handdator

Visa fullständig version : Så det kan bli...

Arne
2013-07-15, 16:55
I förra veckan bokade vi via Booking. Com in oss på ett bakgatshotell i Köpenhamn. Hotel Omana. Datum var 21- 23 Augusti. Pris 70 € natten för tvenne nätter. Bekräftelse kom genast.

Allt frid och fröjd. Dock anlände dagen efter en bokningsbekräftelse på ett Hotell i Finland. Omana. Samma namn som Hotellet i Köpenhamn. Vi erhöllo en bekräftelse på inbokning i Presidentsviten... Pris 13.000 Sek för tvenne nätter. Hustrun förtvivlad.

Arne ringde till det Finska Hotellet att efterfråga vadan vi inbokats på lyxhotellet samt att det dragits 13.000 Sek från vårt visakort. Mannen i receptionen genmälde att deras bokningssystem förra veckan löpt amok, men att vi omgående skulle erhålla våra pengar tillbaka på kontot.

Ingen skugga må falla på Booking.com, men visst var det oroligt innan det hela kunde rätas ut...
Hustru Birgitta nu lugn igen, Arne likaså. Fel kunna det alltid bli,men det kännes skönt att detta rättades till!

Arne och Birgitta

Lissi
2013-07-15, 17:11
Jisses!!! Nu kan ni ju andas ut hoppas jag. Ni kan ju i alla fall unna er en extra god middag i Köpenhamn.
Missa inte uteserveringen vid Hwids vinstue på Kongens Nytorv!:p

Lissi

ramses
2013-07-15, 17:49
Oj då, tur att det ordnade sig. Men på Booking har vi aldrig betalt i förväg, det har vi alltid gjort på plats.

Claes på Lesvos
2013-07-15, 18:22
Jisses!!! Nu kan ni ju andas ut hoppas jag. Ni kan ju i alla fall unna er en extra god middag i Köpenhamn.
Missa inte uteserveringen vid Hwids vinstue på Kongens Nytorv!:p

Lissi

eller Petersens Familiehave http://www.petersensfamiliehave.dk/

Alala
2013-07-16, 14:22
Är det månne Omena Hotel det är frågan om? Det är en finländsk kedja som också har ett hotell i Köpenhamn och Stockholm. Konceptet baserar sig på självservice. Det finns ingen reception, ingen personal osv. Alla rummen är väl mer eller mindre lika så det där med Presidentsvit låter konstigt? :confused: Det är frågan om förmånliga priser just för att det inte finns någon service eller allmänna utrymmen. Man får bara någon kod som man kommer in med. Själv har jag aldrig bott på dessa hotell, men det är ungefär så det borde vara om jag har förstått rätt.

Hur som helst borde det vara helt ok om man inte är i behov av servicen. Tydligen hade ni bara otur med bokningen.

Hur gick det med Köpenhamn då? Ni ska väl ändå resa dit hoppas jag?

/ Anne

Eva64
2013-07-16, 15:23
Herregud:eek:! Jag förstår att hustrun blev förtvivlad! Det är väl det minsta man kan bli... När jag betalar något på nätet använder jag alltid mitt e-kort med en engångskod och ett belopp jag själv har valt att reservera till mottagaren. Känns väldigt tryggt. Ett litet tips så här bakefter. Ska jag vara ärlig drog jag lite på smilbandet när ni blev inbokade på presidentsviten:D. Det mesta löser sig dock. Ha en trevlig tur till Köpenhamn! Finns mycket att se och göra!bye_byebye_bye

yannis
2013-07-17, 07:32
Tack på bra matställen i Köpenhamn. Vi tar gärna emot fler. :)
Jo, Omana är ett hotel utan reception och vi skulle få en kod per sms cirka fyra dar innan ankomst.
Men det var Omanas datorer som fick fnatt. Istället för besök på hotellet i Köpenhamn registrerade HAN (datorn alltså) så att det blev Tampere. Och sen tror jag att HAN la till en nolla på kostnden så att det blev 13000 Skr istället för 1300. Men nu väntar jag bara på pengarna tillbaka. Och vi ändrade hotellet i Köpenhamn till Saga hotel.
Så booking.com gjorde inget fel och förstod ingenting.
Så kan det gå i datorns tidevarv! Tur att det kan reda ut sig.
Birgitta.

Alala
2013-07-17, 07:48
Ja så är det med datorer. De kan både förenkla och försvåra våra liv. :cool: Förståeligt att ni ville byta hotell. Men Omena Hotell är nog ett seriöst företag så ni får nog säkert pengarna tillbaka.

Trevlig resa till Köpenhamn!

/ Anne bye_bye

Eva L
2013-07-17, 08:00
Är det inte booking.com som har ansvaret. Jag har aldrig bokat via dom men kikat lite på olika alternativ inför kommande resor och trott att det är så det fungerar. Jag måste ha missuppfattat det helt. :confused: Förklara gärna hur det fungerar. Hur kan hotellet bli inblandat redan vid bokningen.

Eva

ramses
2013-07-17, 08:56
Ja det låter mycket rörigt. Har som sagt bokat mycket genom booking, är så bra för att man EJ behöver betala vid bokning, det görs som vanlig på hotellet. Hotellet är ju inte involverat i detta med mig, det går via booking. Man som sagt, bra att det ordnade sig till dr bästa.

kari
2013-07-17, 09:11
Så kan det gå i datorns tidevarv! Tur att det kan reda ut sig.
Birgitta.

G o d t at det ordnet seg:eek::D - Jeg er også en flittig, og veldig fornøyd bruker av Booking.com :)

Ønsker dere trivelige og fine dager i Københavnbye_bye

Eva L
2013-07-17, 11:00
G o d t at det ordnet seg:eek::D - Jeg er også en flittig, og veldig fornøyd bruker av Booking.com :)

Ønsker dere trivelige og fine dager i Københavnbye_bye

Det fungerar alltså så att man betalar direkt till hotellet antingen när man anländer eller direkt med kort vid bokningen? Har jag fattat det rätt då? Du som bokar ofta med dom vad är då vanligast?

Skönt att det ordnat sig för Arne och Birgitta. Jag har själv inte kommit till det stadiet att jag gärna betalar med kort via nätet mellan alla säger ju att systemen är säkra. När man hör om sånt här bli man ju inte direkt tryggare.

Eva

AndersK
2013-07-17, 12:23
Har använt Booking flera gånger och betalat vår vistelse på hotell på avresedagen. Det har aldrig varit göra problem med det.
/Anders

Smultron
2013-07-17, 12:53
Använder mig ofta av booking.com och rekommenderar det gärna för det fungerar som regel mycket bra. Bokade alla mina fyra rum under årets resa via dem, det första hemifrån och de andra under resans gång. Man lämnar sitt kontokortsnummer som säkerhet men betalar som regel inte förrän man lämnar rummet, och i Grekland är det oftast kontant betalning det handlar om. Deras kontokortsmaskiner, ifall de har någon, har en märklig förmåga att alltid vara
sönder!:D

Ibland kan det dock gå fel, som vid bokningen av hotel Porfyris på Nisyros för en dryg vecka sedan. Fick inte bokningen att gå igenom och heller inget bekräftelsemejl, så jag försökte igen och då gick det. Dagen efter ringde de från booking.com och frågade om jag verkligen skulle ha två bokningar på Porfyris?! De hade alltså två bokningar trots att jag bara hade bekräftelse på en! En bokning makulerades och nu skulle allt vara okej, trodde jag iallafall.

Men vid ankomsten till hotellet fanns det ingen bokning på mig! De hade haft en - men den hade ju makulerats, sa de. Som tur var fanns det gott om plats på hotellet och jag fick ett bra rum med havsutsikt. Ägarinnan hade dessutom inte riktigt förstått vad de pratade om på booking.com och därför haft i bakhuvudet att jag kanske skulle dyka upp iallafall. Slutet gott, allting gott!:):)

Alala
2013-07-17, 13:18
Orsaken till att man ska betala just Omenahotels direkt är säkert den att de inte har någon personal på plats. Kollade på deras hemsida att man kan avboka senast 24 h före ankomst. Annars är väl det vanligaste det att man betalar först på hotellet. Själv brukar jag kolla upp hotell på Booking, men sen kontakta hotellet direkt. Åtminstone när vi ska till Grekland, där vi helst använder familjehotell. Brukar då få lite bättre pris och så behöver inte hotellet heller betala provision till Booking. ;)

/ Anne :)

kari
2013-07-17, 15:18
Det fungerar alltså så att man betalar direkt till hotellet antingen när man anländer eller direkt med kort vid bokningen? Har jag fattat det rätt då? Du som bokar ofta med dom vad är då vanligast?
Eva

Når man booker har man ofte et litt billigere valg av rom/studio/leil som ikke kan avbestilles, d a har hotellet anledning til å belaste kreditkortet med en gang:)
Det har jeg gjort i blant, når det har vært fhv like før avreise, eller når jeg er helt sikker å at jeg ikke kommer til å endre planer.

Så kan man booke samme type rom en del euro dyrere, med full rett til å avbestille uten kostnad.
Da ligger kredittkortopplysn der som en sikkerhet, og man kan betale med
d e t kortet, andre kort, eller kontant når man booker ut av hotellet.

Avbestillingsfristen varierer mye, fristen an være fra 1-2 dager - 2-3 uker før ankomstdato, info oppgitt på hvert enkelt hotell :)

Smultron
2013-07-17, 15:42
Orsaken till att man ska betala just Omenahotels direkt är säkert den att de inte har någon personal på plats. Kollade på deras hemsida att man kan avboka senast 24 h före ankomst. Annars är väl det vanligaste det att man betalar först på hotellet. Själv brukar jag kolla upp hotell på Booking, men sen kontakta hotellet direkt. Åtminstone när vi ska till Grekland, där vi helst använder familjehotell. Brukar då få lite bättre pris och så behöver inte hotellet heller betala provision till Booking. ;)

/ Anne :)
Numera finns det ju en hel del mindre familjehotell på booking.com, t ex Poseidon på Lipsi som jag bodde på. Fick ett riktigt bra pris via booking.com och eftersom jag skulle vara där minst 14 dagar valde jag att slå til. Visst känns det lite surt med provisionen de får betala, men å andra sidan får de kanske fler gäster, det gällde åtminstone Poseidon, enligt ägarna. Men om jag åker tillbaka nästa år (vilket är mycket möjligt) så försöker jag nog kontakta dem i förväg just för det här med provisionen.:)

karinafp
2013-07-17, 15:51
Själv brukar jag kolla upp hotell på Booking, men sen kontakta hotellet direkt. Åtminstone när vi ska till Grekland, där vi helst använder familjehotell. Brukar då få lite bättre pris och så behöver inte hotellet heller betala provision till Booking. ;)

Blue Sky där vi bor nu finns på Booking, men tant Maritsa gillar det inte. Hon föredrar att själv prata med personerna hon hyr ut till och kan inte förstå hur folk kan vilja betala de höga priserna... Provisionen gillar hon inte heller. ;) Det är likadant på andra hotell vi har varit runt till inför nästa sommar. Hör av er, så kan vi diskutera bättre priser än de ni hittar på Booking.com, säger de.

Karin
snart bara en vecka kvar! snyft_drop

Deia
2013-07-17, 17:23
Eva

Det är väldigt olika. Man får titta under Villkor för respektive hotell.
Visa-kortet garanterar bokningen - men betalningen kan göras på olika sätt. De boenden jag bokat i Grekland har under villkor varit "Kontant betalning" vid avresa.
Vi blev lite förvånade första gången vi bokat genom Booking för vi trodde att Visa-kortet skulle debiteras. Som tur var hade vi kontanter när vi skulle checka ut :cool:.

Precis så som Smultron säger upplever jag det:

Numera finns det ju en hel del mindre familjehotell på booking.com, t ex Poseidon på Lipsi som jag bodde på. Fick ett riktigt bra pris via booking.com och eftersom jag skulle vara där minst 14 dagar valde jag att slå til. Visst känns det lite surt med provisionen de får betala, men å andra sidan får de kanske fler gäster, det gällde åtminstone Poseidon, enligt ägarna. Men om jag åker tillbaka nästa år (vilket är mycket möjligt) så försöker jag nog kontakta dem i förväg just för det här med provisionen.:)

När man åker så får man en e-mailadress och kan ta kontakt nästa år!
Jag tror att många mindre pensioner får många nya gäster på det sättet!

Deia
bye_bye

Smultron
2013-07-17, 17:31
Blue Sky där vi bor nu finns på Booking, men tant Maritsa gillar det inte. Hon föredrar att själv prata med personerna hon hyr ut till och kan inte förstå hur folk kan vilja betala de höga priserna... Provisionen gillar hon inte heller. ;) Det är likadant på andra hotell vi har varit runt till inför nästa sommar. Hör av er, så kan vi diskutera bättre priser än de ni hittar på Booking.com, säger de.

Karin
snart bara en vecka kvar! snyft_drop

Ja, det får nog bli på det sättet nästa år. Vill ju gärna gynna grekerna i dessa tider!

Smultron, som åker hem i morgon!snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

Sunny12
2013-07-17, 17:59
. Själv brukar jag kolla upp hotell på Booking, men sen kontakta hotellet direkt. Åtminstone när vi ska till Grekland, där vi helst använder familjehotell. Brukar då få lite bättre pris och så behöver inte hotellet heller betala provision till Booking. ;)

/ Anne :)[/QUOTE]

Bra tips här. har bokat hotell på TINOS genom Booking.com, men ska tänka på att boka direkt till hotellen inför nästkommande resor, klart man vill att de ska slippa betala provison till Booking.com. Sen kan man ju fråga när man är på plats om den möjligheten finns om jag ska återvända dit igen..vilket jag säkert kommer att göra!!..:)

Deia
2013-07-17, 20:27
Det hotellet vi bodde på i juni har jag mailat flera gånger men inte fått något svar......:confused:
Så jag blev väldigt glad när det gick att boka genom Booking i våras.

Deia
bye_bye

Eva L
2013-07-17, 20:57
Det är inte aktuellt för mig att boka just Grekland via Booking. Har däremot tittat på deras hotell vid en eventuell Barcelona resa.

Eva

yannis
2013-07-18, 10:39
Allt slutade lyckligt. Jag har nu återfått 13000 kronor till mitt konto. _B-anana
Vi har aldrig förut råkat ut för att pengarna har blivit dragna från kontot i samband med att vi har anlitat booking.com. Vi har betalat vid incheckning (kort) eller vid avresa (då kontant).

Men det var Omenas dator som fick fnatt. Den bokade in oss på hotellet i Tampere och drog samtidigt pengar. Så det var inte booking.com:s fel. (Fast jag tyckte att det var dom som skulle reda ut det när jag pratade med dom).
Birgitta.

karinafp
2013-07-18, 10:43
Det hotellet vi bodde på i juni har jag mailat flera gånger men inte fått något svar......:confused:

Det kan vara så att ingen kollar mailen, eller i alla fall inte så ofta. Grekerna är inte lika datorfanatiska som vi, i alla fall inte den äldre generationen. Men telefon hanterar de, så försök att ringa nästa gång! ;)

Karin

Deia
2013-07-18, 13:02
Det kan vara så att ingen kollar mailen, eller i alla fall inte så ofta. Grekerna är inte lika datorfanatiska som vi, i alla fall inte den äldre generationen. Men telefon hanterar de, så försök att ringa nästa gång! ;)

Karin

Ja, det var ett bra tips! Och nu vet jag att ägaren pratar ganska bra engelska. Annars drar jag mig lite för att ringa.....

Deia
bye_bye