handdator

Visa fullständig version : Till Amorgos


minda
2013-05-17, 21:47
Vår på pappret så suveräna planering har nu visat sig bli lite mindre lyckad. Vi landar i Aten vid kl12 söndag 9/6. Vi vill då direkt till Amorgos för att stanna där ett tag och sedan arbeta oss tillbaka. Vi ska stanna i Aegiali där vi trivs bäst. Hittills har det sett ok ut att åka med Blue Star till Aegiali och vara framme vid 1 på natten. Men nu när jag tittar igen så visar det sig till min fasa att båten den 9:e endast stannar vid Katapola kl 02.50. Så hur tänka nu? Finns det någon bättre möjlighet att ta sig dit som jag inte kan komma på? Känns inte så kul att komma till Katapola mitt i natten(gryningen) och sätta sig i en bil för att ta resan över bergen till Aegiali där vi har vårt boende. Är det kanske smartare att ta första natten i Katapola? elelr är det bättre att ta en antt på Naxos på vägen dit? Finns inte så mycket alternativ vad jag se, kanske någon annan har något förslag?

Jan-Jan
2013-05-18, 20:39
minda - jag ställdes nyss inför samma problem! Vi har ofta tagit 17.30-båten och varit framme i Aegiali vid 01, men nu när vi åker på en tisdag (18/6) så går båten inte till Aegiali utan till Katapola och är framme 02.50.
Jag har löst det genom att vi tar Sea Jeten från Rafina 15.30 som är framme på Naxos redan 19 och så sover vi där en natt och tar Skopelitis dagen efter direkt till Aegiali.
Men - de Sea Jeten går inte så tidigt på säsongen som 9/6 vad jag kan se på deras schema, så jag tror du är fast med 17.30.

Ni kan ju kliva av vid 23-snåret på Naxos och sen sova över och ta båten direkt till Aegiali dagen efter (går tre stycken på måndagen där faktiskt) och det kanske är bättre än att försöka fixa en taxi från Katapola till Aegiali mitt i natten (kostar ca 30€).

Eller så sover ni i Katapola och tar er vidare dagen efter.
Lycka till hursomhelst - huvudsaken är ju att ni kommer fram till underbara Aegiali! Är ni kvar när vi kommer 19/6?

Smultron
2013-05-19, 07:21
Vi hamnade i ungefär samma situation, fast lite tvärtom, för ca 5 år sen. Upptäckte i sista stund (i hamnen i Pireaus) att båten bara gick till Aegali och vi ville ju bo i Katapola! Rådet vi fick av biljettförsäljaren var att ta en natt i Aegali och sedan ta bussen till Katapola nästa morgon och det bestämde vi oss för. Dock hade vi en sån tur att när vi kom till Aegali mitt i natten så fanns ägaren till "The Big Blue" i Katapola där för att hämta några gäster och han lyckades klämma in även oss i sin mycket lilla bil och vi fick åka med till Katapola.
Vi stannade sedan hela veckan på The Big Blue där vi trivdes bra.:)

Så ibland löser sig allt! Nu är det ju inte säkert att det löser sig lika smidigt för er så jag hade nog valt att åka till Katapola och stanna där en natt och sedan vidare till Aegali med buss nästa dag. Känns bra att komma till rätt ö direkt tycker jag.:)

minda
2013-05-19, 21:19
Lutar nog åt att stanna i Katapola en eller två nätter och sedan ta bussen till Aegiali. Kan vara kul att utforska Katapola någon dag också. Finn sockså alternativet att hoppa av i Paros vid 22.30 och sedan ta Nel Lines 09.50 nästkommande dag och vara framme i Aegiali 14.30. Vi får se, känns som lite värdsliga problem.

Janérik
2013-05-26, 00:28
Om ni tänkt boka boende i Egiali finns det ju alltid en möjlighet att de hämtar vid färjan i Katapola då ni kommer på natten. Visst, det blir en lite förstörd natt men ni kommer ändå fram som ni har tänkt. Däremot är det väl inte helt fel att bo ett par nätter i Katapola heller, då har ni ju det bästa framför er.

Mvh Janérik