handdator

Visa fullständig version : Tips om Aegiali med omnejd


catharina
2013-07-17, 22:05
Hej! Efter 10 dagar i Aegiali tänkte jag lämna några tips:

Pengar: Uttagsautomaten är ständigt sönder, ta med kontanter för nästan ingen tar kreditkort. I Chora och Katapola fungerar dock bankomaterna oftast. Kreditkort vill nästan ingen ta emot, säger att det numera tar flera månader att gå pengarna...

Restauranger: prova Nikos i Lagkada, underbar mat och Nikos berättar gärna om hajfisket utanför Amorgos i oktober, finns häftiga bilder uppsatta vid toaletterna i restaurangerna. Prova också restaurangen vid kyrkan iTholaria hos Yannis och Sofia, genuint grekiskt!

Skönhetsbehandlingar: hos Petra (tysk kvinna bosatt på Amorgos sedan 23 år) i Aegiali, prisvärt och hög kvalitet. Petra är en underbar kvinna som tar väl hand om sina kunder. Hon har för övrigt varit gift med Nikos som har restaurangen i Lagkada.

Boende: vi bor för sjätte året i rad på Karkisia, lite dyrt men så fräscht och rent.

Eva L
2013-07-18, 10:19
Usch så osmakligt att fiska haj. Varför gör de det? Säljer de hajens fenor?
Kan inte tänka mig att den jakten är laglig. Jag känner en havsforskare i Grekland. Ska maila honom för att höra vad han vet om hajfiske runt Grekland och vilka fakta som finns.

Eva

Thira
2013-07-18, 12:31
Hur är det i Aegiali nu f.ö?
Är det mycket turister?
Mår Amorgos bra?
Dricker min Amorgoslikör (ja, inte just denna okristligt tidiga timme då, utan vid speciella tillfällen) och längtar tillbaks så jag tror jag skulle kunna ro till Grekland.

Kalimera
2013-07-18, 15:11
Pengar: Uttagsautomaten är ständigt sönder, ta med kontanter för nästan ingen tar kreditkort. I Chora och Katapola fungerar dock bankomaterna oftast.Tack för tips! klapp_klap

catharina
2013-07-19, 08:19
Hej igen! Har ingen aning om hajfisket är legalt, men Nikos visar ju upp det på restaurangen så det antar jag.
För övrigt är det ganska lagom med turister här, stranden är glest befolkad, mest av fransmän. Få svenskar här i år känns det som, men jag kan ha fel.
Nu går färden vidare mot Sifnos och Vathy, har alltid haft lust att pröva att bo i den lilla fina byn!

Michael69
2013-07-20, 13:54
Hej! Efter 10 dagar i Aegiali tänkte jag lämna några tips:

Pengar: Uttagsautomaten är ständigt sönder, ta med kontanter för nästan ingen tar kreditkort. I Chora och Katapola fungerar dock bankomaterna oftast. Kreditkort vill nästan ingen ta emot, säger att det numera tar flera månader att gå pengarna...

Restauranger: prova Nikos i Lagkada, underbar mat och Nikos berättar gärna om hajfisket utanför Amorgos i oktober, finns häftiga bilder uppsatta vid toaletterna i restaurangerna. Prova också restaurangen vid kyrkan iTholaria hos Yannis och Sofia, genuint grekiskt!

Skönhetsbehandlingar: hos Petra (tysk kvinna bosatt på Amorgos sedan 23 år) i Aegiali, prisvärt och hög kvalitet. Petra är en underbar kvinna som tar väl hand om sina kunder. Hon har för övrigt varit gift med Nikos som har restaurangen i Lagkada.

Boende: vi bor för sjätte året i rad på Karkisia, lite dyrt men så fräscht och rent.

Suck... Nu längtar man tillbaka. flabb_flab

Uttagsautomaten funkade faktiskt sista dagen vi var där helt omöjligt är det inte men kommer ni till Aegiali direkt så ta med ordentligt med kontanter för att vara på säkra sida.

Längst bort på stranden i höjd med där stigen till Tholaria börjar så finns det en liten grotta ute i havet ungefär 50 meter från stranden. Jag simmade dit med in son men vågade tyvärr inte simma in på grund av de höga vågorna. Dock ett spännande äventyr både för mig och min son.

Bästa maten var fiskerestaurangen bredvid den ekologiska affären. Men flera av restaurangerna var mer än ok.

Besöket i Tholaria får man absolut inte missa. På grund av småbarn körde vi dit men jag hörde flera som vittnade om en fantastisk vandring upp dit. Prova Seladi Cafe bar som har en fantastisk uteservering. Gå till vänster vid parkeringen, det finns en lite skylt.

Hyr gärna bil, moppe eller promenera till Agia Anna. Det finns en stig över berget till Agia Anna. Jag promenerade aldrig men enligt en kille jag träffade tog det 4-5 timmar från Aegiali. Väl framme väntar fantastiskt bad i det stora blå med utsikt över kloster Hozoviotissa högt uppe på berget. Amorgos Chora får man inte heller missa!

Och - Aegiali är det absolut bästa stället jag har varit med småbarn. Mina snart 2- och 5-åringa barn trivdes vid stranden och i byn. Inga bilar eller mopeder som störde lugnet och massor trevliga lokalbor och turister.

mamma mu
2013-09-24, 19:43
Jag kom hem från Grekland förra helgen. Sista dagarna var jag på Egina som vanligt men innan det var jag på Amorgos. Och som sagt, uttagsautomaten fungerar inte i Egialia :eek: Det blev buss upp till Chora. En annan sak jag starkt kan rekomendera är yoga på Iris studios vid strandpromenaden. Yogainstruktör är Karin Oscarsson som har bott o verkat på Amorgos i över 20 år. 8€ för en lektion. _B-anana

Mappamannen
2013-11-17, 19:38
Hejbye_bye

Blir eventuellt en tripp på 5 dagar till Amorgos innan AntiParos i sommar. Aldrig varit på Amorgos tidigare men många gånger på Anti..Har väl i stort sett bestämt att bo i Egiali ( har en 8-åring med ) och enligt tips så ska det va bäst..fanns vist sandstrand där. klapp_klap Finns det på fler ställen ?
Kommer i land i Katapola, frågan är om det går bussar flera gånger dagligen ? Kommer dit 22 Juni 2014 åker vidare till Anti 26 Juni._B-anana
Tacksam för tipps:)
Mvh Mappamannen ( Anette )

Kalimera
2013-11-18, 10:41
Har väl i stort sett bestämt att bo i Egiali ( har en 8-åring med ) och enligt tips så ska det va bäst..fanns vist sandstrand där. klapp_klap Finns det på fler ställen ? Kommer i land i Katapola, frågan är om det går bussar flera gånger dagligen ? Vad som är bäst beror på vad du vill ha. Om det är viktigt att bo nära en strand passar Egiali mycket bättre än Katapola. Stranden i Egiali är bra, och det finns fler stränder nära Egiali. I Katapola är det en bit att gå till stranden, eller åka badbåt. Det finns några små stränder i själva Katapola också, men de är inte alls lika fina som de i Egiali.

Det går buss flera gånger varje dag mellan Katapola och Egiali, via Chora.

Ia
2013-11-18, 15:58
Det står mange roomraggare i Katapola når dere ankommer med båte...bli med en av dem så trenger du ikke å tenke på buss...;)

bexell
2013-11-18, 21:09
Vi var där i somras. Bodde först i Katapola på Eleni Rooms. Härligt med havsutsikt från alla rummen. Men ungarna ville till en bättre strand och gärna hotell med pool så vi tog en utflykt till Aegiali. Kanonbra strand och vill du bo på ett hotell med Thailandkänsla så pröva Lakki Village. Restaurangen ligger på stranden. Promenarar du förbi Lakki Village och fortsätter utmed stranden kommer du fram till en stig som leder på slingriga stigar till nästa strand som ligger lummigt med träd som lutar sig ut över stranden. Här finns ett par enkla boende och en liten restaurang.
mvh
Magnus