handdator

Visa fullständig version : Foto affär


Novis
2005-03-24, 19:20
Hej,

Finns det någon foto affär i Parga där man har möjlighet att tömma kamerans minneskort och få bilderna på CD? Eller måste man förse sig med många minneskort för att klara av att spara alla bilder tills man kommer hem igen.

H. Novis

epiros
2005-03-24, 19:48
[QUOTE=Novis]Hej,

Finns det någon foto affär i Parga där man har möjlighet att tömma kamerans minneskort och få bilderna på CD? Eller måste man förse sig med många minneskort för att klara av att spara alla bilder tills man kommer hem igen.

Välförsedd foto-affär finns, men om de har möjlighet att föra över bilderna till CD från ditt minneskort vet jag inte. Men troligtvis....Kanske ska du satsa på ett minneskort med stort minne för att vara på säkra sidan. Har adress till ett företag som har bra priser om du är intresserad. Fast inte här hemma, den finns på jobbet. Så i så fall får du den efter Påsk.

Glad sådan förresten
:) epiros

Novis
2005-03-24, 20:15
Hej,

Hade nog också tänkt köpa ett nytt större minneskort för att var på den säkra sidan. Lär väl bli en och annan bild, och det vore ju synd ifall man måste sluta fota för att minnet tar slut. Och att bli tvungen att köpa minneskort lokalt tänkte jag undvika, torde vara rätt dyrbart.

Glad påsk,
Novis

Lemonia
2005-03-24, 20:46
Hej,

Finns det någon foto affär i Parga där man har möjlighet att tömma kamerans minneskort och få bilderna på CD? Eller måste man förse sig med många minneskort för att klara av att spara alla bilder tills man kommer hem igen.

H. Novis


Hej! Parga har ett flertal fotoaffärer och eftersom digitalkameran även nått ipiros nu:D så borde det ju gå att tömma minneskortet...men man vet ju aldrig med Grekland...lycka till/Lemonia

pawik
2005-03-24, 20:54
Bärbar lagring (läs hårddisk) där man tankar över minneskortet är ett alternativ.
Köpte en dylik hösten 2003 för ca 2000. Förmodligen billigare nu. Där får man plats för ca 20000 kort. Rekommenderas.

/pawik

PO
2005-03-24, 22:55
Nu vet jag inte vad Du har för bildkvalitetskrav eller vilken kamera och därmed minneskort Du har. Men hur som helst, minnen rasar i pris och ett 1Gb kort kostar just nu lite drygt en femhundring för Compact flash, 680 för Secure Digital och om Du har en Fuji eller Olympus och lite dyrare XD-kort får Du hosta upp 575 för en 512mb. Enklast och bekvämast är ju helt klart mer minne. Om Du bara "semesterplåtar" i största allmänhet och inte printar större än A4 så räcker en Gb bra långt. Dessa Pargabilder (http://www.kallekung.nu/po/copper/thumbnails.php?album=11) rymdes på en 128 mb.
(De flesta 1600*1200, standard jpg)

Minnen är dessutom lätt att handla på nätet, fraktkostnaden blir försumbar och nå´n svensk manual e.dyl. behöver Du ju knappast.
http://se.pricerunner.com/computing/storage/memory-cards/browse?sort=pa2507&saved_products=0&autofilter=on&search=&price_min=&price_max=&a_1768=CompactFlash&a_1769=

Mvh PO

Arne
2005-03-25, 08:11
Vi inhandlade på Pawiks inrådan ett stycke X-Drive, det vill säga en liten behändig portabel hårddisk på 20 GB. Kostade inklusive frakt 2050 SEK vid näthandel på Zebramedia i April förra året.
Helt suverän. Har plats för sju olika kort och dockas enkelt med datorn hemma.
Till och med mobilens kort går att kopiera över till x-driven. Bra att ha sin telefonlista i tryggt förvar därest mobilen skulle försvinna.

Notera för övrigt att de grekiska fotobutikerna tar cirka 8€ för att kopiera över från minneskort till CD-skiva!! Detta oavsett minnesstorlek på kortet.

Arne

Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden

Elisabet
2005-03-25, 09:54
Finns det någon fotoaffär i Parga där man har möjlighet att tömma kamerans minneskort och få bilderna på CD? Eller måste man förse sig med många minneskort för att klara av att spara alla bilder tills man kommer hem igen.Jag har ingen aning om den möjligheten finns i Parga, men det skulle förvåna mig om det inte gör det. I höstas gjorde jag det en gång i Rhodos (eftersom jag hade några bilder som jag behövde mejla genast och inte hittade någon internetansluten dator som kunde läsa mitt minneskort). Det fanns flera välutrustade fotoaffärer att välja mellan och det kostade 7 euro.

Hur du ska göra beror på hur dina behov av kameraminne är i vanliga fall tycker jag. Om det endast inträffar någon enstaka gång att det kameraminne du har inte räcker, så är det klart prisvärdast att kopiera kortet till cd i någon fotoaffär.

Om du däremot brukar sakna större minneskort lite oftare, eller tror att du kommer att göra det framöver, är det väl ingen tvekan om att du ska köpa ett eller flera sådana. De kostar som andra påpekat inte så mycket längre och är ju helt klart betydligt behändigare att ha med sig än både cd-skivor och bärbar hd, även om de också är förhållandevis små och ganska lätta.

Att köpa en bärbar hd tycker jag endast är motiverat om man ofta har stora behov av att ta med sig en väldig massa information - eller om man helt enkelt gillar tanken att man kan göra det :)

Agapi
2005-03-26, 21:23
Dessa Pargabilder (http://www.kallekung.nu/po/copper/thumbnails.php?album=11) rymdes på en 128 mb.
(De flesta 1600*1200, standard jpg)

Mvh PO

Det enda jag kan säga är WOW!!:D :D

Vilka fotografier... Kalitechnis!!:cool:

MVH
Agapi

PO
2005-03-26, 21:52
:o Jag tror jag rodnar tamig f.. tack tack!

Slarvfel av mig: De flesta bilderna är 1280 x 960 pixlar, några är 1600 x 1200.

//PO
-med bättre minne i kameran än i knoppen :)