handdator

Visa fullständig version : Gourmet resa till Petra


Claes på Lesvos
2013-07-14, 22:34
Vi har några stamställen i Petra. Vi bor gärna på pension Toula (granne med Michaelia) . Vi hänger gärna på Bebas Corner. Vi äter på Coco´s eller Kvinnornas Cooperativ. Vi badar på stranden vid Coco´s.
Den gångna veckändan blev något av en Gourmet helg i Petra. Vi började med engelsk frukost på fredagen på Bebas Corner. Vi drack kaffe på Coco´s mitt på dagen. Vi tog en öl på Bebas Corner på eftermiddagen och träffade ett trevligt par från Lund. Vi badade vid femtiden på Coco´s. Började kvällen med en mojito på Bebas Corner och åt därefter en fantastisk måltid på Kvinnornas. Marinerad gavros (anjovis), bläckfisk kokt i sitt eget bläck, spenatpaj, horta (kokt sallad) och var sin liten stekt torsk med skourdalia (vitlökskräm). Till detta drack hustrun vitt vin och Claes naturligtvis Ouzo. Vi är ju på Lesvos! Därefter avslutade vi kvällen på, ja gissa! Vi drack Metaxa och sedan sov vi gott!
Efter ett par timmars bad på lördag morgon åkte vi till Lafionas för lunch. På en liten taverna, to Adrion, var vi de enda gästerna. Utsikten fantastisk. Vi åt grillade sardiner, louloudia med ris (kokta zucciniblommor) och saganaki i ugnen (ost stekt i ugn med tomatblandning). Tänk att detta lilla ställe i denna lilla by kunde bjuda på tre så välsmakande rätter. Eftermiddags kaffe i Petri, som också bjuder på en suverän utsikt över Petra. Kvällen tillbringade vi på Coco´s. Vi hittade denna Petra pärla 2011 (http://admin.bloggo.nu/admin.php?a=ampe&u=kalimera&p=688474&bl=2&cp=46675a451bd96d6db339c908794f7f5d#) och har varit "stammisar" sedan dess. Den ligger i absoluta slutet av Petra innan vägen till Molivos börja klättra upp för backen. Det är ingen taverna, men dom serverar typisk grekisk mat med en knorr. Smakar alltid utmärkt. Denna gång åt vi lammgryta, grönsaker i ugnen och grekisk potatissallad. Mums!
Jo, vi var på Bebas Corner också på lördagen.
Söndag morgon skulle Claes köpa bröd. Till hans stora förtjusning var brödet inte klart, så han var tvungen att ta en kopp te på stamstället. Tidigt på morgonen är stamgäster fiskare och andra "gubbar" från byn. Ibland säger dom inte ett knyst, ibland är diskussionernas vågor så höga att man skulle kunna tro att vi drabbats av en mindre jordbävning. Att få vara med där är ett av Claes favoritnöje i Petra. Efter frukosten blev det promenad längs vattnet till Anaxos och Anaxos Hill. Däruppe finns ett kafé med utsikt ända bort till Molivos. Inte varit där? Värt ett besök. Gillar du att bada i pool finns det en sådan också. Söndagslunchen intogs på en av Kvinnornas två balkonger. Lunchen bestod av marinerad gavros, horta, stekt aubergine och dolmades.
Lyckan varade hela vägen hem till Skala Mistegnon och en bit till.

kari
2013-07-14, 22:41
H e r l i g :D:p:D

KR
2013-07-14, 22:46
Åh, längtar tillbaka!
//
KR

Kalimera
2013-07-15, 15:55
Det vattnas i munnen när jag läser. :p

Tack för att jag också fick följa med, även om det bara vara i fantasin. :)

Monica C
2013-07-15, 22:01
På Kvinnornas Cooperativ äter man verkligen gott.Många år sedan vi var där och åt då bla fyllda zucciniblommor,mmmm.Så roligt att det fortfarande finns kvar.
Monica:)

JohnS
2013-07-15, 22:34
Vi spiste hummer med spaghetti på Kvinnekooperativet. Fantastisk! Det stod ikke på menyen, men vi fikk et lite tips om at det kunne hende de hadde hvis vi snakket med dem og spurte.......

Eva L
2013-07-16, 09:34
Bland det godaste jag ätit i Grekland har jag ätit där på deras balkong. Bara att kika i grytorna och välja från flera rätter. Där smakar maten som jag minns den från mina första resor till Grekland. Tror att det bara är på Folegandros som jag ätit lika gott de senaste tio åren.

Eva

Pian
2013-07-16, 20:04
Nu längtar jag ännu mer! På söndag bär det av till Lesbos och Petra, ooohh vad jag ska äta mycket gott och njuta av semester och av livet!
klapp_klap Pia

ricky
2013-07-25, 11:06
Kvinnokooperativet var en riktig höjdare!!!
Vi bodde i Molivos och gick till Petra där vi lunchade (läs brakmiddag) på KK. Vi åkte tillbaka till Petra enkom för att äta på KK igen.:)

Mmmm... vilka mustiga grytor och härliga zucchiniblommor för att inte tala om den köttfyllda kålen med den vita syrliga såsen som var en nyhet för oss! :p

Pian
2013-07-26, 09:08
Vi har oxå besökt kvinnokoperativet och visst var maten god deras zucciniblommor var gudomligt goda.
Vi åt på Thaslassa en kväll, härlig grekisk mat där med.
Vi fortsätter äta oss runt på denna fina ö och hittar säkert fler pärlor.bye_bye

Carina
2013-07-26, 12:05
Ett besök på Octopus i Molivos hamn ska inte missas.
Varför inte åka upp till Petri och se solnedgången från Achilles? God mat och fin utsikt. Vi tog taxi dit.

Carina