handdator

Visa fullständig version : Hemkommen från Ios


Mysofix
2013-06-26, 08:11
Hemkomna från underbart vackra Ios kan vi konstatera att vi åter haft en fantastisk semestervecka i Grekland. Vi bodde på Petros Place i hamnen som är ett familjedrivet hotell som varit i gång sedan 1978. Det var fint på det grekiska sättet med små, vitmålade, spartanskt möblerade rum, stor terrass, fint poolområde och en gemytlig bar. Stränderna på Ios är underbara, särskilt om man gillar sandstränder. Vi har gått massor och tack vare höjdskillnaderna fått rejält med motion. Att flanera i Chora tidiga morgnar eller kvällstid var underbart. Middagar att minnas åt vi på Katogi, The Nest, The Mills och hos Sousanna. Flera kvällar gick vi upp till översta kyrkan eller det tomma galleriet och såg solnedgången. (Ios Club var stängt och verkade byggas om.) Vi hade också sköna stunder på nedre torget där vi satt nästan varje kväll och lyssnade på killarna som spelar och sjunger.

Tack för alla tips inför vår resa. Återigen har kalimera-guiden visat sig ovärderlig. Vi kom snabbt in i det lugna lunket på Ios och mitt förslag efter några dagar att fortsätta resan till Santorini blev brutalt nerröstat av medresenärerna. Det får bli en annan gång.

Kalimera
2013-06-28, 12:40
Hemkomna från underbart vackra Ios kan vi konstatera att vi åter haft en fantastisk semestervecka i Grekland. Det ni beskriver är nästan exakt det vi gör när vi är på Ios. :) Visst är det en fantastisk ö! Kul att ni gick upp till galleriet och tittade på solnedgången, de flesta går till toppen. Var det mycket folk uppe vid galleriet?

Återigen har kalimera-guiden visat sig ovärderlig.Tack! klapp_klap

Mysofix
2013-06-28, 12:47
Var det mycket folk uppe vid galleriet?



Vi var alldeles ensamma på galleriet. En härlig känsla att korka upp vårt medhavda Ios-vin och låtsas att huset var vårt eget. flabb_flab
Vilka kalas man skulle kunnat ha där. Används det verkligen inte till någonting?

Kalimera
2013-06-28, 14:59
Vi var alldeles ensamma på galleriet. En härlig känsla att korka upp vårt medhavda Ios-vin och låtsas att huset var vårt eget.Får jag lägga ut bilden ni skickade?

Används det verkligen inte till någonting?Inte vad jag känner till. Det kostade förskräckligt mycket pengar att bygga. :o

Mysofix
2013-06-28, 17:10
[QUOTE=Kalimera;308195]Får jag lägga ut bilden ni skickade?

/QUOTE]

Självklart.

Kalimera
2013-06-28, 17:19
Självklart.Bra. :)


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/ios_wine.jpg

Här är den mycket vackra bilden på Ios Wine, med vy över Chora. klapp_klap

Malina
2013-06-28, 18:11
Underbart att läsa om Ios - min gamla hippie/partyö! Måste tillbaks nångång...

Jag fick en ordentlig nostalgisk tillbakablick nu när jag väntar på att ugnskycklingen ska bli färdig och de spelar Neil Young på P2. SWOOOOSH right back to Far out på Milopotas!

Ioslina
2013-06-28, 21:44
...finns det en GILLA knapp, här?? i så fall trycker jag på den nu!!!_B-anana

Masse
2013-06-28, 22:29
Måste nog uppgradera Ios ett snäpp på min numera allt längre önskelista över Öar Ännu Ej Besökta. Börjar bli trångt i toppen!

:) Masse

kari
2013-06-28, 22:39
Herlig lesning og f l o t t bilde :D
Jeg lengter til IOS...og...;)

bye_bye Kari
- som har f o r mange favorittøyer / steder i Hellas

Pyttan
2013-06-29, 08:56
Härlig läsning! :) bra tips om Galleriet!
Vi anländer till Ios nu på onsdag :)

Från Choran på Schinoussa
Pyttan

Mysofix
2013-06-29, 09:18
Vi anländer till Ios nu på onsdag :)




Vad härligt. Vi kan även rekommendera lunch på Drakos vid Molypotas och på Polidoros på vägen till Koumbara. Polidoros är en "kolla i grytorna vad som bjuds taverna" med riktigt god mat.

Alala
2013-06-29, 09:40
Vilken fin bild. Tack!

/ Anne :)

Kalimera
2013-06-30, 16:59
SWOOOOSH right back to Far out på Milopotas!Visst är det en härlig känsla. :)

Härlig läsning! :) bra tips om Galleriet!


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/ios_gallery.jpg

Missa inte utsikten från galleriet vad ni än gör. Inte minst för att det har betalats med våra skattepengar, och inte lite pengar heller. Så om ni går dit får ni något tillbaka: en vacker utsikt. :)

Monica C
2013-06-30, 17:42
Jaaa se där,:)ännu en ö att längta till!!
Monica

Masse
2013-06-30, 21:40
MYCKET vackert!

:) Masse

Skåne Pia
2013-07-02, 23:11
Ojdå! då har vi varit där samtidigt. Ja Ios är verkligen en lite pärla, men hur kunde vi missa galleriet, men, men då finns det en anledning att återvända nästa sommar igen. Vi bodde på Pelagos andra året på rad och det ligger halvvägs ner mot Molypotasstranden med en underbar utsikt och faktiskt de skönaste sängar vi sovit i hittills. Bra läge då man kan gå både upp och ner. Sen är det kul att åka till olika typer av öar, i år blev det Aliky på Paros, Agos Proskopios på Naxos, Choran på Folegandros och som avslut Ios. (Bra för man kan ta båten in till Pireus på kvällen vid 18.00) En härlig blandning som har gett oss många olika upplevelse. Same same fast diffrent _B-anana

Mysofix
2013-07-03, 09:14
Ojdå! då har vi varit där samtidigt. _B-anana

Synd vi inte visste det. Vi kunde haft en "Kalimeraträff light".

Thira
2013-07-03, 09:20
Åh så vackert! (Utsikten från galleriet på bilden). Ios är fint!!!

Thira
2013-07-03, 09:23
Bilden på vinflaskan var inte tokig den heller, så det så! _B-anana

Mysofix
2013-07-03, 10:27
Bilden på vinflaskan var inte tokig den heller, så det så! _B-anana

Tack Thira :)

LenDan
2014-06-01, 23:32
Snabbsvar 1 år efteråt! Skämt åsido, jag såg att ni bott på Petros Place där. Jag sitter just och kollar Apollos resa dit och dom har det hotellet. Det kanske är dags att åka dit istället för Kefalonia som vi gillar väldigt mycket-

Ylva A
2014-06-04, 11:51
Vi är också nyss hemkomna från Ios. Ön var en härlig överraskning. Det kan ni läsa om bland resebreven. Det skrivs så lite om ön, att det kan vara lämpligt att sprida information.
/ Jannis

Mysofix
2014-07-06, 17:47
Snabbsvar 1 år efteråt! Skämt åsido, jag såg att ni bott på Petros Place där. Jag sitter just och kollar Apollos resa dit och dom har det hotellet. Det kanske är dags att åka dit istället för Kefalonia som vi gillar väldigt mycket-

Hoppas det inte är försent att svara. Åk dit! Jag tänker ofta tillbaka på Ios och vår fantastiska vecka där. Petros Place var allt vad jag vill ha av ett boende i Grekland. Det drivs av en väldigt trevlig familj där de vuxna barnen hjälper föräldrarna att servera frukost och stå i baren.Jag trivdes mycket bra med att bo i hamnen och ha åsnebacken som daglig motion upp till chora. Berätta gärna hur det har gått.

Haraldsson
2014-07-06, 18:10
Vi är alldeles nyss hemkomna från ios med, men vi skulle nog varit smarta som andra här på forumet och köpt denna berömda guide... Vi upplevde mycket negativt med ön, då det var alldeles för livat i vår smak. Definitivt en läxa för framtiden; kolla upp noggrannare!

Åkersbergamamman
2014-07-19, 18:30
Har under flera år velat åka till Ios men maken har varit kallsinnig efter alla partyhistorier. I år tog vi äntligen en tur förbi på 4 dagar direkt efter midsommar. Det precis så vackert och mysigt som jag hoppats MEN att bo uppe i Choran var helt uteslutet för oss. Vi tittade på ett hotell med "perfekt läge". Runt poolen låg ett tjugotal ynglingar inte en dag över 18 och så upplevde jag hela Choran. Vi var på 5 öar totalt under luffen och ingenstans är det så unga medturister som där. Vi reser också med flera tonåringar och jag har naturligtvis inget emot den ålderskategorin över lag men de är kraftigt överrepresenterade på Ios och det ger en för skränig ljudnivå för att man skall kunna njuta av lugnet fullt ut. I hamnen däremot var det precis så som vi vill ha det. Fina restauranger, mysiga barer och ett jättemysigt hotell (Coralli studios).