handdator

Visa fullständig version : Löpning Amorgos


Michael69
2013-06-17, 21:21
Som jag skrev i en annan tråd ska jag återbesöka Amorgos för första gången på 7 år. En hel del saker har hänt i mitt liv sedan sist, bland annat har jag börjat springa. Är det någon som sitter inne på erfarenheter av löpträning på Amorgos, främst Aegiali eftersom vi ska försöka bo där?

Kalimera
2013-06-19, 10:10
Som jag skrev i en annan tråd ska jag återbesöka Amorgos för första gången på 7 år. En hel del saker har hänt i mitt liv sedan sist, bland annat har jag börjat springa. Är det någon som sitter inne på erfarenheter av löpträning på Amorgos, främst Aegiali eftersom vi ska försöka bo där?Om du gillar att springa i backar kan du springa till byarna Langada och Tholaria. Gillar du inte backar kan du springa på vägen som går till/från Egiali, den går längs med kusten bort till Agios Pavlos, sedan går vägen upp i bergen. Sträckan Egiali-Agios Pavlos är cirka 5 km.

Aina
2013-06-19, 10:51
Fördelen med att springa är ju att man kan göra det var som helst, bara att snöra på sig skorna och sticka iväg. Det är bara omständigheterna som är olika (terräng-asfalt, värme, luftfuktighet, kuperat-platt).

Jag och sonen vandrade till en strand i närheten av Egiali en morgon. Det gick en stig dit och där såg jag också joggare. Stigen fortsatte även efter stranden uppe på berget. Om det var sträckan Egiali-Agios Pavlos vet jag inte, men det är inga problem att jogga i Egiali. Du bestämmer själv om det blir längs steniga eller grusiga stigar med snubbelrisk eller väg!

Lycka till. Rekommenderar bälte med vattenflaskor! :)

Aina

Michael69
2013-06-19, 20:10
Tack! Mitt minne av Amorgos är att det är lite trafik så då ska det inte bli några problem. Och backar gillar jag!

Kalimera
2013-06-20, 11:25
Och backar gillar jag!Då har du valt rätt ö att springa på. :)

Baloo
2013-06-25, 14:04
Jag har besökt Amorgos 6 gånger och löptränat på stigarna varenda gång. Amorgos är ett Mecka för trailrunfantaster (jag är en av dem). Har oftast bott i Egiali och har en del erfarenhet därifrån. Backigt som sagt men man kan lindra det något genom att med buss förflytta startpositionen antingen till Langada eller Tholaria. Stigen mellan Langada och Tholaria (nr4) är en kort men trevlig trailsträcka som kan förlängas med sträckan till och från Egiali – likt en gyllene triangel. En annan lite längre favorit är att ta bussen till Chora och därifrån springa tillbaka längs vandringsstigen (nr1) till Egiali – fantastiska vyer! Går bra att springa ner om klostret och ta stigen därifrån till Egiali också.

Min absoluta favoritsträcka – men också den absolut tuffaste!- är den från Egiali via Langada Theologos-klostret, Stavros upp till Chorafakia på 821möh. Härifrån tar man antingen samma stig tillbaka eller fortsätter i riktning sydväst med sikte på de gamla väderkvarnarna på bergskammen ovanför Langada. Det senare alternativet är inget för den icke äventyrslystne då det innehåller en del klättring på klippblock samt branta slänter. Ca 3 timmar behövde jag och min son för att tillryggalägga den senare sträckan. Ta med gott om vatten, förslagsvis löparrygga.

Hälsningar från Björn, som kom tillbaka från Amorgos i torsdags.

Kalimera
2013-06-25, 15:34
Min absoluta favoritsträcka – men också den absolut tuffaste!- är den från Egiali via Langada Theologos-klostret, Stavros upp till Chorafakia på 821möh. Menar du, att du på allvar, har sprungit den sträckan! :eek:

Jag vågar inte ens GÅ till Stavros. :o

Baloo
2013-06-25, 15:39
Jadå! :-)

Jag har gjort det flera gånger. Senast med min son, då 15 år gammal. den svåra biten börjar efter Stavros och Chorafakia på väg längs bergskammen...

Kalimera
2013-06-25, 15:51
Jag har gjort det flera gånger. Senast med min son, då 15 år gammal. den svåra biten börjar efter Stavros och Chorafakia på väg längs bergskammen...Jag är chockad. :)

Michael69
2013-06-26, 10:12
Jag har besökt Amorgos 6 gånger och löptränat på stigarna varenda gång. Amorgos är ett Mecka för trailrunfantaster (jag är en av dem). Har oftast bott i Egiali och har en del erfarenhet därifrån. Backigt som sagt men man kan lindra det något genom att med buss förflytta startpositionen antingen till Langada eller Tholaria. Stigen mellan Langada och Tholaria (nr4) är en kort men trevlig trailsträcka som kan förlängas med sträckan till och från Egiali – likt en gyllene triangel. En annan lite längre favorit är att ta bussen till Chora och därifrån springa tillbaka längs vandringsstigen (nr1) till Egiali – fantastiska vyer! Går bra att springa ner om klostret och ta stigen därifrån till Egiali också.

Min absoluta favoritsträcka – men också den absolut tuffaste!- är den från Egiali via Langada Theologos-klostret, Stavros upp till Chorafakia på 821möh. Härifrån tar man antingen samma stig tillbaka eller fortsätter i riktning sydväst med sikte på de gamla väderkvarnarna på bergskammen ovanför Langada. Det senare alternativet är inget för den icke äventyrslystne då det innehåller en del klättring på klippblock samt branta slänter. Ca 3 timmar behövde jag och min son för att tillryggalägga den senare sträckan. Ta med gott om vatten, förslagsvis löparrygga.

Hälsningar från Björn, som kom tillbaka från Amorgos i torsdags.

Wow! Tack! Jag är kanske ingen trail-fantast men det är alltid kul med nya utmaningar. Synd att du redan har åkt hem. Jag kommer antagligen till Amorgos på måndag.

Aina
2013-06-26, 12:40
Jag är chockad. :)

Jag blev akut trött. :eek: ;)

Aina

Jan-Jan
2013-06-28, 19:17
Tar alltid med mig skorna till Amorgos men det blir aldrig naagot sprunget. Det aer foer varmt. Foerutom paa de tiderna jag sover. :mad:

Michael69
2013-06-28, 20:01
Tar alltid med mig skorna till Amorgos men det blir aldrig naagot sprunget. Det aer foer varmt. Foerutom paa de tiderna jag sover. :mad:

Visst är det varmt! Jag har smygtränat på strandpromenaden i Athen lite och det är tungt. Hoppas att det svalkar lite mer på Amorgos. Imorgon bär det av dit med en två-dagars mellanlandning på Naxos.

Michael69
2013-07-20, 13:59
Jadå! Jag klarade min utmaning med löpning varje dag på semestern. Det var lite trixigt på Amorgos med tanke på värme och backar. Men det var inga problem att hitta roliga och vackra rundor runt Aegiali om än backiga. Det blev också några intervaller på stranden och strandpromenaden plus backintervaller på backen närmast hamnen.

Dock var löpningen lättare på Naxos där det går att springa helt flackt. I Aten bodde vi först vid strandpromenaden där det var lätt att springa och sedan vid en stor park i Nea Smyrni där man aldrig var ensam med att löpa.

Kalimera
2013-07-22, 10:08
Jadå! Jag klarade min utmaning med löpning varje dag på semestern. Grattis! :D