handdator

Visa fullständig version : Inrikesflyg i Kykladerna


Alexandra
2006-02-22, 02:06
Frågar av ren nyfikenhet, är det någon som vet hur stor skillnaden i pris blir om man jämför inrikesflyg med båt? Någon som har erfarenhet av detta, funderar på att flyga från Santorini till Mykonos eller Patmos.

Hoppas på svar

/Alexandra_B-anana

susi
2006-02-22, 02:37
När jag tittade förra året så var det dyrt.Jag tittade på flyg från athen till naxos. har för mig att det kostade dryga... tusen lappen . båten kostar ett par hundra.

Alexandra
2006-02-22, 09:35
Tack!
Kostar det så mycket även om man flyger kortare sträckor?

/Alexandra

Marit
2006-02-22, 09:37
Du kan jo sjekke Aegean Airlines på den strekningen du vil reise. Jeg har sett priser på €19 (obs! skatter og avgifter kommer i tillegg) på enkelte avganger/strekninger. (Det har vært en tråd om Aegean her tidligere.)

babsan
2006-02-22, 21:16
Jag tror inte att det går flyg mellan småöarna.
För några år sen tänkte jag ta flyg mellan Kos - Santorini, men det gick inget direktflyg :mad: . Var tvungen att flyga upp till Aten först. Dyrt skulle det också bli, så det fick bli båt i stället.

Barbro :)

Tom
2006-02-22, 23:26
Hej!
Från Santorini till Öarna blir nog problem att flyga.
Du måste nog utgå från Aten, vad jag vet.

Jag har använt inrikesflyg flera ggr.dom senaste åren.
Det är i mitt tycke ett mycket bra alternativ till båtarna.

I prisjämförelse står det sig väl:
Exempelvis en biljett till Milos med flyg kostar ca:380sek.
med Blue Star ca: 200-250sek.
Flygtid ca:40min.


Den största förtjänsten beror ju på om man kan åka inrikes
samma dag man anländer till Aten.(slippa övernattn. i Aten)
Mvh/Tom

Tom
2006-02-22, 23:37
När jag tittade förra året så var det dyrt.Jag tittade på flyg från athen till naxos. har för mig att det kostade dryga... tusen lappen . båten kostar ett par hundra.


Hej!
Vet ej var du kollade. Var inne och tittade på Olympic Air.
Fick ett pris av 518:dkr= 643:skr för en enkelbilett Aten-Naxos i mitten av Juni. Att jämföra med Blue Star ca:30euro !
Mvh/Tom

Alexandra
2006-02-23, 20:26
Hej!
Jag har tittat lite på Olympic men hittade inga avgångar som jag ville ha... Det som fanns var ju att man flög till Aten och bytte, men det blev rätt mycket dyrare.
De priserna som du har är ju mycket vettigare och då skulle jag aboslut välja flyg framför båt. Har precis skaffat mig biljetter till Santorini för att slippa åka båt så länge, men om någon hittar information om inrikes från Santorini utan byte i Athen så hör gärna av er. Kanske kommer upp senare i vår???

/Alexandra

Arne
2006-02-24, 17:05
Ärendet är en smula komplicerat. Till och från vissa öar går det statssubventionerat inrikesflyg. Att jämföra med "Rikstrafiken" i Sverige. Alltså görs en upphandling av interregionala transporter utan avseende på lönsamhet.

Några exempel: Rhodos- Kastellorizo. Kzo har en hamn vilken endast kunna angöras med färjor vid särskilt lämplig väderlek. Lägg till detta att ön är mycket avlägset belägen från grannön Rhodos. Flyget enkel resa kostade 2005 28€ per person enkel resa. Alltså vida understigande självkostnadspriset. Flygtid 45 minuter.

Rhodos- Karphatos har en liknande situation. Priset exakt detsamma.

Så här är det i övärlden. Från vissa öar finnes statssubventionerat inrikesflyg baserat på tillgänglighet mm.

Annars är principen enkel. Det är Athen som är flygnavet. Från den lilla ön in till Athen och sedan vidare till den andra ön. Då gälla alltsomoftast fullt pris.
Undantag finnes dock.

Sett rent generellt är Aegean Airlines prismässigt billigare än Olympic Airways, de subventionerade rutterna undantagna.

Det är dock alltid klokt att i förväg via nätet boka biljetterna!!! Särskilt på de statssubventionerade sträckorna. Efterfrågan bruka vida överstiga tillgången på flygstolar, särskilt från de mindre flygplatserna exv Kastellorizo, där rullbanans längd på 985 meter endast klara små flygplan som till exempel ATR-43 mer 22 stolar.

Arne