handdator

Visa fullständig version : Frågor om Paros och Antiparos


Hasse L
2013-05-16, 02:25
Hej, har nu hört av mamma att det blir en Greklandsresa i sommar också med familjen. Denna gången Paros, Antiparos samt. Naxos :)

Har några frågor kring dessa öar, och då denna tråd handlar om Paros & Antiparos gör jag ett inlägg om dem här, och sen ett annat om Naxos i Naxostråden.

1. Jag med min ormfobi, ormar på Paros och Antiparos? Hur ser det ut kring det?
2. Hur är stränderna där? Är de långgrunda? Sand eller klappersten?
3. Finns det turistshoppar på båda öarna?
4. Hur är maten där? Kan det jämföras ungefär med Rhodos där vi var ifjol?
5. Kan man dricka kranvattnet på Paros och Antiparos?
6. Hur lång tid tar färjan mellan Paros och Antiparos?
7. Finns det café på färjan? I likhet med svenska skärgårdsbåtar ungefär...
8. Hur många regnfria dagar är det på Paros/Antiparos i juli och augusti?
9. Finns det några kända hajattacker vid dessa öar?
10. Vilka charterbolag kör dit? Antar att man får flyga till Santorini först för att komma dit?
11. Om man får flyga till Santorini först, hur går då resan från Santorini ut till Paros och Antiparos?

Önskar er alla en trevlig dag :)
Hannes

MickeKöping
2013-05-16, 08:46
Hej, har nu hört av mamma att det blir en Greklandsresa i sommar också med familjen. Denna gången Paros, Antiparos samt. Naxos :)

Har några frågor kring dessa öar, och då denna tråd handlar om Paros & Antiparos gör jag ett inlägg om dem här, och sen ett annat om Naxos i Naxostråden.

1. Jag med min ormfobi, ormar på Paros och Antiparos? Hur ser det ut kring det?
2. Hur är stränderna där? Är de långgrunda? Sand eller klappersten?
3. Finns det turistshoppar på båda öarna?
4. Hur är maten där? Kan det jämföras ungefär med Rhodos där vi var ifjol?
5. Kan man dricka kranvattnet på Paros och Antiparos?
6. Hur lång tid tar färjan mellan Paros och Antiparos?
7. Finns det café på färjan? I likhet med svenska skärgårdsbåtar ungefär...
8. Hur många regnfria dagar är det på Paros/Antiparos i juli och augusti?
9. Finns det några kända hajattacker vid dessa öar?
10. Vilka charterbolag kör dit? Antar att man får flyga till Santorini först för att komma dit?
11. Om man får flyga till Santorini först, hur går då resan från Santorini ut till Paros och Antiparos?

Önskar er alla en trevlig dag :)
Hannes

1. Jag med min ormfobi, ormar på Paros och Antiparos? Hur ser det ut kring det? Det är ingenting att oroa sig för. Dom är sällsynta, skygga och du ska nog inte kräla runt i buschen.
2. Hur är stränderna där? Är de långgrunda? Sand eller klappersten? Sand och grusiga stränder är vanligast. Vissa långgriunda andra stupar direkt.
3. Finns det turistshoppar på båda öarna? Ja, Paros är fullsmetad av sån krafs. På Antiparos är det så man står ut.
4. Hur är maten där? Kan det jämföras ungefär med Rhodos där vi var ifjol? Maten är bra men man kan inte förvänta sig "turistmeny".
5. Kan man dricka kranvattnet på Paros och Antiparos? Köp vatten.
6. Hur lång tid tar färjan mellan Paros och Antiparos? 30min med lilla båten, 10 min med Pounta-färjan.
7. Finns det café på färjan? I likhet med svenska skärgårdsbåtar ungefär... Behövs inte.
8. Hur många regnfria dagar är det på Paros/Antiparos i juli och augusti? 4-5 regn har jag varit med om sedan början på 90-talet. Vinden kan vara lita hård vissa år men man är ju på ett sånt ställe.
9. Finns det några kända hajattacker vid dessa öar? Nej. Det är för varm i vattnet.
10. Vilka charterbolag kör dit? Antar att man får flyga till Santorini först för att komma dit? Santorini eller Athen
11. Om man får flyga till Santorini först, hur går då resan från Santorini ut till Paros och Antiparos? Från Santorini så tar man Blue Star färjan till Paros (Naxos på vägen). Sen på Paros så tar man lilla båten i hanen eller färjan från Pounta. Sen är det tillbaka samma rutt. Alternativet är som sagt att ta Athen och antingen flyga vidare till Paros eller ta båt från Pireus eller Rafina.

Hasse L
2013-05-19, 01:46
Tackar så mycket, Micke :)

MickeKöping
2013-05-20, 21:26
Tackar så mycket, Micke :)

Det var så lite.
Hoppas att du får en trevlig vistelse i Kykladerna i sommar.
Det blir spännande att höra sedan om du tycker att det var någon skillnad mot tex. Rhodos där du varit tidigare.