handdator

Visa fullständig version : Ang kriminaliteten


noone
2006-02-20, 15:37
Som vi alla vet är tydligen Grekland väldigt säkert land att leva i om man gämför med Stockholm. En storstad är alltid en stodstad såklart, men har personligen råkat ut (eller vart väldigt nära på) att råka i slagsmål några gånger både i Göteborg och Stockholm.

Iaf, läste för ett tag sedan att dom har börjat låsa dörrarna på mindre ställen nu utanför stortsäderna. :D
Tycker det är lite kul då det är en självklarhet här, även i mindre städer. :P

Någon som f.ö känner någon eller hörtalas om någon som faktiskt har blivit rånad eller nedslagen i grekland? (Ficktjuv är ju ingen större grejj...handlar ju bara om sunt förnuft vad man har i sina fickor, ingen jävel springer förhoppningsvis ut med hela reskassan i jackfickan. ;))

I Göteborg och Stockholm så verkar alla känna iaf någon som har fått spö eller blivit rånad, åtminstone dom jag snackat med (och jag känner f.ö flera också och har då relativt smal bredd på kompisar och otroligt oskyldiga kompisar också (många innesittande datornördar som helst inte snackar alls).

martinifk
2006-02-20, 17:43
Har heller inte hört om någon som råkat ut för något otäckt i Grekland och
tror nog det är så mkt beroende de hårda straffen man får där eller:confused: :confused:
är det hårda straff där?

se bara på fallet på Kos för ett antal år sedan.....:eek:


Martinifk

BrittMarie
2006-02-20, 20:39
Någon som f.ö känner någon eller hörtalas om någon som faktiskt har blivit rånad eller nedslagen i grekland?

Jag... På Kos

Plus att våldtäkter tyvärr inte är så ovanliga här...

Britt-Marie

noone
2006-02-20, 22:21
Jag är kille så våldtäckter bör la kanske jag vara relativt skyddad mot iaf...om ingen kåt tjej hoppar på mig. ;)

Hur är det på dom andra öarna då o Athen?

Kikh
2006-02-20, 22:44
Jodå, visst blir folk nedslagna i Grekland med men allra oftast handlar det om fulla turister som uppfört sig illa, bråkat och provocerat eller helt enkelt inte tagit landets seder och traditioner på allvar. Jag har personligen skrapat ihop resterna av en svensk kille som blev rejält tilltufsad efter att ha förföljt och antastat en grekisk tjej en natt. Vid ett annat tillfälle kom jag "i kläm" när tre danskar gav sig på en 17-årig grekisk kille, jag klarade mig helskinnad men fick ta till ganska hårda tag för att hejda danskarna. Om ni undrar så jobbade jag som dörrvakt/utkastare på en bar:) Greker, i allafall de Kretensare jag träffat på, har hett humör, gapar och skriker och använder svordomar som är nästan episka, men slåss sinsemellan har jag aldrig sett dem göra, även om jag trott att det varit nära katastrof många gånger. Jag vet inte, kanske räcker det med högljudda diskussioner i de flesta fall. Våldbrott förekommer självklart även i Grekland, men inte ren "nöjesmisshandel".

Min högst personliga uppfattning är att greker tar ett nej för ett nej och är för stolta för att skämma ut sig i ett slagsmål.

Kikh

noone
2006-02-20, 23:04
Äh, skrika o gapa é la ingen större grejj, gör jag också ibland.
Känner en grek och och han va shysst men oj va hett humör! (Som tur var så brukade tjafset sluta lika fort som det började...va f.ö en polares farsa)

Här i Sverige är min erfarenhet iaf att knytnävarna gärna får tala, dock sluppit undan spö i dom flesta fallen jag råkat hamna i klämm (folk har dock i nästan alla fallen gärna skrytit med att dom ska spöa skiten ur en).

Känns iaf bra o veta att dom oftast inte bara hoppar på en "bara sådär". :D

Kikh
2006-02-20, 23:12
Om du bara uppför dig anständigt och håller dig borta från grekiska tjejer eller grekiska mäns tjejer ska det inte vara något problem. Inhemska kvinnor/tjejer är ett känsligt ämne...Jag har strosat runt helt ensam nattetid utan att någonsin blivit antastad av en grek (:() under alla år jag besökt Kreta (även på Omonia i Aten)....Däremot har jag förföljts av envetna "turister" och invandrare och sett blottare i snåren.

inkfish
2006-02-20, 23:49
Vilken trist inställning att prata om invandrare på det sättet.

I synnerhet som du själv bör löpa stor risk att betraktas som invandrare i Grekland borde du inte generalisera så våldsamt.

anicka99
2006-02-20, 23:59
se upp på Zakynthos....många inbrott....turister och inte greker...

Kikh
2006-02-21, 00:08
Vilken trist inställning att prata om invandrare på det sättet.

I synnerhet som du själv bör löpa stor risk att betraktas som invandrare i Grekland borde du inte generalisera så våldsamt.

Jag är fullt medveten om att jag snart kommer att vara invandrare i Grekland, men jag vet även att de män som förföljt mig, ryckt mig i armen, tafsat och försök få ner mig på rygg INTE är infödda greker eller ens nästan. Grekiska män, precis som många andra män, flirtar och "försöker", men jag har tack och lov aldrig träffat en grekisk man som inte tagit ett tydligt nej och gett upp och jag har aldrig blivit halvt släpad mot stranden mot min vilja av en grekisk man. Det här är en åsikt som jag delar med mina kvinnliga vänner på Kreta, både grekiska kvinnor och invandrade och flera grekiska män med.

Kikh

inkfish
2006-02-21, 00:09
Det hindrar inte att du drar alla invandrare över en kam med dina uttalanden.

Det vänder jag mig emot, för det drabbar även invandrare som du aldrig nånsin har problem med.

Kikh
2006-02-21, 00:11
Jag ber om ursäkt, men de män jag råkat ut för presenterade sig aldrig, annars hade jag varit mer precis.

Eva L
2006-02-21, 09:15
Antar att du som skriver att greker inte tar till knytnävarna nte hört talas om skottlossningen på Rock café i Rethymnon som skedde för några år sedan. Där var bara greker inblandade. Vad vill jag säga med dessa rader är att det även i Grekland förekommer kriminalitet, stölder, våldtäkter, rån och överfall.
Dessa utförs som i alla andra länder både av greker och personer med annan bakgrund.

Eva

Kikh
2006-02-21, 19:57
Antar att du som skriver att greker inte tar till knytnävarna nte hört talas om skottlossningen på Rock café i Rethymnon som skedde för några år sedan. Där var bara greker inblandade. Vad vill jag säga med dessa rader är att det även i Grekland förekommer kriminalitet, stölder, våldtäkter, rån och överfall.
Dessa utförs som i alla andra länder både av greker och personer med annan bakgrund.

Eva

Hej Eva!

Nej den har jag inte hört talas om tidigare men jag har inte sagt att Greker är ofelbara utan..."Greker, i allafall de Kretensare jag träffat på, har hett humör, gapar och skriker och använder svordomar som är nästan episka, men slåss sinsemellan har jag aldrig sett dem göra, även om jag trott att det varit nära katastrof många gånger. Jag vet inte, kanske räcker det med högljudda diskussioner i de flesta fall. Våldbrott förekommer självklart även i Grekland, men inte ren "nöjesmisshandel"....

Jag kan ju haft tur som en tokig, men det är vad jag upplevt och jag umgås mest med infödda Kretensare OCH invandrare när jag är på Kreta. När jag tänker efter har jag nog fler goda vänner med invandrarbakgrund än med grekisk, både Serber, Bosnier, Fransmän, Albaner och Ungrare, flera av dem dessutom av Romsk härkomst, detta gäller både i Grekland och här i Sverige.

Mitt svar till Noone gällde våldsbrott i Grekland och jag svarade helt sanningsenligt ur MITT perspektiv och utifrån vad JAG själv upplevt och sett andra drabbas av, det var inte tänkt som ett inlägg i debatten om invandrare i Grekland. Den debatten har jag avstått från att kommentera just för att så många i min bekantskapskrets ÄR invandrare och för att jag själv snart kommer att vara invandrare i Grekland. Jag kan ha missuppfattat frågan, men jag trodde den gällde huruvida Greker misshandlar i samma utsträckning som övriga folkslag.

Kikh

inkfish
2006-02-21, 20:48
Jag kan ha missuppfattat frågan, men jag trodde den gällde huruvida Greker misshandlar i samma utsträckning som övriga folkslag.


Den frågan är helt omöjlig att ställa - och ännu omöjligare att besvara. Vad du möjligen skulle kunna göra är att jämföra statistik över våldsbrott mellan olika länder. Men nån slags misshandlande nationalkaraktär tror jag inte du kan hitta nånstans.

En rimlig fråga att ställa vore ju däremot: "Känner du dig trygg i Grekland?". Det enda nån av oss här kan ge är ju subjektiva svar om just våra egna upplevelser.

Kikh
2006-02-21, 21:04
Snälla Inkfish, kan du inte starta en sån poll? Om jag visste hur man gjorde skulle jag göra det själv eftersom jag tror att många är intresserade av svaret. Personligen har jag alltid känt mig trygg på de platser jag besökt i Grekland, dag som natt.

Kikh

inkfish
2006-02-21, 21:12
Det är en bra idé...

Jag ska försöka:rolleyes: :o

noone
2006-02-21, 21:38
Som gämförelse har jag bott i Göteborg hela livet och hamnat i mindre trevliga situationer rätt många ggr. Kan la säga att jag inte är ensam om det heller. (Notera även att jag INTE är en fest snubbe som super o "festar" på helgerna, enda är la ev spelningar (som jag har hållit mig nykter på hittils iaf))

Bara som gämförelse...
...föresten, inkfish: Kunde du inte startat en likadann poll som den ang kriminalitet i grekland fast ang sverige istället? Så har man ju nått att gämföra med ungefär också.
(Kanske visar sig att fler känner sig säkra i Sverige än i Grekland och aldrig blivit utsatta för våld eller känt sig hotade i Sverige?)
(O enbart gälla folk som bor i Sveriges tre storstäder föresten eller Sveriges större städer iaf...)

inkfish
2006-02-21, 21:46
Nja, kriminaliteten i Sverige är för OT för Kalimera.

noone
2006-02-21, 21:56
Antar att du som skriver att greker inte tar till knytnävarna nte hört talas om skottlossningen på Rock café i Rethymnon som skedde för några år sedan.

Eva

Är ju dock inte helt okänt att det finns viss risk att hamna i trubbel om man hoppar i säng med "fel" (grekisk) tjej. Dessutom är det intressanta lite också vilka som våldet riktar sig mot och vrf det skedde. Lite skillnad ifall någon bara blev sjuten på en nått café eller ifall den personen tidigare tx.e låg med "fel" tjej.

Finns ju dels kriminalitet som vi inte skadas av rent fysiskt, carding, ficktjuvar och snatteri bl.a.
Sedan har vi ju kriminalitet som håller sig inom gäng, upgörelser, "straff" som skottlossningen på rock café antagligen var tx.e.
Sist har vi den som bara sker, folk som bara blir rånade "bara sådär" och folk som blir nedslagna eller typer som bara kommer fram o jävlas me en enbart p.g.a man inte ser ut som man kanske borde enligt dom eller nått.

Den första är ingen större grejj, den andra kan ju vara lite scarry men går ju att undvika bara man är är lite försiktig fast den tredje är ett jävla problem då den sker relativt random och är svår att skydda sig emot eller va man ska säga.

xixi
2006-03-07, 02:17
Jag har aldrig sett ett enda slagsmål i Grekland och jag har ändå varit ute väldigt mycket varje sommar. Min pojkvän (som är helsvensk) anmärkte också på detta när vi varit på grekiska fastlandet i ca en vecka. För att citera honom "det verkar som om om de är ganska duktiga på att börja bråka med varandra och ställa till scener (en mopedist började bråka med en bilist som nästan kört på honom ganska högljutt och jag översatte) men det verkar ju också gå över rätt snabbt... märkligt"

Däremot så tror jag att många lever lite i gråzonen vad gäller andra saker av typen rattonykterhet, lite lagom skattefusk...

Så klart så sker det helt fruktansvärda saker även i Grekland, men jag är aldrig rädd där. Känns som om att jag skulle kunna gå naken genom stan. Har heller aldrig blivit av med en enda pinal trots ivrigt lämnande av värdesaker på stranden när jag badar... _B-anana

Lakis
2006-04-06, 02:48
Kriminalitet finns över hela världen men det är också sant att Grekland har minst antal rån,våldäkter,misshandel o.s.v i Europa och i Världen.