handdator

Visa fullständig version : "Ensam" på Tilos :)


Maggy
2013-07-01, 14:17
...vet ju att det är allmän "förståndighet" som gäller när man reser ensam... :) ...men...är det ok att själv promenera längs strandpromenaden och så på Tilos på kvällen/natten...? Tänker att Elini ligger en bit bort från torget och tavernerna..._B-anana...misstänker att denna fråga kanske känns löjlig när jag kommer dit...men men... :o

Anette
2013-07-01, 15:26
Inte det minsta löjligt, Maggy! Klok tjej! Dessto roligare att kunna säga att det inte finns någon anledning till oro. Vilket du kommer att förstå när du kommer dit. :) Det är lugnt och stilla. Du kommer säkert att bli "hälsad på", men det är ju bara trevligt. Jag gick hem ensam från strandpromenaden en kväll upp till Marina Studios, och tänkte inte ens på att det kunde vara o-bra. ;)
Ha en härlig vistelse på Tilos! Det är svårt att inte ha det... flabb_flab
/Anette, som var där en vecka i början av juni

Sunny12
2013-07-01, 15:51
Maggy du kan känna dig helt lugn och trygg på Tilos, jag reste också själv och var där i 3 veckor, råkade inte ut för något obehagligt. alla man möter på kvällarna är bara artiga och trevliga!

Mvh Sunnybye_bye

inkfish
2013-07-01, 16:11
Alltså Maggy, nu snackar vi Tilosflabb_flab. Jag gick den där promenaden varje kväll i tre veckor nyligen och vore inte stenläggningen så hård så hade jag lätt kunnat lägga mig ner och somna på strandpromenaden. Med plånboken bredvid mig.

Det värsta som skulle kunna hända är att en stilig grekisk gud stiger upp ur havet och erbjuder dig att stanna för evigt (jag väntar fortfarande på att det ska händaAng_elx)

Du är 50 ggr mer utsatt på vilken svensk ort som helst än du är på en ö som Tilos.

Maggy
2013-07-01, 16:13
Tack så jättemycket för era svar, Sunny och Anette... :) ...känns härligt och helt underbart... :) ...jag vill till lilla Tilos... snyft_drop...nu ska jag boka till sista avresan från Köpenhamn/Kastrup 6 oktober... _B-anana

bye_bye/Maggy

Maggy
2013-07-01, 16:17
Tack, Inkfish... :) ... låter fantastiskt härligt... _B-anana...lovar berätta ifall den där guden infinner sig... flabb_flab ...vem vet... :o



bye_bye/Maggy

Lissi
2013-07-01, 16:32
Tack så jättemycket för era svar, Sunny och Anette... :) ...känns härligt och helt underbart... :) ...jag vill till lilla Tilos... snyft_drop...nu ska jag boka till sista avresan från Köpenhamn/Kastrup 6 oktober... _B-anana
bye_bye/Maggy

Håller med alla föregående talare och jag övervägde faktiskt att sova över en natt på en solstol på stranden i höstas, bara för att ha väldigt nära till bad i soluppgången, men eftersom maken antagligen inte gillat detta så avstod jag! Jag har aldrig nånsin känt mig så trygg som på Tilos....Möjligen då på Tinos fast där snurrar så mycket mer folk runt och där är större så där skulle jag nog inte sova på stranden.
Eleni ligger ju väldigt nära centrum, det är liksom inga avstånd i Livadia.
...och vore det inte för att vi kommer hem från Tinos straxt innan 6 okt så skulle jag gärna också bokat en resa till Tilos sista charterveckan!

Lissi

Maggy
2013-07-01, 16:57
...underbart, Lissi... :) ...och tänk...nu har jag bokat... _B-anana...YES!! ...den 6 okt från Köpenhamn/Kastrup... flabb_flab



bye_bye/Maggy

elca
2013-07-01, 17:46
Jag kommer åka själv den 14 juli,, så den grekiska guden tar jag hand omflabb_flab ,men lovar säja till honom att skicka en kompis den 6flabb_flab.
Jag litar nu på alla här på forumet som säjer det är en härlig ö, jag ska bara vara och ladda batterier innan hösten. Tror det kommer bli en lugn och skön tripp,precis som jag vill ha det.

Maggy
2013-07-01, 17:59
flabb_flab ...såå generöst av dig elca... flabb_flab ...ta väl hand om honom tills jag kommer... _B-anana...jag litar också på alla om hur underbart det är på lilla Tilos...Vill också ta det lugnt, äta gott, vandra (till trots för mitt dåliga lokalsinne, men det finns väl kartor) och träffa trevliga människor...mysiga soluppgångar och morgondopp... _B-anana Har redan haft kontakt med Elinis via fb...blir säkert hur toppen som helst... flabb_flab



bye_bye/Maggy

Elisabet
2013-07-01, 22:51
Du är 50 ggr mer utsatt på vilken svensk ort som helst än du är på en ö som Tilos.Off topic, men jag MÅSTE protestera! Det finns många svenska orter där man är precis lika trygg som på en ö som Tilos.

sjöborren
2013-07-01, 23:21
Jag instämmer med de andra ... Du behöver inte oroa dig. Vi var där senast i april/maj och firade grekisk påsk, vilket var en upplevelse. Och som grädde på moset fick vi även uppleva ett grekiskt bröllop.

Synd att vi reser hem samma dag i oktober som du kommer ner.

Hälsningar! Sjöborren. bye_bye

elisabethk
2013-07-02, 08:53
Håller med alla! Jag är alltid ute o joggar varje morgon väldigt tidigt och känt mig trygg på alla öar vi besökt i Grekland förutom på Kreta. Där fick jag en obehaglig grek efter mig flera mornar och vågade inte avvika från huvudvägen. På Tilos stack jag väg upp till kapellet när det fortfarande vad mörkt o satt o väntade på soluppgången, tänkte aldrig tanken att vara rädd. Mötte greker som var på väg till sina arbeten, så vänliga. Även kvällarna kunde vi ibland gå olika vägar hem till Annas där vi bodde o aldrig någonsin var det några tankar på att det var otäckt. Låsa dörrar o gömma plånböcker den tanken fanns aldrig där. Nu sitter jag på en balkong på Skopelos o blickar ut över havet, även här skulle jag kunna sova ute. Den 1 sept kliver vi av båten på Tilos, härliga morgonturer väntar då i ensamhet o i trygghet. Trevlig resa Maggy, jag ska spara lite glass till dig på glassbaren, men bara lite!
ElisabethK

sjöborren
2013-07-02, 10:30
Synd att vi missar dig med en dag också Elisabethk. En glass tillsammans hade varit trevligt. ;):D:p

Anette
2013-07-02, 11:40
Det finns bara en sak att säga till er alla som har Tilos-resan framför er... GRATTIS!! _B-ananaflabb_flab
/Anette

Maggy
2013-07-02, 22:51
...längtar så enormt mycket till lilla Tilos nu... snyft_drop...är så nöjd och glad över att jag bokade...och inte väntade till nästa vår... _B-ananaSjöborren...hoppas vi ses en annan gång på Tilos... :) ElisabetK...tack... flabb_flab ...såå generöst...en liten kula hade varit snällt... flabb_flab ...tack, Anette... kan knappt förstå själv än att jag faktiskt bokat och att jag "snart" är där... _B-anana

_B-anana/Maggy

inkfish
2013-07-03, 09:58
Maggy - apropå "ensam på Tilos" finns en bra bok du kan läsa som en liten pepp inför resan:)

Den heter Falling in honey och är skriven av Jennifer Barclay, en trevlig brittisk tjej som bor på ön sedan några år. Hon har också en läsvärd blogg: http://octopus-in-my-ouzo.blogspot.se/

Här kan du läsa mer om henne: http://www.express.co.uk/life-style/travel/380464/I-am-a-real-life-Shirley-Valentine

(Boken handlar dock inte om hur hon möter sin grekiske gud;), mer om hur hon upplever flytten till Tilos).

Jag köpte Falling in honey i mars nångång på adlibris, de har den säkert fortfarande.

Maggy
2013-07-03, 10:27
Åh...tack, för länkarna, Inkfish... _B-anana...ska absolut kolla upp detta... bye_bye

Sunny12
2013-07-03, 11:44
Boken är jättebra, köpte den efter resan till Tilos och när man läser den känns det som att vara där igen, härligt!
Jag tipsade om hennes bok och blogg tidigare här i sommar. men en påminnelse är ju aldrig fel..;)...köp den!..bye_bye

inkfish
2013-07-04, 09:25
Ja, har man någon som helst anknytning till Tilos är den väldigt läsvärd:).

Men det är inte bara det hon berättar om ön som är intressant... Jag tror även att hon rör vid något hos många av oss som har funderingar/drömmar/fantasier om att någon gång faktiskt slå oss ner på en liten grekisk ö. Livsfarlig läsning, hon visar ju att det är möjligt:o

Lissi
2013-07-04, 09:39
Jag tror även att hon rör vid något hos många av oss som har funderingar/drömmar/fantasier om att någon gång faktiskt slå oss ner på en liten grekisk ö. Livsfarlig läsning, hon visar ju att det är möjligt:o

Precis så är det Inkfish! Vi är nog många som vid vissa tidpunkter i livet tänkt den tanken. Hade man varit 30 år yngre med ett jobb som var fritt och med dagens teknik så hade många vägar varit öppna ;) Men som lågstadielärare med noll kunskaper i grekiska så har väl inte alternativen varit så där många...
...fast på Kalymnos 1996 så såg dåvarande maken och jag drömhuset med utsikten över havet där vi kunde haft uthyrningslägenheter och startat litet pensionat. Han ville dock inte och då hade vi faktiskt ett gräl för priset var bra! Jag kunde bott där en del av året och skött ruljansen...det är faktiskt enda gången jag verkligen tänkt tanken!:D

Lissi

inkfish
2013-07-04, 09:58
Jag har aldrig någonsin velat det - förrän i år. Och det är delvis Jennifers förtjänst, just för att hon visar att det är möjligt.

Men: hon har en förutsättning som jag tror att få av oss har, och det är att hon fortfarande har en inkomst hemifrån England. Hon har ett deltidsjobb på webben som hon kan sköta från Grekland, och då hamnar man i ett annat läge.

Att vara beroende av greker för sin inkomst i dessa kristider verkar farligt. Ett samtalsämne på Tilos nu när jag var där var hur svårt folk hade att få betalt av sina arbetsgivare, vem som hade obetalda räkningar, vem som inte fick handla på kredit längre och vem som hade problem med banken:(

Sunny12
2013-07-04, 12:29
Ja, vem skulle inte vilja bo permanent på en liten paradisö i Grekland, men som sagt inkomster måste man ha osv. hade man varit ekonomiskt oberoende hade jag inte tvekat, väntar fortfarande på storvinsten..flabb_flab...då drar jag direkt...Sverige känns stundtals väldigt trist!!

Sunny:)

yannis
2013-07-04, 12:33
Men det är inte bara det hon berättar om ön som är intressant... Jag tror även att hon rör vid något hos många av oss som har funderingar/drömmar/fantasier om att någon gång faktiskt slå oss ner på en liten grekisk ö. Livsfarlig läsning, hon visar ju att det är möjligt:o

Inkfish: Den meningen är livsfarlig att skriva! (För mig))
Birgitta.

Lissi
2013-07-04, 13:32
[I]

[COLOR=black]Inkfish: Den meningen är livsfarlig att skriva! (För mig))
Birgitta.

Ja Birgitta och Arne, varför i hela friden bosätter ni er inte i Paleochora och sen åker hem på sommaren till Skäret. De andra greklandsturerna kan ni ju ändå göra från Kreta. Ni är ju så mycket borta från huset i Umeå ändå så det måste val vara jobbigt att hålla det i ordning också mellan alla resorna?
Är det som hemma hos oss att det är gubben som strular? ;) Tänk så mycket snöskottning Arne slipper!!:D

Lissi

Maggy
2013-07-04, 14:28
Nu är boken "Falling in Honey" beställd på Adlibris... flabb_flab ...med risk för att "missa" sista transfern hem... _B-anana


bye_bye/Maggy

ricky
2013-07-05, 11:43
hmm, tänka sig att en massa fruntimmer åker till Tilos...verkar det som?

Kalimera
2013-07-05, 17:59
hmm, tänka sig att en massa fruntimmer åker till Tilos...verkar det som?Och några killar också, bland annat jag. :)

Sunny12
2013-07-05, 18:09
Jag upplever det inte som det är övervägande "fruntimmer" som åker till Tilos, både män och kvinnor verkar gilla ön, när jag var dit i höstas var det mycket par, en del ensamresenärer, ön verkar också väldigt populär bland engelsmän.

Sunny:)

Ingrid
2013-07-05, 23:27
Som de andre skriver, du kommer til å få det helt supert på Tilos. Elsker øya, liten og trivelig. Lett å komme seg rundt. Og idylliske Livadia. Vi bodde også på Eleni, og trivdes veldig godt.

Maggy
2013-07-06, 10:45
Låter helt underbart, Ingrid... _B-anana...har bokat med havsutsikt, på Elini... :) ...ska nog köpa mig ett par badskor...Vad tyckte ni var speciellt bra med hotellet? Verkar väldigt mysigt, bra läge och med trevlig personal... _B-anana Någon som har åkt från Kastrup till Tilos? Har det fungerat bra? Har förstått att transfern till/från Tilos går direkt utan övernattning på Rhodos...



bye_bye/Maggy

Lissi
2013-07-06, 10:52
ska nog köpa mig ett par badskor...Vad tyckte ni var speciellt bra med hotellet? Verkar väldigt mysigt, bra läge och med trevlig personal...

bye_bye/Maggy

Badskor köpte jag för allra första gången på Tilos efter ett trettiotal resor till Grekland :-) Ett måste för mysiga bad på den stranden som är jättefin!!
Eleni bodde vi inte på, men åt god lunch där nästan varje dag. Gott och trevlig service. När vi gick förbi på morgnarna åt många sin gäster sin frukost där. Den såg fin ut!!
Du får en toppensemester!!

Lissi

Maggy
2013-07-06, 11:10
Underbart... _B-anana ..."bara" 13 veckor kvar tills... snyft_drop ...ska förstås först till Livigno i Italien, första veckan i september... Denna resa ser jag också fram emot...fast...Tilos... :o


bye_bye/Maggy

inkfish
2013-07-14, 11:29
Nu är boken "Falling in Honey" beställd på Adlibris... flabb_flab ...med risk för att "missa" sista transfern hem... _B-anana


bye_bye/Maggy

Bra där, Maggy:)

I dagens Daily mail skriver Jennifer själv om sin "Greek odyssey": http://www.dailymail.co.uk/home/you/article-2360153/My-Greek-Odyssey-One-womans-rat-race-escape.html

hmm, tänka sig att en massa fruntimmer åker till Tilos...verkar det som?

Ja, tillsammans med sina partners. Mycket par på Tilos.

Lissi
2013-07-14, 11:42
Underbar läsning.....och jag MÅSTE till Tilos nästa höst igen!!!:D

Lissi