Logga in

Visa fullständig version : När går båten??

Pelle59
2013-06-22, 17:12
Hej, vi ska åka till Skopelos den 27 Juli och planet går 10:00 från Landvetter. Vet någon när båten till Skopelos går? Behöver vi vänta länge eller kommer vi behöva stressa? Tacksam för svar _B-anana:)

Tobbe S
2013-06-22, 17:38
Kolla på www.gtp.gr där finns tidtabell för båtar

Tobbe

LenaB
2013-06-23, 08:51
Vi ska också åka samma tid den 24:e augusti. Det står att vi ska anlända till Skiathos kl 14,15 och jag ser att båten avgår kl 15,00.

Hinner man verkligen med den båten ?

Kalimera
2013-06-24, 09:43
Vi ska också åka samma tid den 24:e augusti. Det står att vi ska anlända till Skiathos kl 14,15 och jag ser att båten avgår kl 15,00. Hinner man verkligen med den båten ?Det tar inte lång tid till hamnen, men de låter ändå lite väl tajt om tid. Om planet är tid och ni får väskorna fort så kan ni hinna köpa biljetter och hinna med båten. Om ni reser på egen hand vill säga, ska ni vänta på att alla fått sitt bagage och satt sig i bussen så hinner ni nog inte. Men kanske charterbolagen har en egen båt?

LenaB
2013-06-24, 11:12
Vi åker med Apollo !

Någon som vet om dom har egna båtar ? Eller är det någon som åkt samma tider och kan berätta hur det gick ?

Kalimera
2013-06-24, 15:26
Vi åker med Apollo !Enklast är nog att mejla eller ringa Apollo.

elisabethk
2013-06-24, 20:25
Hej!
Är på Skopelos nu, åker med Airtours o vi landade 10.30 i lördags. Åkte båten till Skopelos 13.00. Träffat några som åkte med Apollo o de fick åka över på kvällen.
Elisabethk

LenaB
2013-06-24, 21:16
Tack för alla svar !

Fick de alltså åka med 21,00 båten då ?

elisabethk
2013-06-24, 21:24
Ja, men vet inte om det är så varje gång. Hon sa att de inte hann med eftermiddagsbåten utan kom vid 22 tiden

Charleston
2013-06-25, 10:37
Jag åkte också från Landvetter 10:00, för några veckor sen. Planet var 20 minuter före schemat på Skiathos, dvs 13:55. Sen vidtog en mycket seg bagagehantering. Tror det bara var en enda snubbe som lastade i och ur den enda vagnen. Mitt resesällskap fick sin väska i andra rundan, jag själv i den fjärde. Klockan var då närmare 14:30. Snabb taxi (max 5 minuter) till hamnen och inköp av biljetter och vi var på båten 14:41 och fyra minuter senare avgick densamma mot Skopelos. Vi åkte alltså på egen hand. Hur det gick för de som bokat rubbet genom Apollo vet jag inte. Men med tanke på att dom väl antagligen slapp biljettinköpet, så kan dom ju ha hunnit med dom också (och en Apollorepresentant stod även och tog emot i hamnen på Skopelos, men det kan ju förstås ha varit gällande resenärer från andra tidigare plan). Enligt Apollo själva (på förfrågan innan resan) så landar Landvetterplanet på Skiathos ofta lite tidigare än utsatt tid, så chansen finns ju att ni hinner (speciellt om båten numer går kl 15:00 i.st.f. 14:45).

Pelle59
2013-06-26, 20:53
Hej har kollat med Apollo båten går först 21:45 det blir att trava runt i ca: 7 timmar lite väl länge när man bara skall vara borta en vecka.snyft_drop

LenaB
2013-06-26, 21:15
OJ ! Tack vad snäll du är Pelle :)

Visserligen är det mysigt att vara på Skiathos också en det är lite väl sent tycker jag. Ja ja ! Det får bli som det blir, man får göra det bästa av situationen.

Men hade man varit klok så hade man ju valt bort transfern och stuckit med taxi ner till hamnen, alltid lär man sig nåt.

Tack än en gång för alla svar klapp_klap

fiffi
2013-06-29, 13:45
Hej!!
Jag har bokat flygstol m Apollo 27/7 o flyger från Arlanda. Ska landa 13.30 och skulle också måsta vänta till 21:45 men såg att det går en färja 15.00 till Glossa (framme 30 min. senare) och sen hoppar jag på bussen till Skopelos stad som tar ca 1 timme. Ska inte vara några problem enl. grekisk resebyråman att ta sig från Glossa till Skopelos stad. Måste ju komma fram några timmar tidigare än om man väntar på 21.45 färjan :rolleyes:flabb_flabbye_bye
ha det gott alla
Fiffi

Kalimera
2013-06-30, 16:13
Måste ju komma fram några timmar tidigare än om man väntar på 21.45 färjaniDu kan ta en taxi så kommer du fram ännu fortare. Men det är klart, att invänta bussen i fina Glossa är inte dumt. :)

Pelle59
2013-06-30, 20:01
Är det någon som vet ungefär vad kostar med taxi från Glossa till Skopelos stad?bye_bye

fiffi
2013-06-30, 21:01
Läste någonstans att taxi Glossa - Skopelos stad kostar 35-40!!

Tack för taxitipset Kalimera:) Blir endera buss eller taxi!! Kan ju hända att man får vänta länge på en avgång m en buss efter man anlänt m färjan och då blir det bra m taxi! Vill ju komma fram till byn så fort som möjligt, komma fram till hotellet (Thea home hotel) o packa upp, ut o se sig omkring och inta sin första grekiska middag på ön!flabb_flab_B-anana
bye_byeFiffi

fiffi
2013-06-30, 21:02
35-40 euro skulle det stå!!

Fiffi

Kalimera
2013-06-30, 21:17
Läste någonstans att taxi Glossa - Skopelos stad kostar 35-40!!iJag har inte åkt taxi den sträckan men har också hört att det kostar runt 35 € utan taxameter.

Hälsa till underbara Skopelos. bye_bye

Eva64
2013-07-01, 07:51
Hej!!
Jag har bokat flygstol m Apollo 27/7 o flyger från Arlanda. Ska landa 13.30 och skulle också måsta vänta till 21:45 men såg att det går en färja 15.00 till Glossa (framme 30 min. senare) och sen hoppar jag på bussen till Skopelos stad som tar ca 1 timme. Ska inte vara några problem enl. grekisk resebyråman att ta sig från Glossa till Skopelos stad. Måste ju komma fram några timmar tidigare än om man väntar på 21.45 färjan :rolleyes:flabb_flabbye_bye
ha det gott alla
Fiffi

Har du tur så tajmar bussen när båtarna kommer in. Du kan ju alltid hoppas! bye_byebye_bye

Kajode
2013-07-02, 17:45
Hej, pratade precis med Apollo då vi flyger ner på lördag från Arlanda kl 09.00.

Hon sa att med stor sannolikhet skulle vi inte behöva vänta till 21:45 färjan utan ev. chartrar de en egen båt. Jag undrar dock om talade sanning efter era kommentarer.

Längtar iaf ner till Skopelos, en ny bekantskap för vår del efter 6 båtluffningar i Kykladerna och Egeiska öarna!

Karin

Bettsy
2013-07-04, 09:50
Hej, Oj, det verkar bli en lång väntan. Flyger själv ner nu på lördag från Göteborg. Hur fördriver man 7 timmar i Skiathos stad i den värmen? Finns det möjligen någon strand som man hinner ta sig till eller finns det någon poolbar? Någon som vet? Och hur blir det på vägen hem. Såg att färjan går 7.15. Planet går först 15.15. Är detta möjligt? Många frågor - som jag inte alls funderat över innan jag läste här på forumet. Hade gissat på 3-4 timmars väntan och det var ok. Vore skönt att få veta innan, så man är förberedd :o:):cool:

Kalimera
2013-07-04, 15:14
Hur fördriver man 7 timmar i Skiathos stad i den värmen? Finns det möjligen någon strand som man hinner ta sig till eller finns det någon poolbar?Skiathos är en mycket vacker stad så du kan strosa runt där ett tag. Närmsta strand är Megali Amos (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/strand/skiathos_megali_amos.html), dit tar du dig enklast med buss eller taxi. Det tar inte många minuter dit. Där finns många tavernor.

Bettsy
2013-07-04, 15:39
Tack snälla för snabbt svar. Jag är säker på att det kommer att bli jätte-bra. Var bara så oförberedd på så lång väntan. Ingen verkar ju ha klagat på detta innan, så det är säkert inget större problem. Ska bli underbart! :)

theresa
2013-07-04, 17:34
Skiathos stad är helt underbar (tycker jag :o)du kan lätt fördriva 7 timmar där, inga problem alls :D.

När vi var där så bodde vi i Skiathos stad och promenerade varje dag till stranden Megali Amos. Tyckte det gick väldigt fort, kändes som ca.10 minuter men min dotter sa att det tog ca 15- 20 minuter :rolleyes:.

Så om du vill promenera till stranden istället för buss eller taxi så ska jag försöka ge dej lite vägbeskrivning, hoppas den kan hjälpa dej :o:cool:.

Vår väg gick genom gågatan Papadiamantos( beskrivet när du har hamnen bakom dej) vid slutet av den tog vi till vänster, gick uppåt en liten bit , tills vi såg en biluthyrare på vår högra sida, gå förbi den, fortsätt uppför lite till, när du har "stora vägen" på din högra sida så är du rätt flabb_flab gå mot den en liten stund tills du ser en liten skog på din vänstra sida där ska det finnas en trappa ner....nedanför den trappan så har du stranden på din vänstra sida och vägen på din högra. Men du måste gå en liten bit på stigen innan du ser havet. Lycka till hoppas min vägbeskrivning kan hjälpa dej klapp_klap_B-ananaha en underbar semester, själv åker jag till Skopelos och Skiathos i Augusti bye_bye

Bettsy
2013-07-05, 17:00
Tusen tack Theresa. Låter som vi lika gärna kan gå till stranden. Vi har ju fått en så bra vägbeskrivning av dig. Tack för era kommentarer. :) Jippi! Nu ska vi snart iväg! _B-anana

Pelle59
2013-07-07, 10:04
Kan taxibåt vara ett alternativ? Och tror ni det kan vara dyrt isåfall? Är det några mer som åker den 27/7 så man kunde dela?

Kajode
2013-07-07, 14:43
Hej, är nu nere på Skopelos. Flyger man 9 fr Sthlm el 10 fr Gbg så får man alltid vänta till 21:45 båten tyvärr. Väldigt trist av Apollo att inte informera om detta och tråkigt att missa en hel dag när man endast åker en vecka. Vore faktiskt bättre med en övernattning i Skiathos stad. Dessutom att de ljuger när man ringer och frågar dem, dåligt Apollo!

Rekommenderar att absolut inte ta transfer utan försök hinna åka med trebåten till Glossa och sen buss. Kräver då nog endast handbagage.

Vi kom fram först vid midnatt då båten inte kunde gå till Skopelos stad pga kraftig blåst. Vi blev istället avsläppta i Agnontas. Blåsten ja, det går knappt att sitta på balkongen. Ska visst blåsa ända till på torsdag.

Någon som vet om det går att ligga på stranden Panormos? Hörde att Limnonari var nog ända stranden som hade lite lä.

Annars mycket vacker stad och härligt frodig ö! Vi har mycket att upptäcka denna vecka!

Karin

Kalimera
2013-07-07, 16:12
Någon som vet om det går att ligga på stranden Panormos? Hörde att Limnonari var nog ända stranden som hade lite lä.Det blåser nordliga vindar vad jag kan se, så det kan vara en god idé att åka till Limnonari, där är oftast mycket lugnare, även Panormos kan funka bra.

fiffi
2013-07-09, 21:29
Hej, är nu nere på Skopelos. Flyger man 9 fr Sthlm el 10 fr Gbg så får man alltid vänta till 21:45 båten tyvärr. Väldigt trist av Apollo att inte informera om detta och tråkigt att missa en hel dag när man endast åker en vecka. Vore faktiskt bättre med en övernattning i Skiathos stad. Dessutom att de ljuger när man ringer och frågar dem, dåligt Apollo!

Rekommenderar att absolut inte ta transfer utan försök hinna åka med trebåten till Glossa och sen buss. Kräver då nog endast handbagage.

Vi kom fram först vid midnatt då båten inte kunde gå till Skopelos stad pga kraftig blåst. Vi blev istället avsläppta i Agnontas. Blåsten ja, det går knappt att sitta på balkongen. Ska visst blåsa ända till på torsdag.

Någon som vet om det går att ligga på stranden Panormos? Hörde att Limnonari var nog ända stranden som hade lite lä.

Annars mycket vacker stad och härligt frodig ö! Vi har mycket att upptäcka denna vecka!

Karin

Tack för nyttig info Karin!
Då blir det 15:00 färjan till Glossa och sen taxi till Skopelos stad!
Lite svagt av Apollo o ljuga och att man ska vänta så länge på en färja!!
Ha en mysig och trevlig vecka där nere o hoppas att det slutar blåsa så! Är det ofta så att det blåser mycket tro??!!:confused:
Mvh Fiffi bye_bye

Kajode
2013-07-10, 15:28
Hej Fiffi!

Har precis besökt Glossa och spenderat ett par timmar på underbara tavernan Agnanti. Såg att bussarna från hamnbyn Loutraki dit båten kommer går kl 15:30 & 17:30. Kanske ni hinner med den första om båten är i tid? En biljett kostar € 4,80 och resan tar ca en timme.

Blåser gör det fortfarande men verkar som det ska lugna ned sig i morgon.

Ha det så härligt på Skopelos!

/Karin

fiffi
2013-07-13, 17:35
Hej Fiffi!

Har precis besökt Glossa och spenderat ett par timmar på underbara tavernan Agnanti. Såg att bussarna från hamnbyn Loutraki dit båten kommer går kl 15:30 & 17:30. Kanske ni hinner med den första om båten är i tid? En biljett kostar € 4,80 och resan tar ca en timme.

Blåser gör det fortfarande men verkar som det ska lugna ned sig i morgon.

/Karin

Hej Karin!

Tack så mycket för upplysningen! Har sökt efter busstidtabell men inte hittat så din info om tid och pris är guld värd o jag tackar så mycket!!
Om 2 veckor är jag på Skopelos o tack jag ska njuta o ha det härligt!
Ha det bra
mvh Fiffi

evali
2013-07-21, 12:31
Ska åka till Skopelos för första gången. Vilken typ av båt är det som går på eftermiddagen resp på kvällen? Vill bara åka stor färja då jag lätt blir åksjuk... Har aldrig åkt båt I Grekland tidigare så har ingen rutin på detta med båttider, typ av båtar mm.

Kommer till Skiathos antingen vid 14.15 (och då får vi tydligen vänta till kvällen) eller 11.00 och då bör vi väl hinna med en tidigare båt?
Frågan är bara vilken typ av båtar det är?

Kajode
2013-07-21, 14:59
Båten som går 21:45 är en Flying Cat och är en liten båt. Då det ofta blåser så kan det gunga en del. Jag tyckte dock det var helt okej men blir inte så lätt åksjuk. Vilken typ av båt det är på e.m. vet jag inte tyvärr.

/Karin

elisabethk
2013-07-21, 16:13
Hej!
När vi åkte på midsommardagen kl 15.00 var det en stor färja. Jag vet inte om den går varje dag, det var ju en lördag vi åkte. När vi åkte tillbaka 2 v senare på morgonen var det en liten. Då gungade det, vi satt oss långt bak som vi alltid gör när vi åker de mindre båtarna. Några blev sjösjuka, vi kände inget.
Det är en kort resa men på,sträckan mellan Glossa och Skopelos stad har det en tendens att sjöa på rätt bra. Men inte ska det avskräcka, ni kommer att få det underbart på Skopelos, en fantastisk ö.
Mvh ElisabethK

evali
2013-07-22, 09:48
Tack! Nä tänker inte låta båten stoppa oss nu när det äntligen verkar bli av att vi ska åka till Skopelos!
Har tittat lite på båtturerna nu och det verkar som om den enda större färjan går vid 13-tiden. En båt som heter Pegasus. Lutar just nu åt att vi kommer ta flighten som är på Skiathos vid 11 så då bör det ju funka. Vi har som sagt ingen rutin på båtåkande i Grekland, var köper man smidigast biljetterna? kan man köpa via nätet o printa ut?