handdator

Visa fullständig version : Skiathos-synpunkter


Hasse
2006-02-19, 14:19
I år väljer vi, två personer förmodligen en kombinationsresa till Skiathos och Skopelos. När vi inte kunde förmå oss att för en gångs skull våga välja till och med ett annat land än Grekland till i sommar, så var det lite trivialt sett en bra anledning att vi kommer att ha "10-gångsjubileum" - tio Greklandsresor i rad sedan 1999.

Och inte var det helt fel att få se en del från Skiathos i Packat & Klart nyligen a´la Peter Jidhe. Detta och en del andra anledningar borde väl innebära ett litet sug efter resor dit efter reklamen i tv ?

Nåja, vi är hur som helst kanske mindre kräsna, alternativt hyggligt erfarna efter en stor mängd öar och fastlandsplatser i bagaget. Tankarna går lite hur det ligger till med balansen party-ö och "känsla för det lokala" (ny benämning av ordet genuint) på Skiathos ?? Båda städerna på Skiathos och Skopelos ser så pass stora ut att det finns ett utrymme för att kunna nosa upp diverse platser (läs gränder) att njuta av med lagom avstånd till de turiststråk jag antar kan bli tröttsamma.

Det går väl att ha en tråd för lite "uppdatering", åsikter och synpunkter i största allmänhet för att få igång snacket lite ? Börjar hitta lite längtan till semester nu när veckorna har c.a en halvtimmes längre dagsljus, det är t.o.m. ljust när jag åker hem från jobbet vid 17-tiden !



Hasse :cool:

Kalimera
2006-02-20, 09:06
Nåja, vi är hur som helst kanske mindre kräsna, alternativt hyggligt erfarna efter en stor mängd öar och fastlandsplatser i bagaget. Tankarna går lite hur det ligger till med balansen party-ö och "känsla för det lokala" (ny benämning av ordet genuint) på Skiathos ?? Skiathos ”benämns” visserligen som partyö, men vi upplevde inte Skiathos som speciellt partajigt när var där. Visst finns där många barer och diskotek, men vi fick ändå en känsla av att Skiathos var ganska ”lugnt”. Ett vuxet nöjesliv om man så vill. Kvällarna var lugna, de flesta verkade nöja sig med att gå ut och äta. Turisterna var ”äldre” än vad vi hade trott. Såg inte en enda person som var full eller stökig. Nu var vi inte ute efter 01.00 så det kan vara annorlunda senare på natten, och säkert är det ett jäkla drag längs bargatan som går längs vattnet efter segelbåtshamnen.


"Känsla för det lokala" får du leta länge efter Hasse.

Att kombinera Skiathos och Skopelos tror jag blir bra.

Masouraki
2006-02-20, 09:31
Såg inte en enda person som var full eller stökig. Nu var vi inte ute efter 01.00 så det kan vara annorlunda senare på natten, och säkert är det ett jäkla drag längs bargatan som går längs vattnet efter segelbåtshamnen.



[/quote]
Efter 01.00 och längs bargatan är det hur stökigt som helst och de flesta ungdomar som festar som aldrig förr....ibland är det kul och ibland inte...

Hasse
2006-02-20, 13:50
"Känsla för det lokala" får du leta länge efter Hasse.

Att kombinera Skiathos och Skopelos tror jag blir bra.





He he, jag har lärt mig på Kalimera att inte använda ordet genuint ;) :rolleyes:

Jag tänkte att det antagligen, precis som i många andra "choror" finns en mer vardagslik, "icke-spektakulär" stadsdel i Skiathos stad (och även Skopelos motsvarighet) dit man kan bege sig för att slippa bargatan osv. ?
Möjlighet att finna vardagslivet på nära håll, trevliga matställen helt utan glamorös inramning, lysrör i taket osv.

Därför föddes mitt nya uttryck "känsla för det lokala" när jag satt och skrev i går. Jag har ju hört en hel del positivt om Skiathos och Skopelos hänger ju liksom med där pga. sin närhet (likhet ?).

Jag antar att t.ex Naxos stad är tämligen oslagbart vad gäller gammal stadsdel med snirkliga gränder, svårt att hitta en motsvarighet någon annanstans ?

En stad med lagom blandning är helt ok, varken för mycket eller för litet av både och så att säga ;) :p !


Jag tror helt och fullt att Skiathos/Skopelos i kombi blir finemang !



Hasse :cool:

gaie
2006-02-21, 22:13
Hei!

Var på Skopelos, Skiathos og Alonissos for noen år siden.
Vil ikke si det var noe "Naxos genuint" ;) over Skiathos. Synes det var greit sentrumsområde, men lite sjarmerende. Skiathos har derimot vakre strender;)

Skopelos hadde en veldig hyggelig bykjerne, med trange smug, og hyggelige gater. Vi måtte reise ut av byen for å komme til flotte strender, men det var verd det, flotte strender der også:)

Blir nok bra å kombinere disse øyene;)

Kalimera
2006-02-23, 09:05
Efter 01.00 och längs bargatan är det hur stökigt som helst och de flesta ungdomar som festar som aldrig förr....
Anade nästan det. Tyckte det var konstigt att det var så lugnt i stan. Innan 01.00 alltså. :)

Kalimera
2006-02-23, 09:10
Jag tänkte att det antagligen, precis som i många andra "choror" finns en mer vardagslik, "icke-spektakulär" stadsdel i Skiathos stad Inte lika mycket vardag som i andra Choror Hasse.

(och även Skopelos motsvarighet) dit man kan bege sig för att slippa bargatan osv. ?Skopelos stad har däremot ett levande grekiskt liv bara man går några meter in i gränderna från hamnpromenaden. Bargatatan i Skiathos stad såg vi aldrig på kvällen, den ligger lite utanför stan. Den stora gågatan i Skiathos stad tyckte jag vara ganska lugn

Jag antar att t.ex Naxos stad är tämligen oslagbart vad gäller gammal stadsdel med snirkliga gränder, svårt att hitta en motsvarighet någon annanstans ?Naxos har ju en bra mix mellan "turistiskt" och "grekiskt", detsamma finns i exempelvis i Skopelos stad.