Logga in

Visa fullständig version : Vad läser vi i sommar?

Klick
2013-06-24, 11:04
Jag drar mig till minnes att det har funnits en tråd här på kalimera någonstans om vad vi skulle ha med för strandlektyr när vi väl kommer ner till Grekland... Nu vet jag att många kanske redan gett sig av ner men vi som har vårt kvar... Tycker det är kul att läsa vad ni andra har med er i solstolen och mest för att jag kanske får lite egna tips och ideer ;)...

Jag gjorde lite pocketböckerfynd på Gekås... Jag kommer bland annat ha med mig boken om Alice Cooper och Åsa Larssons "offer åt molok". Jag såg i min ICA-butik att de hade en fyndlåda med pocketböcker och bland annat hade de historien om KISS som ju nyligen besökt Sverige. Var det någon som såg legenderna?

Så frågan återstår... Vad läser vi sommar?

Lissi
2013-06-24, 12:35
Jag har just avslutat en pocket " Mississippi" av Hilary Jordan. en MYCKET stark bok om livet på en bomullsfarm under och efter andra världskriget. Allt finns med vad gäller rasfördomar, Ku Klux Klan osv. En mycket fin bok där de olika personerna i boken turas om att berätta och driva handlingen framåt. Den boken minns man länge.

Nu har jag precis börjat läsa "Ögonblicket" av Douglas Kennedy, som bland annat beskriver ett Berlin före murens fall. Den boken har jag fått mig rekommenderad av flera stycken.

Efter den boken ligger en triologi och väntar. Den heter "Fem pärlor till jungfruns krona" och har delarna "Dottern" "Hustrun" och "Änkan" och är skriven av Maria Gustavsdotter. Böckerna följer en kvinna Gertraud som lever i Kalmar i början av 1500-talet. Som Kalmarbo kanske den är intressant.

"Örfilen" av Christos Tsiolkas ligger sen på tur. Den gick som serie i Tv tidigare i år men jag följde den dåligt.

Till sist har jag en bok som heter "En man som heter Ove" skriven av Fredrik Backman den köpte jag till min man som semesterlitteratur. :D
Tja, det var några av böckerna jag ska läsa.

Förresten: Jag rekommenderar starkt Alice Munro. Hon skriver noveller och har gett ut ett flertal böcker med sådana. Det är perfekt läsning med noveller på 10-20 sidor när man är på semester!

Lissi

Rojo72
2013-06-24, 12:36
Hej!

Dina låter roligare än min :). "Everyday Stalinism: Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in the 1930s"

Klick
2013-06-24, 12:59
Till sist har jag en bok som heter "En man som heter Ove" skriven av Fredrik Backman den köpte jag till min man som semesterlitteratur. :D
Tja, det var några av böckerna jag ska läsa.

Den boken fick vi av chefen inför sommaren... Med önskan om långa lata dagar i solstolen och inte mig emot... Inte illa av mig som tar order från chefen även på sommaren :D... Den verkar rolig så den följer med ner i resväskan.

jeabys
2013-06-24, 13:36
Jag tänkte läsa Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Tyckte mycket om Tusen Strålar och Flyga Drake.

Återstår att se vad jag tycker om denna.

Klick
2013-06-24, 14:24
Jag var också väldigt förtjust i "Flyga drake" och "Tusen strålande solar"... Om den finns på pocket ska den definitivt med ner till Grekland.:)

Lissi
2013-06-24, 14:36
Jag tror också att "Och bergen svarade " är jättebra. den ligger i kundkorgen för nästa beställning hos adlibris.
Visst är det underbart att läsa böcker!

Lissi

Netwolf
2013-06-24, 14:52

Den är jättebra! Rekommenderas :)

/Netwolf

jeabys
2013-06-24, 14:59
Jag kan inte se att den finns i pocket, synd. För det är lättare att ta med på resan.

Kalimera
2013-06-24, 15:19
Dina låter roligare än min :). "Everyday Stalinism: Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in the 1930s"Min är inte heller så rolig: tegelstenen "Andra Världskriget" av Antony Beevor. Efter den blir det roligare, för då ska jag läsa Falling in Honey (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=32960). ;)

Irene53
2013-06-24, 16:42
KLICK.... Jag tror jag såg böckerna Du nämnde på MAXI. I pocket

Arne
2013-06-24, 17:13
Själv drar jag hem E-böcker från biblioteket här i Umeå i erforderlig mängd inför resorna till övärlden. Det finnes en osinlig källa att ösa ur. Väl i övärlden kan jag i lugn och godan ro avnjuta böckerna på Laptopens skärm.

Kostnadsfritt är det också.

Arne

Klick
2013-06-24, 22:01
Jag kan inte se att den finns i pocket, synd. För det är lättare att ta med på resan.

Nä, jag letade också på adlibris... Fanns bara som inbunden:( Tycker att det är lite synd att dra med sig inbundna för de vill jag inte lämna kvar på hotellet när jag läst dem... Har emellertid inte svårt att låta pocketböcker vara kvar...

sjöborren
2013-06-24, 22:20
Är det Ove ni undrar om ... Så finns han i pocket.

JohnS
2013-06-24, 22:58
Jeg er utrolig imponert over det intellektuelle nivået på bøker som leses. Selv begrenser jeg meg mest til krim (deckare) i ferien. Når jeg har lest de bøkene jeg har med, pleier jeg ha et raid i resepsjonen i hotell, både der jeg bor og andre steder, og se hva som står i hyllene der. Ofte er det omfattende bibliotek man kan velge fra. Dette kan lede til at jeg får uventede impulser og leser bøker jeg aldri hadde tenkt på å lese ellers, både på engelsk, dansk og svensk i tillegg til norsk.......

Kikh
2013-06-25, 02:51
Jag läser allt som eventuellt givmilda turister lämnar efter sig :D

Välkomna till min "nya" arbetsplats mellan Abelopas och Xalaro i Platanias, med kassar av böcker!

//Kikh

kize
2013-06-25, 04:30
Semester är deckartid för mig. Läser annars under året mest facklitteratur o rapporter av olika slag.jag brukar ligga ett år före o notera vilka nya böcker som kommer ut . Året efter så är de som regel utgivna som pocket. Har nu 10 nya olästa pocketböcker som ligger o väntar på nästa resa. De flesta är deckare men även En man som heter Ove , finns med i högen.

Klick
2013-06-25, 09:38
Ove följer med mig också ;)

Monica C
2013-06-25, 10:15
Läser just nu Blå Koral av Louise Boije af Gennäs,andra delen av en triologi den första heter Högre än alla himlar,mycket bra böcker tycker jag.Inledningen av Blå Koral beskriver en vind som drar över Sverige,helt underbart skrivet.Eftersom jag alltid har flera böcker på gång samtidigt läser jag nu oxå Vi kom över havet en liten underbar bok skriven av Julie Otsuka,handlar om japanska kvinnor som kom till Kalifornien som postorderbrudar på 1920-talet.Fascinerande läsning.Så hade jag varit på väg till någon grekö så hade dessa +många fler fått följa med.Älskar att läsa men trots att jag gillar teknik vill jag ha en fysisk bok att hålla i och läsa ur.Så nu tar Blå Koral och en mugg kaffe och sätter mig på altanen,varmt och härligt sommarväder här i Boden.
Monica:)

yannis
2013-06-25, 12:52
Jag gör inte som Arne: lånar på biblioteket och har dem på lapen.
Jag vill ha en bok att hålla i.
Jag påbörjade ett antal böcker på semestern senast.
"Den sista greken" av Fioretos.
"Ingen kommer undan Olof Palme" av Göran Greider.
Sedan har jag alltid ett par böcker av Mikael Niemi. Han skriver för härligt! mycket bättre än en deckare. En har jag slutläst på semestern, "Mannen som dog som en lax"
Och nu blev jag intresserad av "En man som heter Ove". Den finns på Adlibris för en billig penning.
Birgitta.

Klick
2013-06-25, 18:30
Jag gjorde slag i saken och köpte pocketboken om legenderna Kiss _B-anana

Kastas
2013-06-26, 08:59
Ja det som åker med till Samos blir nog Hans Falladas bok Ensam i Berlin.
Lite för tung för solstolen men det får bli balkongboken..

Samt Peter Nadas Parallella historier. Och Fredrik Backmans bok om Ove verkar vara poppis..Jonas Jonassons boken om Hundraåringe åker ned den me.. bye_bye

para poli
2013-06-26, 11:34
Har plöjt 2 första veckan i Vietnam. Båda rekommenderas starkt.
1. Bergstrand: Delhis vackraste händer. Humor. Otroligt rolig.
2. Hård, Mats: Pengar & sex. Mycket svart humor. Asgavar offentligt. Varning: Man måste nog vara insatt i fotboll och lite betting. (Tips till dej Kastas, Handlar om en Sundsvallssupporter och allt i livet går åt skogen, dessutom åker Giffarna ur)

Har kvar: Avallone: Stål, Backman: En man som heter Ove, Herngren: Jag skulle aldrig ljuga för dig, Orwell: Djurfarmen och Ohlsson: Paradisoffer.

Dessutom ett gäng ljudböcker i mobilen. bye_bye

Netwolf
2013-06-26, 13:28
2. Hård, Mats: Pengar & sex. Mycket svart humor. Asgavar offentligt. Varning: Man måste nog vara insatt i fotboll och lite betting. (Tips till dej Kastas, Handlar om en Sundsvallssupporter och allt i livet går åt skogen, dessutom åker Giffarna ur)

Dehlis vackraste händer är asbra - och superrolig! Pengar & Sex måste jag bara läsa. Tack för tipset!

/Netwolf

para poli
2013-06-26, 13:42
Dehlis vackraste händer är asbra - och superrolig! Pengar & Sex måste jag bara läsa. Tack för tipset!

/Netwolf

Den gör inte en Blåvitt-supporter besviken. Lovar!
Även om jag som Gefleit förstår precis. Men, Netwolf: om det är något du inte förstår i boken :D, är det bara att mejla!!

Ett litet smakprov (jag citerar): Få saker är vackrare än en grupp människor som applåderar sitt lag när spelarna går ut på planen för att inleda vad som med all säkerhet kommer att bli ännu en i en lång rad förluster. "Ni som ska förlora, vi hedrar er!".

Tar ett till ur bettingperspektiv: "Tripplar är som att samtidigt limma på tre tjejer för att få till en fyrkant, i stället för att satsa på den som står ensam i baren och ber om att få bli uppraggad."
/finns i pocket

Klick
2013-06-26, 14:45
Parapoli, om dina citat är hämtat ur boken "Pengar & sex" bör kanske även denna införskaffas till grekresan ;)... Det lutar åt att det blir alllllldeles för mycket böcker ner... ännu en gång:o

Kastas
2013-06-26, 15:53
Har plöjt 2 första veckan i Vietnam. Båda rekommenderas starkt.

Har kvar: Avallone: Stål, Backman: En man som heter Ove, Herngren: Jag skulle aldrig ljuga för dig, Orwell: Djurfarmen och Ohlsson: Paradisoffer.

Dessutom ett gäng ljudböcker i mobilen. bye_bye

flabb_flab Ha ha får köpa in den då ..Båda delarna passa mig jättebra flabb_flab

KR
2013-06-26, 18:16
För mig passar alla dessa go polisdeckare. Efter att ha läst alla Jo Nesbö och Jonas Moström har jag börjat plöja Kristina Ohlsson och Jussi Adler-Olsen. Detta passar mig perfekt.
//
KR

laero
2013-06-26, 21:48
Parapoli, om dina citat är hämtat ur boken "Pengar & sex" bör kanske även denna införskaffas till grekresan ;)... Det lutar åt att det blir alllllldeles för mycket böcker ner... ännu en gång:o
Börja isåfall med att läsa pseudonymen Mats Hårds första bok - "Konsten att förlora". Den är helt klart läsvärd...."pengar och sex" är en uppföljare.

Netwolf
2013-06-26, 22:34
Den gör inte en Blåvitt-supporter besviken. Lovar!
Även om jag som Gefleit förstår precis. Men, Netwolf: om det är något du inte förstår i boken :D, är det bara att mejla!!

I will!
Men som du säger. Fattar man fotboll, känner man igen sig. :D

/Netwolf

Tobbe S
2013-06-27, 20:42
Hustrun blev förra våren rekommenderad böckerna av Cecilia Samartin, av en Kalimera medlem (?) som hon läst och är väldigt förtjust i. Själv har jag just avslutat "Falling in honey" och har återigen börjat med Jo Nesbös böcker om Harry Hole. Då vi just nu befinner oss på Leros blir jag inspirerad att läsa böckerna av Göran Schildt om Leros

Kalimera
2013-06-28, 09:53
Då vi just nu befinner oss på Leros blir jag inspirerad att läsa böckerna av Göran Schildt om LerosLäs gärna hans andra böcker också. De är fantastiska. I Odysses kölvatten och Ikaros vingar är mina favoriter.

Alala
2013-07-02, 17:43
Gillar såna här boktrådar. Det blir alltid några intressanta tips! Själv beställde jag just Monika Fagerholms bok "Lola uppochner". Gillar Fagerholm skarpt!

Sen ska jag också alldeles snart (före eller efter Fagerholm) läsa John Fowles bok "The Magus" (Illusionisten). Något ganska roligt hände med denna bok. En dag i vintras råkade jag nämligen titta rakt in i bokhyllan på ett visst ställe. Plötsligt såg jag att på en bokrygg stod det "The Magus". Inte kom jag ihåg att jag hade boken! Hade satt den t.o.m på min önskelista. :o Måste ha köpt den i början av 1980-talet. Jag har nog läst den, men kommer inte ihåg ett skvatt, så nu ska jag ta den på nytt! flabb_flab

/ Anne

Malina
2013-07-02, 20:22
The Magus är ....magisk!
Idag har jag köpt: Göran Rosenberg "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz",
Monica Ali. "Den okända historien",Fredrik Backman "En man som heter Ove" och l.Boije af G:"Blå korall".
En salig blandning av lätt och svårt.
Läser också hela tiden om "I Odyssevs kölvatten",som lugnar och roar mig samt Gerald Durells underbara " My family and other animals".

Celeste
2013-07-05, 23:59
Leste ferdig nettopp ferdig "Låt de gamla drömmarna dö" av John Ajvide Lindqvist mens jeg var på Kreta. Og holder nå på å lese "Lilla stjärna" av samme forfatter, som jeg forsåvidt har sansen for.

karinafp
2013-07-06, 16:18
I god tid innan jag åker ner botaniserar jag bland begagnade böcker och laddar med deckare som jag vet att jag kommer att läsa en gång och aldrig mera, så jag med gott samvete kan lämna kvar dem till andra resenärer. Den här gången blev det mest Ed McBain och Donna Leon.

En bok jag har köpt här nere och definitivt tänker ta hem är Roger Jinkinson's "More Tales from a Greek Island". Hans första "Tales from a Greek Island" har vi tidigare köpt i flera exemplar och skickat till släktingar och vänner. Helt underbara böcker med korta berättelser om det hårda livet på den norra delen av Karpathos. Jinkinson bor långa tider i Diafani sedan många år och har mycket att berätta om både hur det var förr och hur det är nu, när turisterna har lämnat byn för dagen. ;-) Båda böckerna finns att köpa hos Nikos i Kodakaffären. Läs dem och njut av berättelsen om åsnan som lurade den tyska armén, om hur man odlar bin på Saria, om att man inte har kvinnor däruppe, man har kommandosoldater ;), om livet och döden, sorg och glädjeämnen. Fantastiska böcker!

Karin
som njuter

aussie
2013-07-08, 16:39
Kan nu pustar ut...bökarna kom idag som jag hade beställt från adlibris..vi åka imorgon till Grekland _B-anana Ska ta med mig Reconstructing Amelia, Falling in Honey, A thousand splendid suns and en på svenska En man som heter Ove.. Ska bli kul att komma till Grekland och ett helt annat tempo.bye_bye

pawik
2013-07-09, 12:57
Fallet Thomas Quick : att skapa en seriemördare finns nu i pocket på Bokus och Adlibris.
Läs och förundras!

/pawik

kari
2013-07-09, 15:53
Jeg har også bestilt hjem en stabel pocketbøker som venter på å få bli med til Hellas i høst - veldig mye bra og billig å finne bl.a på AdLibris:)

Først må jeg takke for tipset om Aris Fioretos'
"Den Siste Greken" - d e n bare måtte jeg ha :)

En "gresk" bok til. som jeg gleder meg til å lese. er Harlot's Sauce'
"A Memoir of Food, Family, Love, Loss, and Greece :)

De andre bøkene som fristet meg er :

Lucinda Riley's : "Orkideens hemmelighet"

Fabiola Santiago's: "Habanita"

Domenica De Rosa's:"Villa Serena"

Mahbod Seraji's: "Tak over Teheran"

Dessuten regner jeg/vi med å finne bøker å bytte med der vi skal bo :)
- utvalget bruker å være størst i svenske bøker :rolleyes: :)

For meg er det fortsatt å holde en bok, som er å lese, jeg er ikke klar for
E-bøker enda, men forstår at det er praktisk.
Fordelen med å ha med et par kg bøker er å få frigitt vekt til hjemreisen;)
Når vi skal være borte i 7-8 uker blir koffert/sekk bare marginalt under de "lovlige" 20 kg:)

Kastas
2013-07-10, 17:27
Jo men visst Kari är det skönt att hålla i boken när man läser den.

Skönt att vakna på morgonen ta BOKEN läsa några kapitel före frukosten..:)

lenapg
2013-07-10, 17:49
Nu har jag packat ner;
The Hare with the Amber Eye av Edmund de Waal
The Marriage Plot av Jeffrey Eugenides, han som skrev Middlesex, som var så vansinnigt bra!
Murther and Walking Spirits av Robertson Davies.
Sist, men inte allra minst Falling in Honey!
Vi blir borta tre veckor, Matala, Lentas,och naturligtvis Sfakia och en natt i Chania på vägen hem. På måndag bär det av!
Hälsar Lena PG som även packar ner mannen Ang_elx och hans deckare, en hel hög!

Monica C
2013-07-10, 17:54

Precis så tycker oxå jag.

kari
2013-07-10, 22:05

Precis så tycker oxå jag.

:D

Millie
2013-07-19, 23:11
Javisst ska man hålla i en riktig bok! Just nu läser jag Katarina Janouch bok Hittebarnet, såååå bra! Till Kreta i höst blir det i alla fall
" En man som heter Ove", och troligtvis de första böckerna i serien "Game of thrones" har ju sett tv-serien som är så fantastiskt bra!

/Kerstinbye_bye