Visa fullständig version : Tinos direkt
Så har vi då äntligen "landat" på Tinos, en helt ny bekantskap. Och du hade inte behövt oroa dig ett enda dugg Lissi!!! Här är härligt! klapp_klap Var på Malamatenia och åt middag igår och det var helt fantastiskt, precis som många redan sagt! Här är varmt och gott men det blåser "småspik" på dagarna. Nissos öl hittade vi i supermarket affären och har provsmakat - gott! :) Enda problemet blir att åka härifrån... Ska försöka leta upp Nikoleta och framföra hälsningarna... Ha det gott och tack alla för användbara tips!!!
MVH zakka
Härligt, härligt att ni är nöjda med ön och Malamatenia! Pavlos och Yannis är så härliga och trevliga på alla sätt. Går ni dit fler gånger så hälsa från paret som alltid bor hos Nikoleta! Vi ses i september igen.
Ja, blåsten är ju ett litet aber om man råkar hamna just de dagar det blåser som mest! Första gången 2008 blåste t o m frukostbullarna ner från balkongen då vi skulle äta frukost. Förra sommaren var blåst de första dagarna, sen absolut vindstilla och stekhett så då längtade vi efter blåsten igen....
Andros Tinos och förstås Ikaria är blåsiga när det blåser :D
Lissi
Hälsa till Nikoleta från oss också!
Birgitta och Arne.
Kalimera
2013-07-14, 10:05
Enda problemet blir att åka härifrån... På grund av blåsten eller tack vare att ni trivs? :)
På grund av blåsten eller tack vare att ni trivs? :)
Men Janne! Det senare naturligtvis;):D
...hoppas Lissi
Men Janne! Det senare naturligtvis;):D
...hoppas Lissi
:) självklart det senare...klapp_klap Var lite otydlig där... Ang_elx Nåväl, vi var tvugna att slita oss till slut och efter en liten "fegistur" på bara några dagar är vi nu på väg hem igen. Åkte med Golden Stars "Superferry II" in från Tinos via Andros för en stund sedan (söndag em...) och det det gav begreppet båtluffa en helt ny innebörd... :rolleyes: Jisses vad mycket folk det var med på båten. Kändes som den var HELT full när vi lämnade Tinos men när vi kom till Andros gick det på lika mycket folk till... :eek: När vi kom fram till Rafina och båten lagt till tog det oss ca 20 minuter att komma av båten sådan kö var det... Dålig planering men nu vet vi! Absolut inte den turen en söndag em igen!!! Ang_elx
Fick tyvärr inte tag på Nikoleta men vi gick förbi så nu vet jag var ni brukar bo! :) Vi handlade bröd i det lilla bageriet som låg alldeles i närheten. Både till frukost och kaffet... Jättegott :p
Sitter just nu på flygplatsen och hoppas att tiden ska skynda sig fram till 06.15 imorgon bitti när flyget går hem igen.
MVH zakka
Kalimera
2013-07-15, 14:58
:) självklart det senare...Tänkte väl det. :)
:)
Fick tyvärr inte tag på Nikoleta men vi gick förbi så nu vet jag var ni brukar bo! :) MVH zakka
Hvor bodde dere, zakka? :)
Kalimera
2013-07-17, 08:48
Hvor bodde dere, zakka? :)Det undrar jag också. :)
Vi bodde alldeles där Ag Fokas stranden börjar på ett jättefint ställe som heter "Akrothalassia! Vi hade en studio på första planet med ett fullt utrustat kök! Kyl och frys förstås men också en minispis med ugn! Det fanns kaffebryggare, minielvisp (till frappé skum?) vattenkokare diskmedel, trasa torkhandduk- ja ALLT man kan önska sig. :) Utom möjligtvis internetuppkoppling då... :( På utsidan var det en STOR uteplats i vinkel med möjlighet att sitta i sol eller skugga valfritt under hela dagen. I trädgården fanns en stor grill med tillhörande "sittavdelning" om man skulle vilja det. Hittade det på Booking när jag "vintersurfade" och blev nyfiken. Ibland kan ju bilder och beskrivning av hotell vara lite tillrättalagda men detta stället var verkligen fint! Och värdinnan (jag tror inte hon ägde det själv) var (som ALLA greker) verkligen supertrevlig och jätteduktig på engelska. Jag har telefon nummer om någon är intresserad.
MVH zakka
Åh så härligt det låter!! Kul att ni var så nöjda med boendet, det är ju så viktigt!
Jag har sett det när jag går till Ag. Fokias på mina morgonpromenader.
Lissi
Åh så härligt det låter!! Kul att ni var så nöjda med boendet, det är ju så viktigt!
Jag har sett det när jag går till Ag. Fokias på mina morgonpromenader.
Lissi
Morgonpromenad ja... Så himla härligt!!! Vi gick hela stranden ända bort till slutet och tillbaka en tidig morgon INNAN det började storma...;) Det var bara vi på hela stranden så vi tog oss ett dopp innan vi gick hem och lagade frukost på altanen... Då tänkte jag på dig må du tro Lissi och var så himla glad och tacksam för alla dina tips och målande beskrivningar som tog oss hit... :) Åh vad jag längtar tillbaka... snyft_drop
Det enda vi "missade" var pelikanen... Vi tittade och letade men kunde inte se honom någonstans...
MVH zakka
Nu blir jag ju glad att ni verkligen gillade Tinos.....:D
Pelikanen finns ju på kvällarna inne i fiskaffären på det torget med "delfinbrunnen".
Annars så spankulerar han ju runt i nedre delen av Chora. Gärna vid lekplatsen och bort mot hamnen . Men nu har ni ju en anledning att åka tillbaks;)
Lissi - som är där om 2 månader knappt.
Så härligt det låter zakka..längtar som sjutton dit nu...morgonpromenader längs Ag.Fokias stranden varje dag och morgonbad...sen har jag bokat på Koralli som är beläget 10 m från stranden, ja ni vet vilket det är om ni promenerat däromkring..de har internetuppkoppling..;)...även om det behovet inte är så stort hos mig när jag reser att vara "uppkopplad" har så mycket annat för mig..men kolla mejl och sånt är ju bra.
Upplevde ni det som långt att gå in till centrum från ert hotell?
Mvh Sunny:)
Ps. Pelikanen Markos tänker jag inte missa att hälsa på.:D
Koralli var vår närmsta granne... :) Och nej det är inte alls långt att gå in till centrum. Tar kanske 10 - 15 minuter. (17 om det är MOTVIND flabb_flab) Halvvägs in finns det en riktigt stor och väldigt välsorterad supermarket där vi handlade diverse nödvändiga saker. :p Bageri finns det också ett bra ett par kvarter närmare centrum från supermarketen sett. Det finns också ett lite mindre, fast faktiskt bättre i vårt tycke, precis nedanför Nikoletas. Åh vad jag saknar det grekiska frukostbrödet...
Lyckliga er som har er resa kvar!!! klapp_klap
MVH zakka
Åh, så bra att det finns en stor supermarket på nära håll. toppen!!
Ja, det blir nog bra med allting bara jag kommer dit..exakt 2 månader kvar idag, men tiden går rätt så fort iaf..men får hoppas den går riktigt sakta när jag väl kommer dit...:D
Vi bodde alldeles där Ag Fokas stranden börjar på ett jättefint ställe som heter "Akrothalassia! Vi hade en studio på första planet med ett fullt utrustat kök! Kyl och frys förstås men också en minispis med ugn! Det fanns kaffebryggare, minielvisp (till frappé skum?) vattenkokare diskmedel, trasa torkhandduk- ja ALLT man kan önska sig. :) Utom möjligtvis internetuppkoppling då... :( På utsidan var det en STOR uteplats i vinkel med möjlighet att sitta i sol eller skugga valfritt under hela dagen. I trädgården fanns en stor grill med tillhörande "sittavdelning" om man skulle vilja det. Hittade detpå Booking när jag "vintersurfade" och blev nyfiken. Ibland kan ju bilder och beskrivning av hotell vara lite tillrättalagda men detta stället var verkligen fint! Och värdinnan (jag tror inte hon ägde det själv) var (som ALLA greker) verkligen supertrevlig och jätteduktig på engelska. Jag har telefon nummer om någon är intresserad.
MVH zakka
Takk, høres ut til å være et herlig sted å bo, ja:)
Enligt min erfarenhet är det ju precis tvärt om med tiden tyvärr Sunny... Ang_elx
Ett sådant här fint sandslott såg vi förresten på vår morgonpromenad.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=816&pictureid=11021
MVH zakka
Verkligen fint sandslott...jo, jag vet tiden går alltid fort när man har roligt..tyvärr..men jag är glad över den tid jag får vara där..3 veckor är ju iaf ganska lång tid!!..:)
Tre veckor är väl alldeles lysande!!! Det viktiga är ju att koppla av och njuta av varje minut när man är där. Ni kommer att få det jättehärligt!!! Om du gillar öl måste du prova det som Lissi rekomenderade: Nisos. Det var väldigt gott!
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=816&pictureid=11022
MVH zakka
Öl är väl inte min favoritdryck..föredrar vin..men när jag är i Grekland så blir det förstås gärna en öl ibland till maten..ska absolut prova Nisos, tack för tips!!..:)
sen har jag bokat på Koralli som är beläget 10 m från stranden,
Mvh Sunny:)
Koralli ser jo virkelig ut som et topp sted å bo, Sunny :D
Ja. Kari verkligen! Bättre kan jag nog inte ha det..:)..underbart att springa rakt ut i havet på morgonen och ta sig ett dopp!!.._B-anana
Kalimera
2013-07-18, 14:31
Vi bodde alldeles där Ag Fokas stranden börjar på ett jättefint ställe som heter "Akrothalassia! Vi hade en studio på första planet med ett fullt utrustat kök! Kyl och frys förstås men också en minispis med ugn! Det fanns kaffebryggare, minielvisp (till frappé skum?) vattenkokare diskmedel, trasa torkhandduk- ja ALLT man kan önska sig. :) Utom möjligtvis internetuppkoppling då... Tack för svar zakka! Internet kanske man kan låna från Koralli?
Tack för svar zakka! Internet kanske man kan låna från Koralli?
Säkert inga problem alls med tanke på hur himla trevliga, omtänksamma och tillmötesgående alla är! Är man dessutom en sådan "kändis" som du och så mån om om ön (jag tänker på din fina e-guide) så är det säkert fritt fram...Ang_elx ;) Har du/ni planer på att åka dit igen?
MVH zakka
Kalimera
2013-07-19, 09:25
Har du/ni planer på att åka dit igen?Tinos finns alltid med på listan över åka-tillbaka-öar. Vi har varit där tre gånger, och en fjärde skulle inte sitta fel. :)
Marianne
2013-07-22, 12:01
Vi bodde alldeles där Ag Fokas stranden börjar på ett jättefint ställe som heter "Akrothalassia!
Där har vi gått förbi många gånger och jag har alltid tyckt att det ser så fint ut, men varit tveksam om det sett öppet ut, kanske för att jag bara sett det från vägen - och vi reser som regel i utkanten av säsongen.
Så här fint ser det ut:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1000213_zps3cf65e57.jpg (http://s45.photobucket.com/user/Marianne45/media/Greece/P1000213_zps3cf65e57.jpg.html)
...morgonpromenader längs Ag.Fokias stranden varje dag och morgonbad...sen har jag bokat på Koralli som är beläget 10 m från stranden, ja ni vet vilket det är om ni promenerat däromkring..
Upplevde ni det som långt att gå in till centrum från ert hotell?
Forstår att du längtar, Sunny12! Att springa rakt ut i havet innan frukosten när man bor så nära vattnet - det är semester det!
Vi har bott lite längre ut (Golden Beach - i det lilla annexet framför/till höger om hotellet) och har gjort precis det samma varje dag när vi varit där. Helt underbart med ett morgondopp på Agios Fokas!
Om jag reste ensam skulle jag dock inte bo så långt ut som Golden Beach, hade nog valt Nikolettas då. Men Golden Beach ligger som sagt något längre ut än Koralli, som vi passerat många gånger utan att riktigt ha tänkt på det som rum att hyra, mer en liten taverna (har dock aldrig ätit där, kanske det bara är café eller bar?).
Missa inte en måltid ute på Marathia (strax höger om Golden Beach). Mycket god mat!
Hoppas att du får en riktigt härlig tur till Tinos! Bor du på samma ställe i alla tre veckor? Pirgos kan kanske också vara fint som omväxling. Eller Panormos. Och så en tur till Kolimbithra en dag det inte blåser nordliga vindar. Och kanske ett besök i Volax, fin liten ort.
Nu drar det i Tinos-tarmen igen!
Tack, Marianne!
Jag tycker det är helt ok att bo en liten bit från Chora, det tar ju inte så långt tid att gå in cirka 10-15 min.
Koralli är jättefint där finns allt t.o.m internetuppkoppling om man vill ha det, ser väldigt fräscht ut när man tittar på bilderna på lägenheten, på booking.com
Sen är det som sagt en fördel att ha så nära till havet..10 m..:)..det är igentligen i Grekland jag föredrar att bada/simma här hemma lockar det inte lika mycket..så som sagt nära till havet är en stor prioritet för mig.
Ja, Marathia ska jag prova inte så långt från mitt hotell, frågade Lissi om den tavernan tidigare verkar uppskattad av många.
Mvh Sunnybye_bye
Ps. Ja, jag ska bo på Koralli hela vistelsen, men tänker hyra bil och besöka de andra byarna.
Marianne
2013-07-22, 12:44
Åh, vad fint att du tänkt hyra bil, då kommer du säkert runt till många fina byar. Missa inte den lilla fina byn Kardiani kombinerat med bad och lunch i Giannaki. Det finns så mycket att se..., som man inte får missa..., härligt att du har så god tid!
Senast vi var på Tinos hade vi tänkt kombinera med en annan favoritö, men vi stannade hela semestern på Tinos! :)
Åh, vad fint att du tänkt hyra bil, då kommer du säkert runt till många fina byar. Missa inte den lilla fina byn Kardiani kombinerat med bad och lunch i Giannaki. Det finns så mycket att se..., som man inte får missa..., härligt att du har så god tid!
Senast vi var på Tinos hade vi tänkt kombinera med en annan favoritö, men vi stannade hela semestern på Tinos! :)
Ja, det känns bra att ha 3 veckor på Tinos..då hinner jag se en del..:)...att ni stannade kvar på Tinos är ju ett väldigt bra betyg för ön..klapp_klap
Åh vilken fin bild på "vårt" boende Marianne! klapp_klap Nu längtar jag tillbaka så det nästan värker... ;) Nåja, vi vet ju vägen och kommer helt säkert att åka tillbaka igen! Tack för dina bil-utflykt-tips till Sunny! De kommer jag att memorera till nästa gång... ;);)
MVH zakka
[quote=Marianne;310304]Där har vi gått förbi många gånger och jag har alltid tyckt att det ser så fint ut, men varit tveksam om det sett öppet ut, kanske för att jag bara sett det från vägen - och vi reser som regel i utkanten av säsongen.
Så här fint ser det ut:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1000213_zps3cf65e57.jpg (http://s45.photobucket.com/user/Marianne45/media/Greece/P1000213_zps3cf65e57.jpg.html)
Åhhh vad mysigt det ser ut!!!
Tinos och Andros är några av de öar jag gärna vill besöka...
Hoppas du får en härlig resa Sunny!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.