handdator

Visa fullständig version : Tips sydvästra Kreta?


Peep
2013-07-10, 10:22
Vi åker snart ner till sydvästra kusten, med sikte på Loutro. Vi har varit där tidigare, och även i Paleochora och Souiga. Men finns det fler pärlor i området som vi inte bör missa? T ex någon mysig bergsby där man kan övernatta? Alla tips är välkomna!

Kalimera
2013-07-11, 10:38
T ex någon mysig bergsby där man kan övernatta? Alla tips är välkomna!Milia är en fantastisk plats att övernatta på. Jag skev lite om Milia här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=309173).

Peep
2013-07-12, 17:59
Tack, vi åkte förbi där med bil för ert par år sen, men stannade bara en liten stund och drack en juice på tavernan. Det verkar onekligen vara ett härligt, fridfullt ställe. Är det EN natt som gäller för övernattning tror du, eller bör man stanna längre? Är det dyra rum?

Athanasia
2013-07-12, 21:20
På den sidan av ön föreslår jag jag Mirtos..underbar plats

Peep
2013-07-14, 08:40
Men Mirtos ligger väl långt ifrån den delen, är det inte närmare Ierapetra?

Kalimera
2013-07-14, 10:45
Är det EN natt som gäller för övernattning tror du, eller bör man stanna längre? Är det dyra rum?En natt räcker för att uppleva Milia. Visst kan man stanna längre, det finns en del vandringsleder som utgår från Milia, annars finns det inget att göra förutom att läsa böcker och äta god mat. Vi betalade cirka 60 € för en natt.

ramses
2013-07-14, 17:44
Mitros är ca. 1.5 mil från Ieapetra.

dromprinsen
2013-07-15, 11:09
Mirtos = sydöstra Kreta.....

Athanasia
2013-07-15, 12:30
Ja så klartAng_elx,lite drygt en månad sen vi var där.

kari
2013-07-15, 13:27
På den sidan av ön föreslår jag jag Mirtos..underbar plats

Virkelig :D

Peep
2013-07-16, 09:54
Då tar vi Mirtes nästa gång! :-)

Ninette
2013-07-21, 12:01
Skal du først reise til Loutro, anbefaler jeg et besøk i fjellandsbyen Anopolis, som ligger i fjellet over Loutro. Du kan vandre opp fjellet fra Loutro om du er sprek, eller du kan kjøre bil eller ta taxi fra Hora Sfakion.

Nydelig fjellandsby der du finner overnatting på tavernaen på det lille toget.

Mirtios, som er nevnt tidligere her, ligger på høyden over Plakias.

pollebosse
2013-07-21, 17:49
Några nätter i Agia-Roumeli är en grymt go upplevelse. Mycket speciella och oförglömliga. Ljuset, färgerna, dofterna, stillheten och vänligheten. En oas på jorden.

Att vara i Theriso är inget varje "man" gör, det är via ravinen otroligt läckert att komma dit.
Att kanske äta hos den bäste i Drakona och ta taxi till Megala Chorafia för övernattning är överdådigt.
Meskla har kännare berättat om, har inte hunnit dit ännu, men det skall vara något i hästväg.
Ja, så är det på Kreta.

Själv skall vi om ett par dagar utforska kullarna i Daratso, Galatas och Stalos och besöka mindre kända Tavernor, i alla fall för oss.

Paul