handdator

Visa fullständig version : Joanna Lumley´s Greek Odyssey


Alala
2013-05-01, 14:41
Här i Finland började igår ett program med Joanna Lumley där hon besöker Grekland. Naturligtvis missade jag det första avsnittet eftersom jag läste om det först efteråt. Men... det kommer i repris och kan också ses på Yle Arena. Det är en programserie på 4 delar och hon kommer att besöka bl.a Aten, Korfu och Kreta. Låter väldigt intressant. Någon som har sett den? Har den kommit på svensk, norsk, dansk tv?

/ Anne :)

JohnS
2013-05-01, 15:16
Den gikk nylig på norsk TV, og var en interessant serie. Det var befriende lite av de vanlige turistklisjeene fra Hellas, jeg tror knapt man så et bilde av noe firkantet hvitt hus med blå dør med eller uten bouganvilla. Ang_elx Derimot var det spennende bilder fra områder man sjelden ser noe fra. Jeg tok opp serien, og skal se den om igjen i mindre porsjoner senere.

Hele serien finnes forresten på Youtube.

Du bør så absolutt forsøke å få med deg den første delen som inneholdt besøk i Epidavros, med ingen ringere enn en aldrende Nana Moscouri som testet akustikken i amfiteatret. Dessuten det antikke Olympia, Mani og flere andre av de aller beste opplevelsene man kan ha i Hellas.

xenos
2013-05-01, 17:48
Du bør så absolutt forsøke å få med deg den første delen som inneholdt besøk i Epidavros, med ingen ringere enn en aldrende Nana Moscouri som testet akustikken i amfiteatret. Dessuten det antikke Olympia, Mani og flere andre av de aller beste opplevelsene man kan ha i Hellas.[/QUOTE]

Nana Mouscouri!
Jag menar, hur kunde jag glömma!?Min Vinyl från sextiotalet.
Jag lyssnade på henne då. Varför det? Visste jag något jag något då jag inte visste om? Var jag grekofil redan då? Har jag missat ågot som jag först återfann trettio år senare?

xenos spåfinnaren

LenaochJanis
2013-05-01, 18:07
Tack för tipset, Anne!
Serien är inte visad i Sverige, men precis som JohnS tittade jag på, för min del första avsnittet, på Youtube. För oss, som snart åker till Peloponnesos, var det intressant att följa turen till Mani och vidare upp mot Olympia. Om hela serien ligger ute på youtube, så ska jag se den där.
Lena

Alala
2013-05-04, 08:59
Igår tittade jag på det första avsnittet i sällskap med Retsina och "grekisk" grillad kyckling :D och annat smått och gott. Den var underbar. Man måste förstås tycka om Joanna Lumleys stil, vilket jag gör, annars kan man kanske tycka att hon överdriver. Men jag tycker om att hon är lite så där magisk. Passar så bra ihop med Grekland.

Om inte annat så kolla på Youtube, gott folk!

/ Anne :)

karinafp
2013-05-06, 15:24
Det var befriende lite av de vanlige turistklisjeene fra Hellas, jeg tror knapt man så et bilde av noe firkantet hvitt hus med blå dør med eller uten bouganvilla. Ang_elx Derimot var det spennende bilder fra områder man sjelden ser noe fra. .

Och möten med fantastiska människor. Som den lilla gumman som bodde ensam i sin by uppe i bergen och levde av det hon kunde hitta. Eller den gamle mannen som tvångsförflyttats från Turkiet och berättade hur turkarna avrättade hans far...

Karin
som suttit klistrad framför skärmen större delen av dagen

lenapg
2013-05-06, 18:50
Har sett delen om Kreta nu och den var jättebra! klapp_klapklapp_klap
Tack för tipset!
Lena PG