handdator

Visa fullständig version : Karpathos bästa strand


Kalimera
2006-02-23, 09:52
Karpathos kom på andra plats i omröstningen ”Mina drömmars Grekland”, i omröstningen om ”Mina grekiska favoriter” (ej publicerad ännu) kom Karpathos också väldigt högt upp. Mycket har sagts om Karpathos på Kalimera, bland annat har vi diskuterat vilken ort det är bäst att bo i. Men jag vet inte om vi har diskuterat vilken strand som är bäst lika mycket. Det är dags att ta reda på det nu.

Det finns väldigt många stränder på Karpathos, alla kan tyvärr inte vara med. Och för att göra det ännu lättare delar jag inte upp stränderna i Lefkos, Amopi eller Pigadia.

Vilken är din favoritstrand på Karpathos?

ciakoohler
2006-02-24, 20:53
Vilken är din favoritstrand på Karpathos?[/quote]

Så Vääldigt jämt .Jag var (o är) övertygad om att min strand ska vinna. Vilka då jo Apella förstås.flabb_flab Cia

inkfish
2006-02-24, 22:09
Jag röstade också på Apella:)

Fast jag har en känsla av att jag ännu inte varit på min favoritstrand på Karpathos. Får se vad jag hittar i juni:cool:

ciakoohler
2006-02-25, 09:35
Fast jag har en känsla av att jag ännu inte varit på min favoritstrand på Karpathos. Får se vad jag hittar i juni:cool:[/quote]
Ska vi våga gissa att de som röstar inte varit på alla stränderna ? Jag har tex inte varit på Kyra panagia.

inkfish
2006-02-25, 11:39
Ja, så kanske det är.

Av de där stränderna har jag inte varit på Axata och Diakofti. Den sistnämnda är jag väldigt nyfiken på.

Marianne
2006-02-25, 16:12
Ska vi våga gissa att de som röstar inte varit på alla stränderna?
Ja, det är nog så för många av oss. Jag har bara varit på tre stränder på Karpathos, men jag röstade i alla fall på "min favorit". Så blir det ju - man har ju ofta en mening om en favoritplats också (eller två... eller fler) även om man inte besökt alla öar eller platser i hela Grekland!flabb_flab :D ;)

Mariannebye_bye

Elisabet
2006-02-27, 15:45
Jag fattar inte att inte fler röstar på en annan strand :)

Elisabet
2006-03-04, 12:21
Kan inte ni andra tre som röstat på en annan strand berätta vilken ni tänker på :)
Jag tänkte på Agios Minas. Inte minst för de fantastiska omgivningarna.

ciakoohler
2006-03-04, 12:24
Kan inte ni andra tre som röstat på en annan strand berätta vilken ni tänker på :)
Jag tänkte på Agios Minas. Inte minst för de fantastiska omgivningarna. Fast du har ju inte varit på Apella förståsflabb_flab

Fast du har ju inte varit på Apella förståsflabb_flab

Elisabet
2006-03-04, 12:42
Fast du har ju inte varit på Apella förståsflabb_flabHallåååÅÅÅÅÅ jag har faktiskt simma iland där! TILLSAMMANS MED DIG flabb_flab

anneli56
2006-06-04, 16:19
Har man inte varit på Lefkos i Karpathos,så kan man inte jämföra.Amopi kommer på andra plats

lykkeliten
2006-06-05, 09:44
Hei!!

Skal til karpathos første gangen nå i sommer, og har notert ned strendene dere har nevnt. Men finner ikke Agios Minas på kartet :confused: . Kan noen være så snill å forteller meg hvor denne ligger. Takk og takk.


Hilsen Kari

Elisabet
2006-06-05, 10:08
Skal til karpathos første gangen nå i sommer, og har notert ned strendene dere har nevnt. Men finner ikke Agios Minas på kartet :confused: . Kan noen være så snill å forteller meg hvor denne ligger. Takk og takk.Det gör jag så gärna!! :) Agios Minas ligger ganska långt norrut på östra kusten, drygt två tredjedelar av fågelvägen mellan Pigadia och Diafani.

Det går en utflykstbåt dit, den heter Zackarias. Man kan också köra, om vägen norr om Spoa är körbar nu vill säga. Ungefär halvägs från Spoa till Olymbos tar man av åt höger. Jag tror fyrhjulsdrift är lämpligt, den bil jag såg där var någon slags "jeep".

Har du läst tråden http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=3769 ?
Där finns det mer om stränderna på Karpathos och bilder från A.Minas.

lykkeliten
2006-06-05, 10:11
Hei igjen!!

Tusen takk for svar. Har akkurat lest den linken du henviste til, og så det om båten. Hvor går denne båten fra??

Dette var virkelig noe å vurdere til sommeren:)


Hilsen Kari

Elisabet
2006-06-05, 10:14
Det finns bara en hamn i Pigadia. Utflyktsbåtarna ligger på rad mellan färjepiren och fiskebåtarna. Det går inte att missa.

Agios Minas är mitt absolut bästa minne från Karpathos! :)

lykkeliten
2006-06-05, 10:59
Tusen takk for svarene. Da skal jeg nok finne både båten og stranda.

Hilsen Kari

inkfish
2006-06-13, 22:00
Fast jag har en känsla av att jag ännu inte varit på min favoritstrand på Karpathos. Får se vad jag hittar i juni:cool:

Jag hittade Xristou Pigadi:o klapp_klap

Elisabet
2006-06-25, 21:02
Jag hittade Xristou Pigadi:o klapp_klapJag såg bilderna i en annan tråd, men var ligger stranden?

inkfish
2006-06-25, 22:03
På väg ner mot flygplatsen från Pigadia!

cajsa
2006-07-01, 13:19
Egentligen borde jag inte avslöja min favoritstrand på Karpathos :rolleyes: men eftersom jag ändå inte ska dit igen på ett tag....

Kato Lakkos har jag för mig vår folktomma vik heter. Det är inte skyltat dit och sedan brant grusväg ned, så därför är man snudd på själv där (förutom ev en eller två tyska nakenpar).
Kanske är det en nudisttrand.. svårt att veta då vi aldrig var mer än 3-4 par där högst och hälften hade badkläder.

inkfish
2006-07-01, 14:05
Kato Lakkos - dit går det badbåt. Jag har NÄSTAN varit i land där.:D. Den dan jag var där med båt i höstas blåste det så att det inte gick att lägga till, angörningsplatsen är minst sagt provisorisk:eek:

cajsa
2006-07-01, 20:19
Ja just det, vid närmare eftertanke var det nog en badbåt som plockade upp ett par där en dag. Kan tänka mig att det inte är den bästa angörningsplatsen.
Kanske bättre att åka moppe på branta grusvägar ändå :D .

Spido
2006-07-06, 14:49
Jeg stemte Apella, men vi fant en egen liten strand noen km nord for den som var helt nydelig. Jeg tror den må ligge innenfor/litt sør for Agios Minos (som jeg ikke har vært). Vi kjørte iallefall ned til høyre ved Spoa og fant en vei til høyre derfra. Måtte gå gjennom olivenlunder for å komme ned til sjøen.

Ammopi var fin den, men alt for mye folk og den finkornede sanden føk inn overalt da det blåste.

Elisabet
2006-08-24, 13:42
vi fant en egen liten strand noen km nord for den som var helt nydelig. Jeg tror den må ligge innenfor/litt sør for Agios Minos (som jeg ikke har vært). Vi kjørte iallefall ned til høyre ved Spoa og fant en vei til høyre derfra. Måtte gå gjennom olivenlunder for å komme ned til sjøen.Nu har jag äntligen hittat min Karpathos-karta!! _B-anana

Om ni körde höger i Spoa borde ni ha kommit till Agios Nikolaos. Det är en bit norr om Apela och ganska långt söder om Agios Minas. Vägen till AM börjar ca 10 km norr om Spoa och från den korsningen är det drygt 3,5 km åt nordöst till stranden, enligt avståndsangivelserna. Från Spoa till AN verkar det vara ca 4,5 km i sydöstlig riktning. Apela ligger i viken strax söderut, i södra delen av viken.

Har du någon bild därifrån? Skulle vara roligt att se!

piloten
2006-08-24, 20:20
Ser att de tre stränder som vi tyckte bäst om ligger i topp.
Men jag måste nog säga att stranden inne i Pigadia är bra den med.
Beror nog på var på den långa stranden man är, vi var bara direkt neranför hotellet, Blu Bay.

Riitta
2006-08-24, 21:33
Då var vi nog på samma ställe,fast vi var där före er:) Och så lånade vi poolen på ert hotell också;)

Riittabye_bye

PO
2007-05-17, 16:36
Det ser bra ut inför hösten detta!

Bilder från Karpathos stränder hittar Ni här (http://www.panoramio.com/map/#lt=35.514064&ln=27.218113&z=4&k=2&a=1&tab=1)

//PO :)

Dan S
2007-05-20, 21:28
Hej Cajsa.
Jag vet att den stranden felaktigt kallas Kato Lakkos (nedanför byn Katodio) men egentligen heter den Makrogialos. Den riktiga Kato Lakkos är en liten strand som ligger emellan Kyra Panagia och Makrogialos. Man kan vandra dit från båda hållen. Jag badade där i förrgår och har en tomt en bit upp i ravinen....
Kato Lakkos betyder förresten... ungefär... gropen/graven därnere... eller omskrivet äen: 'kasta sig i fördärvet'...
Rärr mysigt va?

Lycka till alla som besöker den. Från Kyra Pamnagia går man stigen som går nedanför Hotell Akropolis nere vid kyrkan.

Odyssevs

Jorgen
2007-06-25, 19:28
Lilla Amopi
Är bäst:)

FinskaFlickan
2007-07-18, 08:12
Jag var på ganska många stränder på Karpathos. Här är min top 5 lista:D:

1. Lefkos
+ Tre stränder. En med härliga vågor och en med kristallklart vatten.
- Ligger avsides. Lång bussresa.

2. Apela
+ Underbart dykvatten. Roligt att komma med båt dit.
- Lite stenigt. Och lite överreklamerat, trots att Apela är en vacker strand.

3. Amopi
+ Långgrunt och underbart vatten, bra tavera och nära Pigadia.
- Många turister och trångt oftast.

4. Hotellet Sound of the Seas strand
+ Oftast är den folktom. Vackert vatten och avsides men ändå nära.
- Stenigt och lite skräpigt.

5. Kyra Panagia
+ Härligt vatten som på de flesta av Karpathos stränder.
- Precis som Apela, lite för många båtar lägger till där.

Stranden i Pigadia är inte så attraktiv. Rader med tomma solstolar och tobaksfimpar lite här och där. Trots att vattnet är klart, är det långt ifrån lika underbart som på andra ställen på ön.:rolleyes:

Niaas
2007-07-25, 15:28
Hei

Jeg har ikke vært på så mange av Karpathos' strender ennå, men vi var på Agias Minhas i juni i år. Vi kjørte bil ned dit, underveis til Olymbos, for å vaske av oss veistøvet. :-)
Det var en nydelig strand, nesten folketom, bortsett fra de som var med båten Zacharias.

Men veien ned dit var nærmest en krøttersti! Veldig smal, svingete og bratt! Vi hadde jeep, men det var allikevel skummelt å kjøre ned dit. Ville helst ikke møte andre biler der. Da må man rygge langt! Vi ble anbefalt en annen vei opp igjen, men den var enda smalere. Best å ta båten dit!

Stefulainen
2007-07-26, 07:39
Har någon besökt Agios Minas riktigt nyligen? Typ i år eller i fjol? Är den värd ett besök och i vilket skick är vägen dit just nu? Går båten Zackarias dit fortfarande? :)

Soleil
2007-07-26, 07:42
Apella!

Riitta
2007-07-26, 09:23
Förra sommaren åkte vi dit med den båten och tyckte mycket om stranden:)Fint att det fanns lite träd man kunde söka skugga vid behov.
Det fanns en "mini taverna" där man kunde köpa mat ifall man ville. Besättningen hade matvarorna med sig.

Riittabye_bye

Mikke
2007-07-26, 09:32
...personligen är jag inte så strand-intresserad, men om jag nu skulle gradera dom få stränder jag bebadat under åren på Karpathos, så är stranden nedanför Taverna under the trees fin... :D

Riitta
2007-07-26, 17:35
Det blev barnbarnets och hennes kompis favoritstrand förra sommaren:DDär lekte dom i härliga vågor timmar i sträck:)
Jag fick en smäll på axeln av första vågen så det var inte så mycket för mig. Inte för småbarn heller just dom dagarna i allafall:o

Riittabye_bye

Mikke
2007-07-27, 10:57
...första gången jag badade där nedanför Tut (taverna under the trees), så träffade jag en grek som jag hade sett dagen innan på en spelning i Othos, där bröderna Panaretos uppträdde.Killen hade med en hembyggd fiol som jag fick provspela, och hur det nu var så träffades vi i havet....Nå, när vi stod där och språkade så var det nåt som nafsade mej på benen, och det visade sej vara en ganska liten fisk, eller om dom var flera, lite svårt att se....Av någon anledning gillade dom mina smala påkar och var riktigt på "hugget",s.a.s.... :D
Mikke

Gita
2007-07-27, 19:26
Mina favoriter på Karpathos är helt klart:

- Votsalakia - my favourite!
- Lakki Beach (försök att hitta mindre/lugnare strand om du kan...)

Apella skulle vara så fint men inte var det lika fint som dessa två...

Stefulainen
2007-10-26, 09:55
Efter att ha varit 2 ggr till ön, måste jag säga att jag börjat gilla Achata skarpt. Det jag gillar med den är att den är smal och omgiven av klippor. Dvs det blåser inte så mycket där. Dessutom gillar jag småstenarna, man slipper sand mellan tårna :-) Stranden är ännu också ganska okomersialiserad, bara en 'taverna'. Detta varar dock antagligen inte så länge till, nu när vägen asfalterats ända fram :-(

Micchelin
2007-11-15, 18:48
När jag glömt bort de andra stränderna på Karpathos, har Lefkos etsat sig fast i huvudet. Tänker på stränder där när det blåser kalla brisar ute. Om jag återvänder till Karpathos tänker jag beställa hotell i Lefkos! :)

PO
2007-11-15, 20:31
Instämmer med Stefulainen, Achata är riktigt läcker och dessutom nära från Pigadia. Vill man snorkla så håller jag dock en krona på Saria, extremt klart vatten, fina raviner och grottor samt ett rikare djurliv under ytan.

//PO

Ivi
2007-11-16, 14:22
Jag gillade Achata också. Röstade ändå på Amopi eftersom det finns så många vikar att välja på där. Även om jag väljer helst grus/klappersten framför allt för det klara vattnets skull. Badskor finns! :)

Ivi