handdator

Visa fullständig version : Ge sig ut och vandra på egenhand?


fresmi
2013-07-31, 18:59
Hej!

Den 18 aug bär det av till Tilos för första gången, resan bokad genom Ving, kommer att på hotell Irini (Polen var det som avgjorde valet), även om jag förstår att utsikten från andra hotel mot havet är något som jag kommer att missa denna gång, men man kan inte få allt jämt :-)

Eftersom jag reser själv så vet jag inte om jag vågar ge mig ut och vandra själv, även om jag är en van vandrare. Någon som vet om det finns någon ifrån lokalbefolkningen som arrangerar dags vandringar i grupp ? Eller ni som är erfarenhet därifrån, vågar man ge sig ut själv på dagsturer?

MetaxaHasse
2013-07-31, 19:17
Fara på egen hand är nog lugnt...läste E-guiden jag köpt här och har bara blivit mer sugen,sett bilder o läst andras upplevelser..jo..vandra ska jag göra..och lata,sola,bada äta o dricka gott.
Hasse

MetaxaHasse
2013-07-31, 19:54
Gå in på Viktigt!Tilos på Kalimera så finns det bra guide o info att införskaffa.

elisabethk
2013-07-31, 19:58
Hej!
Vi var på Tilos i höstas och jag gick ofta vandringar själv på morgonen/fm. Maken tycker inte lika mkt om att vandra så några avverkade jag på egen hand. Jag är aldrig rädd för något när jag går själv. Telefon hade jag alltid med, känns ju tryggt om man skulle ramla eller nåt sånt. Det var många som vandrade själv där, säkert inga problem alls att få sällskap om du vill. Den härligaste vandringen som jag gjorde själv flera ggr under de 2 veckor vi var där var att gå upp till det lilla kapellet som börjar på A, gå vidare mot Ghera. I en skarp vänstersväng klättrar man uppåt lite åt höger, leden utmärkt med små röda markeringar. Sen fortsätter det uppåt och så små småningom kommer man fram högt ovan Livadia. Sen kan man välja olika vägar tillbaka beroende på hur långt man vill gå. Vi ska tillbaka nu i sept o den vandringen längtar jag efter, den o så mycket annat.

Du kommer att stortrivas om du gillar att vandra.
Elisabethk

elca
2013-07-31, 20:58
Du kommer att få det härligt, kom hem i söndags efter två veckor av skön avkoppling. Bodde också på Irini, väldigt nöjd, bodde högst upp med en väldigt stor balkong kändes nästan större än rummet, man såg även havet därifrån,nära till stranden, gratis solstolar om man beställde något och det gör man väl oftast ,gott med något kallt. Jag låg vid Armenon, väldigt gott att äta där. Lugnt och skönt vid poolen,för kvälls eller morrondopp. Frukosten var jag också nöjd med,serverades mellan 8,30-9,30 ägg,yougurt med frukt,bröd pålägg,juice,kaffe eller te. Jag gick inga långa vandringar, mest motionsgång på morron, men det var många som gick på olika turer. Som sagt du kommer få det toppen,bra boende, lugn och trivsam ö

Sunny12
2013-08-01, 00:35
Hej!
Vi var på Tilos i höstas och jag gick ofta vandringar själv på morgonen/fm. Maken tycker inte lika mkt om att vandra så några avverkade jag på egen hand. Jag är aldrig rädd för något när jag går själv. Telefon hade jag alltid med, känns ju tryggt om man skulle ramla eller nåt sånt. Det var många som vandrade själv där, säkert inga problem alls att få sällskap om du vill. Den härligaste vandringen som jag gjorde själv flera ggr under de 2 veckor vi var där var att gå upp till det lilla kapellet som börjar på A, gå vidare mot Ghera. I en skarp vänstersväng klättrar man uppåt lite åt höger, leden utmärkt med små röda markeringar. Sen fortsätter det uppåt och så små småningom kommer man fram högt ovan Livadia. Sen kan man välja olika vägar tillbaka beroende på hur långt man vill gå. Vi ska tillbaka nu i sept o den vandringen längtar jag efter, den o så mycket annat.

Du kommer att stortrivas om du gillar att vandra.



Elisabethk

Instämmer med Elisabeth, var inte orolig för att vandra själv, fina vandringsleder på Tilos, jag var där i 3 veckor i höstas och vandrade själv i stort sett varje dag, njut och ha det skönt på underbara Tilos!
TREVLIG RESA!!bye_bye

Kalimera
2013-08-01, 10:50
Någon som vet om det finns någon ifrån lokalbefolkningen som arrangerar dags vandringar i grupp ? Eller ni som är erfarenhet därifrån, vågar man ge sig ut själv på dagsturer?Kontakta Tilos Trails (http://tilostrails.com/) när du är på plats, de arrangerar vandringar av olika karaktär och svårighetsgrad.

Stigen till Lethra beach är i dåligt skick på vissa delar. Den bör du kanske undvika. Läs mer här... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=33535)

Thomas P
2013-08-01, 12:25
Janne

Du har nog fel länk på Tilos Trails!

För övrigt håller jag med om att det är underbart att vandra på Tilos.
Är du i Megalo Chorio föreslår jag att du tar dig uppåt gränderna och besöker den gamla damen som är konstnär. Har köpt underbara tavlor där. Hoppas hon bor kvar, det var ett par år sedan vi var där. Finns en ofarlig liten hund som brukar skälla i den lilla trädgården.

Föreslår även turen mellan Agios Antonius (lilla fiskehamnen) och Megalo Chorio, samt vandringen upp till Kastro (tuff) med en vidunderlig utsikt!

Jag avundas dig!

TP

Kalimera
2013-08-01, 12:40
Du har nog fel länk på Tilos Trails!Nu är den rätt. Tack! :)

fresmi
2013-08-01, 14:04
Fara på egen hand är nog lugnt...läste E-guiden jag köpt här och har bara blivit mer sugen,sett bilder o läst andras upplevelser..jo..vandra ska jag göra..och lata,sola,bada äta o dricka gott.
Hasse

Tack Hasse, längtar verkligen fram emot veckan på Tilos efter har läst så mycket gott om den här och i guiden som jag köpte här :):)

Annki
2013-08-01, 19:18
Fresmi, visst vågar du ge dig ut själv, jag har också gått mycket själv på Tilos och aldrig upplevt några problem med det. Det kan dock vara jobbigt med värmen i augusti, vilket gör att man kanske inte alltid orkar några alltför långa vandringar. Försök att starta tidigt innan det blir alltför varmt och se till att ha ordentligt med vatten med dig.
En bra karta rekommenderas och det finns en från Skai maps att köpa i affärerna i Livadia för 7 euro.

Här är tips på två kortare vandringar som utgår från Livadia:
En enkel vandring som följer bra väg kan du göra om du viker av efter det lilla kapellet som ligger en bit efter Dream island hotell. Följ stora vägen mot kyrkan Panagia Politissa, fortsätter du uppåt tv. så kommer du så småningom till det lilla kapellet Ag. Pavlos, du ser det uppe på berget. Där finns det skugga, perfekt för en lunchpaus. Kapellet brukar inte vara låst, och lirkar du upp dörren kan du gå in och titta. T.v. längst fram finns vattenkällan som kapellet är byggt på. Det har även byggts ett nytt tappställe utanför och man hör källan porla därinne. Utsikten härifrån är fantastiskt vacker!

Du kan även gå upp till Agia Anna kapell, tar ca. 40 min. Även här viker du av efter det lilla kapellet efter Dream island, och följer vägen en liten bit. Snart viker en nyasfalterad väg av till höger, uppåt, och den följer du. Så småningom kommer du till en getgrind, är den låst så får du ta dig förbi den genom lite enklare klättring upp till vänster, och snart ser du kapellet. Här kan du sitta i skuggan på en stenbänk utefter kyrkväggen och njuta av den vidunderligt vackra utsikten.

Tar du bussen till Megalo Chorio kan du vandra utmed bergskammen ned till Ag. Andonis, det tar ca. 40 min. och du kan äta lunch där i den lilla mysiga fiskehamnen där man sitter utmed kajen under skuggande tamarisker med fiskebåtarna guppande alldeles bredvid. Därifrån kan du sedan ta bussen tillbaka till Livadia. Det är en lätt och mycket vacker vandring med fin utsikt över bukten. Du passerar flera gamla små kapell utmed vägen.

Hoppas du får fina dagar på Tilos, och lycka till med vandringarna!
Ann-Kristin bye_bye

fresmi
2013-08-01, 22:50
Tack alla för era fina tips och rekomendationer, ser nu ännu mer fram emot att besöka Tilos, verkar vara en underbar plats och jag är säker på att jag kommer att våga ge mig ut och vandra några kortare turer själv :)