Visa fullständig version : På fyra hjul tur o retur till Kreta
litentuva
2013-06-23, 08:35
Då är vi äntligen på väg !
Gårdagens bilfärd genom vårt avlånga land gick bra och vi kom fram till hotellet vid 19-rycket. Makenhoppade in i gymmet och vi andra bubblade i spat. Trött familj intog sedan en helt okey middag på hotellet. Nån promenad på stan blev det inte utan tidig hopp i säng. 04.00 kom undertecknad på att systemkameran var kvar , fullt synlig i bilen - aj då , känns så där att börja en bilsemester med inslagen ruta... Patrik hoppar i kläderna och löser det hela. Han muttrade något tror jag men jag hörde inte vad ;)
Strax frukost och sen bär det av med färja till Helsingör och vidare mot Tyskland !
Athanasia
2013-06-23, 08:58
Önskar Er en härlig tur "hem" till Kreta.Kör försiktigt.bye_bye
sjöborren
2013-06-23, 09:04
Trevlig resa! bye_bye
Så spännande!
ha en underbar resa o ta det vackert.
//
KR
Oj så härligt det låter! Tur att kameran fanns kvar och bilen var hel.
Hemskt att man inte kan glömma något i sin egen bil nu för tiden utan att vara rädd för inbrott.
Ha nu en fin resa ner till Grekland.bye_byebye_byebye_bye
Lissi
Så spennende :) - ønsker dere en kjempefin ferie :D
litentuva
2013-06-24, 08:09
Igår morse lämnade vi Helsingborg med färja till Helsingör , resan genom Danmark gick smidigt utan trafik. När vi kom till rödby fick vi vänta ca 30 minuter på båten men var snart över i Tyskland och puttgarden, skönt med frisk luft, kaffe och bensträckare! Från puttgarten rullade vi vidare mot hildesheim vilket bersäknades ta ca 3 timmar. Dock hamnade vi i lite köer pga vägarbete och resan tog istället ca3,40. Barnen var på bra humör och vi tog det hela med ro! Väl framme i hildesheim checkade vi in på förbokade hotellet Novotel-hildesheim från vilket jag nu wifiiar gratis, fint hotell men dyr frukost - blir ut på stan strax och leta kafé!
Middagen i går åt vi på restaurang rådhuskällaren som ligger på stadens vackra torg nåt kvarter från hotellet. Några bilder ligger på "min" sida och idag beger vi oss mot Rothenberg , stad nr två utmed "romantiska vägen" .
Trevlig måndag på er ! :)
Så trevlig Hildesheim ser ut enligt dina foton. Romantiskt som du säger. Ni kommer nog att hitta fler pärlor.
Men du har fortfarande inte lärt dig att vända "högkantsbildern" rätt. :)
Men det har inte jag heller lärt mig. flabb_flab
Birgitta.
litentuva
2013-06-24, 09:18
Hihi har försökt vända , men det funkar inte från iPhone, även om de är rättvända i telefonen hoppar de tillbaka vid uppladdning - får tänka på att fota "rätt" i stället ;). Nu rullar vi !
Hihi har försökt vända , men det funkar inte från iPhone, även om de är rättvända i telefonen hoppar de tillbaka vid uppladdning - får tänka på att fota "rätt" i stället ;). Nu rullar vi !
Inget problem, vi vänder så gärna på datorn för at se bilderna åt rätt håll :D:D
Det blir säkert en underbar resa!
Lissi
Kalimera
2013-06-24, 11:13
Några bilder ligger på "min" sidaHildesheim ser verkligen fint ut. Tänk att det finns så mycket att se, och livet är så kort.
Fortsatt trevlig resa! bye_bye
Så roligt att få följa er på er resa!
Deia
bye_bye
litentuva
2013-06-24, 20:20
Vi har idag åkt genom vackra landskap och hållit oss borta från Autobahn , på vägen mot rothenburg ob de tauber där vi sover i natt, stannade vi för vätskekontroll glass och bensträckare i wurzburg vilket blev ett trevligt stopp på vägen. Nu har vi hamnat i staden från sagornas tid , oh så otroligt mysigt - bilder komnmer, men middag står på bordet , skål och trevlig kväll!
litentuva
2013-06-25, 09:43
Vaknar till spöregn i denna vackra stad , nu finns lite bilder från gårdagen ute !
Det er så fint å få følge dere på turen:)
- takk for at du tar deg tid til å skrive :D
Ønsker dere en flott tur videre bye_bye
Det er så fint å få følge dere på turen:)
- takk for at du tar deg tid til å skrive :D
Ønsker dere en flott tur videre bye_bye
Håller verkligen med!
:):):)
Lena PG
Läser allt du skriver med stort intresse! Vilken härlig resa ni påbörjat o vad mycket trevligt ni har framför er. Jättefina bilder du lagt ut! Lycka till med fortsättningen, ser fram emot att läsa dina inlägg.
Det måste vara härligt att åka andra vägar än autoban. Autoban är inte den optimala upplevelsen, jag vet.
Hoppas att regnet gett sig och att du ånyå skickar en rapport vart ni landar ikväll.
Birgitta.
Kalimera
2013-06-25, 15:48
ser fram emot att läsa dina inlägg.Jag också! klapp_klap
litentuva
2013-06-25, 17:08
Har ringlat oss fram i underbart landskap och vackra medeltidsstäder- man tror knappt sina ögon...
Ska strax på guidad tur på neuschwanstein castle - övernattning sedan på hotell fantasia i fyssen !
litentuva
2013-06-25, 17:08
Bilder kommer ! :)
karinafp
2013-06-25, 17:21
Underbar del av Tyskland! Och Neuschwanstein är en fantastisk upplevelse. :)
litentuva
2013-06-25, 19:52
Nu finns det några rättvända och några felvända bilder av dagen !
Nu har jag snurrat huvudet så jag har fått nackspärra.
Men vilka fina bilder! Drömska.
Tack.
Birgitta.
litentuva
2013-06-26, 22:28
Efter en sagolik resa genom Österrike och italienska alper tillbringade vi en mindre sagolik timme (enoch en halv...) med att köra på och av en femfilig motorväg i Verona + irrat på enkelriktade gator utan att hitta på hotellet, ja och då dog telefonen... Men men allt ordnade sig till slut , har badat av oss och ätit gott i närliggande by! Hihi lite av äventyret att saker inte alltid blir som man tänkt , och lite roligt att lösa problem old fashion way - dvs stanna och fråga , få kontakt med människor ! Bilder kommer , nu sova sött på fint hotell med stoooor gräsmatta och pool , alldeles utmärkt för dålmodiga barn som skumpat runt i bil de senaste dagarna ! Stannar två nätter här och i morgon gör vi Verona !
litentuva
2013-06-27, 00:00
Ska tillägga att det inte var en femfilig motorväg vi snurrade på utan snarare tre bredvid varandra med olika av och påfarter om vartannat... :eek:
Nu finns några bilder från dagens mer trevliga delar :) gonatt från Italien !
Vilka små trevliga kommentarer du har till dina bilder i albumet, litentuva! klapp_klap
(tur att dom inte är tvärställda,,,:):))
Vilka härliga vyer ni har längs vägen.
Birgitta.
Kul att se bilderna från Rothenburg :)
I sommar kör vi till Zell am See - Rovinj - Rothenburg. LÄNGTAR!
Hälsningar
Stinab
litentuva
2013-06-27, 16:28
Dagen har tillbringats i Verona - vi valde att ta en taxi in för 20€ för att undvika gårdagens kalabalik i trafiken och för att kunna njuta ett glas vin vid tillfälle :)
Vilken vacker stad , förundrade vandrade vi längs stadens gator och den vackra floden - vilka byggnader ! Naturligtvis beskådades också en känd Julias balkong ! Lyckliga blev vi då vi snubblade in på en "hål i väggen" - restaurang som visade sig vara en av stadens äldsta osteria. Lokal specialitet är häst vilket maken prövade - skojade till det och kallade måltiden en äkta LCHorseF , riktigt gott , jag åt kalv med tonfisksås vilket också var , om än annorlunda, förvånansvärt gott , lokalt vin därtill ! Nu vid poolen och ett uppfriskande dopp efter dagens alla intryck , någon sa "livet leka " ;)
litentuva
2013-06-27, 17:29
Bilder och små collage från dagen finns nu i nytt album på min sida !
litentuva
2013-06-27, 20:49
Upplever nu ett åsk och blixt-oväder av Guds nåde - tog bil till mysig restaurang i närheten och nu sprungit in på rummet ! Vräker ned och blixtar precis inpå knuten , riktigt Häftigt !!! Kali nixta se oulos
Athanasia
2013-06-27, 21:36
Happy tour Liten Tuva,m fam./Phia o Tony
Ni kan verkligen konsten med att bila på rätt sätt!
//
KR
Monica C
2013-06-28, 00:18
Vilken fantastisk resa ni gör,så roligt att få följa med genom dina rapporter och fina bilder.
Åskväder är verkligen mäktiga att uppleva,man känner sig ganska så liten när det drar fram.
Ha det fortsatt gott på er resa.
Monica:)
pollypop
2013-06-28, 16:20
Ladda ner appen "Rotator" till iPhone så kan du låsa bilden på vilket håll du vill innan du laddar upp den.
Till Android finns appen "Resize and rotate photo" som gör ungefär samma sak.
Båda är gratis.
Mvh
Pollypop
litentuva
2013-06-28, 16:24
Genom ett delvis regnigt och kallt Europa ( nåja hela dagen i går var ju super borsett från sena kvällens åska o regn...) rullar vi fram , kallt och blåsigt i ancona och vädret anses märkligt för årstiden. I morgon ser det ut att bli bättre , vi hoppas på det och att båten kommer iväg på tid 13.30 mot patras ! Nu leta mat och hamn för att hämta ut biljetter och kolla läget !
Kalimera
2013-06-28, 16:42
Tack för alla rapporter! Blir sugen på att göra samma sak som ni. Tyskland verkar vara höjdare!
anneli56
2013-06-28, 22:32
Så härligt du beskriver er resa :)
Vädret här nere är verkligen konstigt för årstiden !
Det känns som att det blir mer och mer väder hela tiden.. åska,regn,värme,stormar osv.. :eek:
Tack för er resedagbok !
litentuva
2013-06-28, 23:02
Resan mot ancona gick felfritt och vi rullade på snabbare än förväntat , tills hm såklart då vi skulle in i stan och fram till hotellet... Gata upp och gata ned , gps som får frispel och lokalbefolkning utan engelska kunskaper - stor suck då alla var vrålhungriga och i synnerhet våra tålmodiga barn "mamma varför flög vi inte bara...?" Jo hihi det kan man undra ... Till slut kom vi fram till hotellet , som hoppsan hyrt ut vårt rum till ett gäng tävlingsseglare... Suck igen ! Men hotellet fixade rum på annat hotell och guideade oss dit + betalade mellanskillnad , inget direkt tjusigt hotell men fyra sängar och lite närmare hamnen! Väl på plats bröt regnet från regnets paradis ut - studsade på gator och smattrade mot fönster , promenad på stan blev genast inställd och i stället bokades en taxi... I hamnen gladdes jag åt att få prata grekiska och äntligen förstå / få göra mig förstådd ! I morgon kl 11 checkar vi in på båten mot Patrsas - ca 21 timmar tar resan... Därefter tog vi en tur på stan , glas vin , glass , lite nya kläder (kyligt här, jeansen som lämnades hemma behövde ersättas ) och därefter mysig middag på ännu ett "hål i väggen". Taxi hem till hotellet igen med rolig snubbe vars bästa körning var tur och retur till Monaco - ca 1500 € - kul story berättades därtill! Nu dricker vi rose på rummet och kollar allsång på Skansen på svt play , skål och trevlig kväll !
Inte många bilder idag , tar evinnerlig tid att ladda upp... Men några finns på min sida !:)
martinifk
2013-06-30, 00:26
Underbart att följa eran resa! Hoppas vistelsen på Kretas sydkust blir helt sagolik, den tenderar ju att bli det... :) Tyvärr ses vi inte på Ön denna gång, synd att en svit på fyra år bryts men nästa år så! :rolleyes:
Ha det bäst!!
litentuva
2013-06-30, 08:45
Igår checkade vi in på anek fast fast Ferry i ancona - allt gick smidigt men vilken intensitet hos personalen som dirigerar bilar - lite "ju högre vi skriker och gormar och gärna i munnen på varandra, desto snabbare går det " eller inte men ändå ! ;) förvånansvärt fin båt med pool till barnens glädje och vi har haft en underbart avkopplande dag till havs , god mat därtill ! Nu sovit gott, ätit frukost om någon timme når vi patras!
Bilder kommer vid tillfälle - nu ut i solen på däck !
Kalimera
2013-06-30, 17:28
Nu sovit gott, ätit frukost om någon timme når vi patras! Härligt! Välkomna hem till Grekland. :)
Monica C
2013-06-30, 17:32
Häftigt!!!
Häftigt!!!
Håller medflabb_flab
Kan bara rekommendera alla att någon gång i livet göra äventyret att bila genom Europa till Grekland. Både vägen genom Italien med färja och landvägen via Balkan har så mycket upplevelse i sig så hälften vore nogAng_elx
καλό ταξίδι
/Göran
litentuva
2013-06-30, 18:01
Har nu nått nauplion på peloponnesos - vårt första besök på "fastlandet " förutom Aten. Vi bor på hotell agamemnon i den gamla stadsdelen och har sagolik havsutsikt från balkongen - här verkar vara en utmärkt plats att tillbringa de kommande fyra dagar , njuter helhjärtat och runt knuten har vi mysiga små gator och trånga små gränder , allt man kan önska ! Och äntligen har vi badat i havet , lite blåsigt men bara härligt med vågor att guppa runt i! Frågan är om vi tar bilen eller går upp för de 900 (tror jag mig minnas att det är) trappstegen till borgen på Klippan som ruvar över staden...
Det låter härligt :)
Tack för att du fortsätter skriva. Det känns verkligen som en solstråle varje dag att läsa dina inlägg (för oss här hemma som har 14 grader och regn).
Det var så roligt att se familjebilden ifrån bron i Würzburg. Jag har en likadan!
Deia
bye_bye
litentuva
2013-06-30, 19:20
Och nu finns lite bilder ! Trevlig kväll , snart ut och leta mat :)
Det är så roligt att följa er på resan..vilka upplevelser ni får, flickorna måste ju tycka att det är väldigt spännande!!..Fina bilder..fortsatt trevlig resa!
Sunnybye_bye
Tack snälla för att vi får följa med på er resa!klapp_klap Helt underbara bilder! Vilket äventyr ni har på vägen. Ha en riktigt skön fortsatt semester! bye_byebye_bye
anneli56
2013-07-01, 09:05
Är ni i Nafplion? Så kul! Kommer ni neråt hit till Kalamata/Koroni trakterna?
Det är så härligt att följa er och jag blir så glad när en ny rapport dyker upp.
Men OJ, vad jag skrattade när ungarna sa; "Mamma, varför tog vi inte flyget istället" !
Och jag vill uppmana alla att gå in på albumet. Det är så mysiga fotografier. Och jag längtar till när era bilder från södra Kreta dyker upp.
Jag vet ju att ni, liksom vi,älskar Paleochora och Loutro.
Men det ska bli väldigt intressant att se fotos från Naflion också.
Ni ger oss inspiration!! _B-anana
Birgitta.
litentuva
2013-07-01, 09:24
Tack alla för fin feedback ! Hela familjen har sovit så gott och länge, nu intagit frukost och gjort en deal - inget bad innan berget och borgen är besegrad ! Efter research finns två bud , 999 trappsteg upp eller 864... Men upp ska vi, väskan laddad med vatten , solhattar och bra skor på , nu kör vi ! (:eek:) hihi återkommer i eftermiddag , om jag klarar att skriva då ;)
litentuva
2013-07-01, 09:27
Ang kalamata, fanns med i planeringen men vi inser att det finns så mycket i närområdet att upptäcka att vi får avstå denna gång , mycket bad och lite bilåkande för barnens skull - dock sevärdheter i närheten som epidavros bla ska besökas !
anneli56
2013-07-01, 09:41
Ja,det finns ju massor att upptäcka! Här nere finns också jättemycket att se och Peloponnesos finaste stränder! Synd att ni inte kom,hade bjudit på kaffe och hembakat ;-)
Ha det bara så underbart här i vår vackra Peloponnesos!
på min facebooksida kan ni läsa mer om vad som händer här :-)
https://www.facebook.com/CommunityKoroniMessini
Det har vært så interessant og f i n t å få følge dere i "ord og bilder" gjennom Europa :) - gleder meg til fortsettelsen, Peloponnes og Kreta :D
En stor takk, igjen, litentuva, for at du tar deg t i d klapp_klap:Dklapp_klap
Nu har jag också läst allt och tittat på bilderna. Fin tur ni är på. Ha det fortsatt bra, hela familjen!
/ Anne bye_bye
Admirala
2013-07-01, 12:40
Velkommen til Nafplio!
Det er 857 trappetrinn opp til borgen, men en hardnakket myte sier det er 999 flabb_flab Men 857 er da mer enn nok det også!
bye_bye
Men väl värt mödan!
Lissi
litentuva
2013-07-01, 17:05
Anneli; det låter trevligt - hihi kanske ångrar oss... Tack admirala:)
Vi har haft en härlig dag , de nyinlagda bilderna får tala, Men en sak är säker , staden förtjusar oss...!
Tack för att du tar dig tid att skriva om er resa.
Härliga bilder!
/pawik
Kalimera
2013-07-02, 15:53
Vi har haft en härlig dag , de nyinlagda bilderna får tala, Men en sak är säker , staden förtjusar oss...!Tack snälla för alla fina bilder och trevliga rapporter! Vilken resa ni gör. Grattis! klapp_klap
litentuva
2013-07-02, 18:19
Valet för dagen föll på besök på den antika amfiteatern epidavros som ligger ca 2,5 mil härifrån, väldigt imponerande byggnadsverk och en häftig upplevelse att vandra runt på läktarna... Efter epidavros blev det först ett dopp på stranden med den sjunkna staden ( men oj vad många sjöborrar, blev ett snabbt besök i havet och beslut att genast införskaffa nya badskor då våra är kvar på Kreta...) och därefter lunch i den lilla staden epidavros.Mycket gott och trivsamt nere vid hamnen. Efter lunch blev det ett härligt uppfriskande dopp i Tolo på vägen "hem" . Tolo ligger ca 8 km från nafplio - där hittade vi även badskor vilken lycka ! Nu är barnen och maken och kvällsbadar och jag , jag njuter av ett glas retsina på balkongen ! ikväll blir det balkonghäng och take away gyros
Jea mas
Bilder från dagen och lite bilder från nafplio ligger nu ute på min sida
Åh så härliga bilder! Tack för att du tar Dig tid att dela med Dig.
Vi har bott 3 ggr i Nafplio några nätter var gång och så har vi varit på dagsbesök från Aten Lika fint oavsett månad på året.
Vad heter det hotell ni bor på?
Lissi
litentuva
2013-07-02, 18:34
Vi bor på agamemnon, klämmer ihop oss i ett trebäddsrum vilket går jättebra, betalar 65€ inkl (en rätt okey)frukost!
litentuva
2013-07-03, 09:35
Åh sover som spädbarn här... Nu sticker vi till mykene och den berömda lejonporten - kopplingar finns till Kreta / Knossos och den minoiska kulturen , här lät man sig inspireras men med en mer "krigisk" inställning i byggnadsverken med stora cyklopiska murar runt om. Ca 6 meter tjocka. Namnet cyklopiska kommer av tron att endast cykloper kunde flytta stenblocken... Minierna var fredligare utan murar kring sina palats.
Därefter planerar vi bad och lunch i Tolo ! Hej så länge
litentuva
2013-07-03, 16:17
Tillbaka efter ett fascinerande besök i fornlämningen mykene, känner en ödmjuk respekt för historien och detta storslagna byggnadsverk - svårt att ta in , hur var det möjligt med alla dessa enorma stenblock och på denna plats... Myten säger att det var zeus och danaes son perseus som tog hjälp av cykloper att bygga muren runt palatset , jag börjar bli benägen att tro på sagor...
Bilder finns !
anneli56
2013-07-03, 17:22
Visst är det sagolikt i Mykene! Hela vår vackra Peloponnesos är så full av historik!Ancient Korinthos, Mystra,Nestor palats,Navarone,Methoni fästning ,Koroni, Ancient Messini..mm
Trevligt att ni trivs, vädret är inte vad det brukar vara i Juli men tillräckligt varmt ändå!
litentuva
2013-07-03, 17:44
Vi är väldigt nöjda med vädret , passar oss perfekt och skönt att vänja sig lite långsamt vid solen innan Kreta!
Härligt läsning!!!
Kunde inte sluta läsa i tråden förrän jag läst precis alltihop :)
Ser fram emot fler uppdateringar från er resa. Och så mysiga bilder. Den ena platsen finare än den andra. Nu kryper det i tårna av reslust igen.
Ha en fortsatt fin resa!
litentuva
2013-07-03, 21:55
Åh tack :) i morgon nattbåt till Kreta från pireus , äventyret fortsätter....
anneli56
2013-07-03, 22:44
Ha en fortsatt härlig äventyr och hoppas se er härnere en annan gångbye_bye
Det går båt till Kreta även från Kalamata på söndagar;)
litentuva
2013-07-04, 12:59
Nu lämnat nafplio och Allt flutit på bra, inga problem att hitta på biljettkontor i pireus (lite hjälp m gps på telefon) och kolla var båten går , nu utanför Aten i"glyfada" och god kaffe vid havet ! Åker en sväng om en stund och Letar lunchställe. Ca kl 19 ska vi vara på plats i hamnen !
litentuva
2013-07-05, 04:52
Καλή μέρα , äntligen på kretensiskt mark - nu rullar vi mot elafonossi och hotel glykeria ! Ett morgondopp och lite mer sömn , natten var sådär ;)
Athanasia
2013-07-05, 06:26
Härligt att "få följa med".Ha det jätteskönt på Kreta.
Kalimera
2013-07-05, 09:25
Καλή μέρα , äntligen på kretensiskt markVälkomna hem. :) Det ska bli spännande att följa er runt Kreta. bye_bye
litentuva
2013-07-05, 16:28
Dåligt nät på glykeria , återkommer på söndag från paleochora ! Kan bara säga att är är ljuvligt som alltid - nu kvällsbada !
litentuva
2013-07-07, 12:44
Efter härliga och lugna dagar på hotell glykeria i elafonissi (fantastisk mat, mysigt hotell, härlig familj och underbara morgon/kvällsbad i lagunen med rosa strand) har vi nu slagit ned rumpan på "haris studios" i Paleochora och väntar på glass och kall öl ! Här blir vi i sex nätter :)
Athanasia
2013-07-07, 13:08
Låter underbart!
litentuva
2013-07-07, 16:35
Och nu finns lite nya bilder !
Kalimera
2013-07-07, 17:16
Och nu finns lite nya bilder !Häftigt att ha Elafonissi för er själva. :)
Vilka härliga badbilder i Elafonissi! _B-anana
Såg på fotona att ni hade högläsning av en av Enid Blytons "Fem-böcker" (Vilka minnen det väcker från ens barndom).
Då kan jag rekommendera en annan bokserie för ungdom. När min son var 9 år gammal tog han och jag tåget Umeå-La Serra i Italien. Resan tog tre och ett halvt dygn och vi hade hela serien med NARNIA-böckerna med oss (4 eller 5 stycken).
Vi idkade växel-högläsning. ALLA böckerna gick åt på nedresan. På hemresan läste vi om alla böckerna! Dom kan läsas om hur många gånger som helst.
Nu litentuva vill jag ha bilder från Haris och Paleochora!
Birgitta.
litentuva
2013-07-08, 11:56
Åh ja Narnia-serien är underbar ! Läste den själv hur många gånger som helst som barn- alla 7 har också höglästs för våra barn, redan för fyra år sedan och min äldsta framför allt är helt såld! Med hennes fantasi kan det inte bli bättre ! Filmerna som gjordes för några år sedan är också helt sagolika - för stora som små ! Så härligt att ge tillbaka till sina barn det man själv minns med nostalgi från sin egen barndom , även fem-böckerna var jag mer eller mindre besatt av under flera år ! :)
litentuva
2013-07-08, 11:56
Och bilder kommer , nu en tur på stan !
litentuva
2013-07-08, 15:54
Efter en juste frukost, med varmt nybakat bröd direkt från bageriet nåt kvarter härifrån- tomater ägg ost mm, begav vi oss ut för bad. Roligt att hoppa och dyka från piren trots ganska kraftig blåst , vi promenerade även bort till stenstranden för mer bad i detta underbart klara och svala vatten! Efter bad "hem" till haris och en sådan ovanligt trevlig vardagssyssla som tvätt på agendan - vilken lycka att tvätta kläder i maskin för bara fem euro :) i väntan på tvätten tog vi en volta på stan, inhandlade förnödenheter och sippade retsina och lemonad i skuggan på torget. Meze på altanen - oliver salami tomater feta , blue cheese , päron bröd gurka , korv mm fick bli dagens lunch , medan undertecknad fixade mezen badade barnen i poolen på hotellet bredvid och maken hängde tvätten... Nu mätta nöjda belåtna i skuggan på uteplatsen
litentuva
2013-07-08, 15:56
Och lite nya bilder i senaste albumet :)
litentuva
2013-07-10, 09:34
Lite nya bilder finns nu i nytt album
Så härligt att se bilder från vårt Paleochora. Mer, mer!
Berätta lite vad ni gör i byn (förutom badar). Är det mycket turister?
Har hippierna kommit till strandpromenaden för att sälja?
ar ni varit till Odyssevs och ätit pizza? Hur är det med Lucy?
Birgitta.
litentuva
2013-07-10, 11:51
Vi tog en promenad på strandpromenaden igår kväll , känns som det var mer folk på restaurangerna förra året. Uppe på torget har det dock varit relativt fullt på kvällarna. Vi är inte på stranden så mycket , badar från klipporna piren och lilla stranden här vid haris.Är lite "vara hemma" - sugna och ta det lugnt efter alla intryck av resan...
"Vara-hemma-sugna" var ett bra ord. Det är så vi känner på Haris men inte kunnat uttrycka det.
Birgitta.
litentuva
2013-07-11, 16:04
Lata dagar rullar förbi... Vi dåsar runt i badkläder - badar, promenerar , läser i skuggan eller njuter av en kall öl på torget. Idag simmade jag från piren till stenstranden , härligt att sträcka ut och röra på sig. Vi njuter av stillheten och har mest fixat mat (kall meze och god sallad med fetaost mm mm) "hemma" men ikväll blir det att spisa på karavalli strax innan piren, blir gott och blandat och öns bästa retsina tappad från tunna ! I morgon sista dag och övernattning här, på lördag drar vi till loutro. Tänkte först ta båten härifrån men då den skulle ta tre timmar och kosta 90€ tur/retur för hela familjen ändrar vi planen. blir bil tidigt på morgonen och "åka runt" till sfakia- passar ändå rätt bra då vi efter loutro ska vidare till rethymno. båten sfakia-loutro tur/retur för familjen kostar 25€ och tar ca 25 min enkel väg. i loutro blir vi tre nätter på "loutro holiday" högst upp i huset med stor terass.
Några nya bilder härifrån paleochora finns att beskåda i senaste albumet , håll till godo.
Karavella är en perfekt Taverna, men se upp med fiskmenyn! Firren är dyr på detta etablissemang. Ert val att ta bilen till Chora Sfakion är helt rätt. Då kunna ni lämna bilen där och ta färjan de femton minuterna till Loutro.
Sett mot bakgrund av att ni sedan ska till Rethymno passar ju detta preis perfekt. Ni kan ju även fundera på att ta bilen via den smala men vackra kustvägen till Plakias och sedan taga den vindlande vackra ravinvägen till Rethymno. Har ni ej åkt denna väg tidigare, då kunna densamma varmt anbefallas!
Arne och Birgitta
litentuva
2013-07-11, 17:00
Tack för tips, jo vi har åkt kustvägen till plakeias via Frango castello några gånger och håller med om att både kustvägen och ravinen är värd att passera - i synnerhet ravinen är väldigt vacker och dramatisk ! - nu blir det nog raka (haha jo det kan man ju säga med tanken på serpentinvägen upp från chora sfakinon) och snabbate spåret till Rethymno och kära olgas pension ! Ravinen får vi på köpet när vi styr kosan mot plakeias och ammodi-stranden någon av dagarna i Rethymno!
litentuva
2013-07-11, 17:03
Vi har njutit av fisk några ggr på caravella och konstaterar att smakar det kostar det, dock riktigt fin fisk . I kväll blir det nog småplock... Noterar att de åter har uteservering på stenarna tvärs över vägen i år ( fanns förrförra men inte förra året) men med en ganska hemsk strålkastarbelysning - blir nog att äta på restaruangsidan tror jag.
Kalimera
2013-07-11, 17:05
Lata dagar rullar förbi... Vi dåsar runt i badkläder - badar, promenerar , läser i skuggan eller njuter av en kall öl på torget.Låter precis som jag vill ha det. Så skönt! klapp_klap
Redan i maj hade dom satt igång utestället på Caravella. En intressant grej dom berättade var att dom aldrig KAN ha öppet på vintern inne eller ute. Vågorna går för höga till tavernan. Titta på muren dom har.
OCH, lyssna på deras musik i högtalaren. Jag var tvungen att fråga vilken cd det var. Fick en lapp av chefen och sedan köpte jag cd:n i Chania. Det var en musiker som hade slutit att uppträda och cd: n var inspelad på 90-talet. Vi satt där och njöt länge.
Sedan "råkade" Olle och Anna (Fysimera) passera och då satt vi ännu längre. En trevlig kväll!
Birgitta.
litentuva
2013-07-11, 18:13
Låter som en härlig kväll :) kan tänka mig stormar och vågor här vintertid... Inte alla som kan ha bord ute då... Har varit med om att vada upp till höfterna i vatten på soulio ( olgas pensions lilla gata) när det regnade som värst i oktober 1995...
litentuva
2013-07-12, 09:41
Naturligtvis kunde vi inte motstå den färska fisken på caravella igår... Blev en härlig middag på 790 gram fisk på grillen, ljuvliga små knapriga kalamares , timjan och citrondoftande klyftpotatis och sallad med lokala osten mistria som är något mildare , sötare och krämigare än vanlig feta - till detta två krus iskall retsina från tunna och en flaska vatten. Måltidens kostnad slutade på 62.20 € , ett mycket bra pris för denna ljuvliga måltid. Efter maten bjöds på yogurth med honung och iskall raki, trevligt då vi sällar oss till skaran som uppskattar denna dryck ! Fisken låg på 45€ / kg och naturligtvis var vi in i köket och valde vår egen :) liv och rörelse på piren blev det vid 21 (ca) då daskalogiannis-skorven kom för att släppa av och på passagerare - trevligt inslag i middagen !
Kalimera
2013-07-12, 10:27
Måltidens kostnad slutade på 62.20 € , ett mycket bra pris för denna ljuvliga måltid.Ja, det var verkligen ett bra pris!
liv och rörelse på piren blev det vid 21 (ca) då daskalogiannis-skorven kom för att släppa av och på passagerare - trevligt inslag i middagen !Bättre underhållning kan man inte få. :)
Nja, just nu har vi faktiskt en liten flaska raki här på skäret, som vi har smuttat på!
På tavernan mitt emot KKP-fiket, Inoc,,, någonting hade man nämligen honungsraki. Så vi bad om en liten flaska i december att ta med hem. Och den har vi sparat till nu. Så även raki-hataren Arne dricker denna dryck!!
Ska ni äta på granntavernan till Haris, Medefis, denna sista kvällen i Paleochora? Krama mama från mig då.
Birgitta.
Här på skäret har vi faktiskt en liten flaska raki, som vi har börjat smutta på. På tavernan mitt emot KKP-fiket, Inoc,,, nånting hade man nämligen honungsraki.
Så även raki-hataren Arne dricker den!
Ska ni äta på Haris granntaverna, Medefis ikväll. Krama då mama från mig.
Birgitta.
litentuva
2013-07-12, 13:32
Idag är vi nyfikna, följ med på vår promenad och upptäcktsfärd i nya albumet ! :)
litentuva
2013-07-12, 13:34
Och Birgitta : honungsrakin är väldigt god varm under kalla vinterkvällar !
Monica C
2013-07-12, 14:04
Jag brukar sätta honung i varm Ouzo,lindrar gott när halsen känns skrovlig.Gott även utan skrovlig hals;)
Vilka härliga bilder från er resa,tänk en sån fantastisk upplevelse för era töser.
Kalderimis raki i Chania är underbar. Jag tror det var något annat i också än honung, men minns inte vad...cinnamon?
Lissi
litentuva
2013-07-15, 14:24
Har varit "nedkopplad" några dar och bara njutit av lugnet i loutro... Här ser man en havssköldpadda simma rofyllt i viken, här kan man bada i det klaraste vatten, äta det godaste grillade lammet och dricka det svalaste vinet... Här ber man mixalis snällt på morgonen om båtskjuts till stranden bortom nästa och nästa krök, där njuter man av ännu mera lugn och äter ännu mera gott för att sedan framåt eftermidagen tigga skjuts tillbaka... Här språkar man med vangelis och ordnar kvällstur i solnedgången i hans vackra träsnipa... Här njuter man ! :)
Athanasia
2013-07-15, 14:37
Låter helt underbart!(satt nyss och funderade på vart du tagit vägen)Ha det fortsatt skönt.
litentuva
2013-07-15, 15:15
Och ni lite nya bilder !
Kalimera
2013-07-15, 15:30
Här njuter man ! :)Finns få platser i Grekland som är så fint som Loutro, på alla sätt och vis! klapp_klap Undra hur där är på vintern? Vi var där sent i oktober ett år och då var där ganska ödsligt.
Njut vidare!
Och ni lite nya bilder !Tack för det!
Fina bilder, och vilken underbar resa! :)
Loutro på vintern ja. Vi ställde frågan till Tavernaägaren där vi handlade havssaltet. Ägaren lät förmäla att Loutro är i princip igenbommat från början av November och fram till slutet av Mars. Den enda permanentboende är getfarmaren som samtidigt tittar till byn. Det kan även förekomma att hantverkare tidvis vistas i byn för att utföra renoveringsarbeten vid Hotellen.
Arne
litentuva
2013-07-16, 10:16
Mixalis som körde båten bor här vintertid och ägaren till fiket och hotellet "daskalogiannis " men de menade på att de är en 8-10stycken som bor permanent här. Nu tar vi lilla båten "neptun" till sfakia och vidare mot Rethymno ! Igår fick vi en fantastisk båttur i solnedgång med härligt bad !!
Kalimera
2013-07-16, 15:30
http://www.kalimera.se/bilder/bilder/kreta_loutro.jpg
Så här såg det ut i slutet av oktober. Mer stillsamt än vanligt. :)
Mixalis som körde båten bor här vintertid och ägaren till fiket och hotellet "daskalogiannis " men de menade på att de är en 8-10stycken som bor permanent här. Nu tar vi lilla båten "neptun" till sfakia och vidare mot Rethymno ! Igår fick vi en fantastisk båttur i solnedgång med härligt bad !!
Det är därför vi bor på Daskalogiannis ;). Tycker att dom sänkt priserna på senare år. Är papegojan kvar?
Nu längtar jag till Loutro......fina bilder litentuva :). Tack.
Ska bli roligt att följa er på hemresan också.
Deia
bye_bye
Titta;
litentuva-familjen på Jannes bild. Så rogivande och speciell Chora Sfakia är! Ni skulle ha stannat ett par tre dar där.
Men jag är ju knäpp, som går in på Sfakias två webkameror varenda dag hela året för "att kolla läget".
Tackar även för fina bilder på Loutro. Längtar tillbaka,,,,,,snyft_drop
Nu ska ni ha det så trevligt i Rethymno och hälsa våra vänner om ni råkar mötas. Dit kommer vi i alla fall i januari. :)
Birgitta.
litentuva
2013-07-17, 10:14
Gillar också chora och kan tänka mig någon övernattning där i framtiden , men visst är väl bilden Janne taget från loutro, med båten vid piren i bakgrunden...?
Skriver live från taket på olgas pension dit vi kom igår, här är mysigt som vanligt! Men erkänner att vi börjar bli lite "uttömda" , inte så konstigt kanske ;) huvudet börjar bli lite fullt av intryck om man säger så... Tar några lugna dagar här och sen blir det båten och början av hemfärd på söndag !
Lite bilder från sista kvällen och båtturen i loutro finns nu !
Kalimera
2013-07-17, 11:24
men visst är väl bilden Janne taget från loutro, med båten vid piren i bakgrunden...? Visst är det Loutro.
Tar några lugna dagar här och sen blir det båten och början av hemfärd på söndag ! Redan! :eek: Jisses var fort tiden går. Hur lång tid beräknar ni att det tar att komma hem?
litentuva
2013-07-17, 17:31
Vi har en plan på en natt i patras, en på båten till ancona - fyra nätter i Italien (cinque terre och verbania) två i colmar /Frankrike och tre i Tyskland , får se om vi kapar något på vägen
Jo, visst var det Loutro.
Men Sfakia är ju lika rogivande i icke högsäsong.
Birgitta. (Hälsa George och Stella och njut av hans växter på Olgas takterass)
litentuva
2013-07-18, 07:34
Jag hälsar :)
litentuva
2013-07-18, 08:41
Kan även meddela att vädret sen igår är väldigt väldigt märkligt - det kom in tunga moln och nu vaknar jag till regnsmatter och kalla vindar - i juli !! Galet , men mysigt här på taket på nåt vis... Får se vad det blir av detta...
Kalimera
2013-07-18, 15:35
två i colmar /FrankrikeColmar sägs vara alldeles enastående vackert. Ser fram emot bilder därifrån.
Hoppas att regnet har avtagit. :)
litentuva
2013-07-18, 16:49
Ja det blev en härlig dag efter regnet , dock mulet / växlande molnighet och lite blåsigt men vi är faktiskt mest glada över det - i en stad är det aldrig trevligt med värmebölja och nu kan man behagligt flanera runt på stan utan att storkna..
Kan också tyvärr rapportera mindre glada nyheter som tyvärr återkommer varje år, ett ungt par (varav tjejen jobbat på galero vid lejonhuvudena dagtid flera somrar ,vi kände henne inte väl men har morsat på/serverats av ett anntal ggr...) drunknade för ett par veckor sedan... De var inte långt ut från stranden men orkade inte ta sig in pga av starka strömmar... Snälla alla badsugna, RESPEKTERA flaggsystemet ! Även en god simmare har inget att stå emot när havet är på fel humör... Så många onödiga olyckor och liv till spillo...
Kalimera
2013-07-19, 10:27
Snälla alla badsugna, RESPEKTERA flaggsystemet ! Även en god simmare har inget att stå emot när havet är på fel humör... Så många onödiga olyckor och liv till spillo...Tråkigt att höra. Visst är det så att man måste respektera flaggsystemet. Tyvärr gör inte alla det.
litentuva
2013-07-21, 08:53
Växlande väder, bad i agia galini en dag och i sötvattensjön kournas en dag , besök i keramikbyn Margarites och hos vår gode vän kosta (med old style home coocking!) i byn goueldiana, takhäng på olgas pension och några sittningar på kafeneon runt hörnet i goda vänners lag får summera våra dagar i Rethymno. Nu har vi checkat in på båten i souda och väntar på avgång mot pireus. I kväll sover vi i patras för att i morgon förmiddag stiga på båten mot ancona. I Italien väntar nya äventyr på vår resa hem mot Stockholm igen!
litentuva
2013-07-21, 23:19
Lycka är att kunna grekiska och tack vare små rara fikande gubbar lyckas hitta prick på hotellet trots att man inte har en aning om var man är (okey , hade koll på var vi hade havet och att vi kommit till patras...;)) nu checkat in på juste hotell "meditarenee" på gatan agios nikolaus - ser båtarna i hamnen så lätt att hitta i morgon -snubblat in på trevlig restaurang runt hörnet - ätit god mat och känner gott hopp om fortsättningen på resan. Resan som nu kan plötsligt kan börja kallas hemresa... I morgon 14.30 avgår båten till ancona vilket ger oss lite tid att utforska patras. Kan tillägga att båtresan från Kreta till pireus gick som smort på lugnt hav och i strålande sol, 37 grader noterade bilen i pireus.
Monica P
2013-07-22, 05:41
Lycklig hemresa!
litentuva
2013-07-24, 09:24
Efter ett skönt dygn ombord nådde vi så ancona i går förmiddags - efter att ha köat oss ut ur stan började vi vår resa mot riomaggiore i cinque terre / nordvästra Italien. Förutom att vi missade motirvögspåfarten och fick köra gamla vägen utmed kusten till en början gick allt som smort , vi förlorade inte så mycket tid och fick se små trevliga badorter på köpet. Varmt var det dock i vår gamla Skoda när temperaturen steg mot 37 grader... Konstaterar att mc Donalds kan te sig som en hägring för trött och varm småbernsfamilj...;) vägen gick via Bologna - Parma och la spezia. Otroligt vackert efter Parma genom bergen ned mot La spezia , här sjönk också temperaturen ned till 26 grader till vår lycka. La spezia verkar för övrigt vara en trevlig hamnstad med många fins områden, vi rullade dock bara igenom för att åter klättra uppåt i beget på slingriga vägar. Vid 18 igår kväll så nådde vi då den första av cinque terres fem medeltida byar och här bor vi fint i lägenhet mitt i byn ett stenkast från havet. Det blev ett svalkande kvällsdopp och god mat på restaurang uppe i byn. Byn har ingen strand utan slutar i naturlig liten småbåtshamn där man badar från pyttepiren , klippor eller anlagda stentrappor. Har inga bilder än men Googla gärna , är väldigt fint här även om det hittat hit en hel del folk. Nu upp och handla frukost , bilder kommer vid tillfälle ! Troligtvis blir det tåg till de närliggande byarna, enkelt smidigt och snabbt tar man sig runt så här ! Trevlig onsdag på er :)
Kalimera
2013-07-24, 10:21
Har inga bilder än men Googla gärna Jag gjorde det, och blev mäkta imponerad. Så otroligt fint! Ni som inte gogglat kan se bilder här (http://www.google.se/search?q=cinque+terres+italy&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=b47vUbD9L-Wz4ATf6oDACg&ved=0CE0QsAQ&biw=1366&bih=653).
Vandra sista biten, mellan by nr 4 och 5. Den sträckan kallas visst för Kärleksstigen, tar 45 minuter att gå och skall enligt hörsägen vara otroligt vacker. Har länge velat åka till de 5 byarna och snart så är det dax!
litentuva
2013-07-24, 13:23
Kärlelsstigen "via del amore " går från vår by och nästa , dock avstängd i år pga olycka med turist i oktober... Vi ska köpa "hop on hop off" pass på båt i morgon så får vi se alla byar och även från vattnet. Kostar bara 15€ / vuxen och man kan då hoppa av och på som man vill !
litentuva
2013-07-24, 15:54
Nu finns bilder från dagen :)
Vilken fin resa ni har! Tack för att man får följa med, detta kan säkert inspirera många. :)
/ Anne
litentuva
2013-07-24, 16:46
Åh tack :) Det har / är fantastiskt och har gått mycket lättare än vad vi någonsin kunnat tro - allt är möjligt och Europa är härligt att uppleva med bil !
Jättefina bilder! Blev bara ännu mer sugen på en resa dit. Vi har blivit rekommenderade att flyga till Nice, ta tåget längs kusten, ett byte av tåg och man är framme. Vi har tidigare rest o bokat hotellrum i Italien genom en svensk resebyrå som heter Klosterresor. De hjälper till att boka klosterhotell i hela Italien. Kan varmt rekommenderas. Har sett att det finns ett kloster i den norra av de fem byarna, det blir nog till att boka det skulle jag tro.
Kalimera
2013-07-25, 17:28
Nu finns bilder från dagen :)Tack! Verkligen fantastiskt häftigt! Och vilken mat! klapp_klap
Ha en skön kväll i La Spezia efter dagens båttur. Tror ni haft en fantastisk dag i Italien. Själv har jag varit fyra gånger i landet och vill gärna komma tillbaks. Med Arne!
Och imorgon MÅSTE ni skicka bilder.
Ni gör själva resandet till en upplevelse!
Mycket kramiga hälsningar från mig.
Birgitta.
Marianne
2013-07-25, 22:21
VILKEN resa ni gör, Litentuva!
Vilka HÄRLIGA platser ni besöker!
Och vilka UNDERBARA tjejer ni har!
Tag det lugnt nu och kom väl hem till Sverige så småningom!
Tack för att vi får dela er upplevelse och se så många fina pangkort!
litentuva
2013-07-25, 23:30
Dagen har varit ljuvlig ! Båthoppat mellan byarna här i vackra cinque terre - Ligurien, där grädde på moset blev klipphopp på 7 meter i byn närmast vår (vi bor i riomaggiore ) jag och äldsta dottern på 9 år hoppade som tokiga - maken backade och åtog sig snällt att fota/filma, den yngsta tog hopp från ca 3 - 4 meter , inte illa det heller! Stolt mamma är jag :)!!)
och vilken lycka att få ha ätit och njutit av så god mat -seafood i mängder men även fantastiskt god och spröd pizza till lunch idag - fantastiska vyer och underbara bad - denna region i Italien ger mersmak kan man lugnt säga! Bilder från dagen kommer och i morgon sover vi vid en sjö i staden Verbania...
litentuva
2013-07-26, 00:28
Och nu finns lite bilder från dagen , i senaste albumet ! Gäsp o gonatt från fina riomaggiore !
Kalimera
2013-07-26, 10:17
Ligurien, där grädde på moset blev klipphopp på 7 meter i byn närmast vår (vi bor i riomaggiore ) jag och äldsta dottern på 9 år hoppade som tokiga - maken backade och åtog sig snällt att fota/filma, den yngsta tog hopp från ca 3 - 4 meter , inte illa det heller! Stolt mamma är jag :)Att ni vågade! Jag skulle gjort som maken. :)
litentuva
2013-07-26, 19:09
Efter att ha inhandlat några flaskor vin från regionen lämnade vi riomaggiore och cinque terre i förmiddags. Färden gick via la spezia och Genua mot "lago maggiore " och den fina lite sömniga staden verbania där vi ska sova en natt. Vi åkte delvis landsbygdsvägar och delvis autostrada med så otroligt många tunnlar genom bergen att vi tappade räkningen. Dagens bästa beslut var att då vi nådde "lago maggiore" vika av från autostrada och köra utmed sjön fram till verbania . Åh vilken vacker väg , vilken natur och vilken arkitektur... Väl framme checkade vi in på hotell europalace och hoppade sen direkt i sjön. En promenad på stan lite glass och drink hans med innan vi nu gör oss i ordning för middag. Hamnade i en vinbutik och fick med oss både parmesanost, vin och tips på bra restaurang dör italienarn här gärna äter ! Bilder kommer , Ciao ! :)
Vilken underbar resa!
//
KR
Cinque Terre är en del av Italien som verkligen lockar mig! Tack för bilder och tips om "Hop on hop off" båt. Har varit i Ligurien men inte på den sidan om Genua.
Kör försiktigt och hoppas att ni hittar några smultronställen till på hemresan.
Deia
bye_bye
litentuva
2013-07-28, 00:39
Oj vilken dag och återigen - vilka coola barn vi reser med... Dagen började strålande med underbar frukostbuffe i verbania , vi checkade ut och barnen hann med ett härligt bad i lago maggiore innan vi vid 11- halv12 rycket satte oss i bilen för att rulla mot Colmar i Frankrike. Resan beräknades ta ca 4 - 4,5 timme med diverse stopp... Redan i verbania gick färden trögt ut ur staden med bilköer vilket kan bero på den festival som äger rum i juli - Augusti. Dock vansinnigt vacker resa utmed sjön när vi väl kom ut ur staden, otroliga hus och lockande badorter som gärna utforskas mer om tillfälle ges. Ganska snart nådde vi den schweiziska gränsen och betalade snällt de 40€ som krävs för att åka genom landet. Nu rullade det på och vi började tro att vi skulle närma oss colmar tidigare än beräknat, vackra berg, dalar och byar kantade vägen... Men så plötsligt då vi närmade oss s:t gothard - passet blev det tvärstopp ... Krypkörning blev stillastående blev krypkörning och stillastående , två filer helt tvärstopp... Till detta en "behaglig" (not!) temperatur på 38 grader , som även steg och toppade på 41 (!) då vi sent om sider nådde tunneln... Ca 1,5 timme i snigelfart... Tack och lov släppte stoppet efter den 2 mil långa tunneln och vi kunde äntligen trampa gasen i botten och köra på. Barnen då ? Jo dessa små äventyrare tog det hela med ro och inte ett pip / gnäll / tjat på hela resan trots sex timmar i bil - i värmebölja - utan ac! Otroligt faktiskt !
Efter stoppet vacker väg med fina alpsjöar som lockade samtliga resenärer till bad , men sent som det började bli ville vi komma fram till Frankrike och colmar där vi nu bor på hotell "Beause'jour" i två nätter. hotellet ligger på fem minuters promenad från den gamla och otroligt fina "gamla stan" i colmar. Väldigt pittoreskt och välbevarad och inte för inte kallas den även för "Petit venice" med sina gulliga kanaler...Nu har vi ätit gott och tagit en promenad för att "smaka på" inför morgondagen!
Först sova sött! :)
litentuva
2013-07-28, 01:15
Och nu lite bilder från gårdagen - verbania / lago maggiore - Italien :)
Kul att följa er resa, den påminner en hel del om vår som vi gjorde i våras. Vi var då ute i åtta veckor runt om i Europa, dock blev det inte Grekland för oss denna gång men att som vi undvika motorvägar och storstäder gjorde att vi såg så mycket av Europa som vi inte trodde fanns :)
Hoppas ni njuter av Frankrikes Venedig nu när ni är där, för Colmar är en helt underbar stad. Lycka till fortsättningsvis på er resa hemåt.
//Ingela
litentuva
2013-07-28, 10:49
Och nu några bilder från colmar. Kommer fler, nu ut och göra "Petit venice" :)
litentuva
2013-07-28, 20:18
Efter värmebölja kommer regn kommer behaglig temperatur - igår / idag förmiddag = 38-40 grader , nu på kvällen efter befriande regnskur ca 26 ! Har upplevt en härlig dag i colmar med gondoltur, Vinprovning och mysigt strosande runt i den söta lilla medeltida staden ! Lite nya bilder finns i senaste albumet , morgondagen ligger öppen - inget förbokat på vår väg hem mot Stockholm / Järfälla ... Spännande !
Fina bilder från lilla Venedig.
Men det är väldigt folktomt där?
Ni gör rätt i att fylla bilen med vin. Vinet där räknas som väldigt bra.
Birgitta.
litentuva
2013-07-29, 09:40
Staden känns stillsam och även om det är en hel del turister så känns det inte trångt... Väldigt trivsamt att strosa runt här och sitta på något av de gulliga torgen... Nu packar vi in oss och åker mot Bremen , har kapat resan med två nätter och når troligtvis hemmet i morgon kväll... Om vi inte får för oss något ;)
Vilken fantastisk resa ni gjort. Inser vad jag misssat som inte gärna vill köra bil ute i Europa.
Eva
Kalimera
2013-07-29, 10:47
Colmar ser fantastiskt ut! Vilken resa ni gör. klapp_klap
Monica C
2013-07-29, 11:56
Återigen tack för att jag för följa er på er fantastiska resa.Får mig att minnas då vi bilade till Italien ett år,ett gäng på tre bilar,åtta vuxna och sju barn samt till det forna Jugoslavien en annan gång en bil fyra vuxna och en tonåring.Måååååååånga mil blev det innan vi åter var hemma i Boden:)
litentuva
2013-07-30, 20:17
Efter en del köer och skyfall som sinkade oss något kom vi igår kväll vid 18-tiden fram till Bremen. Hotell best western på bahnhof-strasse låg bra till för att vi åtminstone skulle få en glimt av det gamla torget och den äldre stadsdelen. Det blev en mysig kväll på trevlig ölhall och därefter middag i rathuskeller. Idag tar vi semesterns längsta bilåkarpass då vi bestämde oss för att köra på hela vägen hem. Vi tog Öresundsbron och har nu rullat oss fram till kaffestopp vid brahehus. Har gott hopp om att vara hemma till ca kl 23.00. Barnen sköter sig exemplariskt :)
Tack alla som följt oss på resan med glada tillrop och feedback :) de sista bilderna får vänta tills i morgon eller så.
Tack för oss bye_bye
Monica C
2013-07-30, 20:43
Jamen:VÄLKOMNA hem till Sverige och än en gång tusen tack att vi fått ta del av er fantastiska resa!!!
ingegerd46
2013-07-30, 20:43
Varmt tack för att vi fick följa med på ert äventyr! God tur på resten av resan!
Tusen tack för att vi fick ta del av er häftiga semester!
//
KR
Marianne
2013-07-30, 21:02
Tack för den trevliga resan, verkligen inspirerande läsning och fina bilder! klapp_klap
Stort tack för en fantastisk resa som vi också fått varit med på.
Vad härligt att få en sån möjlighet att få bila genom Europa.
Välkommen hem
Carina
Instämmer med alla andra, TACK för att vi fick följa er på resan!
//majibye_bye
Vilken underbar resa ni gjort! Tack för att ni delat med er med text och bild!
..och välkomna hem får man väl säga också;)
Lissi
litentuva
2013-07-30, 23:00
Home home sweet home , 728 mil senare...! Hihi av alla dessa var de läskigaste här i Stockholm / E4/kista - regn omledda vägar och absolut kolsvart :eek: ödets ironi :p nu packa ut bilen och sova sött bye_bye
Kalimera
2013-07-31, 09:59
Ett jättestort tack från mig också! Ni har verkligen bjudit oss på en fantastisk resa genom en oerhört vackert Europa. klapp_klap
När får vi följa med igen? ;)
Om ni har lust så skulle det vara jättekul att få ett hum om vad er resa kostat i bensin/Vägavgifter/ färjor. Hur man bor och äter är ju så individuellt, men ni ser ut att ha bott och ätit väldigt flott :D
det måste kännas både skönt och konstigt att vara hemma igen!
Än en gång TACK!
Lissi
litentuva
2013-07-31, 11:40
Jag kan återkomma när vi räknat på det, konstaterar att Grekland och framför allt Kreta är betydligt billigare än de andra platser vi besökt -både gällande mat och boende... Däremot var bensinen dyrare där men å andra sidan åkte vi inte så mycket bil på ön i år. Att det drog iväg i Italien Tyskland och Frankrike beror ju också på att vi valt ganska attraktiva områden och valt att bo centralt i dessa för att få ut så mycket som möjligt av tiden. Färjorna mellan Italien - Grekland - Kreta kostade 1000€ , då hade vi fyrbäddshytt på tre av turerna och däcksplats på en. Färjan rödby puttgarten 80€ enkel väg. Bensinen har legat på mellan 1,55 € - 1,89 €... Snitt ca 1,7 €... Vi räknade mat och nöje ca 70€ / dag men det har blivit både mer och mindre , oftare mer ;) . Vi är själva nyfikna så en ungefärlig uträkning kommer !
Tack för rapporter från er fantastiska resa! Spännande att titta på bilderna. Tyckte Italien-bilderna såg bekanta ut, så jag tog en titt i ett gammalt tågluffaralbum från 1979. Lerici i La Spezia besökte vi.
Inspirerande. Både bilder och text!
Aina
Instämmer i tackkören.
Härlig läsning!
Marianne
2013-07-31, 15:46
Jag tycker det skulle vara roligt att höra vad som var allra bäst med resan eller bästa upplevelsen. Förutom samvaron med familjen förstås.
Kanske svårt att välja, men det får gärna bli de fem bästa eller vad du tycker!
Sämsta? Dem glömmer man snart, men det var kanske hemresans sista bit genom Stockholms regniga, mörka, omledda vägar eller bilkön vid S:t Gothard-passet? Och är det inte värre än så, så har det ju gått otroligt glatt.
Vi tackar varmt från hjärtat för era reseberättelser från resan genom Europa till Kreta.
Mycket lärorik information, ehuro vi ej äro särskilt förtjusta i långresor med bil. När vi i förra veckan besökte sonen med familj i deras fritidshus i Hudiksvall, då tog vi kustbussen i stället för bilen. 35 Mil enkel resa är alltför drygt för oss.
Jag nödgas ånyo avliva ytterligare en av mina fördomar, nämligen den att barn till förskollärare äro ett hår av hin. Stimmiga, skräniga samt i total avsaknad av hyfs och vett. Era två töser är exemplariskt skötsamma och prydliga och en fröjd för varje förälder!
Vi satte därtill särskilt värde på alla bilderna ni lade ut på Forumet, ehuru en och annan var felvänd.
Arne och Birgitta
litentuva
2013-07-31, 18:19
Hihi ja den här förskolläraren och dess make är också allergiska mot skrik skrän tjat och "ohyffs" och gör således sitt bästa för att förhindra sådant beteende , lite blandat resultat men för det mesta så får vi känna oss stolta över de små i sällskapet - alla även vuxna har ju bra och mindre bra stunder ! ;)
Svårt att sålla bästa / sämsta på resan - har varit så oerhört varierade intryck , känner mig nöjd med blandningen av kultur bad sol och naturupplevelser - de flesta "transport-sträckor" har också varit över förväntan bra ! Ligurien och klippbaden var fantastiskt och så vackert , resan genom Österrike likaså... De medeltida städerna utmed Romatishe strasse var spännande både för stora och små för att inte tala om slottet i fyssen... Älskar lugnet på södra Kreta , där fann vi ny energi... Verona ... Vilken stad... Och det antika peleponessos... Oj listan blir lång... Är imponerad över hur lätt och smidigt alla transporter gick och att komma på båtarna , hade förväntat mig lite av "skorvar" men båtarna mellan Italien och Grekland var över all förväntan , som en liten minikryssning / semester i sig. Framför allt förundras jag över hur väl vi funkar ihop alla fyra och hur vi inte bara "står ut " med varandra utan verkligen funkar i vått och torrt , kärlek !
Marianne
2013-07-31, 18:43
Jag forstår att du känner dig nöjd med variationen - det låter som att ni har haft lagom av det mesta!
Härliga minnen att leva på den kommande tiden - inte minst för barnen som upplevt dessa många fina dagar.
litentuva
2013-08-05, 15:40
Tack Arne och Birgitta för Tosca-kakan som kom posten - det värmde ! Visste inte att man kunde göra så, kul grej ! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.