Visa fullständig version : Önskar TIPS på var i Grekland vi ska resa i juli
Hej!
Jag och min sambo ska resa en vecka till Grekland i juli.
Vi kan dock inte bestämma oss vart vi ska åka. Första gången vi åker till solen tillsammans, och lär inte hända utan barn igen på ett par år. Så hoppas verkligen vi kan få lite vägledning.
Vi önskar följande:
*Romantisk atmosfär
*Inte alltför lugnt
*FINT kristallklart vatten
*Mycket tavernor och restauranger och kvällsliv
*Mopeduthyrning/cykel för att kunna upptäcka byn på egen hand
*Små gränder
*Shopping, i alla fall lite
*Möjlighet till utflykt
Är det billigast att boka charter såhär kort tid innan, eller ska man bara boka flyg och sen ringa direkt o boka hotell på plats? Är det samma försäkringar som ingår?
HOPPAS på er expertis.
Jag tycker att det låter som ni borde titta på Skopelos eller Skiathos.
Eva
Parga skulle vel også passe bra. Romantisk, fine strender,
Kos har kanskje ikke den mest romantiske atmosfæren..men det er litt etter hva man gjør det til selv..men har enormt med utfluktsmuligheter, flotte strender og det er veldig fint å sykle der.
Godt med uteliv (man trenger ikke akkurat være i bargaten) Men vannet er kanskje ikke av det mest krystallklare.. da er bl.a Skopelos og Skiathos bedre. Skopelos kan kanskje bli litt stille?
Dere er alt for sent ute til å finne noe billig... men hva som blir rimligst nå er ikke godt å si da utvalget er dårlig uansett. Det billigste tror jeg er å satse på en resteplass med uspesifisert og heller finne seg annet bosted på plass om det dere evt. får blir for ille.
Man må uansett bestille egen reiseforsikring om man ikke har en kollektiv helårsforsikring gjennom jobb eller bank.
Når man reiser Charter er man dekket av en pakkereiseforsikring som reiseselskapet har i tilfelle fly blir kanselert, oppsatt transfer blir fosinket hotellet opplever skader osv.
Reiser dere på egenhånd er det ingen slik forsikring og tror ikke det kan tegnes heller...men de fleste flyselkap dekker jo egene feil.
Bestiller dere fly på egenhånd og trenger mellomlanding så er det veldig viktig at dere bestiller hele flyreisen gjennom ett bookingselskap som en hel reise ( altså en bilett) da må bookingselskap dekke nytt fly om flight nr. 1 skulle bli forsinket slik at man ikke rekker neste.
Hej! Jag tycker absolut du ska ta en titt på Hotel Athina i Pythagorion, Samos, via Fritidsresor. Pythagorion har allt det där och i augusti åker jag ditt för elfte gången:) Vet inte vart i från ni åker men det finns fortfarande resor kvar utom en avgång i juli från Kastrup. Lycka till med att hitta en underbar resabye_bye
... och förutom Athina har jag bott och trivts på Antonios via Apollo. Båda hotellen har enkel standard på rummen, men har pool trots att de ligger mitt i byn, det är rent och ägarna är jättetrevliga:)
Hej och tack!
Vi ska kika på detta!
Var finner vi kristallklart vatten och vackra stränder, även på dessa ställen?
Hur är prisnivån? Hur stor reskassa behöver vi tror ni på en vecka?
Vi reser från Kastrup eller Sturup!
Tacksam!
Vi önskar gärna er expertis på vilken ö men även ort, detta är ju en djungel.
Vill hemskt gärna att detta ska bli så bra som möjligt. Ser gärna att prisnivån inte är den högsta i Grekland heller, dit vi åker.
Hur är Rhodos stad? Hur är Lefkas? Samt Kefalonia? Jisses, det finns hur mycket som helst ju.
Kristallklart vatten, härlig strand, trevlig kvällsstämning är prio. Givetvis massa god mat också.
Smultron
2013-06-01, 20:39
Pigadia på Karpathos uppfyller en hel del av era krav tycker jag. Det finns många fina stränder på ön och vattnet är bland det klaraste jag upplevt i Grekland. Pigadia har visserligen inga små gränder men riktigt mysig kvällsstämning tycker jag. Det är gott om tavernor och shopping finns det också. Utflykter finns bland annat längs kusten med olika bad och till den gamla byn Olympos i norr.
Ska kika på det. Tack!
Vi vill gärna ha fin strand nära, max 3-400m. Inte behöva åka iväg med buss/bil för att hitta fin strand.
Suck. Detta är en djungel.
Säger såklart Naxos..._B-anana men stranden inne i byn är väl inte den roligaste tyvärr. Däremot finns det Fantastiska stränder runt om som ni lätt tar er med moppe. Buss går också till de närmaste, jättefina de med!n Massor med små, kringliga,helt omemotståndliga gränder, trevligt kvällsliv, lite shopping,
delikata restauranger och romantik! Båttransfer dock....Men en ö att älska! Och att älska på...Ang_elx
/Emma
Rhodos stad har nästan allt ni söker, kanske det inte är det mest romantiska stället att bo på. Inte i nya delen av staden ialla fall. Men däremot så har ni nära till Gamla stan och där är det fullt av smala gränder och många tavernor o barer. Gå lite utanför Sokratesgatan bara. Våga "gå vilse" i gränderna. Ut kommer man alltid, hela gamla stan omgärdas av en mur, tappar man bort sig så följer man bara muren så kommer man snart till en port. Fint badvatten finns vid toppen av staden, två stränder finns det där:Windy- och Elli beach, på Windy (västra sidan) är det mindre folk och rätt så blåsigt. På Elli är det mycket folk men lugnare vatten. Själv ligger jag alltid på Elli, har inte ont av folk omkring mig. Moppe-uthyrning finns det i nästan varje gathörne, men varför hyra moppe när bussnätet är så bra.
Hoppas ni hittar vad ni söker.
Irene (som om två veckor sitter nere i Rhodos stad för 7:de gången)
Hej Jepci!
Jag skulle vilja säga Kefalonia, men kollar jag igenom din lista så kan man sätta en bock för alla punkter när det gäller Skiathos!
Ingen ö i hela arkipelagen har så många fantastiska stränder på en så liten yta. Vägnätet är bara 20km runt ön. Kosmopolitiska Skiathos stad har allt. Gränder, restauranger, shopping på Odos Papadiamandis mm. Inte alltför lugnt heller. Bargatan "The strip" ligger dock på behörigt avstånd till centrum samt de flesta hotellen.
Ön passar för alla... Par, barnfamiljer, alla åldrar...
När det gäller utflykter så är möjligheterna många. För 10Euro så kan man ta en båt ut till ön Tsougria. Sen kan man åka båt till Skopelos och Alonnisos. Men bil eller vespa kan man resa runt på ön och besöka fantastiska stränder, kloster samt den gamla huvudstaden Kastro.
God tur!
Conny :)
Vill lägga till *Bra prisnivå i vår önskelista.
Men jisses.
Har inte en aning om vart vi ska åka.
Tror vi väljer mellan följande:
*Naxos
*Lefkas
*Rhodos stad
*Skiathos
*Kefalonia
*Kos stad
Velg en øy med charterflyplass om dere skal bare være borte en uke...dermed bortfaller Naxos.
Deretter bør dere velge å bo enten ved fin strand..eller i byen.. vanskelig å få begge deler, men smaken er jo forskjellig på hva som er fin strand..;)
Å ligge som sild i tønne på strendene i Rhodos by er iallefall ikke noe for meg... mens andre synes det er "fantastisk"
Er enig i at Skiathos kan være et riktig valg... Kefalonia har jeg desverre ikke vært på...ennå ;)
Margaretha
2013-06-02, 20:34
Säger som IRSA. Rhodos har allt man kan önska sig och mer därtill och där tror jag säkert att Ni kan finna det Ni söker.Som Irsa skriver så kanske inte Rhodos stad den nya delen är det mest romantiska stället att bo på men närheten till allt uppväger ju detta. Annars så finns det ju boendemöjligheter i Gamla stan och många här på forumet pratar ju väldigt gott om Kristina rooms. Kan inte uttala mig om det boendet då vi aldrig bott där.
Rhodos har ju massor av fina stränder och bussnätet mycket väl utbyggt och det är billigt att åka buss. Själva kom vi hem från Rhodos för 2 veckor sedan och det var 40:e gången vi besökte ön och fortfarande upptäcker vi nya små pärlor.
Margaretha
Tror bara att Rhodos stad är något för stort? Kan man få den gemytliga känslan? Hur är vattnet? Med fin strand menar jag Sandstrand, Kristallklart vatten. :)
Tror bara att Rhodos stad är något för stort? Kan man få den gemytliga känslan? Hur är vattnet? Med fin strand menar jag Sandstrand, Kristallklart vatten. :)
Ja, Rh.stad är stort, men säger som Margaretha, inne i gamla stan är det inte så stort. Det finns säkert rum att hyra där inne bland gränderna.
Gå in o kika på TripAdvisor, där finns det massor av tips på hotell o rum.
Undrar du över hur stan ser ut så ladda ner Google earth, sök upp rhodos kika på alla fina bilder som finns över stan.
_B-ananaLängtar ner nu, får nog ta mig en kik o se om det kommit upp några nya bilder flabb_flab
Irene
P.s. Är du nyfiken på stan så titta gärna på mina filmer som jag gjort efter två av mina resor D.s.
http://www.youtube.com/watch?v=JIIeBCwGv_E
och
http://www.youtube.com/watch?v=RVAxNRz3qgY
Margaretha
2013-06-03, 05:48
Kristallklart vatten det finns precis runt hela ön. Är det finkorniga sandstränder du är ute efter så då är det östkusten som gäller. Det är ju så olika vad vi menar med fina stränder, själva föredrar vi lite grovkornigare stränder för att inte ha hela stranden med sig när man kommer hem till hotellet, men smaken är ju delad som baken. I övrigt finns ju allt Ni söker i Rhodos stad och dess närhet och där finns ju stränder också på gångavstånd men som sagt annars så är det väldigt enkelt att sätta sig på bussen och åka iväg ut på östsidan som har mycket bra förbindelser från Mandrakihamnen. Och beträffande små mysiga gränder är nog Gamla Stan svårslaget.
Margaretha
Kalimera
2013-06-03, 10:06
Tror vi väljer mellan följande:
*Naxos
*Lefkas
*Rhodos stad
*Skiathos
*Kefalonia
*Kos stad
Av dessa skulle jag valt Skiathos om jag hade er kravlista. :)
Delar tveklöst Jannes och Ias åsíkt och Connys beskrivning. Ni kommer att trivas på Skiathos.
Janne är nog den som har bästa kollen här.
Själv skulle jag tveklöst ta bort Rhodos från listan. Det är en stor ö. Rhodos stad är ganska larmig, även om delar av Gamla stan kan vara mysig om man klarar sig undan inkastarna. Vi har trivts väldigt bra på Christinas Rooms i Gamla Stan, som är en oas, och det finns många utflykter att göra, men nej...Rhodos är inte min favorit.
Aina
Jag skulle nog också plocka bort Rhodos stad från listan. Stranden i stan är inte direkt finkornig sandstrand.
Skulle nog också föreslå Skiathos som flera andra har gjort. Jag har bara passerat Skiathos på väg till och från Skopelos men av det jag sett och även hört från andra så tror jag att Skiathos uppfyller alla era krav. Sen när det gäller prisnivån så tycker jag att det är valet av matställe och vad man äter som mera styr hur dyrt eller billigt det blir. Man kan äta väldigt gott för en billig peng om man bara vill. Skopelos t ex som många framhåller som lite dyrt, var nog den billigaste semestern vi har haft, och det utan att vi snålade in på någonting alls.
Jag tyckte också att mat och annat var billigt på Skopelos.
Eva
Vilken tur att smaken är som baken, dvs. delad flabb_flab
Irene...
Kalimera
2013-06-04, 13:29
Sen när det gäller prisnivån så tycker jag att det är valet av matställe och vad man äter som mera styr hur dyrt eller billigt det blir. Det håller jag helt och hållet med om, och det gäller överallt i Grekland. Till och med på "dyra" öar som Santorini och Mykonos kan man äta god mat till låga priser. På Skiathos, som också framställs som en dyr ö, har jag ätit fantastisk mat till låga priser.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.