handdator

Visa fullständig version : Vilken öl dricker ni ?


frank
2006-02-18, 19:04
:confused: Till alla ölälskare därute är lite nyfiken på vilken öl som de dricks mest o helst av i grekland .Vad dricker ni? själv väljer jag en iskall Heiniken på flaska. MVH FRANK_B-anana

Kikh
2006-02-18, 19:19
Mythos, iskall, enbart och alltid!!!

Goliat
2006-02-18, 19:22
Jag dricker alltid Mythos eller Alfa när jag är i Grekland. Jag har aldrig övervägt tanken att dricka annat än grekisk öl.

Göran

Pling
2006-02-18, 19:35
Självklart dricker jag grekisk öl,Mythos eller Alfa får det bli...

hasa
2006-02-18, 19:50
Mythos eller Amstel, aldrig Heiniken. Fix har jag aldrig prövat.

Elisabet
2006-02-18, 20:15
SÅ BRA att du tar upp denna gamla stridsfråga än en gång! Och OBS jag är INTE sarkastisk, utan tycker verkligen att den hör hemma här med (o-)jämna mellanrum :)

Jag dricker Amstel om det inte finns FIX! Har varit med om att det inte finns Amstel heller, och då får det duga med en Mythos, om det dagtid och varmt.

anderss
2006-02-18, 21:04
En stor sejdel direkt från frysen fylld med kallt öl som blöter ned allt omkring sig när isen tinar.

lille
2006-02-18, 22:02
Jeg liker ikke øl.......snyft_drop . Og det er jeg oppriktig lei meg for, det ser jo så godt ut i varmen.......

Titti
2006-02-18, 22:20
Mythos ska det vara för min del! Det är Grekland och semester!

Titti

PO
2006-02-18, 22:34
Alla lokala har förtur, annars Amstel.

//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lesbos%202003/normal_pilsner.JPG

ramses
2006-02-18, 22:43
Jag är ju en typisk rödvinsdrickare, men min man uppskattar mycket en iskall Mythos, det enda öl han dricker i Grekland. Jag kan ta en, för sällskaps skull nån gång då och då. Om jag ska njuta av öl på riktigt är det mörkt som gäller, och då är det ju bäst att befinna sig i UK där sortimentet är oändligtbye_bye

Janérik
2006-02-18, 22:55
I första hand väljer jag Fix men den är ju tyvärr lite svår att få tag på, finns inte Fix så blir det numera Mythos men tidigare drack jag ofta Amstel.

Mvh Janérik

nilam
2006-02-18, 23:56
Mythos tycker jag är godast!:)

Dylert
2006-02-19, 00:05
Mythos!

Eva L
2006-02-19, 09:26
Dricker nästan aldrig öl och vid det tillfällena föredrar jag mörkt öl och det finns ju inte i Grekland. Gissar att jag druckit öl vid 2-3 tillfällen och då har jag ändå besökt Grekland nästan varje år sedan slutet av 70-talet.

Eva

yvonne
2006-02-19, 10:40
Helst Fix, om den inte finns blir det Mythos eller Heineken. Förra sommaren upptäckte jag även Kaiser som passar bra till mustiga grytor.

Yvonne

Abi
2006-02-19, 11:59
Amstel är favoriten! Har förstått på övriga svar, att jag måste testa Fix.
/Abi_B-anana

Hasse
2006-02-19, 13:25
Men jisses så mycket vi diskuterat öl här i forumet, det gamla och nu !!

Fix är en absolut självklarhet och kommer överlägset 1:a på min lista då den enligt mitt förmenande är den fylligaste, smakrikaste och beskaste av alla grekiska öl. Men Alfa, Mythos, Hellas Pils (svårast att hitta av alla), Vergina, Zorba m.fl är inte oävna de heller. Att Fix inte sällan kommer en bit ner på popularitetslistan är ju att den kan vara svår att finna men leta och ni skall finna den. En annan orsak är att den (i alla fall i mitt tycke), är besk, beskare än de andra och då upplevs ex.vis Mythos som "enklare" att dricka. Mythos har mycket mindre beska och har en trevlig brödighet och viss sötma och därför blir den förrädisk (i positiv mening) och lockar de som kanske inte är ölälskare mer än på semestern.

För er som inte har varit med så länge i forumet kan jag berätta en liten anekdot.

De Kalimerafester som avhölls 2001, 2002 och 2003 (Stockholm, Malmö resp. Uppsala) har fått en viss anknytning tack vare/på grund av Fix som jag alltid lyfter fram i trådar som denna. Jag gjorde en kupp på festen i Malmö 2002 genom att helt på eget bevåg "instifta" en vandringspokal som sedermera fick namnet "Pandora´s Fix". Det är en flaska Fix som sagt, som placerades inuti Systembolaget´s presentförpackning i trä för en flaska, med en glasruta framtill. Den skulle inspirera, bara vara vacker och för alltid enbart få vistas hos arrangörerna av festerna i efterhand och överlämnas till nästkommande festarrangörer. Festerna pågick i tre omgångar och därför, när de inte kunde få en kontinuitet, så behöll instiftaren (jag) Pandora´s Fix hemma hos mig för tid och evighet. Denna flaska Fix kommer aldrig att öppnas, den köptes för övrigt i Nidri, Lefkas 2001 och bara dess ålder och det faktum att ljus öl inte kan lagras så "bör" den av det skälet inte öppnas = odrickbar. I sammanhanget kan nämnas att öl i princip ska betrakas som färskvara förutom det att mörka öl i viss mån är alldeles utmärkta lagringsobjekt.

Så var det med den historien, någonstans har jag förmodligen en bild på föremålet om jag anstränger mig att leta vid tillfälle.

Och du PO.......bilden på Fix serverad i ett vackert glas (Alfa) är stilig men det är ju fel glas hörru !!! ;) Ang_elx



Hasse :cool:

Lissi
2006-02-19, 14:14
MYTHOS!!!
Finns inte den blir det Alfa eller Fix...Finns inte de heller blir det ett glas vitt vin istället!;)
Lissi

babsan
2006-02-19, 14:22
MYTHOS, så klart :D

Barbro :)

torhildur
2006-02-19, 14:31
MYTHOS!!! :D klapp_klap THE BEST !_B-anana

monica
2006-02-19, 17:19
Kaiser är bäst till grekisk mat eller Heiniken

Monica

Eirini
2006-02-19, 17:19
Grekland ar ju inget ol-land precis men det finns faktisk nagra bra stallen i Aten med annan ol an de "vanliga" Amstel, Fix , Mythos och Heineken. Ett lite annorlunda stalle ligger i centrum och dar gor man farsk-ol. Man sitter i lokalen dar tillverkningen sker, ca 10-15 m i takhojd. Man blir serverad en "palett" med 6-7 sma glas, ol med farg fran ljusaste gul till morkt rodbrun farg. Det ar bara att provsmaka och sen valja vilken sort man vill bestalla.
Sen finns ju forstas Beer Academy dar man kan dricka typisk "pub-ol", ocksa ett bra stalle for dom som gillar ol.
Om man har nagra timmar over i Pireus och vill uppleva en typisk Engelsk pub, foreslar jag "The Flying Pig". Dar finns till och med Engelsk cider!! :p

Hasse
2006-02-19, 17:30
Grekland ar ju inget ol-land precis men det finns faktisk nagra bra stallen i Aten med annan ol an de "vanliga" Amstel, Fix , Mythos och Heineken. Ett lite annorlunda stalle ligger i centrum och dar gor man farsk-ol. Man sitter i lokalen dar tillverkningen sker, ca 10-15 m i takhojd. Man blir serverad en "palett" med 6-7 sma glas, ol med farg fran ljusaste gul till morkt rodbrun farg. Det ar bara att provsmaka och sen valja vilken sort man vill bestalla.
Sen finns ju forstas Beer Academy dar man kan dricka typisk "pub-ol", ocksa ett bra stalle for dom som gillar ol.




Så riktigt så riktigt, att Grekland inte är något öl-land ! Nu får jag väl på tafsen men är man lite krass så vill jag påstå att det visserligen är hygglig klass på de vi alltid hittar på resor men att det bakom dem inte finns någonting alls. Många ölsorter har ju räknats upp i forumet men vet någon om några väldigt lokala sorter från fastlandet som kan räknas till "okända" ?

Det du berättar om "palett med 6-7 glas" låter ju jättespännande !! Är alla 7 sorterna egna brygder eller hur sker sammansättningen av sorterna i det provsmakeriet ?? Det låter som att "trenden micro-bryggerier" även har letat sig vägen till Grekland. Dessa är vanliga i USA, Norge och Sverige även om lagstiftningen i Sverige gör att de har varit mycket få.

De mörka ölsorterna, vet du något/några namn på dem eller är det som sagt egna brygder som kanske har något namn ? Jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg här idag att vi hittade ett mörkt öl på Kreta i fjol. Rethymnian Dark som var en liten bygelflaska med ett ljuvligt gott mörkt bärnstensfärgat öl som var fullt i klass med sorter här hemma som kan få gå under benämningen "bayersk".

Berätta mera om Atens ölvärld, Eririni !!




Hasse :cool:

pew
2006-02-19, 17:33
Fix, Mytos eller alfa

pew

Eirini
2006-02-19, 17:51
Det du berättar om "palett med 6-7 glas" låter ju jättespännande !! Är alla 7 sorterna egna brygder eller hur sker sammansättningen av sorterna i det provsmakeriet ?? Det låter som att "trenden micro-bryggerier" även har letat sig vägen till Grekland.

Har hort att det ocksa ar vanligt i Tyskland. De sorter som finns dar ar bryggeriets egna sorter och de har tydlig besk smak, gott tycker jag. Det ar ett helmysigt stalle och det finns aven bra mat pa overvaningen.

Moeller
2006-02-19, 18:15
Mythos!! Finns även på Systemet så man kan njuta på bechen i Sverige oxå..............._B-anana

epiros
2006-02-19, 18:44
Dricker vad som finns när jag är i grekland ( bara den serveras kall;) )o oftast finns Mythos:p eller Heiniken:p

bye_bye Tommy

anoula
2006-02-19, 20:35
Jag dricker ju helst grekiskt vin som många av er känner till :D . Men efter en dag på stranden tar jag gärna en iskall Mythos på tavernan i sällskap med lite grillad bläckfisk, småräkor, småfiskar och en rejäl greksallad...

.... SHIT....

Helt utan förvarning högg det RIKTIGA greklandssuget in... help me...:(

pinulk
2006-02-19, 21:41
Mythos är det som oftast slinker ner. Men om ni är i Athen så passa på att dricka det utmärkta ölet Craft, som troligen bara finns i stop/ sejdel.

Det finns en ljusare och en lite mörkare variant, själv föredrar jag den mörkare.

Bennyboy
2006-02-21, 13:39
Anything local parakalo flabb_flab

Marit
2006-02-21, 13:51
Mythos!!!klapp_klap Fix har jeg aldri smakt. Amstel noen ganger, men Mythos synes jeg er topp. flabb_flab

Celbe
2006-02-21, 16:47
Jag tillhör den lilla minoritet i samhället som inte tycker om öl :eek: så jag får svara för sambons räkning istället. Han dricker gärna Mythos eller Amstel och så slinker det ner en Fix när det finns. Sist vi hittade det var nog på Spano's (heter den väl, den stora supermarketen i Rhodos' stad). Dessutom på tavernor finns det ibland Alfa på fat, det är tydligen inte så dumt det heller.

Celbe

Elisabet
2006-02-21, 16:54
Hörrni FIX-vänner, har någon lyckats få FIX på taverna eller över bar någon gång?
Det har inte jag, trots att jag har frågat efter det på många, många ställen.
Brukar däremot efter idogt letande hitta det i någon supermarket, så FIX hör till balkongceremonierna för min del.

PO
2006-02-21, 17:22
Hörrni FIX-vänner, har någon lyckats få FIX på taverna eller över bar någon gång?
Ett par gånger, bla. på Lesbos, visserligen serverad i fel glas men jag håller inte så hårt på etiketten (buuh!)

//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lesbos%202003/normal_pilsner.JPG

Lotta
2006-02-23, 10:10
Mythos!!!klapp_klap

ford prefect
2006-02-23, 10:56
Till 99% Alfa, Mythos, Fix...

Rasmus
2006-02-23, 11:05
Mythos, hvergang !!!
Att dricka Heineken eller Amstel i Grekland måste vara som att lapa ouzo på Irland... :eek:

R :D

Elisabet
2006-02-23, 11:51
Att dricka Heineken eller Amstel i Grekland måste vara som att lapa ouzo på Irland.Ja det smakar lika bra var i världen man än är ;)

Hasse
2006-02-23, 12:21
Att dricka Heineken eller Amstel i Grekland måste vara som att lapa ouzo på Irland... :eek:

R :D



Been there ?? Done that ??



Hasse :cool:

Kjell50
2006-06-24, 10:57
En kall Amstel är det bästa man kan dricka!:D

muffins
2006-06-24, 14:02
Mythos eller heiniken, dricker helst vin men dessa öl faller mig i smaken... samt här i sverige Corono. Inte så "tunga" öl.:D

karinafp
2006-06-24, 14:08
Alltid Mythos, om det finns! Då är jag i Grekland! flabb_flab

Karin
11 dagar kvar till Karpathos! _B-anana

Hellen
2006-06-24, 19:46
Amstel, allra helst skall den serveras i ett isat glas, helst på Antiparosflabb_flab

Efter en dag på stranden smakar den alltid bäst där!!!
// Helén- 14 dagar någonting kvar till Kykladerna, oh vad jag längtar

citrus_
2006-07-03, 17:53
Alfaaaa !

mullemums

Lindiz
2006-07-03, 18:22
Amstel brukar det bli både för mig och maken:)

ulrikas
2006-07-03, 19:16
Mythos är det godaste som finns! Kan inte tänka mig att dricka annan öl i Grekland! Dricker oftast det här hemma också, men det smakar inte riktigt lika bra av någon anledning....._B-anana

Ioslina
2006-07-03, 19:22
Mythos i andra hand Amstel, jag har en läcker bild på Mythos, ska lägga in den sen vid tillfälle!

martinifk
2006-07-03, 22:30
Här visas några olika kapsyler från Grekland
http://www.beer.itc.ru/eu/grc/

Om man klickar på världs eller Europakartan överst på sidan kan man finna kapsyler från hela världen:)
Lite roligt att jämföra kapsyler från Madagaskar till Sverige;)


Martinifk

ricky
2006-07-04, 08:21
Starköl, annars kan det kvitta!:p

Klick
2006-07-06, 15:11
Mythos.... Vad annars. Annars tycker jag om Retsina som är avkyld.... Nu börjar jag bli greklandssjuk på riktigt. Åker inte förrän v 34.....

Fontana
2006-07-14, 10:50
En och annan Keo slinker väl ner på semestern. Visserligen ett cypriotiskt öl, men det finns i Grekland också. Mycket läskande och gott.

Netwolf
2006-07-14, 14:07
Själv föredrar jag faktiskt Amstel före Mythos. Men, egentligen duger vilken öl som helst. Bara den är kall. Dotra föredrar dock en amerikansk dryck som synes:)
http://i113.photobucket.com/albums/n216/netwolf_2006/beer.jpg

inkfish
2006-07-14, 15:01
Vilket härligt bestämt ansiktsuttryckflabb_flab

nilam
2006-07-14, 15:12
En och annan Keo slinker väl ner på semestern. Visserligen ett cypriotiskt öl, men det finns i Grekland också. Mycket läskande och gott.

Åååå, Keo är mitt absoluta favoritöl! Jag har aldrig sett det i Grekland, var brukar du hitta det...i affärer eller på restauranger???

Malin

Kjell50
2020-04-29, 17:43
Mythos!

Masse
2020-04-29, 23:52
En kall Amstel är det bästa man kan dricka!:D

Mythos!

Hej Kjell!

Hur hittade du den här gamla tråden? Så kul iallafall!

Noterar att du under de fjorton åren som gått sen sist har ändrat uppfattning. Det sägs att man blir klokare med åren. Hrmmm??? Tveksamt enligt min smak. :D

Jag gillar Grekland och grekisk mat och dryck. Dock inte Mythos. Vad gäller de vanligaste ölsorterna i Grekland så väljer jag om möjligt bort både Mythos och Fix som jag dock vet är väldigt populära bland våra Kalimeravänner. Till vardags om jag är i Grekland så beställer jag helst in Alfa. Om det inte finns så får det bli Heineken eller Amstel (som du ju en gång har tyckt är det bästa man kan dricka :)). Men ......

...... om jag får önska, och om det är möjligt att beställa in (vilket nog förutsätter att jag befinner mig på Rhodos eller Tilos), då beställer jag ....

......

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1554&pictureid=21135

........ en Magnus Premium Beer of Rhodes!!!! Och om det kommer in en iskall sådan, ja då är det fest! (även om den serveras i ett Mythos-glas! :D:D:D)

Masse

Netwolf
2020-04-30, 07:58
https://www.magasin11.se/media/catalog/product/cache/1/image/665x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/w/i/wish_you_were_beer/Wish-you-were-beer-skylt-15x20-cm.jpg

:D

Alala
2020-04-30, 10:22
https://www.magasin11.se/media/catalog/product/cache/1/image/665x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/w/i/wish_you_were_beer/Wish-you-were-beer-skylt-15x20-cm.jpg

:D

Så kan det ju vara! :D

Verkligen en gammal tråd för jag har inte ens kommenterat. :) Det finns ju flera öltrådar här förstås och mycket har hänt i ölvärlden även i Grekland. Jag dricker ju gärna Fix som basic öl. Men sen vill jag dricka lokala öl som det nuförtiden finns om nu inte corona förstör det för microbryggerierna. I år hade jag tänkt dricka Septem som tillverkas på Evia dit vi skulle resa. Men det får bli en annan gång.

/ Anne :)

AndersK
2020-04-30, 11:36
Efter tillgång väljs följande:
1. Mamos, bryggs i Petra
2. Vergina red
3. Fix
Allt annat i nödfall.😀

Kalimera
2020-04-30, 14:08
Ja, det var sannerligen en gammal tråd. Kul att den började leva igen. :)


https://www.kalimera.se/landet/bilder/fix-beer-grekland.jpg

Detta är en av de öl jag helst dricker idag, eller öl från mikrobryggerier.

Stusse
2020-04-30, 14:57
Jag dricker gärna Septem!

AndersK
2020-04-30, 15:08
Jovisst, är det en gammal tråd och under den tid som gått har det hänt mycket på den grekiska ölfronten, helt jämförbar med den som inträffat i Sverige. Bryggerier av mindre format har växt upp som svampar, vissa brygger gott andras produkter faller inte mig i smaken. Ändå - jag rekommenderar att testa lokala produkter, vilka nu börjar konkurrera med de stora drakarna.

C@nny
2020-04-30, 16:25
Själv föredrar jag faktiskt Amstel före Mythos. Men, egentligen duger vilken öl som helst. Bara den är kall. Dotra föredrar dock en amerikansk dryck som synes:)
http://i113.photobucket.com/albums/n216/netwolf_2006/beer.jpg


Hahahahaha.... Denna tog jag 2008 på en strandtaverna.... flabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab.
(Dottern drack dock juicen eller vad det var som skymtar i högerkant Ang_elx)


https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1398&pictureid=21136

//Conny :):):)

Tobbe S
2020-04-30, 16:27
Visst har det hänt mycket, Carlsberg äger sedan 2008, 100% av aktierna i Mythos Brewery .

Tobbe

Netwolf
2020-04-30, 16:28
Haha, nästan samma ju :)

Netwolf
2020-04-30, 16:28
Visst har det hänt mycket, Carlsberg äger sedan 2008, 100% av aktierna i Mythos Brewery .

Tobbe

Då kan dom ju köra med "Mythos - Probably the best beer in the world!" :D

C@nny
2020-04-30, 16:35
Haha, nästan samma ju :)

Ja, hahaha.... jag tänkte direkt på min bild när jag såg din.... det tog en stund att leta fram den, men det var det värt flabb_flabflabb_flabflabb_flab

//Conny :)

sjöborren
2020-04-30, 17:44
Tycker Mythos är för tunn, föredrar en Alfa. :cool:

Faestis
2020-04-30, 23:05
Ha ha! Vi döpte vår katt efter vårt dåvarande favorit öl i Grekland: FIX
Vår kära katt herre är nu nyss 16 år fyllda... (omräknat ca 80 människoår)
Han är fortfarande vår favorit! flabb_flab men Fix ölet håller inte riktigt det måttet längre!

Alala
2020-05-01, 07:41
Kom att tänka på en rolig sak: när jag för första gången då för många år sen hittade till Kalimeras hemsida så tänkte jag, vad är detta ÖL-LUFF! Jag var inte så van vid begreppet öluff så det första jag tänkte på var öl och inte ö. flabb_flab

Men å andra sidan, man kan ju kombinera både öl och luff.

/ Anne :)

Masse
2020-05-01, 12:26
Kom att tänka på en rolig sak: när jag för första gången då för många år sen hittade till Kalimeras hemsida så tänkte jag, vad är detta ÖL-LUFF! Jag var inte så van vid begreppet öluff så det första jag tänkte på var öl och inte ö. flabb_flab

Men å andra sidan, man kan ju kombinera både öl och luff.

/ Anne :)

flabb_flabflabb_flabflabb_flab klapp_klap

Masse

MickeKöping
2020-05-01, 13:05
Alfa ska det vara.

Här kan man njuta av både Antiparos och Alfa Beer :D

https://youtu.be/EYhxAdJwUHM

El Gringo
2020-05-01, 17:03
1. Alfa
2. Fix
3. Mythos

Ellers går jo det meste ned... :o

Edit: Et klart unntak er noe skvip som heter Amstel Pulse. Det er absolutt et øl for de som ikke liker øl.

Kalimera
2020-05-04, 12:02
Kom på att jag nästan alltid drack Amstel förut, men den smakar inte som förr, och etiketten har blivit så himla ful.

C@nny
2020-05-04, 12:55
Kom på att jag nästan alltid drack Amstel förut, men den smakar inte som förr, och etiketten har blivit så himla ful.


Samma här...ibland blev det kanske även en Heineken.
Men sen har det bara grekisk öl.

//Conny :)

tattoo
2020-05-04, 13:49
Fix förstås_

Charleston
2020-05-04, 15:24
Av de vanliga:
1. Amstel
2. Alfa
3. Fix
Annars gärna en lokal ipa.

IRSA
2020-05-04, 19:59
Jag gillar ölen i skuggan av ett parasoll på Elli Beach i Rh. stad _B-anana
På balkongen tar jag gärna En Malamatima flabb_flab

De ölsorter jag gillar är:
1. Zythos VAP
2. Mythos
3. Alfa
4. FIX

Irene

Carle
2020-05-05, 13:11
När jag var ung ( when i was younger, so much younger than today) fick man med världens bästa poplåt nu när man skall berätta om världens bästa öl flabb_flab på 80 o 90 talet var det Amstel ur flaska av mörkt glas som, gällde. 250 E styck på Ios och "Far out cafe". :D

Sen har det blivit Mythos på fat serverat ur kalla glas.....
Alfa är för tunn liksom Fix

Hemma är min favorit Hofbräu från München alla dar i veckan

Är en trist lagerpojke som det heter i Ipa reklamen

Netwolf
2020-05-05, 14:09
Fast eg ser min öl-lista ut så här:

1. Kall
2. Ljus (lager helst)
3. Bjudöl (dvs gratis)
4. Inte starkare än 5,5%
Bubblare: Because I´m worth it!

/Netwolf :D

Masse
2020-05-05, 20:18
Fast eg ser min öl-lista ut så här:

1. Kall
2. Ljus (lager helst)
3. Bjudöl (dvs gratis)
4. Inte starkare än 5,5%
Bubblare: Because I´m worth it!

/Netwolf :D

Helt i min smak också!!!!! fb_gilla

Masse

Kajja
2020-05-21, 22:03
Mannen hade fått en korg med olika öl nu när han fyllde år. Blland annat en San Miguel. Den intog han idag i solen.
Han tycke inte om den förr, hade en bismak, sa han. Men nu smakade den helt underbart!! Inte alls som i Spanien på 80-talet. -Ta en klunk, smaka, sa han.
Jag som bara gillar en kall i Grekland smakade..Oh my god..den smakade som Mythos..en liten tår rann ner för kinden😥
/ Kajja bye_bye

Masse
2020-05-21, 23:32
Vi är tydligen många som upplever hur vår smak förändras över tid. Bland drycker gäller det för min del inte bara för öl utan också för vin, whisky mm.

På 80/90-talet spenderade vi mycket bilsemestrar i Spanien. Då var San Miguel mitt spanska favoritöl nr 1. Men sen har smaken förändrats och jag tycker numera att S M är för söt och har de senaste 10-15 åren föredragit Estrella när vi varit i Spanien.

När vi började semestra i Grekland drack jag gärna Mythos, men nu är det Alfa som gäller.

Inget varar för evigt! ;)

Masse

Alala
2020-06-03, 08:29
Tänk att man kan bli glad av så lite. Eller är det lite om man i grannstadens supermarket hittar FIX! _B-anana

/ Anne :)

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21171

Kajja
2020-06-03, 08:44
Grattisklapp_klap
Smakade den som i Grekland?
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-06-03, 10:19
Tänk att man kan bli glad av så lite. Eller är det lite om man i grannstadens supermarket hittar FIX!Jag förstår din glädje. _B-anana

Alala
2020-06-03, 10:53
Grattisklapp_klap
Smakade den som i Grekland?
/ Kajja bye_bye

Det vet jag faktiskt inte ännu. Våra vänner som vi skulle ha rest till Grekland med nu i maj kommer att besöka oss under kommande helg och då skall ölen drickas. :) Vi skall inviga vår privata strandtaverna så jag hoppas på hyfsat väder. Har även skaffat retsina. :p Och ouzo finns.....

/ Anne :)

Kalimera
2020-06-04, 09:59
Det vet jag faktiskt inte ännu. Våra vänner som vi skulle ha rest till Grekland med nu i maj kommer att besöka oss under kommande helg och då skall ölen drickas. :) Vi skall inviga vår privata strandtaverna så jag hoppas på hyfsat väder. Har även skaffat retsina. :p Och ouzo finns.....Vilken helg ni kommer få. flabb_flab

Netwolf
2020-06-04, 13:15
Va häftigt! Att bara ta en öl så där, måste ju anses vara en fix idé! :D

Finnes här (http://www.filos.fi/sv/produkter/alla-produkter/1216/fix-hellas-lager-olut-033-l/)

/Netwolf

Masse
2020-06-04, 19:18
Va häftigt! Att bara ta en öl så där, måste ju anses vara en fix idé! :D

/Netwolf

.... Må så vara! Men jag tror nog att jag skulle Fix-a det! :D

Masse

karinafp
2020-06-05, 10:39
Jag är ingen stor öldrickare. Hemma i Sverige dricker jag i princip bara öl när jag också äter sill och dricker snaps, dvs till jul, påsk och midsommar. Tre per år. :cool:

Men det hör till Greklandsresan att första dagen intaga en lunch bestående av en grekisk sallad med en iskall Mythos till. Då är jag i Grekland. Det är tradition. ;) Sen blir det mest vatten till lunch och vin till middagen. Men jag gjorde ett undantag när jag såg Fix Dark på menyn, den var ny för mig. Den var god. Fast det räckte med den gången. flabb_flab

Karin

Alala
2020-06-08, 10:23
Nu kan jag svara att det var gott med Fix. Tyvärr bara att det regnade så mycket att vi hann bara med en kort visit på vår strandtaverna. Får nog skaffa lite Fix igen senare för med lite mera Greklandsvärme smakar Fix ännu bättre.

/ Anne :)

Kalimera
2020-06-08, 15:40
Får nog skaffa lite Fix igen senare för med lite mera Greklandsvärme smakar Fix ännu bättre.Ja, det blir mycket godare med lite värme, så det är bara att prova igen. :p

Susie
2022-06-07, 13:08
Som der er blevet skrevet om flere gange, så er det varmt i Grækenland i denne tid - også her på Kythira. Jeg er absolut ikke den store fan af öl, men.. i denne hede er jeg blevet introduceret til iskold Mamos. Den er så klart blevet min favorit.

Carle
2022-06-07, 13:25
Fix finns på systembolaget
Måste dock köpa en låda

Mythos säljs styckvis. Amstel har vi köpt med hem till våra fina Amstelglas _B-anana

Kalimera
2022-06-07, 14:03
Jeg er absolut ikke den store fan af öl, men.. i denne hede er jeg blevet introduceret til iskold Mamos. Den er så klart blevet min favorit.Mamos är väldigt god!

https://www.kalimera.se/bilder/agathonissi-4.jpg

Alala
2022-06-08, 04:53
Var drack du den Mamosen med din sedvanliga lunch, Janne? Fin plats, lite av bildgåta här. :D

Mamos fanns kommer jag ihåg när vi senast var i Grekland, alltså 2018. Hoppas på några nya ölsorter i september på Kreta. :p

/ Anne :)

Kajja
2022-06-08, 07:35
Vi smakade en ny öl från bergen i Heraklion.
En Pale Ale som heter Triple Hope, 5%.
Gillar Ale och att samtidigt gynna det lokala gör att den smakar mumma (double mening:D)
/Kajja bye_bye

Netwolf
2022-06-08, 07:47
Mamos är väldigt god!

Kan bara instämma. De ggr den finns, brukar jag beställa den. Eller som min dotter brukar säga, när jag beställt en sådan på tavernan "The Mamos and the Papos"! :D

/Netwolf

sjöborren
2022-06-08, 08:50
Känns som att svära i kyrkan … eller som en storm i ett ölglas …när jag säger att jag inte gillar Mythos. Tycker den är för blaskig. Föredrar en Alfa. :cool:

Kalimera
2022-06-08, 13:54
Känns som att svära i kyrkan … eller som en storm i ett ölglas …när jag säger att jag inte gillar Mythos.Gillar inte heller Mythos, inte alls faktiskt.

Kalimera
2022-06-08, 13:55
Var drack du den Mamosen med din sedvanliga lunch, Janne?Taverna Glaros på Agathonissi. Underbart ställe att bara vara på, med eller utan öl. :)

AndersK
2022-06-08, 17:52
Mamos ska det vara! Och det dyker nu upp fler goda lokalproducerade sorter.

Catlady
2022-06-08, 20:46
Och nu tänker jag "svära i kyrkan" (igen;) )
Tycker inte om öl alls..! Möjligen kan jag stå ut med ett litet glas Mythos till choriatikin till lunch (för sällskaps skull) men föredrar vatten eller, helst retsina! Annars är det vitt eller rosevin som gäller "för runt" :)
Catlady, som är lite vin"tokig".......🍾

Kajja
2022-06-08, 23:44
Då drar jag till med en svärdom åxå!
Jag gillar inte Retzina. Så e det bara.
Men Ouzo...ja de e ooouzo gott!
/ Kajja bye_bye

sjöborren
2022-06-09, 11:24
Mamos drack vi på Omonia på Tilos. :cool:

malou
2022-06-10, 08:04
I Hellasvarmen duger det meste av øl. Blir gjerne en Fix eller Mythos eller Alfa til sen lunch, avhengig av hva tavernaen har å by på. De andre ølsortene dere snakker om, aner jeg ikke hva er.

Og for å banne i kirken - liker absolutt ikke retsina!

Netwolf
2022-06-10, 10:41
Jag gillar inte Retzina. Så e det bara.


Jag var inte så jätteförtjust i det först, men nu uppskattar jag det mer och mer. Kan helt enkelt bero på att den har blivit bättre och bättre. Förr var det ju rena finkeloljan.

Dock kan det BARA drickas i Grekland. Hemma smakar det inte alls.

/Netwolf

Hasse
2022-06-10, 15:54
Varför klaga på vad andra dricker, eller INTE dricker? Den som inte gillar det jag gillar kommer ju ändå inte att lyssna på mig. Brist på respekt, drick vad som är GOTT helt enkelt.


/ Hasse

Tobbe S
2022-06-10, 16:11
Dock kan det BARA drickas i Grekland. Hemma smakar det inte alls.

/Netwolf

Håller helt med dig

Tobbe

Catlady
2022-06-10, 22:20
Kära Hasse, här har vi verkligen respekt för varandra och olika tycke och smak!
Ingen "hackar" på mig för att jag gillar den äldre sortens retsina! Den som många tycker är ren "finkel" och smakar väldigt mycket pinjekåda :) Eller för att jag inte gillar öl av någon sort. Det finns utrymme för alla smaker på Kalimera....
Catlady, som tycker allt får plats med respekt;) :)

Netwolf
2022-06-10, 23:27
...drick vad som är GOTT helt enkelt.

Precis! Jag dricker BARA det som är gott. Samt det jag blir bjuden på förstås :D

Kajja
2022-06-11, 01:06
Hasse!
Jag tycker inte det saknas nån som helst respekt under detta ämne utan här talar vi om vad vi tycker om eller inte. Frågan var ju "vilken öl dricker ni?" och då blir ju inte svaren enbart vilken sort.
Vi diskuterar om dittan o dattan runt ämnet och gläds åt alla inlägg man läser.
/ Kajja..som tog mark på Landvetter för en stund sen bye_bye

Alala
2022-06-11, 07:04
Taverna Glaros på Agathonissi. Underbart ställe att bara vara på, med eller utan öl. :)

Tror dig! :)

Roade mig med att läsa igenom denna gamla tråd. Så att man inte upprepar sig själv. :cool: Men, kom att tänka på att begreppet "den första ölen" är mycket viktig för mig när jag kommer till Grekland (ok, kan ju vara något annat land också förstås). Det där när man har anlänt till boendet, slängt in väskan i något hörn. Ok, jag vet att en del vill packa upp, rada kläderna prydligt i skåpet om en sådan finns, men detta gäller inte mig. :D Jag vill öppna balkongdörren, konstatera att yes, utsikten är fin och sen rusar jag ut till första bästa ställe där jag kan få en öl. Kan vara på själva hotellet eller vilken närliggande servering som helst. Men det där att sätta sig ner, dricka sin öl och pusta ut att nu är man framme. Det är gott! :p

/ Anne
som gillar Fix av de vanliga sorterna, men gärna dricker lokala öl och för övrigt är alldrickare.

Hasse
2022-06-12, 13:09
Jag var lite otydlig och onyanserad. Jag har inte tittat in denna långa tråd på länge och jag har kanske deltagit i den tidigare. Får kolla det senare.

Har just nu ingen åsikt om någon specifik persons åsikter här, eller om någon specifik dryck heller (häller ?).

Det är mest en tanke om att grekiska alkoholdrycker har varit enormt mycket diskuterat, stött och blött i forumet genom alla år. Jag var till för några år sedan ganska "nördig" om särskilt öl och vin men har nu en betydligt mer avslappnad syn på dem. Jag kan gå in i mycket detaljer om smaker (har protokollfört tusentals öl och vin i "seriös" form genom åren) men har egentligen aldrig tyckt att andra borde tycka si eller så. Mitt intresse däremot, för allt som har med öl och vin är i alla fall orubbat men att jag t.ex inte kommer att resa till Grekland i sommar heller gör att det hela får ligga lite i träda en tid.

Åsikter om drycker och dess smaker och tillhörande upplevelser är grymt spännande och ska diskuteras livligt och ha högt i tak.


/ Hasse

Kalimera
2022-06-12, 14:11
Dock kan det BARA drickas i Grekland. Hemma smakar det inte alls.Vi dricker alltid retsina om vi lagar grekisk mat hemma. Tycker det är lika gott här som där. :p