handdator

Visa fullständig version : Lanzarote/Puerto del Carmen


ford prefect
2013-08-05, 12:55
Hej!

Tänkte byta det grådaskiga och trista Mölndal till Lanzarote/Puerto del Carmen - är det någon som råkat ha varit där även om det inte är i Grekland?




PS. Åker i julhelgen - just nu är det soligt och varmt i Mölndal :p

Netwolf
2013-08-05, 15:18
PDC är mitt favvisplace på Lanza. Den långa Playa Grande, med gott om plats. Massor med goda restauranger (jo, dåliga finns med). Missa inte kanarisk potatis med mojo rocho/verde. Gudagott! Missa inte Valentinas. Italiensk mat i världklass! Lanz. Visserligen stängt, när jag var där senast, men lokalen fanns kvar. Franskinspirerat ställe. Indiska Bollywood , med starka kryddor. Murphys bar. Irländskt ställe med trevlig musik.

/Netwolf

rebase
2013-08-05, 15:30
Hej!

Tänkte byta det grådaskiga och trista Mölndal till Lanzarote/Puerto del Carmen - är det någon som råkat ha varit där även om det inte är i Grekland?




PS. Åker i julhelgen - just nu är det soligt och varmt i Mölndal :p

Grattis till ett bra val. Vi har åkt till PDC fem år i rad i januari. Som sagt många fina restauranger o oftast ett behagligt klimat. framför allt när det är vinter i Mölndal.:)

Katitzi
2013-08-05, 19:07
Gillar också Puerto del Carmen. Påminner lite om Grekland med låga vita byggnader och bougenvilla. Ska också försöka satsa på en resa dit i vinter!:D

Katitzi:)

Masse
2013-08-05, 23:12
Vi är ganska insnöade :D på sydspetsen av Fuerteventura. Jandia / Morro Jable heter favoritplatsen för vinterresor. Har också varit en hel del på Teneriffa och Gran Canaria. Men aldrig på Lanzarote.

Har funderat lite på att ge det en chans. Vad gäller PDC har jag fått intrycket att det är ganska mycket "tingeltangel-ort". Ungefär som Playa de Ingles på GC eller Playa de las Americas på T. Eftersom här var några Lanzarote-erfarna i denna tråden så passar jag på att fråga. Kan ni göra någon enkel jämförelse mellan PDC och ställen på Fuerteventura, Teneriffa eller Gran Canaria?

:) Masse

Katitzi
2013-08-06, 19:10
Hejsan Masse!bye_bye

Nu var det i och för sig ganska många år sen jag var i Puerto del Carmen. Men är sugen på att resa tillbaka.
Något Playa Inglés är det inte även om det är en hel del tingeltangel och många hotell som överallt på Kanarieöarna.
Men bebyggelsen är låg och det finns en liten genuin stadsdel i den gamla bydelen längst bort. Bäst att bo åt det hållet, då de bästa restaurangerna ligger i det området.
Fina breda stränder och lång strandpromenad. Det är inte en massa köpcentra överallt som på GC och Teneriffa. Tror att det bara finns ett eller två, om det nu inte byggts fler se senaste åren. De flesta affärerna ligger utefter strandpromenaden och det är trevligare tycker jag.
Kanske påminner PDC lite om Corralejo på Fuerteventura, fast vackrare, större och backigare.
Sen finns det mycket att titta på runt hela Lanzarote om man vill det: grottor, vulkanfält, byar, stränder mm.

Katitzi:)

Netwolf
2013-08-06, 22:52
Fuerto har jag aldrig vatt på, så det kan jag inte uttala mig om. GC upplever jag som genomturistigt, speciellt på PdI. Tenne har sina sidor, men även där väldigt chartrigt.
På Lanza däremot. Där finns, som flera säger, en väldigt låg bebyggelse. Och det är till stor del tack vare öns store son, konstnären Cesar Manrique. Han ville inte att ön skulle omvandlas till liknande turistparadis, därav den låga bebyggelsen. Han var dock borta från ön ett par år och då passade man på att bygga ett 18-våningars hotell i Arrecife! Det syns vida omkring (har faktiskt bott där på vån 16, pga flygförsening). Det satte han dock stopp för vid sin återkomst. Tyvärr så omkom han i en trafikolycka för 20 år sen, men hans arv lever vidare.

/Netwolf

Deia
2013-08-07, 18:00
Jag har också varit på Lanzarote. Vi hyrde ett hus på norra delen - i Haria. Trivdes väldigt bra i den vackra byn och på kvällen åkte vi ner till Arrieta för att äta på fiskrestaurangerna. Tyvärr så är vädret mycket sämre så långt norrut på ön. Vi bilade runt en del och om jag skulle återvända så skulle det bli till Playa Blanca. Där var ett helt annat klimat och närheten till dom fina Papegojstränderna lockar och då speciellt Playa de Mujeres. Ni som gillar Puerto del Carmen - vad är det som gör att ni gillar den orten bättre än Playa Blanca? Lite nyfiken ;).

Jag har varit på Fuerteventura också för många år sedan. Jag vet inte riktigt varför men jag lockas inte av att åka tillbaka. Blåsten tror jag.
På GC var vi i Puerto Mogan. Det är en fin ort för att vara "chartrig" som någon skrev. Dit skulle jag gärna återvända.
Jag skulle gärna hitta ett resmål på vintern som inte har för lång flygtid.....

Deia
bye_bye

Masse
2013-08-07, 19:14
Det vi gillar är att bo på orter som har inslag av bofast befolkning som lever vardagsliv. Där det finns annan bebyggelse än bara hotell och bungalow-längor och restauranger, och där det finns mera än bara turistverksamhet. Hur är det med sådant i PdC respektive Playa Blanca?

:) Masse

Netwolf
2013-08-07, 22:58
Har varit i Playa Blanca 2 ggr och min uppfattning är - charter. Ditforslad sand och tillrättalagt. Visserligen finns det Charter i PDC med, men där finns ställen att fly undan på. Undvik gamla stan som innehåller de mest överskattade restaurangerna.
/Netwolf

Masse
2013-08-08, 23:47
Av svaren ovan får jag intrycket att PdC är i ganska hög grad turistort. Dvs inte så mycket mera än hotell och restauranger. Och så är det på det generellt på de flesta ställen på Kanariska öarna som jag besökt. Men vill man ha vinterresmål med sol och bad utan att resa alltför långt så är det vad som står till buds. För mig känns det som att Morro Jable på Fuerteventura får chansen även i fortsättningen. Fantastisk strand och lite vardagsliv i gamla delen av byn, även om det är en liten ort.

:) Masse

seaside
2013-08-09, 09:33
Låter intressant Masse. Har själv funderingar att åka dit. Har du något bra boende där? Hur åker du dit? Bra matställen?

Eva L
2013-08-09, 16:01
Firade min 50-årsdag för ett antal år sedan i slutet av januari på Fuerteventura. Vackert men ack så kallt i havet. Vi hade behövt våtdräkt för att bada. Vi åkte över med bil och färja till Lanzarote en dag och det var trevligt samt dessutom betydligt varmare där på sydsidan. jag uppfattade att också sydsidan av Furteventura hade lite varmare än nordsidan där vi bodde.

Eva

Masse
2013-08-10, 20:01
Låter intressant Masse. Har själv funderingar att åka dit. Har du något bra boende där? Hur åker du dit? Bra matställen?

Har varit fem ggr på Fuerteventura. Alla gånger bott i Jandia på sydsidan. Frun och dottern en gång i Coralejo. Flertalet gånger gjort utflykter på ön med hyrbil och då även besökt alternativa boendeorter på ön såsom Costa Calma (sydostkusten) och Coralejo (norra spetsen). Skulle alla dagar i veckan åter välja Jandia.

Jandia/MorroJable är också en turistort. Men den delen av byn som är modern med hotell, lägenheter och restauranger känns på något sätt lite behagligare än motsvarande på andra orter. Långsträkt med hav/strand/strandpromenad tvärs över gatan. På strandpromenaden möter man hela tiden folk som promenerar, joggar, cyklar, kör segway mm mm. Dessutom finns då en liten äldre kärna (MorroJable) med bofast befolkning, bostäder, vanliga affärer, skola mm. Även om det inte är stort så gillar jag att strosa omkring där och känna annat än bara turister, hotell och restauranger.

Sist men inte minst har Jandia c:a 3 mil makalös sandstrand.

De hotell som vi har bott på är:

Apartamentos Igramar MorroJable. Se Booking.com. Bra läge vid gamla delen avbyn, MorroJable. Lite olika stuk på studios, lägenhet. Vi bodde i tvåvåningslägenhet. Bottenvåning: Entre/terrass, vardagsrum/kök, toalett/dusch. En trappaupp: Badrum, sovrum, balkong. Allt med utsikt mot lugnt poolområde. Inga måltider.

Fuerteventura Imperial.Solresor All Inclusive. 7 km utanför byn, vilket vi tyckte var en nackdel. Valde detta för att vi firade födelsedag. Mycket hög nivå på anläggning, boende och mat/dryck. Mera blåsigt än inne i byn. Och som sagt vi saknade gångavståndet till gamla byn.

Relaxia Jandia Luz Apartamentos. Booking.com eller Solresor. Vi har 3 ggr kört Solresor och med AllInclusive (finns både med o utan). Vid rätt tillfälle och aktivitetspris ett ganska lågt pris för AllInclusive (som vi aldrig skulle drömma om att välja i Grekland). Vi får då en mycket bra frukost, OK lunch och sisådär middag, och fria drycker hela dan. Eftersom vi fått till bra pris har vi kunnat kosta på oss att gå ut i byn och äta middag 3-4 ggr/vecka, vilket är viktigt för oss. Kolla om priset avser med poolutsikt (som vi tycker ärviktigt) eller mot gatan (tråkigt). Flesta gästerna är 50+ och stället är därmed ganska lugnt. Lite tråkigt att det bara finns lounge-bar inomhus på kvällarna, men då kan man ju istället gå ner i byn. C:a 50-100 m tvärs över gatan till stranden och just i kanten av gamla byn MorroJable.

Restaurangtips: Vår absoluta favoritrestaurang heter La Laja och har fisk och skaldjur som specialitet. Det är den sista restaurangen i slutet av strandpromenaden in mot MorroJable. När vi där äter Sjötunga Meuniere är himmelriket nära. Deras Paella går inte heller av för hackor.

Men lite senare på kvällarna är det ganska tyst i den här byn. Vill man ha lite mera liv och rörelse så dags så finns säkert bättre alternativ.

:) Masse

seaside
2013-08-15, 12:57
Tack för det svaret Masse. Det ger lite att jobba med om hur det blir i vinter. Thailand, Kanarieöarna eller något annat.
Seaside