handdator

Visa fullständig version : Aegean Village?


Maggy
2013-06-21, 11:47
Har precis kommit hem från Lefkas och längtar redan tillbaka till den grekiska övärlden _B-anana Funderar nu på en höstresa till Karpahos och kollar på Apollos Aegean Village...ser väldigt mysigt ut och har fått bra recentioner på Tripadviser... flabb_flab Någon som har bott här och vad tyckte ni? Eller har ni bättre tips för en ensamresenär? Gärna ett hotell dit många (trevliga) britter reser!

karinafp
2013-06-21, 12:36
Det är ett stort och trevligt hotell, men det ligger i Amoopi. Det är inte mycket som händer där förutom strandlivet. Till barnfamiljer skulle jag kunna rekommendera det, men inte till en vuxen ensamresenär som vill träffa andra människor. :D Sikta hellre in dig på att bo i Pigadia, det är där det finns liv och rörelse, shopping och kvällsliv. Det är även från Pigadia både båtar och bussar utgår; i Amoopi blir man lätt isolerad och beroende av taxiresor. Det går visserligen bussar, men det är inte så ofta och inte i tid för att kunna passa andra transporter.

Många britter hittar du inte på Karpathos. Däremot italienare, eftersom ön stod under italienskt styre i många år. Många av de äldre öborna talar italienska. ;) En del svenskar, norrmän, danskar och holländare. Grek-amerikaner är det gott om, då många av öns invånare har utvandrat till USA och håller kontakten med hemön på somrarna.

Karin
som åker ner på torsdag _B-anana

Maggy
2013-06-21, 13:09
Tack, Karin för ett gediget svar... :) Jag kan tänka mig andra öar...något förslag...ja...då för en ensamresenär? _B-anana

karinafp
2013-06-21, 13:25
Ja, jag tycker ju att Karpathos har mycket att erbjuda för en ensamresenär. Jag vet många, många tjejer som åker dit ensamma; några åker till och med flera gånger om året. ;) Det är lätt att komma i kontakt med folk och människorna är öppna och trevliga. Men det är i Pigadia man ska bo om man reser ensam. Det är där det finns folkliv, restauranger, barer, kaféer osv.

(De britter jag känner på ön brukar hålla till runt Anoi Café Bar och Zoriana's Place en bit bort utefter stranden i Pigadia. Några finns det allt, fast de dominerar inte bland turisterna. ;))

Om du dessutom talar om när du åker, är jag säker på att det finns andra Kalimeror där nere samtidigt. Det är många härifrån som brukar åka ner på hösten. :)

Karin

Maggy
2013-06-21, 13:32
Ok, låter ju positivt _B-ananahar ju läst om Karpathos som en underbar ö. ...ska kolla vidare om jag hittar ett mysigt hotell i Pigadia flabb_flab tack för tipsen, Karin!

karinafp
2013-06-21, 13:46
Så lite, så. :) Vad söker du i hotellväg? Vad tycker DU är mysigt? Smaken är ju väldigt olika. ;)

Maggy
2013-06-21, 14:57
På Leffkas bodde jag på Scorpios, ett fantastiskt hotell, med fantastisk utsikt, god mat och en fantastiskt trevlig personal...

Gärna lite uppe på en platå, med utsikt över havet och den grekiska arkepelagen...lugnt område..."riktig" grekisk atmosfär (gillar den grekiska gästvänligheten)...Räcker med några restauranger i området och gärna pool, men inget krav _B-ananasöker inget "hålligång" ...brukar hitta några trevliga britter att umgås med... :) Gillar den här känslan att bara "kunna och få vara" ...

karinafp
2013-06-22, 14:11
Okej. Och du tänker åka charter? Titta runt på bolagens sajter och se om du hittar något som verkar intressant, så kan jag förhoppningsvis tala om litet mer. Någon arkipelag lär du inte se utan kikare; Karpathos ligger väldigt ensligt. :p Längs västkusten kan man se över till Kassos, men det är allt. I Pigadia ser man ut över bukten. Inte dumt det heller. ;)

Några direkta "hålligång"-ställen hittar du inte heller. Man går till någon bar eller kafé, tar något att dricka och umgås med folk på kvällarna. Det mesta i hålligångväg inne i stan är nog Boulevard of Broken Dreams, som har liveunderhållning i form av diverse coverband. Acropolis är också mycket populärt på kvällarna, och spelar hög musik fram till midnatt. Sen måste de dämpa radikalt för att inte få polisen på sig. ;) Discotek och nattklubbar ligger en bit utanför själva staden, för att kunna spela hela natten lång. Ang_elx

För litet mer moderat underhållning tycker jag du ska slinka in på Pelagos någon kväll. Där har de också levande underhållning, men där spelas grekisk musik. Theodorakis, Kazantzidis, Kaldaras, Poulopoulos och de andra stora favoriterna. :cool:

Karin
som sitter på Pelagos på torsdag kväll klapp_klap

Maggy
2013-06-22, 14:29
...låter mysigt... _B-ananaJa, jag har tänkt mig charter...har hittat, som det ser ut som, en liten "pärla" på västkusten på Karpathos... Hotel Krinos i Lefkos...kollar även runt på andra alternativ och öar... :)

karinafp
2013-06-22, 15:56
Ja, i Lefkos kan du inte göra någonting utom att sola, bada och äta. ;) Jag brukar åka dit och bada då och då. Det finns underbara sandstränder där. Men ingenting annat att göra, så jag skulle få lappsjuka efter en dag. Jag vill ha liv och rörelse omkring mig, så jag bor alltid mitt inne i Pigadia. :)

Karin

Maggy
2013-06-22, 16:33
Ok, förstår hur du menar... :) ...jag har varit i (mitt älskade) Goa i Indien 8 gånger...där är ju ganska "högt" tempo...reser dit varje vinter en/två gånger, så i Grekland söker jag det vackra och rogivande...och såklart...mysiga människor... :)

karinafp
2013-06-22, 17:11
Ja, vill du träffa människor så vidhåller jag att det är lättare i Pigadia, där det finns ställen att gå till som inte domineras av familjer. ;) Ta en titt på Zephyros Village, Romantica, Parasol eller Oasis, bara för att nämna några. De ligger utefter stranden och är små, mysiga och mycket omtyckta. Många bra och trevliga tavernor finns i närheten, och ett flertal barer. Calypso Bay har sina trogna återvändare. Atlantis ligger mycket centralt, men också i ett mycket lugnt område. Fantastisk utsikt över bukten. :)

Själv bor jag på Blue Sky, mitt inne i centrum, med utsikt över en gata åt ena hållet och taxitorget åt det andra. ;) Då har jag nära till allt utom stranden, men det gör inget. Jag är ingen direkt strandmänniska, jag går hellre runt och träffar folk. :cool:

Har du läst resebreven från Karpathos? Där kan du hitta en hel del smått och gott.

Karin

Maggy
2013-06-22, 17:17
Tack för tipsen, Karin! ...ska kolla in de hotellen...låter ju mysigt... _B-anana...ska kolla in vilka av de hotellen som Apollo har... flabb_flab

karinafp
2013-06-22, 17:26
Apollo har alla utom Blue Sky. Dit går ingen charter. ;)

Maggy
2013-06-22, 18:05
Parasol, med Apollo, verkar mysigt... _B-anana...får fundera ett tag till...Krinos i Lefkos har fått väldigt bra recentioner...

Riitta
2013-06-22, 18:10
Parasol är bra:) Stora badrum och balkonger:) Får man rum uppe i tredje våningen har man fin utsikt över havet:) Mysig liten taverna också:p


Riittabye_bye

Maggy
2013-06-22, 18:20
Ok tack, Riitta... :) Ska kolla in mer på detta...Är det några problem med huvudgatan där, som det tydligen är på en del hotell...? Hur är personalen där?

Maggy
2013-06-22, 18:22
Sound of the see ser också mysigt ut... _B-anana

karinafp
2013-06-22, 19:06
Sound of the Sea är fint och säkert jättetrevligt, men det ligger alldeles isolerat på andra sidan berget. En lång promenad till närmsta civilisation, uppför en lång backe och sen ner minst lika långt. ;) Och som sagt, vill du träffa folk så är inte Lefkos stället för dig. Det är några små tavernor och en drös hotell vid en strand. :D Många åker dit över dagen för att sola och bada, men på kvällen blir det väldigt tyst... Båda dessa ställen passar för dem som vill tillbringa den mesta tiden liggandes i lugn och ro i solen.

Riitta
2013-06-22, 19:08
Gatan går ju intill, men jag hade inte ont av det! Sound of Sea är ett bra hotell också, men ligger avsides bakom ett berg. Man ser havet, men inte något av Pigadia:o Det finns pool,men tror att stranden utanför inte är lämplig och bada i. Vassa klippor och ofta stora vågor. (Rätta mig någon om jag ar fel)

Riittabye_bye

på2hjul
2013-06-22, 19:12
Sound of the sea är helt fantastiskt, men då blir det promenad vart man än ska, backe upp o backe ner åt båda håll! Ligger en bit utanför men med en oslagbar utsikt,klapp_klap . Vill du ha nära till bad så är inte detta rätt ställe, men vi hyr alltid bil för att ta oss till alla underbara stränder. Det som gör sound of the sea så unikt är de fantastiska ägarna, underbara människor. Hoppas att detta hjälper dig lite på traven?!
Från oss som åker för tredje gången i september.
Lena &Håkan

Riitta
2013-06-22, 19:16
Jag har promenerad däråt många gånger och varit och fikat på hotellet en gång:) Tyckte också att personalen verkade väldigt trevlig. Damen hade Karpatisk dräkt på sig, för hon är från Olympos:)

Riittabye_bye

seaside
2013-06-22, 20:54
Lefkos är verkligen ett fantastiskt ställe att komma till. Sol, bad och MYCKET god mat. Ett perfekt ställe att varva ner på. Vi brukar att börja med en vecka där och sedan in till Pigadia så får man en bra helhet.
Men jag kan inte rekommendera Krinos. Dålig service med smutsig toalett och mycket myror på rummet på andra våning. Dålig frukost mm. Men en underbar utsikt. Där finns andra ställen att välja på i Lefkos tex. Lefkos Village.
Astron Princess är ett mycket bra boende i Pigadia. Nära till stan, stranden, supermarket och Motorcarparathos. Att bo bra en viktig del av resan.
Hoppas att du får en bra resa.
seaside

Niaas
2013-06-23, 10:31
Ønsker du å bo stille og rolig, uten trafikkstøy, så kan kanskje Afrodite, Ladis eller Sokrates være noe. De ligger alle innenfor veien med gjennomgangstrafikk. Afrodite ligger på en høyde med fin utsikt.

inkfish
2013-06-23, 11:17
Ok, förstår hur du menar... :) ...jag har varit i (mitt älskade) Goa i Indien 8 gånger...där är ju ganska "högt" tempo...reser dit varje vinter en/två gånger, så i Grekland söker jag det vackra och rogivande...och såklart...mysiga människor... :)

Om man jämför Karpathos med Goa, vilket egentligen är omöjligtflabb_flab, så kan du tänka att Lefkos är mer som Agonda och Pigadia som Candolim.

(Naturligtvis är Lefkos inte lika lugnt som Agonda och Pigadia inte lika stökigt som Candolim - men som fingervisning kanske det kan funka).

Om du har två veckor kan du ju ta en vecka på varje ställe?:)

karinafp
2013-06-23, 13:00
Ønsker du å bo stille og rolig, uten trafikkstøy, så kan kanskje Afrodite, Ladis eller Sokrates være noe. De ligger alle innenfor veien med gjennomgangstrafikk. Afrodite ligger på en høyde med fin utsikt.

Zephyros ligger också väldigt lugnt till, på en sidogata vid stranden.

Maggy
2013-06-23, 15:52
Tack för alla tips snälla... bye_bye...får ta mig en funderare... _B-anana...bra fingervisning, Inkfish... :) ...brukar bo i Candolim och åka till Agonda för "lugnet"...men bo i Agonda en hel vecka...nja...fick tips om Tilos också, tydligen en mysig ö för en singelresenär...Någon av er som varit där?

inkfish
2013-06-23, 15:55
Tack för alla tips snälla... bye_bye...får ta mig en funderare... _B-anana...bra fingervisning, Inkfish... :) ...brukar bo i Candolim och åka till Agonda för "lugnet"...men bo i Agonda en hel vecka...nja...fick tips om Tilos också, tydligen en mysig ö för en singelresenär...Någon av er som varit där?

Jag bodde i Calangute och tillbringade några nätter i Agonda.:)

Tilos har jag just kommit hem från efter tre veckor, som singelresenär. Kan inte bli bättre:)

Du vill ha utsikt - på charter finns både Annas studios, Marinas studios och ännu högre upp, Sea View.

Och britter är Tilos nerlusat av:)

Maggy
2013-06-23, 16:05
Aha...låter ju helt fantastiskt... _B-anana...det är kanske Tilos jag ska satsa på...ska kolla in hotellen... :) ... tack... flabb_flab