handdator

Visa fullständig version : Eleni


ramses
2013-07-12, 17:22
Lästips: Eleni, av Nicholas Gage, en stark och brutal berättelse som utspelar sig i norra Grekland. Det är andravärldskriget med efterföljande inbördeskrig. En familjekrönika.

Bodster
2013-07-12, 20:13
Otroligt stark och gripande bok. Bland det bättre jag läst.
Läste den i Grekland.

Hjalta99
2013-07-13, 16:05
Lästips: Eleni, av Nicholas Gage, en stark och brutal berättelse som utspelar sig i norra Grekland. Det är andravärldskriget med efterföljande inbördeskrig. En familjekrönika.


Köpte den för ett antal år sedan på loppis och har läst om den flera gånger. Den är så bra och jag kan också varmt rekommendera den!

/Eva

Thira
2013-07-13, 16:48
Tack för lästips. Nu vet jag vilken bok jag ska låna på biblioteket när "Kärlekens Historia" är färdigläst. Behövde lite nya tips på semesterlektyr. Kalimera.se är bra till mycket =)

Lissi
2013-07-13, 21:31
Även filmen är oerhört bra!

Lissi -som läst boken och sett filmen.

Kalimera
2013-07-14, 11:04
Lissi -som läst boken och sett filmen.Samma här. Fruktansvärt läsvärd bok som tyvärr är svår att få tag i.

Lissi
2013-07-14, 11:10
Jag köpte min bok begagnad på Bokbörsen på svenska för 30 kr. Jag kollade precis och det finns flera ex att köpa där billigt! Sök på Nicholas Gage.

Lissi

ramses
2013-07-14, 17:43
Min är från -83, köpte den billigt på bokrea på Herman Andersson, Örebro, slutet av 80-talet. Wahlström&Widstrand.

Rolf
2013-07-16, 10:16
Hej!
Har reserverat ett ex på biblioteket från Ängelholm.
Kollade lite om det gick att köpa och fan att det går att köpa som E-bok på Dito för 131:- engelsk uppläsning och tre nedladdningar, om det är någon som är intresserad.
Rolf

Annki
2013-07-16, 11:15
Har reserverat ett ex på biblioteket från Ängelholm.
Kollade lite om det gick att köpa och fan att det går att köpa som E-bok på Dito för 131:- engelsk uppläsning och tre nedladdningar, om det är någon som är intresserad.Men som Lissi tidigare tipsade om finns boken att köpa på svenska på http://www.bokborsen.se
Författaren Nicholas Gage skildrar sin mors liv i en liten bergsby i inbördeskrigets Grekland 1948. Det är ett porträtt av en oerhört stark kvinna, och som även ger en inblick i en bit av Greklands historia som det kanske inte talats så mycket om.
Det är en fantastisk bok, en av de bästa jag läst!
Och även filmen är klart sevärd, även om filmer aldrig kan mäta sig med böcker.

Ann-Kristin bye_bye

Netwolf
2013-11-13, 11:30
Nu har även jag läst denna bok, som jag fann otroligt bra! Det ger en brutal inblick i vad befolkningen tvingades gå igenom. Först tysk ockupation och sen gerillan i lika många år. Fasansfullt!

/Netwolf

Monica P
2013-11-13, 12:14
Men som bit av Greklands historia som det kanske inte talats så mycket om.


Ann-Kristin bye_bye

Sant, inte ens bland släkt och vänner talas det särskilt mycket om kriget. Jag bodde i Aten några år på 60-talet och var ganska intresserad av vad som hänt under och efter världskriget. Väldigt få personer var frispråkiga, och min grekiska var inte tillräckligt bra för att avläsa nyanserna. Man ville helst se bort från den tiden och gå vidare. I vårt kvarter fanns det familjer vars söner stått på olika sidor i inbördeskriget.
Antal personer i den generation som levde då minskar snabbt nu, men bitterheten finns kvar även hos de yngre och man trampar helst inte på jord där minorna ligger kvar.

Katitzi
2013-11-13, 18:24
Nu har jag beställt boken genom bokbörsen som ni tipsade om här. 24 kr plus frakt skulle den kosta. Hoppas det funkar nu bara!

Katitzi:)

Lissi
2013-11-13, 19:34
Nu har jag beställt boken genom bokbörsen som ni tipsade om här. 24 kr plus frakt skulle den kosta. Hoppas det funkar nu bara!

Katitzi:)
Det behöver Du nog inte vara orolig för. Bokbörsen funkar jättebra.
Lissi

Kalimera
2013-11-14, 12:56
Nu har även jag läst denna bok, som jag fann otroligt bra! Det ger en brutal inblick i vad befolkningen tvingades gå igenom. Först tysk ockupation och sen gerillan i lika många år. Fasansfullt!Ja, det är verkligen fasansfull läsning. Eleni borde alla läsa, men den är ju tyvärr svår att få tag i.

ciakoohler
2013-11-14, 13:23
Finns kvar på Bokbörsen ,även sen jag beställt mitt ex(igår)

Lissi
2013-11-14, 13:25
Jag har ett ex som jag köpt på bokbörsen. Jag kan sälja den för samma pris (30 kr) jag gav på bokbörsen + frakt som väl kostar ca 30-35 kr antar jag.
Meddela i min inbox om ni är intresserad och lämna adressen så säljer jag till den första som visar intresse. Jag meddelar sedan konto för insättning av pengarna.

Jag läser nog ändå inte om boken utan ser på filmen igen i så fall.

Lissi