handdator

Visa fullständig version : Ta ej ut pengar hos Pireaus bank


Kajsa Kavat
2013-08-05, 10:54
Hej !

Tog ut medel via 3 olika bankomater på Karphatos.
Den vid supermarketen vid busstationen och en bank inne i stan där man behöver gå upp några trappor för att komma till bankomaten och så vid Pireaus bank på gatan som fortsätter rakt fram efter busstationen.

Pireaus bank ger mycket sämre kurs än de andra bankerna. Fick också en förfrågan om jag godkände kursen och borde ha reagerat över den frågan för den fanns inte hos de andra.
Hos dem fick jag ut 40 Euro och betalade mellan 340-350 kr för det . Hos Pireaus fick jag betala 370 kr för 40 euro och kursen var ungefär samma.

Har ICA kortet.

Så inga uttag hos Pireaus bank i Karphatos då de ger sämre kurs än andra banker.

JohnS
2013-08-05, 11:08
Sist jeg tok ut penger i Pireus Bank, fikk jeg spørsmål om jeg ville akseptere den faste kursen de oppgav, eller om jeg ville ha beløpet avregnet etter dagens kurs ved avregningen. Jeg svarte jeg ville ha avregning etter aktuell kurs, og da jeg sjekket kontoen etter at vi kom hjem, hadde jeg fått en meget god kurs, og mye lavere enn den faste kursen som stod på skjermen. Flere banker har dette systemet nå. Så man kan velge å få vite kursen der og da, eller å få vite hvilken kurs man får først etter at transaksjonen har gått gjennom banksystemet.

Claes på Lesvos
2013-08-05, 11:28
Rätt John.
Jag har bara stött på det här i Pireus Banks automater. Ibland får jag frågan hos biluthyrare men också på hotell, restauranger, butiker eller bensinstationer om jag vill ha en fast kurs i svenska kronor eller euro eller vad nu den lokala valutan heter Och inte bara här i Grekland. Om du väljer den lokala valutan är det din egen bank som sätter kursen med eventuella valutatillägg efter sina regler. Om du i Sverige gör ett uttag i annan valuta än svenska kronor i en automat ska du också hålla ett öga på vilken kurs automatens bank erbjuder dig.

Kajsa Kavat
2013-08-05, 14:00
Rätt John.
Jag har bara stött på det här i Pireus Banks automater. Ibland får jag frågan hos biluthyrare men också på hotell, restauranger, butiker eller bensinstationer om jag vill ha en fast kurs i svenska kronor eller euro eller vad nu den lokala valutan heter Och inte bara här i Grekland. Om du väljer den lokala valutan är det din egen bank som sätter kursen med eventuella valutatillägg efter sina regler. Om du i Sverige gör ett uttag i annan valuta än svenska kronor i en automat ska du också hålla ett öga på vilken kurs automatens bank erbjuder dig.

Nu var det ju inga större belopp jag förlorade men det kan ju vara bra att vara uppmärksam framöver för det är säkert inte bara jag som tabbar mig.
Hade ju varit surt om man tagit ut större belopp och kunnat betala mindre för euron hos en annans banks automat utan att svara på en massa lite trixiga frågor kring kursen .Nåja alltid lär man sig något nytt. Vet att jag tagit ut euro i Sverige hos Swedbank uppe i Norrland vid finska gränsen och det var en jättedålig kurs .

kimmen
2013-08-05, 23:33
Generellt brukar det nästan alltid vara så att det är bättre att välja den lokala valutan om man får den frågan. Vi gjorde sju bankomatuttag i somras, varav ett på Pireus Bank och det var inte sämre kurs där än vid något annat uttag som låg hyfsat nära i tid.

/kimmen

Kajsa Kavat
2013-08-06, 08:38
Generellt brukar det nästan alltid vara så att det är bättre att välja den lokala valutan om man får den frågan. Vi gjorde sju bankomatuttag i somras, varav ett på Pireus Bank och det var inte sämre kurs där än vid något annat uttag som låg hyfsat nära i tid.

/kimmen

Nu är det inte så att det framställs vid förfrågan i automaten att man har 2 olika val man kan göra om man ska ta ut pengar utan det här är sådant man ska känna till innan.

Claes på Lesvos
2013-08-06, 08:57
Nu är det inte så att det framställs vid förfrågan i automaten att man har 2 olika val man kan göra om man ska ta ut pengar utan det här är sådant man ska känna till innan.

I Pireus Banks automat får du frågan och kan välja

Kajsa Kavat
2013-08-06, 11:44
I Pireus Banks automat får du frågan och kan välja

Du får frågan men det framkommer inte att du kan välja ett annat alternativ om man trycker nej utan jag trodde då att transaktionen avbryts.
Dessutom var det väldigt mycket text att om man svarar ja så gäller si och så, text i mängder som man inte direkt väntar sig få upp i en bankomat. Jag borde såklart svarat nej .