handdator

Visa fullständig version : Gamla fotspår eller vända på klacken ?


Hasse
2006-02-19, 20:06
Ungefär så här års börjar Greklandskänslorna spira i mig. Tongångarna och uppstarten av semestersnacket på respektive arbetsplats för oss två i "familjen" brukar vara spännande att analysera. Framför allt när kan vi eventuellt räkna med att få ihop till den numera vanliga obligatoriska tvåveckors-trippen ?

Såsom hyggligt erfarna Greklandsresenärer kom funderingarna verkligen igång utifall vi ville äventyra en tradition och se något annat land i Europa ? Andra världsdelar är ointressanta, Europa har sådana mängder att erbjuda att vi inte börjat vidga horisonterna utanför den egna världsdelen. Vi kan dessutom inte åka under andra tider på året än de traditionella sommarmånaderna.

Men vi kom inte längre, diverse säkerligen suveränt trevliga länder avverkades i teori och tanke men blev inte annat än små tankegångar. En sådan trivial sak som att vi firar "10-gångsjubileum" till Grekland i sommar är enligt oss själva så pass viktigt att vi efter minsta-motståndets-lag bestämde oss för Grekland igen. Det är ju inte svårt när allt kommer omkring.

Många av er har varit lite överallt har jag sett och har erfarenhet(-er) från många andra länder. Ja, vi har ju faktiskt spenderat en vecka på Teneriffa (Playa de las Americas) redan 1998 men från 1999 var vi sålda på Grekland.

Känner ni igen er ?? Har ni också börjat vela, tveka, kännt en längtan till att vända upp och ner på alla trångsyntheter och velat upptäcka annat, kanske för att återvända till Grekland igen "året efter" ? Det finns ju inget annat land som ens liknar Grekland, har man en gång varit där så är man totaltsåld. Fast visst har jag hört talas om människor som har tyckt illa om landet, till och med hatat ! Och vi har bekanta som trots våra beskrivningar och bildvisningar, inte vågat ta steget fullt ut och vågat prova. En familj vi känner gör dock premiär nu i sommar och åker till Parga !


Som sagt, hur har ni funderat ??




Hasse :cool:

Krukan
2006-02-19, 20:31
Ungefär
Känner ni igen er ?? Har ni också börjat vela, tveka, kännt en längtan till att vända upp och ner på alla trångsyntheter och velat upptäcka annat, kanske för att återvända till Grekland igen "året efter" ?
Hasse :cool:

Varje år efter att vi kommit hem från Grekland och konstaterat att det har varit ännu en underbar semester, så säger vi att nu måste vi ändå prova någonting annat!
Men så kommer vi till denna tid på året och Greklandssuget är så stort att man håller på att spricka! Så givetvis beställes en ny resa till Grekland! Vi varierar oss ganske stort med vart i Grekland.

Förra sommaren åkte vi till Österrike och vandrade. Helt underbart och vi hade så roligt, men ändå kändes det som om vi inte hade gjort det vi skulle. Så i år blir det Kreta!! :)
Det är något visst ändå och ärligt talat läntgar jag alldra mest just nu till väldigt tidiga morgnar, när Grekland börjar vakna samt ALL GOD MAT som jag skall frossa i!!! Sola är tyvärr inget för mig!

//Gunilla

Hasse
2006-02-19, 21:11
Så givetvis beställes en ny resa till Grekland! Vi varierar oss ganske stort med vart i Grekland.

Förra sommaren åkte vi till Österrike och vandrade. Helt underbart och vi hade så roligt, men ändå kändes det som om vi inte hade gjort det vi skulle. Så i år blir det Kreta!! :)


Det är något visst ändå och ärligt talat läntgar jag alldra mest just nu till väldigt tidiga morgnar, när Grekland börjar vakna samt ALL GOD MAT som jag skall frossa i!!! Sola är tyvärr inget för mig!

//Gunilla




Varierat oss har vi verkligen gjort, alla 4 väderstrecken i Grekland har vi besökt.

Men.....Österrike har ju ingen kust !

Vart på Kreta hamnar ni i sommar ?

Tidiga morgnar...........nja är inte en väsentlig del av semestern att undvika tidiga morgnar ??

Solar gör jag kanske en halvtimme under 2 veckor.




Hasse :cool:

mkh
2006-02-19, 22:13
Jag har inte varit i Grekland på sju år... Men jag har svår Abstinens!!!

Jag har en del andra kärlekar också nämligen. Under detta uppehåll har vi varit 2 gånger till Azorernas huvudö Sao Miguel. Den är värd en del otro faktiskt - men så har den ju KUST också (och kratersjöar, grönska, varma källor osv). Ska inte gå in på andra länder här, men är det någon som funderar på att vara otrogen sitt Grekland kan jag gärna komma med info

I år blir det en 11 dagars båtluff i kykladerna:cool:

/Marianne

xenos
2006-02-20, 06:28
Varje år efter att vi kommit hem från Grekland och konstaterat att det har varit ännu en underbar semester, så säger vi att nu måste vi ändå prova någonting annat! //Gunilla

Varje år efter att vi kommit hem från Grekland och har vi konstaterat att det har varit ännu en underbar semester, så säger vi att nu måste vi ändå åka tillbaka.

E. Lefteris

Lissi
2006-02-20, 10:07
Ja, visst säger vi OFTA att NÄSTA år så ska huvudsemestern INTE gå till Grekland....Allra helst efter förra sommarens värmechock på Symi med 35-40 grader i 2 veckor! DÅ bestämde vi oss för att vi var nog mätta på Grekland för ett par år framåt.....Sen kom tanken att man MÅSTE ju inte ha sommarsemester i Grekland?? Dags att uppleva andra delar av året så är det ju inte så varmt... Eftersom jag är lärare så blir det ju loven då och då återstår ju jul/nyår och påsk!! Då är ju maken också ledig! Så nu blev det en vecka mellan jul o nyår i Aten...SUVERÄNT och med svenskt försommarväder!! Påsklovet är vi på Kreta...andra veckan i april, vilket garanterat ger en behaglig temperatur....Fast BADA ska vi oavsett väder!!!flabb_flab Blommorna på Kreta vill jag se så solsemester med bad blir det inte!... Så var det då sommarsemestern som INTE skulle tillbringas i Grekland...Korsika, Kroatien, Italien bilresa till Portugal ???? Alternativen blev så många...så vi funderar vidare ett år till.....för jag hittade billiga flygstolar till Aten i juli t o r...så det blir en vända till....BUSSLUFF!! Premiär!!
Jag menar..Man är väl inte sämre än man kan ändra sig????:confused: Jag har redan glömt hur varmt det var i somras....:D :cool: __D

Lissi- som varit i MÅNGA andra länder också!

lemon
2006-02-20, 10:34
Efter fjolårets båtluff (med tre barn) konstaterade vi att 06 kanske vi skulle satsa mer på en slapp semester i Benalmadena i Spanien, där vi har tillgång till en toppenfin lgh precis vid stranden.

Flygbiljetterna bokades redan i augusti... men när hösten kom, kom också den omtalade greklandsabstinensen...

Vi får dock bärga oss till 07, då vi redan bestämt oss för att båtluffa tillsammans med en annan familj.

/Magnus

malou
2006-03-12, 00:15
Jovisst kan en vende om på reisemål. Pakk sekken. En annen øy, eller område, eller sogar et annet kontinet. Reis eksempelvis til Latin-Amerika eller Italia. Spennende og annerledes. Og så lengter en enda mer til Grekenland, til alle turmulighetene, den evige musikken, ferjene, duftene, havet, vennligheten, tryggheten, ouzo - forventningen og gleden. bye_bye

Malou

martinifk
2006-03-13, 17:42
Ungefär så här års börjar Greklandskänslorna spira i mig.

I mig också kan jag ju säga......:D


Känner ni igen er ?? Har ni också börjat vela, tveka, kännt en längtan till att vända upp och ner på alla trångsyntheter och velat upptäcka annat, kanske för att återvända till Grekland igen "året efter" ? Det finns ju inget annat land som ens liknar Grekland, har man en gång varit där så är man totaltsåld

Hasse :cool:

För mig är Grekland det ända alternativet även om vissa i familjen pratat om Spanien , Turkiet och Italien men jag är minst sagt totalt såld på Grekland och visst finns det inget land som Grekland.......

Martinifk som har 128 dagar kvar till Kreta:)

Apelsina
2006-03-27, 13:21
Jag lider av svår reslust, och hur mycket jag än älskar Grekland har jag inget emot att vidga mina vyer litegranna! Vi hade inte tänkt Grekland i år egentligen utan åter till Västindien som oxå är ett sådant där beroendeframkallande ställe. Men p g a semestrar och annat så var det tvunget att bli i juli, och då är ju sydeuropa svårslaget. Och sedan är jag svag för Kykladerna och tycker att ö-luff är den perfekta semestern, så ja... här sitter vi nu med tur-och-returbiljetter till Santorini!

Elisabet
2006-03-27, 13:53
Jag lider av svår reslustLider du verkligen din stackare ;)

---------
För mig och dottern blir det Frankrike i juni. Resa runt lite i två veckor - och springa nån orienteringstävling, om hon får som hon vill :rolleyes:

För mig är detta BÅDE gamla fotspår och att vända på klacken eftersom jag har gjort precis en sådan resa för länge sen, men bara har åkt till Grekland på senare tid.

Ella
2006-03-27, 13:53
Efter förra årets två veckor på Samos/Patmos/Lipsi kände jag mig, för första gången någonsin, lite mätt på Grekland. Sista kvällen bestämde vi att vi skulle prova på en båtluff i Kroatien i år, istället. Men när planeringen nu tog fart visade det sig att ett bröllop i Barcelona blockerade vår vanliga restid i början på juni och sedan trillade en inbjudan till bröllop på Korfu i juli ner i brevlådan, så någon båtluff i Kroatien blir det minsann inte i år. Kanske en sista-minuten-vecka i september, om plånboken tillåter.

Apelsina
2006-03-27, 14:20
"Lider du verkligen din stackare ;)"

Elisabet: Ja, när plånboken är för tunn och semestern för kort kan det ibland bli lite jobbigt;) !!

/A:D

Ankri
2006-03-27, 23:09
Vi funderade på att båtluffa i Kroatien men la det på hyllan efter att ha checkat flygstolspriserna.....vet inte om jag var ute sent eller vad det var men jag vill inte betala 4 000 pp för 14 dagar:( ...så det blir Grekland vilket vi är glada för....finns så mycket kvar att se....det blir dom Joniska öarna detta året.....det bär av den 21 juli till Athen......:)

Themis
2006-03-27, 23:59
...Korsika, Kroatien, Italien bilresa till Portugal ????

Är verkligen dom ställena så mycket svalare, trots allt? Ang_elx

/Themis
som svettats i London, Toronto o New York City under högsommar och insett att bara det finns ett hav....