfish
2006-02-27, 23:11
Hade ett helvete att komma igenom säkerhetskontrollen enär vakterna gav sig den på att det var dynamit!!!!
flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Läs och lär; Ingen modell-lera i handbagaget!!!

Ska försöka komma ihåg det hörru!:D

Charlyze
2006-02-28, 01:34
Vinkannorna i blå och orangefärgad plåt är bäst! Också en uppskattad present till den som har vaktat hund, lägenhet och/eller krukväxter (överlämnas lämpligen tillsammans med en flaska lokalt vin).

Frappe
2006-02-28, 14:46
[QUOTE=yvonne]. Men eftersom jag har släktingar som är ikonmålare, så ser jag ofta till att få köpa med mig hem någon vacker ikon.
Har 2 st beställda som jag hoppas är klara när jag kommer ner i april, Agios Alexandros och Agia Eleni. Dessa ska jag ge till mina barn.


Jag är också en samlare av ikoner. klapp_klap Köpte några när jag nu var till Meteroa bla Ag. Georgios och Ag. Andreas då min man och ena sonen har namn från dessa helgon.:)

Men jag har letat efter Alexandros då mitt gudbarn heter det som mellannamn. Men vad jag kan förstå så finns ingen officiel Agios Alexandros:confused: Det"fanns" en Alexandros som dock vad jag har förstått inte var/är något oficiellt helgon.:confused: Eller har jag helt fel?? Skulle vara skoj att få veta hur det ligger till?? Har du en bild på "honom"????

Hälsningar Camilla

Zanét
2006-02-28, 16:43
Men jag har letat efter Alexandros då mitt gudbarn heter det som mellannamn. Men vad jag kan förstå så finns ingen officiel Agios Alexandros:confused: Det"fanns" en Alexandros som dock vad jag har förstått inte var/är något oficiellt helgon.:confused:

Vet inte om han är officiellt helgon eller ej men via den grekortodoxa sajten i Amerika finns han i varje fall med. Här är en bild på honom: http://www.goarch.org/en/resources/clipart/icondetail.asp?i=7&c=Saints&r=alexander

//Zanét bye_bye

Abi
2006-02-28, 17:09
Vid ett tillfälle köpte jag fem orangefärgade stavar med modell-lera att förära barnbarnen med vid hemkomst. Hade ett helvete att komma igenom säkerhetskontrollen enär vakterna gav sig den på att det var dynamit!!!!



Arne[/quote]

Den dynamiten skrattade jag gott åt!flabb_flab
Själv brukar jag köpa med mig en almanacka med greklandsbilder, och det sitter en del kylskåpsmagneter på kylen och frysen från favoritöar. Jag har en liten, vit kyrka med blå kupol från Santorini stående på fönsterbrädan. Och till sist fick jag en vinkanna i röd plåt av sonen o flickvän, när vi kommit hem förra året. En sådan har jag varit förbjuden att släpa hem vid flera tillfällen tidigare.:D

/Abi

yvonne
2006-02-28, 18:49
Jag är också en samlare av ikoner. klapp_klap Köpte några när jag nu var till Meteroa bla Ag. Georgios och Ag. Andreas då min man och ena sonen har namn från dessa helgon.:)

Men jag har letat efter Alexandros då mitt gudbarn heter det som mellannamn. Men vad jag kan förstå så finns ingen officiel Agios Alexandros:confused: Det"fanns" en Alexandros som dock vad jag har förstått inte var/är något oficiellt helgon.:confused: Eller har jag helt fel?? Skulle vara skoj att få veta hur det ligger till?? Har du en bild på "honom"????

Hälsningar Camilla[/quote]

Om du köpte ikoner vid Meteora, så är de kanske från en av mina släktingars ikonfabrik, kolla baksidan om det står Pefki. Där målar de både för hand och gör även tryckta ikoner. Själv köper jag bara handmålade.:)
Jodå Agios Alexandros är nog officiellt helgon, vi beställde en 2 m ikon med honom och skänkte till en kyrka i Trikala, där makens kusin är präst.

Yvonne

Frappe
2006-03-01, 11:45
Om du köpte ikoner vid Meteora, så är de kanske från en av mina släktingars ikonfabrik, kolla baksidan om det står Pefki. Yvonne[/QUOTE]

Nej det är en kvinna från Kalambaka som målar helt för hand och gör även Ikoner i guld och silver!

Jodå Agios Alexandros är nog officiellt helgon, Yvonne[/QUOTE]

Detta tycker jag är intressant eftersom man hör både och, helgon officielt?? inte?? Han var nån "hög" biskop i Alexandria men blev inte officielt helgon, vad jag har förstått..... Ämnet är så intressant för min del att jag ska nog "luska" lite!;) ;)

Camilla

stenake
2006-03-01, 16:29
Det är sällan vi köper några souvenirer. Hustrun har dock en likadan burk som Ink med snäckor o dyl. Då vädret var uselt i maj på Amorgos för några år sen köpte hustrun en blåvit jacka som det står Cruising the Aegean Sea Greece på ryggen på. Den har sen medföljt på alla resor och verkligen kommit till användning.
Ink, stenen med en röd stuga och ett fyrtorn? skulle kunna komma från Stockholms skärgård!
Sten-Åke

Kalimera
2006-03-01, 17:02
Jag har köpt bra många konstiga saker i Grekland. Det mest "idiotiska" är damen på bilden nedan som jag köpte på Santorini för några år sedan. Den har inte ett skvatt med Grekland att göra, den var dyr och den väger mer än nio kilo (tog den som handbagage). Men jag gillar den skarpt och den har funnit sin plats i hemmet. Ett minne för livet även om den inte är grekisk :).

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/dam.jpg

karinafp
2006-03-01, 17:13
Jag brukar väl sällan köpa souvenirer... har inget direkt behov av ytterligare pryttlar som står och samlar damm... om det inte är elefanter, förstås...Ang_elx Det jag lägger ner pengar på är ju givetvis musik. Tusentals kronor har jag lagt ner på CD och DVD-skivor. Och i somras köpte jag några affischer med typiskt grekiska motiv - förmodligen från Santorini - vilka nu pryder väggarna i mitt solgula arbetsrum. En liten grekisk flagga har jag också satt upp. Men det är väl allt. Hittills... ;)

NewAnn
2006-03-01, 17:33
Jag brukar ta mycket kort men även köpa fina vykort som man sedan kan klistra in när man kommer hem....Sedan har jag köpt en tavla utav samma konstnär på de tre grekiska öar jag hittils besökt (Kalymnos, Rhodos och Kreta) så nu har jag 3 tavlor av denna konstnär som jag inte riktigt ser vad signaturen är "EH MITTS" eller nåt sånt kanske. Det roliga är att jag inte letat efter dessa tavlor utan mera sprungit på dem när jag tittat. Så dessa tavlor sitter på vägget tillsammans med en tavla som jag gjort själv, motiven är vita hus såklart:) Mvh Ann

Kyy
2006-03-01, 18:36
Jag måste besöka "norske tandläkaren" på Kalymnos och införskaffa åtminstone ett par guldörhängen. Vill gärna få med mig också ikon/ikoner, endast Aios Giorgios. Favoritkeramikerns alster börjar tryta på Kalymnos, blev nog sista köpet förra året. Förstår att du Janne släpade hem den magnifika damen,sambon fick släpa hem en tung fransk bordsklocka från Irland. Helt normalt enligt gällande diagnostik för turistiskt beteende.
:( Börjar bli i desperat behov att kvadratmetrar för framtida fynd.
När en dröm om att flytta in på prästgården vid Ulvsunda slott, städar gärna stora ytor.

flabb_flab Kyy

Nora
2006-03-01, 19:31
Den har inte ett skvatt med Grekland att göra, den var dyr och den väger mer än nio kilo (tog den som handbagage). Men jag gillar den skarpt och den har funnit sin plats i hemmet. Ett minne för livet även om den inte är grekisk :).


Den var spesiell! Litt stygg-fin, på en måte! Forstår godt at du gillar den!:) (men å få den med hjem?....:p)

Lissi
2006-03-01, 21:29
Jag måste besöka "norske tandläkaren" på Kalymnos och införskaffa åtminstone ett par guldörhängen.
flabb_flab Kyy

HONOM vill jag ALDRIG besöka mer! Han grundlurade mig på en ring som jag betalade nästan 1000kr för sommaren 1996 och den höll exakt i 1 månad innan den gick i 2 delar!:( __D Men snacka kunde han!

Lissi

Chris
2006-03-01, 22:13
JEn liten grekisk flagga har jag också satt upp. ;)

Hittar jag en grekisk bordsflagga blir jag såld ... Då blir den köp direkt! Den ska fram på Nationaldagar & andra
grekiska fester!

Chris
bye_bye

inkfish
2006-03-01, 22:48
Ink, stenen med en röd stuga och ett fyrtorn? skulle kunna komma från Stockholms skärgård!


Vad observant du är:D! Hade hoppats att ingen skulle lägga märke till den för den är den enda sak i hyllan som inte är från Grekland. Hade dock ingen annan placering för den, jag är inte så förtjust i prydnadssaker.

Men Stockholm, bah! Från västkusten förstås;)

Eva L
2006-03-02, 09:18
Keramik, vackra vykort och almanackor samt en del smycken har tagits hem från de flesta länder jag besökt. Allt har passat hemma. Gillar inte prydnadssaker men bruksföremål av keramik, krukor samt konsthantverk har funnit sin plats. Konstigt nog passar föremålen från olika länder ihop och några är mig riktigt kära. Smyckena använder jag också och korset från Karpathos, örhängena från Paxos samt ringen från Kreta använder jag väldigt ofta. Under den senaste resan till Brasilien handlade jag mer än vid andra resor och inget köp har jag ångrat än. Nu bor jag i en gammal 50-tals lägenhet med viss charm och några saker passar säkert bättre i en sådan enkel bostad än i en modernare med oljad ek och klinker.

Eva

IngelaE
2006-03-03, 12:52
Jag köper en kokbok som souvenir.
Har ca 75 st nu från olika länder....
I Grekland, om jag är där på hösten, köper jag alltid hem en väggalmanacka.
Då har jag Grekland året runt i min lgh....klapp_klap

myssa
2006-03-03, 19:13
appropå souvenirer så har jag köpt smycken varje gång jag varit i grekland.
2-3 ggr/år sen -92
lätta och ta med och jag har alltid varit nöjd.många har det blivit i min samling.
men vi hade tyvärr inbrott i vår villa :( och dom jä... tjuvarna tog alla mina smycken så nu är det till att börja om från början.
sist köpte jag nytt armband och ring samt örhängen i meandrosmönstret.
och jag har hyrt bankfack nu som jag använder så fort jag åker bort och inte ska använda dom.
sen så tar jag också med massor av stenar varje gång,jag bara älskar dom lena fina stenarna.
sen blir det lite kryddor, olja, ostar mm som är ätbart. som man kan njuta av och längta tillbaka.
myssa......

Frappe
2006-03-03, 22:09
Kan inte låta blir att reagera över att man plockar med sig stenar hem:eek:
Det är faktiskt förbjudet :eek: enligt grekisk lag!! Och stenarna är fridlysta. Så snälla Ni som plockar med er stenar låt de ligga kvar på stranden där de hör hemma!!

Hälsningar moral tanten Camilla

Janérik
2006-03-03, 23:16
Kan inte låta blir att reagera över att man plockar med sig stenar hem:eek:
Det är faktiskt förbjudet :eek: enligt grekisk lag!! Och stenarna är fridlysta. Så snälla Ni som plockar med er stenar låt de ligga kvar på stranden där de hör hemma!!

Hälsningar moral tanten Camilla
Jag kan inte annat än hålla med om detta. Och ändå på något sätt så har hon jag reser med nästan alltid lyckats få med sej några stenar hem då vi varit ute o rest, hon vet nog att jag inte tycker det är lämpligt så jag har aldrig sett henne plocka stenar förutom då vi kommer hem och hon plockar upp dem ur väskan.
Mvh Janérik

myssa
2006-03-05, 17:20
oj...
inte visste jag att stenar var förbjudna att ta med hem??? :(
jag har bara hört om skärvor,stenar med mönster mm som kan tänkas vara antika ska vara förbjudna.
ingen har någonsin sagt detta till mig. varken på hotell,tull eller ens läst om det.och jag som farit fram och tillbaka i 13 år.oj oj oj .....
myssa = snopen stentjuv.....

martinifk
2006-03-05, 18:33
Kan inte låta blir att reagera över att man plockar med sig stenar hem:eek:
Det är faktiskt förbjudet :eek: enligt grekisk lag!! Och stenarna är fridlysta. Så snälla Ni som plockar med er stenar låt de ligga kvar på stranden där de hör hemma!!
Hälsningar moral tanten Camilla

Det hade jag absolut ingen aning om :confused:


Martinfik som också är en snopen stentjuv:eek:

Ivi
2006-03-05, 20:14
Hade väntat att några andra skulle krypa fram före mig :o Även jag tillhör de brottsligas skara...och inte heller jag hade vetat något om detta (förmildrande omständighet?).

Ivi
-som hoppas att mina skolbarn inte läser detta snyft_drop

Elisabet
2006-03-05, 20:26
...och inte heller jag hade vetat något om detta Vi är nog många som aldrig hört talas om denna lag. Och man undrar ju verkligen om grekerna själva känner till den, för det är ju inte ovanligt att se deras stensamlingar.

Ni som vet, vad är orsaken till att de är fridlysta?

Zanét
2006-03-05, 20:32
...och inte heller jag hade vetat något om detta
Här är en till som varit helt ovetande tills nu, stensamlare som jag är :(

//Zanét bye_bye

Lissi
2006-03-05, 21:16
Kan det kanske vara så att det HAR BLIVIT förbjudet NU att ta hem stenar eftersom vi är så många här på Kalimera som samlar stenar??? Det kanske inte har märkts förrän nu??:D ;)
Skämt åsido..Jag har heller aldrig hört att det är förbjudet, tvärtom har många guider på öar vi varit på tipsat om var det finns fina stensamlarstränder....inte minst på Patmos!Ang_elx

Lissi - som blir VÄLDIGT bekymrad

inkfish
2006-03-05, 21:37
Det är faktiskt förbjudet :eek: enligt grekisk lag!!

Vad är det för lag, kan du berätta mer? Om det är förbjudet skulle du ju inte behöva skriva under med "moraltant", är nåt olagligt så är det olagligt och har inte med moral att göra:confused:

Janérik
2006-03-05, 23:11
Vad är det för lag, kan du berätta mer? Om det är förbjudet skulle du ju inte behöva skriva under med "moraltant", är nåt olagligt så är det olagligt och har inte med moral att göra:confused:
Jag har alltid antagit att det är förbjudet av den anledningen att jag läste någonstans att det var förbjudet att ta hem stenar från Spanien. Om alla tar med sej stenar hem från stranden så kommer det ju att sluta med att vi har bara sandstränder kvar att åka till, det tar visserligen ganska lång tid före det blir så men jag tycker ändå att man borde tänka så.

Mvh Janérik

xenos
2006-03-06, 06:31
Vad är det för lag, kan du berätta mer? Om det är förbjudet skulle du ju inte behöva skriva under med "moraltant", är nåt olagligt så är det olagligt och har inte med moral att göra:confused:

Hm?
Är det inte en moralisk fråga huruvida man föjer lagen eller inte?

Lefteris

Elisabet
2006-03-06, 08:12
Är det inte en moralisk fråga huruvida man föjer lagen eller inte?Jag antar att vad inkfish menar är att om man påpekar att någon inte följer lagen så är man ingen moraltant. En sådan sysslar med att påtala annat. Ofta smak- och åsiktssaker.

Frappe
2006-03-06, 08:16
Vad är det för lag, kan du berätta mer? Om det är förbjudet skulle du ju inte behöva skriva under med "moraltant", är nåt olagligt så är det olagligt och har inte med moral att göra:confused:

Kan inte ange vilken lag paragraf detta faller undan,men det har varit förbjudet i många år och är som Janérik säger att till slut blir stränderna tomma. I vår svenska allemansrätt får man tex inte i skog som klassas som nationalpark plocka sten, i den allmäna allemansrätten får man ej hugga ur sten etc.Likvärd som blåsippan är fridlyst här är sten fridlyst i Grekland.
Och varför inte skriva under med "moral" tant förstår inte ditt påpekande!!!

Camilla

Eva L
2006-03-06, 08:29
Hm?
Är det inte en moralisk fråga huruvida man föjer lagen eller inte?

Lefteris

För mig är det både en juridisk och etisk fråga att följa lagen.

Eva

Eva L
2006-03-06, 08:45
Någonstans i Grekland har jag sett ett anslag om att det är förbjudet att ta med sten hem med hänvisning till lagstiftningen men jag minns inte var och det är länge sedan. Finns säkert många välgrundade anledningar till ett sånt förbud och själv gör jag så att jag håller stenarna en stund, plockar lite med dom och njuter av den lena ytan sen får fynden ligga kvar på stranden.

Eva

inkfish
2006-03-06, 08:46
Och varför inte skriva under med "moral" tant förstår inte ditt påpekande!!!


Precis det Elisabet skriver: man är ingen moraltant om man påpekar att lagar ska följas. Olagligt är olagligt och har inget med personliga ställningstaganden att göra. (Erik: en utveckling av det ser jag snarare som en filosofisk fråga, jag är mer intresserad av hårda fakta om stenplockning)

Visst förstår jag det som både du och Janérik skriver, jag är inte dum. Men jag undrade mer precist vad lagen säger, eftersom det var helt nytt för mig blev jag nyfiken.

Elisabet
2006-03-06, 09:03
Kan inte ange vilken lag paragraf detta faller undan,men det har varit förbjudet i många år Det är inte särskilt viktigt att veta vilken lagparagraf det gäller eller hur länge det har varit förbjudet, men jag skulle verkligen vilja veta mer om vad lagen säger och innebär. Men snälla jämför inte med fridlysta blommor eller djur, de förordningarna känner jag till ganska bra, men jag förstår inte den här lagen bättre för det.

Blir lite förbluffad dels därför att jag aldrig har hört talas om den förut och dels för att jag ganska ofta sett greker plocka sten helt öppet.

Frappe
2006-03-06, 09:23
[QUOTE=Elisabet] men jag skulle verkligen vilja veta mer om vad lagen säger och innebär. Men snälla jämför inte med fridlysta blommor eller djur, de förordningarna känner jag till ganska bra, men jag förstår inte den här lagen bättre för det.

Som jag skrev vet jag inte mer om vad lagen innebär mer än att jag hört detta sen flera år tillbaka. Att göra en jämförelse med våra fridlysta blommor tycker jag är en bra liknelse att nu du känner till detta bra kanske inte någon annan gör! Och att påpeka att greker själva plockar sten är väl inte konstigare än att vi svenskar plockar våra blåsippor!

Camilla

xenos
2006-03-06, 11:08
Den här jämförelsen haltar som skadad känguru, men är inte helt fel:

Vem håller inte med om, (retoriskt hoppas jag att jag är), Parthenonfrisen ska återföras till Grekland och Akropolis?
Dags att återföra alla era stenar till Grekland!
Viktarginaler finns ju på resan ned...

Leftersi medbottsling
som aldrig plockat en enda sten, men varit tvungen föra sådana till sverigen då den andres packning inte räckt till...

inkfish
2006-03-06, 11:24
Frappe: Det är ingen som argumenterar mot en lag eller behöver behöver få motiverat varför lagen finns. Det förstår vi. Vad både Elisabet och jag frågade efter var bara fler detaljer - tvivlar på att hon ser sig som nån stentjuv som måste försvara sig och jag gör det verkligen inte heller.

Jag är bara van vid att alltid gå till förstahandskällan. I synnerhet om jag ska kunna informera andra om vad som gäller vill jag veta bättre än att säga "det har jag hört på nätet". Och vilka lagar som gäller i Grekland har vi ju alla nytta av att känna till så det är bara bra om det här kommer fram.

Eva L
2006-03-06, 11:24
Kanske någon har emailadressen till Clive Daws som fotat så många vackra blommor på Kreta ex orchidéer. Han vet säkert allt om det här. Skicka honom en förfrågan och be om något klargörande i ämnet. Förr tittade jag ofta på hemsidorna med deras vandringsturer och alla underbara växter.

Eva

IngelaE
2006-03-06, 18:02
Kanske Janne här på Kalimera vet...?
Angående blåsippor så är dom inte fridlysta på Gotland, så här kan ni plocka så många ni orkar bära....
Hela ön är som en blå grekisk dörr på våren ...:p

inkfish
2006-03-06, 21:14
Hela ön är som en blå grekisk dörr på våren ...:p

En äkta återfallsgreks sätt att beskriva blåttflabb_flab klapp_klap

lenada
2006-03-07, 13:29
Jag hör till dem som räknar Ouzo som souvenir. -96 skulle jag ÄNTLIGEN ta mig råd, mod och kraft och köpa mig en så´n där stor härlig Ouzoflaska med kran för att släpa hem. Sagt och gjort, flaskan slogs in efter konstens alla regler, och min man fixade en bit tvättlina att vira runt lådan så den skulle vara lättare att bära.
När det var dags för hemresa och hämtning vid hotellet i Parga ville jag för säkerhets skull ta med mig lådan ombord på bussen. Det fick jag dock inte för chauffören, han menade att det var ingen fara att lägga den i bagaget... Väl framme vid Preveza flygplats stannar bussen, chauffören kliver ur och börjar öppna bagageluckorna och luften fylls av ett stort krasch! Jag fullkomligt flyger ut ur bussen och står och ser på förödelsen... Där och då drabbas jag av ett raseri som gör att jag struntar i hur min grekiska låter, jag skäller ut chauffören efter noter... Det hela slutar med att busschaffisen går in på flygplatsen och köper mig motsvarande 5 l Ouzo i mindre flaskor, det enda som fanns där i kiosken. Jag fick ju min mängd Ouzo, men sedan dess har jag aldrig gjort något nytt försök att frakta hem en sådan flaska... Jag kanske ska prova i sommar? :))

ragnhild
2006-03-25, 16:42
Til Kalimeras admin:
Er den ikke gresk? Skulpturen kunne vært laget av en skulptør fra Kreta med fornavnet Katia.

ragnhild
2006-03-31, 16:01
Jag har köpt bra många konstiga saker i Grekland. Det mest "idiotiska" är damen på bilden nedan som jag köpte på Santorini för några år sedan. Den har inte ett skvatt med Grekland att göra, den var dyr och den väger mer än nio kilo (tog den som handbagage). Men jag gillar den skarpt och den har funnit sin plats i hemmet. Ett minne för livet även om den inte är grekisk :).

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/dam.jpg
"Damen" er en skulptur av Keti Anastasaki. Hun jobber og bor i Aten. Har tidligere holdt til i Hania.

Lissi
2006-03-31, 16:08
Til Kalimeras admin:
Er den ikke gresk? Skulpturen kunne vært laget av en skulptør fra Kreta med fornavnet Katia.

Jag och min dåvarnde vän köpte flera skulpturer av henne i Platanias.... De bor nu i Växjö...:D skulpturerna alltså ;) Jag känner igen stilen!
Din dam är MAFFIG Janne!!!! BRA köp!klapp_klap

Kalimera
2006-03-31, 16:13
"Damen" er en skulptur av Keti Anastasaki. Hun jobber og bor i Aten. Har tidligere holdt til i Hania.Tack för info ragnhild! Jag köpte den på Santorini för några år sedan. Gillar den väldigt mycket!

yeasou
2006-04-18, 19:20
Ett gott vin tar jag ofta med hem, jag tar alltid med några flaskor Metaxa *** ,alltså tre stjärnig! Den enda Metaxan som är värd att dricka. Köpte mig en lite Bouzouki i guld att ha runt halsen för 10 år sedan, den hänger där än!
Någar kilo sten har även kommit med hem under åren. Snäckskal är alltid kul om man har lyckan att finna några fina och hela.

MVH
Yeasou_B-anana