handdator

Visa fullständig version : Fröer beställda


Zanét
2006-02-25, 18:39
Trädgården är rena nordpolen och våren verkar så himla avlägsen förutom att det blivit ljusare både morgon och kväll.

Förra veckan när jag var och handlade såg jag att även frösortimentet kommit in och som en magnet drogs jag dit förstås. Därefter gjordes väl utvalda inköp av hjälmböna, aster, brudslöja, grekisk lövkoja, nattviol, spenat och slingerkrasse :)

Idag började abstinensen igen trots snöfall och -3 C och det blev en stunds sökande via fröhandelsbutikerna på nätet. Efter en stund på Fröer.nu började varukorgen fyllas med småbladig basilika (den klotrunda), lövkoja, medelhavsblandning och slutligen vildblommor från medelhavet.

Nu går jag här otåligt och väntar på att få sätta igång med förkultiveringen av vissa av växterna och ser också framåt att när det är dags bara gå ut och sprida påsen med vilda medelhavsblommor i den stora rabatten :D

Någon som känner igen sig?

//Zanét bye_bye

inkfish
2006-02-25, 18:41
Nä, verkligen inte. Men i dag var det barmark nästan överallt där jag sprang_B-anana

pawik
2006-02-25, 19:43
Nä, verkligen inte. Men i dag var det barmark nästan överallt där jag sprang_B-anana
Sprang du inomhus eller???
Antar att det inte var dig jag sprang förbi upp i Skatås.
Där var det f-t isigt och halt.
Min kondition är i botten och årets varv blir jobbigt.

/pawik

inkfish
2006-02-25, 21:00
Antar att det inte var dig jag sprang förbi upp i Skatås.


Skatås? Där är ju backar ju:eek:

Nej, jag springer i området där jag bor. På trottoarer och cykelbanor. Och där är det faktiskt barmark mellan drivorna. Fast jag fick skippa svängen genom ett litet skogsparti, där var det bara is.

Anoula: Jag anar en latmaskflabb_flab. Man blir varm av att springa:p

pawik
2006-02-25, 21:55
[quote=inkfish]
Skatås? Där är ju backar ju:eek:

Nej, jag springer i området där jag bor. På trottoarer och cykelbanor.

/quote]

Du gumman!

Att springa inne i stan är lite fuskigt.
Det är att göra det lätt för sig!
Kanske dags för lite riktig Kalimeraträning för manliga o kvinnliga seniorer på Skatås.

mvh

gubben

/pawik

inkfish
2006-02-25, 21:57
Lätt? Du har inte sett mig springa förstår jag flabb_flab

Lissi
2006-02-25, 21:57
Grekisk lövkoja och madelhavsblandning...DIT kan jag sträcka mig....Jag ser krokus på väg upp i mitt land i alla fall....Våren ÄR på väg!

Lissi

Zanét
2006-02-25, 22:06
Våren ÄR på väg!Lissi
Var? Berätta! Här ligger fortfarande minst 10 cm snö i hela trädgården och inte minsta tillstymmelse till varken krokus, snödroppar eller vintergäck :(

Däremot har talgoxe och bofink ändrat sångläge och marskatterna är redan i full gång här ute :)

//Zanét bye_bye

Lissi
2006-02-25, 22:13
I mitt land framför köksfönstret finns ingen snö!!!!
Lissi

Zanét
2006-02-25, 22:20
I mitt land framför köksfönstret finns ingen snö!!!! Lissi
Jag kan köra dit med fullt lastbilsflak om du vill :D

//Zanét bye_bye

Lissi
2006-02-25, 22:22
Med fröer??? GÄRNA!!!flabb_flab flabb_flab

Zanét
2006-02-25, 22:23
Med SNÖ :p

//Zanét bye_bye

Lissi
2006-02-25, 22:24
Du är välkommen med eller utan snö!!!
Lissi

Zanét
2006-02-25, 22:25
Ska bara skrapa fram bilen först :rolleyes:

//Zanét bye_bye

pawik
2006-02-25, 22:51
Lätt? Du har inte sett mig springa förstår jag flabb_flab

Som tur är har jag inte det.
Men skall du inte hänga med upp till Skatås så kan jag bära dig runt femman.
Det blir bra träning för mig.

Jag har i dagarna firat trettioårig bröllopsdag så jag har inga onda (:D :D :D) avsikter mer än att bära dig runt femman!

/pawik

inkfish
2006-02-25, 22:57
Jag gick femman några gånger i somras, med en kompis som har hundar. Backigt som satan.

Men bäras, det kan du glömma:cool:

Marianne
2006-02-25, 23:25
Våra första snödroppar är fint framme, kanske en vecka senare än "normalt"!flabb_flab
Skulle gärna lägga in en bild här, om jag bara begrep mig på hur man gör.
Skickar en bild med posten, Zanet!

Mariannebye_bye

Zanét
2006-02-26, 11:47
Tack Marianne för det härliga vårfotot. Ska lägga in den som bakgrundsbild på datorn :D

//Zanét bye_bye

Eirini
2006-02-26, 19:17
Jag cyklade en lang tur idag efter kusten till Kavouri i harligt solsken och frisk vind. Ute vid Kavouri var det sa vackert! Havet var sa dar klart turkosfargat och i pinjelunden dar jag satt och vilade mej var det fullt med var-blommor. De dar riktigt vintersportiga spelade racket i bara badklader och alla jolleseglare och surfare hade bra vind i seglen!
Det ar verkligen var har i Grekland och mandel-trad och mimosa blommar for fullt.

Halsningar fran Aten!

Elisabet
2006-02-26, 19:49
Skulle gärna lägga in en bild här, om jag bara begrep mig på hur man gör.Men Marianne, har du inte läst den här tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2090) ?

Marianne
2006-02-26, 21:21
Jo, men.... - nej det lyckades inte...snyft_drop __D :mad: :( :cool: :p :eek:

Zanét
2006-02-26, 22:15
Halsningar fran Aten!
Låter verkligen underbart :) Sambon är där nere nu och i torsdags när han körde från Aten upp mot Salonikihållet var det +19C till skillnad från -2-5C som vi har här i mellersta Skåne :(

Du cyklar alltså? Tycker inte att det är så ofta som man ser cyklister där nere vilket ju är synd. Hörde förra sommaren att man anser att cyklar är till för barn och inte till vuxna individer och det är en tråkig inställning med tanke på att cykeln trots allt ger motion och rörelse. Personerna som berättade detta bor inte i någon av storstäderna, kan tänka mig att inställningen är annorlunda där än i en del byar.

//Zanét bye_bye

Lissi
2006-02-27, 16:35
Vilken lycka när man trängs på NETTO och ser fröställningen...och upptäcker Grekisk lövkoja:D .en påse av den och timjan och basilika inhandlades.....och genast gick köandet lättare! Det blev ingredienser till en grekisk måltid också av bara farten....

Lissi - som gläds åt att det snart blir vår!..6 veckor till Kreta!

Elisabet
2006-02-27, 16:38
Jo, men.... - nej det lyckades inte...snyft_drop __D :mad: :( :cool: :p :eek:Det är inte svårt. Flera andra lyckades ju med hjälp av den tråden. Det måste vara någon liten detalj du missar bara! Kan du inte försöka igen, så vi alla får se dina bilder :) Snälla

Marianne
2006-03-02, 12:02
Försöker igen med en bild på mina snödroppar (vintergæk på danska):

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Flowers/IMG_2857.jpg

... de står där fortfarande, men nu är det med snö runt omkring... __D

Tjohej, det lyckades!

... och ännu en bild på de första vintergäcken (erantis på danska) som spirade fram för en vecka sen:

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Flowers/IMG_2879.jpg

Marianne

Elisabet
2006-03-02, 12:17
... de står där fortfarande, men nu är det med snö runt omkring...

Tjohej, det lyckades!ÅÅÅÅÅÅH så fint!!! Det där måste vara det bästa med Skåne! Vårens alla blommor alltså :)

(F´låt, DANMARK menar jag ju :D )

Och vad bra att du försökte igen klapp_klap

ciakoohler
2006-03-02, 12:18
[quote=Elisabet]ÅÅÅÅÅÅH så fint!!! Det där måste vara det bästa med Skåne! Vårens alla blommor alltså :)
Fast Marianne bor förstås i Danmark !!!!!!!!!flabb_flab

Elisabet
2006-03-02, 12:20
Fast Marianne bor förstås i Danmark !!!!!!!!!flabb_flabE inte det samma sak :rolleyes:

Marianne
2006-03-02, 12:21
ÅÅÅÅÅÅH så fint!!! Det där måste vara det bästa med Skåne! Vårens alla blommor alltså :)Och vad bra att du försökte igen klapp_klap

Ja, det här var ju kul. Tack för att du motiverade mig, Elisabet! Jag VILLE också kunna!:) ;)

Ja, vårblommorna är bland många go'a saker här nere på våra kanter, men när bokskogen blir ljusgrön i slutet på april... då är det nog det som är det allra bästa!klapp_klap

Marianne

Marianne
2006-03-02, 12:26
E inte det samma sak :rolleyes:

Njaaee, bokskogen har vi ju gemensamt... och en del annat också..., men inte allt...flabb_flab

Marianne

Elisabet
2006-03-02, 12:45
Då ändrar jag mig :)
Det bästa med Danmark är dina blommor Marianne
och det bästa med Skåne är Cia bye_bye

Ivi
2006-03-02, 12:52
Denna tid brukade min mor (som nu odlar sina blommor i himlen enligt en av systerdöttrarna :)) alltid så frön till sommarblommorna. Hon hade gott om plats för detta i huset. Har aldrig gjort detta förut i vår betydligt mindre lägenhet, men har faktiskt funderat på att göra det i liten skala i år. Spännande att pröva i alla fall!
Mina vårblommor kommer nog inte fram i rabatten förrän i maj :( så visst får man vänta här i norr. Men vi har ju det underbara LJUSET i alla fall, ska snart ut på isen på långpromenad, och solglasögon är ett MÅSTE :cool:

Ivi
-som hoppas på blomsterprakt i april på Kreta :)

Marianne
2006-03-02, 12:52
Då ändrar jag mig :)
Det bästa med Danmark är dina blommor Marianne
och det bästa med Skåne är Cia bye_bye
flabb_flab Ja, Cia hon är go' hon!flabb_flab

ciakoohler
2006-03-02, 13:56
:o :o Ang_elx

Agda
2006-03-02, 17:28
Ivi
-som hoppas på blomsterprakt i april på Kreta :)

Det får du säkert uppleva, för de senaste dagarna så har det fullkomligt exploderat i rabatterna och i naturen! Idag upptäckte jag fullt med knoppar bland fresior,"pingstliljor",prästkragar,i körsbärsträdet m m.
Våren är ljuvlig_B-anana !!

Zanét
2006-03-03, 18:37
Vintergäck och snödroppar - Vilken härlig syn jämfört hur det är utanför fönstren. Snön fullkomligen vräker ner och här är inte tillstymmelse till barmark någonstans :mad: Jag vill ha vår NU snyft_drop Alternativet är ju annars att dra ner till Grekland så man kan bli människa igen :D

//Zanét bye_bye

Riitta
2006-03-03, 19:18
Gör som jag.Börja plantera om krukväxterna inne:) Dom behöver lite ny jord så dom också känner att våren kommer snart:)

Riittabye_bye

Lissi
2006-03-03, 20:03
USCH, ja nu är det för JÄKLIGT med snön..det ska visst fortsätta vara snö i Skåne tre veckor till...Maken hade hört det sa han...och HAN som lurade ner mej till Skåne med förevändning att det ALDRIG just var några vintrar här;) ..Det var det verkligen, både förra vintern och denna... FAST, så kul det blir med våren sen!
Lissi

Marianne
2006-03-03, 21:22
USCH, ja nu är det för JÄKLIGT med snön..det ska visst fortsätta vara snö i Skåne tre veckor till.... FAST, så kul det blir med våren sen!Lissi

I TRE VECKOR TILL!?!?! Nej, det går inte, det klarar mina snödroppar ALDRIG - och inte jag heller!
Har just sett väderlekstjänsten från Grekland: STRÅLANDE SOL och upp till 18, 19 och 20 grader!!!
Ska vi sticka iväg?

Mariannebye_bye

Lissi
2006-03-03, 21:40
Ja , tänk Mariane om ni hängde med till Kreta om några veckor...ÅH vad jag längtar!

Men det blir ju sommar också!!!!:) :)

Agda
2006-03-03, 21:42
Visserligen har det varit strålande sol idag men det har blåst hårda västnordvästliga vindar så det kändes inte så himla varmt.Jag blir så avundsjuk på all den snö ni har haft/har i år.det är faktiskt första gången sedan jag flytta hit som jag riktigt saknat den svenska vita vintern!
Min frösådd börjar visa sig,melonerna börjar titta upp (i växthuset ännu så länge).

yvonne
2006-03-04, 17:04
här är just nu 1 meter snö och det snöar fortfarande,__D tack och lov att det bara är 27 dagar kvar tills vi sticker till Grekland._B-anana

Yvonne (med packningsbestyr.)