handdator

Visa fullständig version : Hotell Mykonos


Marit
2006-02-21, 11:51
Er det noen som kan anbefale et hotell på Mykonos - Mykonos by? Jeg har funnet noen på Greek Travel Pages, men tar gjerne i mot anbefalinger.:)

Alexandra
2006-02-21, 12:56
Är också intresserad av boende på Mykonos i stan.

/Alexandra

Marit
2006-02-21, 13:48
Har søkt litt på nettet (bl.a. Greek Travel Pages og Greek Tourist Organizer) og fant ut at det prismessig ikke var noen vits i å se på hoteller klassifisert som f.eks. A og B (og til dels C). Jeg sjekket ut en del som er klassifisert som D og E og de billigste jeg fant der er Myconian Inn Hotel (€35 for et enkeltrom i lavsesong - dvs ut mai) og Galini Hotel (€45 for enkeltrom i lavsesong). Andre hotell i kategoriene D/E synes jeg var for dyre, eller så fant jeg ikke noen sider med priser.

Noen som kanskje har erfaring med de nevnte hoteller, ev. andre tips?:)

Jeg er kanskje "bortskjemt" med pris, har de siste årene betalt €25 for et hotellrom (har bestilt enkeltrom, men fått dobbeltrom for samme prisen) i august/september på Kos.

Alexandra
2006-02-22, 01:41
Synd att det är så himla dyrt med boende på Mykonos, särskilt när man som jag och min partner är vad andra kanske skulle säga kräsna... Vill så gärna tillbringa några dagar på Mykonos, och helst bo i stan, men de dyra priserna gör att jag blir lite tveksam :confused:

Jag kanske borde börja titta på andra alternativ som ligger lite utanför stan eller kanske i någon annan by...

/Alexandra

Kalimera
2006-02-23, 08:48
När vi senast var på Mykonos möttes vi av många rumsuthyrare i hamnen, det var i slutet av maj och valmöjligheterna var stora. Följde med en av uthyrarna och fick ett bra boende mitt i stan, kostade 35 € för en lägenhet. Skulle säkert kunnat pruta ner priset, men jag kan inte pruta. Så jag tror att det går att hitta rum till hyfsade priser om ni tar någon i hamnen. Och ni inte kommer under högsäsong förstås. Mykonos är väl värt ett besök, stan är fantastisk. En utflykt till Delos rekommenderas också.

Alexandra
2006-02-23, 20:43
Låter ju bra, man kanske ska försöka börja på Mykonos då:) Mina föräldrar tycker att byn är jättemysig och rekomenderar ön varmt, och jag vet att vi kommer att trivas bra där (föräldrarna vet ju precis hur jag vill ha det för att trivas :D ) Är det förresten Santorini priser gällande matställen osv, och i så fall måste man gå lite "off" för att hitta billigare alternativ?

Är det långt mellan hamnen och centrum? Är det en bra ö att hyra moppe eller bil på?

En annan fråga är om den finns många bra bad på ön, jag har bara hört om Super Paradise, och skulle gärna vilja ha tips på andra stränder också :)

/Alexandra

Kalimera
2006-02-24, 09:37
Är det förresten Santorini priser gällande matställen osv, och i så fall måste man gå lite "off" för att hitta billigare alternativ?Precis som på Santorini finns det både både billiga och ruggigt dyra matställen. Nikos Taverna bakom stadshuset har bra priser och god grekisk mat. Akta dig för pelikanen Petros bara, han brukar smyga upp vid borden i jakt på mat. :D

Är det en bra ö att hyra moppe eller bil på? Mykonos är litet, moped räcker långt.

En annan fråga är om den finns många bra bad på önjag har bara hört om Super Paradise, och skulle gärna vilja ha tips på andra stränder också Många mycket bra stränder, hyr en moped och kör runt så hittar ni säkert en egen favorit. Paradise och Super paradise är bra, men där är väldigt mycket folk. Min favorit är Kalo Livadi där det inte är så mycket folk.

Alexandra
2006-02-24, 15:09
Ja det är där det finns pelikaner vad roligt:D

Vad bra att man kan välja, risken finns ju annars att man får leva riktigt snålt på de andra öarna, särskilt med tanke på att jag vet att det kommer att gå åt rätt mycket på Santorini innan vi reser hem igen...

Vad bra att det räcker med moppe, hur är vägarna och så förresten?

Kul att det finns många bra stränder, det gillar jag flabb_flab

/Alexandra

Kalimera
2006-02-24, 16:01
Vad bra att det räcker med moppe, hur är vägarna och så förresten? Mycket bra!

Ja det är där det finns pelikaner vad roligt:D De är riktigt roliga, sist jag var där fanns det fyra stycken.

Så här ser Petros ut när han försöker stjäla fisk på fiskmarknaden. Han lyckas ganska ofta och fiskarna (människorna alltså ;) ) blir galna på honom, men bara en kort stund för han är ju trots allt Mykonos maskot. Kul kille! :D

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/petros.jpg

Dao
2006-02-25, 15:54
Hej Alexandra!
Mykonos är en av våra absoluta favoriter - nått du inte får missa i mitt tycke!
Visst finns det dyra boenden och matställen på ön, det vet ju alla om. Men ryktet gör ju gällande att allt är dyrt.
Vi har bott de senaste åren för 30 - 35 per natt, finns en hel del sånna boenden, i synnerhet om man är beredd på att bo en liten bit utanför stan.
Nu senast - förra året - var första gången vi bodde mitt inne i stan, 35 tror jag att vi betalade!
Sedan finns det rätt gott om ställen att käka på, som inte gräver djupa hål i plånboken, i synnerhet om man tycker om pasta.
Mykonos är ett av dom få öarna som man kan få gratis solstolar på, bara man äter på den taverna som finns rakt ovanför stolarna! Gäller förvisso inte Paradise-stränderna, men det finns andra mycket bra stränder!
Favoritsysselsättningen för oss på kvällarna brukar vara att sitta på ett café, med en kaffe och Metaxa, eller nått, och bara glo på folk - hur kul som helst!
Trevlig resa!
– Dao –

Alexandra
2006-02-25, 17:11
MEn vad gullig pelikan :) hoppas att jag får se någon då!

Låter ju som humana priser och jag skulle gärna bo centralt då man vill vara i stan och helst inte köra moppe när det är mörkt...

Hur är standarden på rummen i den prisklassen om man bor i stan?

Det låter verkligen mysigt att sitta och titta på folk och bara finnas till:)

Skönt att höra att det finns billigare matställen, ibland vill man ju lyxa till det lite, men vi bör nog hålla oss till de lite billigare ställena oftare hahaha...

Gratis solstolar låter inte helt fel det heller, är ju inte precis någon uppoffring att äta på en speciell resturang. Äta måste man ju i vilket fall som helst!

Ser fram emot att besöka Mykonos!

/Alexandra_B-anana

Dao
2006-02-25, 18:18
Pelikanen - eller rättare sagt pelikanerna, lär du få se. Förra året var de fyra som lufsade runt nere i hamnen - dock inte hamnen dit man kommer med båtarna, den ligger en liten bit utanför stan.

Standarden på rummen är helt ok - tror minsann att vi hade AC och tv för den pengen!

Vi fick uppleva något väldigt annorlunda förra året som vi inte vart med om tidigare, trots upprepade resor till Grekland - regn, mitt på sommaren, i Grekland. Snacka om att vi blev förvånade!!

Men det var även på Mykonos som den ordentliga värmen kom, en kväll, när vi satt på vår balkong och studerade folklivet nedanför. Så plötsligt, nästan som dimma, kom den svepande. Blev nog nästan 5 grader varmare genom ett trollslag!

Har ni beställt resan??

– Dao –

Alexandra
2006-02-25, 20:38
Hej!
Ibland kanske det kan vara skönt med en skur :D Känns så friskt efteråt, därmot inte så kul om det regnar i flera dagar hahaha...

Vi har beställt flyg till Santorini 27 maj till 24 juni så nån gång däremellan kommer vi att besöka Mykonos för att sedan ta oss till Patmos är det tänkt i alla fall...

Jag hoppas verkligen att man kan hitta ett fräscht ställe till en rimlig peng. Bara det är rent och inte har avlopp som luktar äckligt så duger det gott för mig...:D Balkong är ju självklart ett måste förståsflabb_flab

/Alexandra

jonny
2006-03-06, 15:16
vi har under 20år alltid haft mykonos som ett av öluffar platserna vi stannar oftast en vecka coh vi hyr oftast nere på paradise camping bra rom och en kvart att åka in till stan