handdator

Visa fullständig version : Öluffa från Kos


evaw
2013-05-23, 06:59
Vi vill öluffa ifrån Kos i sommar.
Någon som har tips på fina öar runt omkring ?

Var ifrån går det båtar och vad kostar båtarna i snitt?

/ Eva

PA
2013-05-23, 10:50
Hej Evaw bye_bye

Det finns många.. I stort sett alla öarna runt Kos

Nära har du

Nisyros, Tilos, Kalimnos ochTelendos. (Pserimos har jag inte varit på)

Lite längre bort, Arki, Lipsi, Leros, Symi och Chalki

Kolla på http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp så ser du hur många av båtarna (massor av färjor till från Kos) går bl.a en med rutten :

http://www.gtp.gr/images/pixel.gifRODOS - SYMI - KOS - KALYMNOS - LEROS - LIPSI - PATMOS - LIPSI - LEROS - KALYMNOS - KOS - RODOS

Priserna varierar om det är vanliga färjor eller snabbgående ungefär dubbla priset.

Jag har inga dagsaktuella priser men exvis Rhodos Symi 15 €, Nisyros till Kos 18,50 € gamla priser, inte hänt så mycket med priserna. Där får du en uppfattning om biljettpriserna.

Kolla sedan här på Kalimer under Snabbval resemål och köp de e-guider du vill ha.

Du kan även läsa mina resebrev som täcker in många av öarna runt Kos

http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/pa.html

http://www.kalimera.nu/resebrev/2009/grekland_3.html

Lycka till

//PA _B-anana

Smultron
2013-05-23, 15:52
Som PA säger så finns det många fina öar i den här delen av den grekiska övärlden. Åtminstone om du frågar mig! Åker för tredje året i rad till öarna mellan Kos och Samos. Men smaken är ju olika, så det blir lättare att ge förslag om du försöker definiera vad just du menar med fina öar.:)

evaw
2013-05-23, 20:06
Hej!
Hur lång tid tar det melllan Kos o Samos?
Har du något bra hotell/rum/pensionat tips på Samos?
Vi tycker om traditionellt Grekiskt, ingen lyx.

Smultron
2013-05-23, 20:52
Med Flying Dolfin tar det ca 3,5 timmar. Det finns också en långsammare men billigare båt, Nissos Kalymnos, men den går inte från Kos utan från grannön Kalymnos. Det är ingen dum idé att kombinera den stora sevärda ön Samos med en eller flera mindre öar, t ex Patmos, Lipsi, Leros :)

Att ge boendetips på Samos finns det nog andra här som är bättre på.

evaw
2013-06-05, 08:20
Går det båt mellan Kos och Amorgos? Svårt att tyda tidtabellerna tycker jag
/E

Smultron
2013-06-05, 12:01
Tror inte det är så lätt att ta sig mellan Kos och Amorgos. Blue Star Ferries har bara en tur i veckan, på lördagar, som går direkt mellan öarna. Annars måste du nog ta dig till Astypalea via Kalymnos och sedan vidare till Amorgos. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel).:)

Det är alltid besvärligare att resa mellan olika ögrupper, som i det här fallet Dodekaneserna och Kykladerna, så jag föreslår att ni håller er inom Dodekaneserna och Östra Egeiska öarna.

Kalimera
2013-06-05, 16:00
Tror inte det är så lätt att ta sig mellan Kos och Amorgos. Blue Star Ferries har bara en tur i veckan, på lördagar, som går direkt mellan öarna. Annars måste du nog ta dig till Astypalea via Kalymnos och sedan vidare till Amorgos. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel).:)Stämmer bra det, en båt varje lördag från 6/7-7/9.

FrazzeTiger2
2013-06-27, 23:02
För snart 10 år sedan luffade jag från Kos till Naxos i ett enda svep, tog ca 12 timmar?! Man fick se lite olika öar / hamnar dock mest hav. Naxos gungade hela nästa dag ;/.

// Annette

Rojo72
2013-07-02, 09:06
Kapar denna tråden lite. Åker till Kos om några veckor och funderar på en dagstur över till Kalymnos. Ser att det går någon linje fr Kos stad men det ska ju också gå via Mastichari, trodde det var mängder med turer där per dag men så verkar inte vara fallet eller? Prisläge?

Kalimera
2013-07-02, 15:20
men det ska ju också gå via Mastichari, trodde det var mängder med turer där per dag men så verkar inte vara fallet eller? Prisläge?Enligt GTP finns det många avgångar varje dag. Vet tyvärr inget om priserna.

Rojo72
2013-07-03, 15:56
Gtp is the shit. Kollade openseas och det var först nu som de lade upp något fr Mastichari. Tack för insatsen ändå :).

laero
2013-07-03, 17:10
......ska ju också gå via Mastichari, trodde det var mängder med turer där per dag men så verkar inte vara fallet eller? Prisläge?

5 euro enkel