handdator

Visa fullständig version : Turturduvor


AGGE
2013-08-04, 14:49
Hej alla glada Kalimeror!
Ett ljud som jag starkt förknippar med Grekland är turturduvans läte. Ingen kan väl ha undgått att "underhållas" av dess entoniga sång eller vad man nu vill kalla det.
För mig har det alltid låtit som den sjunger "Sven-Åke, Sven-Åke, Sven-Åke". Så vi kallar den helt enkelt Sven-Åke. En vanlig kommentar är "nu är Sven-Åke igång igen"!
En gång kom ämnet upp när vi satt på Babis bar på Kalymnos och då berättade Yiannis att i Grekland kallade man turturduvan "Dekaokta" (18) för grekerna tycker att den sjunger "deka-okta, deka-okta, deka-okta".
Kul tyckte jag som råkar ha 18 som lyckotal.
Nån annan som har en annan tolkning av lätet?
:cool:
I september ska vi lyssna på "Sven-Åke" igen!
Hälsar,
Agge

Kalimera
2013-08-04, 19:24
I september ska vi lyssna på "Sven-Åke" igen!Är du säker på att Sven-Åke är en turturduva? Den vanligaste duvan i Grekland, om man bortser från tamduva, är turkduva. Den låter typ do-doo-då. :)

laero
2013-08-04, 22:33
Jag undrar precis som Janne om inte duvorna blandas ihop här. Visst, det finns hyfsat gott om turturduvor i Grekland men deras vanliga läte är ett tydligt "kuttrande" som näppeligen kan fås till Sven-Åke;).
Turkduvan är mycket, mycket vanligare. Den hörs överallt och kan säkert fraseras till Sven-Åke (Ho - Hoooo -Ho).

Lars

AGGE
2013-08-05, 07:45
Just det, turkduva ska det vara. Det var censuren som slog till tror jag. En turk i Grekland...hmm.
:D
Agge