Monica P
2013-05-14, 18:07
Nu när man kan ha fönstren öppna kommer det in så många trevliga ljud i mitt rum (och en del inte lika trevliga). I sovrummet har jag dels en dörr mot norr och dels ett fönster mot öster.
Vårt hus ligger en bra bit från stan och det är elva hus i närheten men bara sju är bebodda året om. Trafiken är begränsad till oss som bor här för det mesta.
Alltså, lugnt och skönt dygnet om. Nästan.
-Första tuppen har nattskift, går igång i tvåtiden. Näste man har sovmorron till fyratiden.
-Enstaka nattinsekter hörs väl i tystnaden.
-En hund skäller.
-Vinden friskar i och fikonträdets stora blad rasslar.
-Katten Grizoulis vill in i sjutiden, han sitter på fönsterbrädan och jamar lite diskret.
-Mängder av sparvar och andra småfåglar sätter igång då också.
-Hönsen skryter om ägg de lagt.
-Cementblandaren vid bygget uppe på bergssidan mittemot drar igång i åttatiden.
-Några som ska iväg till jobbet startar bilar och moppar.
-Sopbilen väsnas ner på vändplatsen.
-Oppepå startar Niki sin tvättmaskin.
-Svärmor skramlar till badrummet med sitt Betastöd.
-Maken börjar vattna i trädgården...
-Bagarbilen tutar.
-Ja, sen är det jag som väsnas i köket med kaffekok och brödrost och kylskåpsdörr och vattenkran. Dagen går i ett välkänt oväsen av välkända ljud.
-Ett stort oväder med blixt och dunder drar in på kvällen. Strömmen går och garagedörren far upp med en smäll och ett billarm går igång. Däremot tystnar TV:n.
-Regnet skvalar och vattnet forsar ner genom stupröret.
-Natten kommer med tystnad igen.
-Första tuppen...och så vidare...
Vårt hus ligger en bra bit från stan och det är elva hus i närheten men bara sju är bebodda året om. Trafiken är begränsad till oss som bor här för det mesta.
Alltså, lugnt och skönt dygnet om. Nästan.
-Första tuppen har nattskift, går igång i tvåtiden. Näste man har sovmorron till fyratiden.
-Enstaka nattinsekter hörs väl i tystnaden.
-En hund skäller.
-Vinden friskar i och fikonträdets stora blad rasslar.
-Katten Grizoulis vill in i sjutiden, han sitter på fönsterbrädan och jamar lite diskret.
-Mängder av sparvar och andra småfåglar sätter igång då också.
-Hönsen skryter om ägg de lagt.
-Cementblandaren vid bygget uppe på bergssidan mittemot drar igång i åttatiden.
-Några som ska iväg till jobbet startar bilar och moppar.
-Sopbilen väsnas ner på vändplatsen.
-Oppepå startar Niki sin tvättmaskin.
-Svärmor skramlar till badrummet med sitt Betastöd.
-Maken börjar vattna i trädgården...
-Bagarbilen tutar.
-Ja, sen är det jag som väsnas i köket med kaffekok och brödrost och kylskåpsdörr och vattenkran. Dagen går i ett välkänt oväsen av välkända ljud.
-Ett stort oväder med blixt och dunder drar in på kvällen. Strömmen går och garagedörren far upp med en smäll och ett billarm går igång. Däremot tystnar TV:n.
-Regnet skvalar och vattnet forsar ner genom stupröret.
-Natten kommer med tystnad igen.
-Första tuppen...och så vidare...