handdator

Visa fullständig version : Girona


Lissi
2013-05-25, 14:21
Maken och jag har spontanbokat en resa till Girona i norra Spanien och undrar om någon som varit där har speciella tips att ge. Det verkar, av fakta man läser, vara en riktig liten pärla, som många bara passerar på väg till Barcelona. Då vi bara har 3,5 dagar på oss så tänker vi strunta i Barcelona och bara strosa runt och njuta av denna "lilla" (98.000 inv.) stad i tre dagar.
Tips från någon, på sådant man inte får missa, som inte kanske står i de guider vi hittar på nätet så blir jag jätteglad.

Lissi

aussie
2013-05-25, 14:28
Hej! Skulle rekommendera att ni besöka Tossa de Mar... Det ligger inte långt ifrån Girona..kanske 20-30 mins. En jättemysig stad. Fin strand, mysiga gränder och restauranger. 😊

para poli
2013-05-25, 14:30
Kanske äta på världens bästa restaurang "El Celler de Can Roca", enligt Restaurant Magazines årliga lista. Kan ju vara kul att ha gjort om inte priserna är helt orimliga...

Bea
2013-05-25, 16:10
Girona har två delar, en gammal och mysig och turistisk och en ny stadskärna, som inte är så mysig, men helt ok att strosa runt i. De historiska kvarteren är inte så stora, en tur till havet tycker jag helt klart att ni ska satsa på en av dagarna!

Trevlig resa!

Lissi
2013-05-25, 16:58
Tack för tips!
Restaurangenn hoppar vi nog över och äter nog flera dagar för samma pris som en måltid där skulle kosta. Vi känner oss nog bekvämare på enklare ställen även om det säkert skulle vara en upplevelse. Misstänker också att där får man förbeställa månader i förväg om de har stjärnor i Guide de Michelin.
Vi har ju tänkt att strosa i de gamla delarna, men om vi tycker vi sett det vi vill på två dar så blir det nog en tur till Tossa de Mar.
Vi hade tänkt skippa badkläder denna gång men havet är ju alltid kul att komma till ändå.
Lissi

para poli
2013-05-25, 21:39
Ni kan ju gå förbi restaurangen, ta ett kort å lägga ut på facebook / finmiddag med finaste på finaste restaurangen :D

Lissi
2013-05-25, 22:04
Alla som känner oss skulle direkt veta att vi aldrig varit där:D
Men kort ska vi ta om vi går förbi!

Lissi