handdator

Visa fullständig version : Långgrunt i Plaka


CH
2006-02-20, 08:54
Hej

Är stranden vid Plaka någorlunda långgrund? Jag fick frågan från en familj med små barn som ska till Naxos. Jag har bara badat där ett par gånger och den delen av stranden där vi var blev det snabbt knädjupt har jag för mig, men det kanske finns andra delar av stranden som är mer lämpliga för barn i 2-3 års åldern. Någon som har tips?

CH

Ella
2006-02-20, 10:57
Jag gillar Plaka just för att det snabbt blir djupt och vattnet därmed är så svalt och klart. Om man jämför med S:t George där det är sandigt och långgrunt är ju vattnet vid Plaka som i ett akvarium och S:t George som Mälaren vid algblomning. Plaka är därmed inte särskilt småbarnsvänligt, skulle jag säga, men å andra sidan är det en lång strand och jag har inte badat överallt.

Elisabet
2006-02-20, 11:04
Då måste vi ha badat vid olika delar av Plaka för jag minns stranden där som mycket långgrund. Hur snabbt det blev knädjupt kan jag inte säga, men nog tror jag det var några meter i alla fall.
Där vi badade var stranden bredare än närmare Naxos stad, så det fanns gott om plats till bollekar o dy i sanden.

mkh
2006-02-20, 23:09
Hej

Vi är också på väg till Plaka i sommar (slutet av Juni). Var det i början eller slutet av stranden ni hittade den långrund/ ej långgrund? Våra barn är lite större (9 o 10), men det kan vara bra att veta.

Men stranden är lååång - var ska man bo? är den lika fin hela biten, även den del som ibland kallas Maragas?
Finns det rumsraggare inne vid färjorna även härifrån? Eller ska man åka dit? Eller måste man boka i förväg?:confused:

/Marianne

Elisabet
2006-02-21, 00:05
Var det i början eller slutet av stranden ni hittade den långrund/ ej långgrund? Våra barn är lite större (9 o 10), men det kan vara bra att veta.

Men stranden är lååång - var ska man bo? är den lika fin hela biten, även den del som ibland kallas Maragas?
Finns det rumsraggare inne vid färjorna även härifrån? Eller ska man åka dit? Eller måste man boka i förväg?:confused:Vi bodde i lägenheter som ägs av familjen som driver Plaka Camping. De ligger utanför campingområdet, var nybyggda då (2000) och jättefina. Har sett att de även byggt ett hotell nu. Vi såg havet från den stora terassen och mellan husen och stranden är det ca 100 meter, man korsar en dammig och nästan bilfri väg.

Vi valde att bo där för att vi ville ha några dagar nära stranden och vi tyckte inte att det var besvärligt att åka in till Naxos stad eller Agia Anna på kvällarna. Det finns några supermarketar och lunchtavernor i närheten.

Vi badade oftast alldeles nedanför campingen. Jag har kollat på en karta och tror att jag minns rätt att den ligger något söder om mitten av stranden, längst in i "Plaka-bukten". Det var i alla fall långt, långt med sandstrand åt båda hållen.

En del badar nakna där. Det störde inte oss och det var lika många som inte gjorde det när vi var där, så man behöver inte känna sig "fel" hur man än gör.

Det var rumsraggare från alla platser längs kusten från Naxos stad till Plaka vid hamnen när vi kom. Detta var direkt efter skolavslutningen. Jag har inte varit på Naxos någon annan månad, men enligt vad andra säger så är det inte nödvändigt att boka i förväg där, utom möjligen under första hälften av augusti.

CH
2006-02-21, 09:47
Tack för tipsen. St George stranden är ju perfekt för små barn, men kanske inte lika rolig för de vuxna. Våra barn som är lite större tycker bäst om Ag Anna för där kan de snorkla och vattnet ser ut som i en simbassäng.

CH

Margaretha
2006-02-21, 11:14
Till Marianne som funderade om boende ute i Plaka kan jag tipsa om att Ioanna som annonserar här på Kalimera om bende i Agios Prokopios också har ett nybyggt boende ute i Plaka. Det finns 3 lägenheter med 2 rum och 1 lägenhet med 1 rum och detta boende ligger alldeles vid havet. Tag kontakt med Ioanna om du är intresserad, du hittar ju hennes e-mail här på Kalimera.

Margaretha

mkh
2006-02-22, 11:00
Vi bodde i lägenheter som ägs av familjen som driver Plaka
Har sett att de även byggt ett hotell nu.
Vi valde att bo där för att vi ville ha några dagar nära stranden och vi tyckte inte att det var besvärligt att åka in till Naxos stad eller Agia Anna på kvällarna. Det finns några supermarketar och lunchtavernor i närheten..
Vad bra, jag tror jag sett hotellet. Det är precis som vi känner - några dagar vid en kanonstrand. Ska notera några hotellnamn jag hittat på nätet och ta med mig.
Vi badade oftast alldeles nedanför campingen. Jag har kollat på en karta och tror att jag minns rätt att den ligger något söder om mitten av stranden, längst in i "Plaka-bukten". Det var i alla fall långt, långt med sandstrand åt båda hållen..
Bra, det låter som om vi ska låta bli hotellen som ligger i början av stranden, Maragas, utan satsa på boende i närheten av Plaka camping.
Till Marianne som funderade om boende ute i Plaka kan jag tipsa om att Ioanna som annonserar här på Kalimera om bende i Agios Prokopios också har ett nybyggt boende ute i Plaka. Det finns 3 lägenheter med 2 rum och 1 lägenhet med 1 rum och detta boende ligger alldeles vid havet. Tag kontakt med Ioanna om du är intresserad, du hittar ju hennes e-mail här på Kalimera...
Det ser jättefint ut, vet du om det ligger i närheten av själva Plaka? Jag får för mig att det ligger ytterligare ett par kilometer bort (vill åtminstone ha busshållplats, taverna och minilivs i närheten) Det kan jag förstås ta reda på av Ioanna också.
En del badar nakna där. Det störde inte oss och det var lika många som inte gjorde det när vi var där, så man behöver inte känna sig "fel" hur man än gör..
JOdå har man en 10-årig dotter klär man inte av sig allt... Då skulle man vara så PIIIIINSAM så hon minst skulle DÖÖÖ:rolleyes:

Tack så mycket för all hjälp!

/Marianne

AnitaC
2006-02-22, 19:06
Hei. Vi bodde på Hotell Harmony, rett ved siden av Maragas Camping. Flott hotell. Nydelig langgrunn strand, uten nakenbadere. Flere tavernaer og supermarked i nærheten og bussen til Naxos by stopper rett utenfor. Perfekt synes vi. God tur.

Elisabet
2006-02-22, 19:31
Det ser jättefint ut, vet du om det ligger i närheten av själva Plaka? Jag får för mig att det ligger ytterligare ett par kilometer bort (vill åtminstone ha busshållplats, taverna och minilivs i närheten). Jag vet inte var hotellet som Margaretha skriver om ligger, men eftersom du säger att du vill ha busshållplats i närheten, så kommer jag nu ihåg att den sista busshållplatsen ligger (i alla fall då, år 2000) ca 10 minuters långsam promenad från Plaka camping, alltså kanske 600-700 meter.

Det var omöjligt att lista ut när bussen skulle komma, så någon gång valde vi att promenera till busshållplatsen i Maragas i stället för att stå och vänta på den. I Maragas var den var lite lättare att fånga :) Det är inte särskilt långt, men jag minns inte hur lång tid det tog att gå den sträckan. Vi gick även från Agia Anna till Plaka Camping en kväll i månskenet och det kändes inte långt det heller.

mkh
2006-02-22, 23:47
Elisabet du säger att den sista busshållplatsen låg (2000) ca 10 minuters långsam promenad från Plaka camping, alltså kanske 600-700 meter.

Nu står det att:
The bus stop is outside the entrance of the hotel and Naxos' Town is about 6 kilometers away.

Så det har nog hänt en del - på gott och ont... För övrigt tycker jag inte att 600-700 meter är så långt. Jag var mer bekymmrad för att jag måste gå 2 km, eller så, varje gång, om man väljer att göra det ibland är ju en annan sak :)

Än en gång Tack!

/Marianne

Elisabet
2006-02-23, 08:52
The bus stop is outside the entrance of the hotel and Naxos' Town is about 6 kilometers away.

Så det har nog hänt en del - på gott och ont... Om hotellet ligger nära campingen så har det kommit till nya busshållplatser, helt klart. Om jag minns rätt så slutade asfalten vid den sista hållplatsen.
Då är nog den dammiga grusvägen mellan husen och stranden inte lite underbart dammig längre... på gott och ont som sagt :cool:

bm
2006-03-04, 19:22
Stranden är ju så lång så grunt eller inte varierar, om man håller utkik efter en taverna som heter Three Brothers och cirka 150-200 m söder ut från denna så kommer man till en " långrund plats ". Sanden är finare där än längre norr ut, solstolar finns att hyra samt att man kan bada naken om man vill.
Mvh
Bm

hallonorn
2006-09-08, 04:14
Till Marianne som funderade om boende ute i Plaka kan jag tipsa om att Ioanna som annonserar här på Kalimera om bende i Agios Prokopios också har ett nybyggt boende ute i Plaka. Det finns 3 lägenheter med 2 rum och 1 lägenhet med 1 rum och detta boende ligger alldeles vid havet. Tag kontakt med Ioanna om du är intresserad, du hittar ju hennes e-mail här på Kalimera.

Margaretha


Hoppas de som gått på annonsen om boende hos Ioanna Kavour hade bättre erfarenheter än vi. Vi reste två familjer till Naxos och hade bokat familjen Kavours boende "Acti Plaka". Stället låg så långt bort på Plaka att det rätteligen borde Mikri Viglia. Boendet hade ingen skylt så taxin hade ett helsike att hitta det vid ankomsten. Den förhållandevis långa sträckan till mat och buss gjorde att vårt ressällskap med barn i sittvagn flyttade så fort den förbetalda tiden löpt ut; då blev fru Kavour galen av ilska på oss och krävde att jag skulle ersätta henne för förlorad inkomst för de dagar som förbokats men inte förbetalats. Hon hotade med polis och att jag inte skulle få passet tillbaka etc. En smärre chock för mig som alltid bara blivit vänligt bemött på Naxos. När sedan busschafförerna var arga varje dag vi var där för att turisterna inte begrepp att man denna säsong skulle ha förköpt bussbiljetter så blev ju känslan att Naxos inte längre var något för oss.

Hallonorn

Netwolf
2006-10-11, 14:52
JOdå har man en 10-årig dotter klär man inte av sig allt... Då skulle man vara så PIIIIINSAM så hon minst skulle DÖÖÖ:rolleyes:


flabb_flab flabb_flab flabb_flab ja, se dessa barn /Netwolf