handdator

Visa fullständig version : Boende på Småkykladerna


Londres
2013-06-22, 14:43
Om tre veckor går flyget till Santorini och ett par timmar efter vi har landat går båten mot Amorgos (äntligen!). Där har vi redan förbokat boende i Egiali och kommer att stanna i åtminstone fem nätter. Det finns en sannolikhet att vi stannar längre, men dock har vi ett antal dagar att fylla med ytterligare en ö under vår resa.

Vi har sneglat lite mot Småkykladerna och jag har förstått att Amorgos är en bra utgångspunkt att besöka någon av dessa öar. Men hur lätt är det att skaffa boende på plats för två personer runt den 18-19 juli på Småkykladerna?

Som sagt har vi inte bestämt oss utan vill känna efter på plats på Amorgos vilken ö vi vill besöka härnäst. Vilken av Småkykladerna är er favorit och varför?

Kalimera
2013-06-24, 09:58
Men hur lätt är det att skaffa boende på plats för två personer runt den 18-19 juli på Småkykladerna?Utbudet på Iraklia, Donoussa och Schinoussa är ganska litet, men ni bör kunna skaffa rum på plats. Känns det osäkert kan ni boka från Amorgos när ni vet om ni ska åka dit. På Koufonissi är utbudet mycket större.

Vilken av Småkykladerna är er favoritMin favorit är Schinoussa (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/schinoussa.html).

Londres
2013-06-25, 06:29
Utbudet på Iraklia, Donoussa och Schinoussa är ganska litet, men ni bör kunna skaffa rum på plats. Känns det osäkert kan ni boka från Amorgos när ni vet om ni ska åka dit. På Koufonissi är utbudet mycket större.

Min favorit är Schinoussa (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/schinoussa.html).

Kul att höra med Schinoussa. Faktiskt den ön vi är inne på mest just nu :) Men då hör vi nog oss för redan på Amorgos hur trycket är på de olika öarna, så vi bestämmer vi oss då. Både för ö och boende (även om det lutar åt Schinoussa). Tack!

(Tack för flytten förresten! Insåg snart att jag postat fel, men visste inte om/hur jag kunde flytta inlägget.)

mariamia61
2013-06-25, 11:18
Har precis kommit hem från en öluff i småkykladerna, det var verkligen trevligt att få stifta bekantskap med alla fyra öarna. Tidigare har vi bara varit på Koufonissi men nu blev det alltså besök på både Iraklia, Schinoussa och Donoussa.
Det är svårt att välja en favoritö för alla öarna har sin egen speciella charm men om jag bara skulle åka till en av dem så väljer nog även jag Schinoussa.
Det som vi tyckte var lite synd med Schinoussa är att om man bor i chora, som de flesta turister gör, så är det en bit att ta sig till en strand för det härliga morgon- och kvällsdoppet. Å andra sidan är det underbara promenader till riktigt fina stränder, lite lagom jobbiga promenader i värmen. Aldrig har jag ätit så god mat i Grekland som på Schinoussa! Restaurangerna Deli och Meltemi serverade fantastiskt vällagad mat.

Iraklia har, i mitt tycke, en fin hamnstand med härlig skugga, dessutom ligger den fina Livadistranden nära. Vill man vandra så finns det gott om väl markerade leder till både grottor och stränder, badbåt går till några av stränderna.

Donoussa är väl den ö som påminner mest om mitt ungdoms Grekland, ganska oförstörd, inget mopedknatter men nystartad busslinje, även här väldigt fina vandringar till olika stränder och byn Kalotaritissa i norr. Fin hamnstrand. Vill man inte vandra till stränderna längre bort så går det badbåt men man kan även komma till dem med ovan nämnda buss.

Koufonissi är ju väldigt populär och har förlorat mycket av sin forna charm men jag älskar den fortfarande trots stor marina, spa-anläggningar, massa nya hotell, massa turister osv. Det finns en anledning till att den är så populär. Vi tycker att det är en av de sötaste små öarna i Grekland med finaste stränderna. Förra året åkte vi därifrån den 20/7 och det var inte svårt att få rum, däremot var det svårt att få rum på just våra favoritpensionat, så det kan vara en god idé att kolla redan på Amorgos.

Trevlig resa!
Mia

mariamia61
2013-06-25, 11:19
Glömde säga att vi hade e-guiden om Småkykladerna med oss, den var ovärdelig!

Mia

Kalimera
2013-06-25, 15:15
Kul att höra med Schinoussa. Faktiskt den ön vi är inne på mest just nuOm ni väljer Schinoussa, vilket jag tycker att ni ska göra, så har inte alla pensionat egna hemsidor eller e-postadresser. Det finns alltså fler pensionat än vad ni hittar på internet. Om ni kommer obokade så är det smartast att välja någon av rumsuthyrarna i hamnen så att ni kan åka bil upp till Chora. Det finns nämligen ingen buss på Schinoussa.

Aldrig har jag ätit så god mat i Grekland som på Schinoussa!Visst är det fantastiskt att det finns så otrolig bra restauranger på en så liten ö. _B-anana

Glömde säga att vi hade e-guiden om Småkykladerna med oss, den var ovärdelig!Tack! klapp_klap

Londres
2013-06-25, 19:57
Har precis kommit hem från en öluff i småkykladerna, det var verkligen trevligt att få stifta bekantskap med alla fyra öarna. Tidigare har vi bara varit på Koufonissi men nu blev det alltså besök på både Iraklia, Schinoussa och Donoussa.
Det är svårt att välja en favoritö för alla öarna har sin egen speciella charm men om jag bara skulle åka till en av dem så väljer nog även jag Schinoussa.


Stort tack, Mia, för mer eller mindre dagsfärsk (och utförlig!) info om Småkykladerna. Jättebra med restaurangtipsen då mitt resesällskap är Greklandsnovis och just den biten vill jag gärna imponera på. Men det blir allt till att ladda ned e-guiden om Småkykladerna också då. Har redan förberett med Amorgos klapp_klap

Gällande Amorgos har vi redan följt ditt råd och förbokat boende. Just eftersom att vi ska spendera den längre tiden av vistelsen där vill jag vara säker på att alla faciliteter finns (kök, balkong och utsikt). Dessutom fick jag ett bra pris jag inte kunde motstå!

Om ni väljer Schinoussa, vilket jag tycker att ni ska göra, så har inte alla pensionat egna hemsidor eller e-postadresser. Det finns alltså fler pensionat än vad ni hittar på internet. Om ni kommer obokade så är det smartast att välja någon av rumsuthyrarna i hamnen så att ni kan åka bil upp till Chora. Det finns nämligen ingen buss på Schinoussa.

Och ett ytterligare tack för bra tips och råd. Nu är jag än mer övertygad om Schinoussa! En drömvistelse på Tilos förra sommaren gav mersmak på mindre (och lugnare) öar.