Logga in

Visa fullständig version : Kostnader

nilam
2013-07-14, 13:44
Man får ju ofta frågor om vad saker och ting kostar i Grekland och hur mycket pengar man behöver ha med sig...Jag har idag räknat ihop samtliga utgifter från dörr till dörr under 3 veckor. Notan slutar på 25 600 kr för 2 pers i 3 veckor :) Lite dyrare än vanligt då vi flög ut från Arlanda istället för Landvetter. Men tråkigaste extrakostnaden var ändå de 3 klänningarna som jag panikköpte pga en väskförsening på 5 dygn :mad:

Buss, flygbuss, tåg mm mellan hem och flygplatser i Sverige 1350 kr
Flygbiljetter t o r Chania : 4.600 kr
Mat, dryck mm på flyget 400 kr
Boende 21 nätter 4.670
Taxi t o r Chania flygplats- Platanias 800 kr
Solstolar i 19 dagar 845 kr
Bussbiljetter på Kreta 180 kr
Kläder 600 kr
Mat o dryck från Supermarket/INKA/Lidl/ Marknad/ saluhall 1250 kr
3 frukostar ute 280 kr
Fika, öl, vin,frappe, ouzo utöver lunch och middag 2450 kr
19 Luncher på strandtaverna m öl el vin inkl dricks 3000 kr
20 Middagar på restaurang m vin el öl inkl dricks 4700 kr
Övrigt som jag inte har någon aning om var de tagit vägen :D ca 500 kr

Denna gång hyrde vi ingen bil och det drar ju ner kostnaden endel. Utflykt med buss är ju billigare. Sen blev vi bjudna på en heldagsutflykt med Kickie o Kostas... Underbar dag då Spilia, Preveli beach och Marathi hanns med :)

Vi är lika nöjda som vanligt med denna semester :)
Nu ska jag tvätta och packa om för om 12 dagar åker jag tillbaka med ett gäng kompisar :D:eek:flabb_flab

Malin

Deia
2013-07-14, 16:15
Oj, det var en bra sammanställning :). Jag vågar inte riktigt räkna på vad det kostar :cool:

Men en tanke. Får du inte ersättning för försenad väska? Fem dygn är en lång tid. Har du en reseförsäkring?

Deia
bye_bye

ramses
2013-07-14, 16:38
Mycket prisvärt boende, billigt. bodde ni på samma ställe hela tiden?

Bodster
2013-07-14, 19:09
Vi hade en väska som kom vilse på flyget förra året, tog fem dagar att förflytta den från Turkiet till Naxos. Begärde ersättning av flygbolag, försäkringsbolag x2. Fick närmare 3000 i ersättning. Dock inget för inköp på plats. Var tonårsdotterns väska, hon var inte jättenöjd. Lyckligtvis hade vi korspackat lite:)

Bodster

Masse
2013-07-14, 20:33
Intressant läsning Malin. När jag jämför med våra kalkyler känner jag lite övergripande följande skillnader:

- Transfer i Sverige: ungefär samma, lite billigare för oss ibland
- Flygbiljetter: försöker klara oss på max 2000 pp, lyckas ibland, ingen stor skillnad
- Boende: mycket bra priser ni har fått. Våra bästa hamnar oftast på c:a 300 per natt. Ibland 400
- Övrigta kostnader: mat, dryck, solsängar, bil- o moppehyra mm mm. Här är ni lite duktigare än oss på att hålla i pengarna. Vi är ju fenomelala på att äta o dricka gott i Grekland. Ofta både lunch o middag på taverna. Brukar snitta dessa kostnader på totalt c:a 800 per dygn för två personer. Ibland lite mera när vi har scooter hela tiden.

:) Masse

nilam
2013-07-14, 21:48
Oj, det var en bra sammanställning :). Jag vågar inte riktigt räkna på vad det kostar :cool:

Men en tanke. Får du inte ersättning för försenad väska? Fem dygn är en lång tid. Har du en reseförsäkring?

Deia
bye_bye

Fick 1000 kr av folksam...fick inget av den dyra reseförsäkringen genom erv för den är tydligen bara för sjukdom osv... :o

nilam
2013-07-14, 21:58
Intressant läsning Malin. När jag jämför med våra kalkyler känner jag lite övergripande följande skillnader:

- Transfer i Sverige: ungefär samma, lite billigare för oss ibland
- Flygbiljetter: försöker klara oss på max 2000 pp, lyckas ibland, ingen stor skillnad
- Boende: mycket bra priser ni har fått. Våra bästa hamnar oftast på c:a 300 per natt. Ibland 400
- Övrigta kostnader: mat, dryck, solsängar, bil- o moppehyra mm mm. Här är ni lite duktigare än oss på att hålla i pengarna. Vi är ju fenomelala på att äta o dricka gott i Grekland. Ofta både lunch o middag på taverna. Brukar snitta dessa kostnader på totalt c:a 800 per dygn för två personer. Ibland lite mera när vi har scooter hela tiden.

:) Masse

Vi bodde på samma ställe och det är ett bra pris :) Studio med balkong och havsutsikt (om än lite sned ;)) och 50 m till havet...AC och safetybox är inkl. :)
Detta är våra dyraste biljetter i år men ska man åka just på midsommar så var det omöjligt att hitta enkel under 1500 kr...
Vi äter och dricker verkligen gott också och snålar inte på något...eftersom vi är där så ofta så sa har vi lite "specialprice" på vår pool/strandtaverna...och minst en gång om dagen så är drycken väldigt billig...;) (läs gratis) :) Däremot dricker vi aldrig flaskvin och sällan drinkar... och det är ju kostnader som lätt drar iväg ;)

Malin

nilam
2013-07-14, 22:02
Vi hade en väska som kom vilse på flyget förra året, tog fem dagar att förflytta den från Turkiet till Naxos. Begärde ersättning av flygbolag, försäkringsbolag x2. Fick närmare 3000 i ersättning. Dock inget för inköp på plats. Var tonårsdotterns väska, hon var inte jättenöjd. Lyckligtvis hade vi korspackat lite:)

Bodster

Får man begära ersättning från fler bolag?? Då kunde jag ju plockat ut på visakortet också i så fall...? Tror inte att man kan få något av Norwegian...har för mig att jag läste att de inte ansvarar för väskan eller något liknande...?
Men de 1000 kr jag fick av folksam fick jag insatt på kontot minuterna efter jag ringde...så det var bra :)

nilam
2013-07-14, 22:02
Mycket prisvärt boende, billigt. bodde ni på samma ställe hela tiden?

Ja det gjorde vi :)

Malin

Klick
2013-07-15, 07:19
Fick 1000 kr av folksam...fick inget av den dyra reseförsäkringen genom erv för den är tydligen bara för sjukdom osv... :o

1000 kr... är det inte lite med tanke på att det var fem dagars försening... Fick du tillbaka det du fick lägga ut för att handla in kläder etc...?

K

nilam
2013-07-15, 09:16
1000 kr... är det inte lite med tanke på att det var fem dagars försening... Fick du tillbaka det du fick lägga ut för att handla in kläder etc...?

K

Det är samma summa vid försening av bagage tydligen... spelar ingen roll om det är 2 eller 10 dagar. Nej jag kommer inte få mer än det...:(

Malin

Deia
2013-07-15, 10:23
Det är flygbolagets ansvar. Har du kontaktat dom? Tror inte dom kan strunta i EU bestämmelser (om det inte varit strejk eller något liknande :rolleyes:)
Ser att det kanske är lite sent. 21 dagar efter att man fått bagaget ska man klaga.....och ni var ju borta i tre veckor.

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Flyg/Efter-flygresan/Bagage/

Deia
bye_bye

Bodster
2013-07-15, 11:18
Fick en del (största) av vårt försäkringsbolag, har ett resplustillägg. Fick en liten del av flygbolaget, men dom var krångliga som tusan. Ansökan skulle skickas in skriftligen, med bilagor osv men eftersom jag har svart bälte i att krångla tillbaka följde jag deras högst kundfientliga process.
Fick även en liten del av erv iom att jag betalt resan med Visa-Gold. Den del blev dock liten pga att jag redan fått ersättning från mitt försäkringsbolag.
Ersättningsnivån regleras utifrån antal dagar väskan har varit försenad.
Dock ingen ersättning för utlägg på plats t ex ersättningskläder, tax för att hämta bagaet på flyget.
På Milos fick en vilsen väska utkörd till hotellet, dock inte på Naxos.

Alla parter krävde dock att man hade nummret till sin "lost item claim" (heter något i den stilen).

Bodster

nilam
2013-07-15, 14:03
Det är flygbolagets ansvar. Har du kontaktat dom? Tror inte dom kan strunta i EU bestämmelser (om det inte varit strejk eller något liknande :rolleyes:)
Ser att det kanske är lite sent. 21 dagar efter att man fått bagaget ska man klaga.....och ni var ju borta i tre veckor.

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Flyg/Efter-flygresan/Bagage/

Deia
bye_bye

Jag läste nu att man skulle skicka in kvitto från flygplatsen på det försenade bagaget till flygbolaget som slarvade bort det...:eek: Det kvitto jag fick på Chanias flygplats var en helt vit lapp, eftersom bläcket i skrivaren var slut flabb_flab:D Hon fick skriva ner telefonnummer med bläck på den vita lappen... Ibland är Grekland som värsta u-landet :eek:
Så något bagagekvitto på det borttappade bagaget finns alltså inte att skicka in...

// Malin

Moka
2013-07-15, 15:19
Hej!
Har du bokat all inklusive någon gång? det var ett antal år sedan jag var i Grekland så mycket har ändrats. Har du tips på något bra ställe, för 2 vuxna med 2 tonåringar 17,14 det är inga hålligång tjejer, fast sandstrand är viktigt och gärna pool. Hur bokar du dina resor?
Hälsn Moa

nilam
2013-07-15, 16:14
Hej!
Har du bokat all inklusive någon gång? det var ett antal år sedan jag var i Grekland så mycket har ändrats. Har du tips på något bra ställe, för 2 vuxna med 2 tonåringar 17,14 det är inga hålligång tjejer, fast sandstrand är viktigt och gärna pool. Hur bokar du dina resor?
Hälsn Moa

All inklusive rekomenderar jag inte...jag har haft det några gånger då inte jag bestämt ;) Skulle absolut inte välja det med tonåringar...möjligtvis kan jag se en och annan fördel med småbarn.
Vi bokar oftast flygstol och boende för sig...ibland charter. Norwegian och Ryan air har billiga biljetter om man är ute i god tid...helst när de släpps i okt-nov året innan. I år såg vi att det gick få mycket bättre priser även på hotellen om man var tidigt ute :)
Chaniakusten tycker jag passar tonårsfamiljer... Särskilt Platanias om tjejerna vill ha lite shoppingmöjligheter på kvällarna. Närhet in till Chania är ett plus.
På vissa ställen i Platanias är stranden stenig och på vissa är det finare sandstrand...bättre strand har man i Agia Marina. Det är gångavstånd mellan dessa orter så det spelar egentligen ingen roll var man bor.
Vi bokar ibland hotell utan pool då man alltid får utnyttja poolen där vi hyr solsängar på stranden :)
Ett prisvärt charterhotell är Despina med Fritidsresor... Nyrenoverat och lagom stort på stranden och nära till bra restauranger mm :)

// Malin

Moka
2013-07-16, 07:27
Ok tack för hjälpen!:):)

Moka
2013-07-16, 07:32
Hm kollade på Despina och det såg ju jättefint ut men var tyvärr inte ledigt när vi skulle åka, men så är det ju när man är sent ute förstås! :confused:

nilam
2013-07-16, 08:12
När ska ni åka?

Moka
2013-07-16, 11:44
Mellan 1 aug-4 augusti:)

Moka
2013-07-16, 12:19
Har du någon uppskattning vad man kan klara sig på mat,glass,vin,öl osv 1 vecka för 2 vuxna och tjejerna räcker det med 10-12000 eller får man vända på slantarna då? :confused:

nilam
2013-07-16, 18:35
Har du någon uppskattning vad man kan klara sig på mat,glass,vin,öl osv 1 vecka för 2 vuxna och tjejerna räcker det med 10-12000 eller får man vända på slantarna då? :confused:

Det är alltid svårt att beräkna vad andra kommer göra åt...ska ni äta både lunch och middag ute? Äter ni var sin rätt eller tar ni in och delar...? Dricker tjejerna gärna vatten eller är det läsk som gäller? Det beror ju på vad man har för vanor ;)
Jag brukar räkna med ca 3000kr/pers och vecka om man ska leva gott :);)...men då är inte utflykter, bilhyra, bensin osv med i det.

// Malin