handdator

Visa fullständig version : Paleochora bad...


Majan
2013-04-29, 19:07
Vi skulle egentligen åka till Naxos men så var vi för sent ute och vårt hotell är redan bokat så då är vi tvungna att leta efter annat. Nu kollar vi runt...
Och undrar hur är det att bada i Paleochora. Är det röd flagg ofta och undervattenströmmar? Tanken är att komma iväg slutet av juni och vara borta i 2 veckor. Har en badtokig tös med oss så stranden är viktig samt att hotellet vi kikat på i Paleochora har ingen pool.

lemon
2013-04-29, 19:39
Hej Majan!
Trevligt att ni tittar på Paleochora. Vi är många som trivs väldigt väl där.
Jag har inte varit med om röd flagg i Paleo. Det finns gott om fina stränder, så oavsett eventuell vindriktning så hittar man lä. Våra favoriter är den västra stranden samt några stränder fem-tio minuter på ömse sidor av byn.
Om ni inte är bundna till charter så har Villa Europa/Marise pool och ligger precis vid den västra stranden. Det är inga avstånd till restauranger etc i byn.
Trevlig resa!
/Magnus

litentuva
2013-04-29, 20:54
Jag älskar Rethymno och stranden är lång med finkornig sand mestadels , i början långgrund men djupare ju längre bort från staden du kimmer. Röd flagg är inte helt ovanligt i Rethymno men oftast går det ser bada i juni ! För oss som har historia / vänner i Rethymno har det gått alldeles utmärkt att semestra när barnen varit små , men efter att ha lärt känna paleochora på senare år kan jag tänka mig att staden passar än bättre för barnfamiljer !

Majan
2013-04-29, 21:23
Vi åker med charter, Apollo troligtvis, de har ju mest Grekland.
Tusen tack för era svar. Har kikat på hotell Rea i Paleochora och Akti Chara i Rethymnos kust. Vår tös är 10 år, så badkravet är sällan badförbud (röd flagg) :)

Malina
2013-04-29, 22:08
Hej! jag har aldrig varit med om röd flagg i Paleochora.Det kan förekomma LÅÅÅÅNGA dyningar som är rätt mysiga.Jag tror att sydsidan är mer förskonad från höga vågor och varningar. Paleochora är BRA!!!!

Marianne
2013-04-29, 22:11
Har du tittat på Agii Apostoli få km väster om Chania? Där är fina sandstränder som ligger bra skyddade även när det blåser. Hyr ni bil så kan ni köra till Stavros-stranden, som också ligger bra skyddad när det blåser röd flagg på många andra mer öppna stränder på norra kusten.

När vi var i Paleochora förra året hade vinterns stormar orsakat stora förändringar på havsbottnen, det var hala klippor och inte den fina sandbotten som vi varit vana vid genom alla år vi varit där. Tyvärr!
Samma sak på Grammeno Beach väster om staden.

Jag vet ju inte om det har blivit bättre genom säsongen, jag hoppas det, men som det var i juni kan man inte jämföra stranden med stränderna på Naxos.

Röd flagga har vi inte upplevt i Paleochora.

Det här med kustförändringar som orsakat hala klippor genom vintern har vi hört även drabbat Falassarna på Kretas västra kust.

Vem vet hur det är i år? Berätta gärna!

larvih
2013-04-29, 22:21
Vem vet hur det är i år? Berätta gärna!

Jeg har ikke svømmet fra strandene i Paleochora i år, men de så fine ud i midten af april måned.

Det gjorde Anidri stranden 4 kilometer mod øst også, og dér var faktisk folk som badede.

Eva L
2013-04-30, 07:31
Om ni inte åker i högsäsong tycker jag att ni ska titta på Ios.

Eva

Marianne
2013-04-30, 08:19
Jeg har ikke svømmet fra strandene i Paleochora i år, men de så fine ud i midten af april måned.
Det gjorde Anidri stranden 4 kilometer mod øst også, og dér var faktisk folk som badede.

Nu var det inte själva stranden som var påverkad på något sätt, men havsbottnen. Det var först när man gick i vattnet att man upptäckte dessa hala plattor och att man halkade, även på Grammenos sandstrand väster om Paleochora var det så. Stenstränderna i Paleochora, Grammeno och stranden öster om Paleochora var som alltid, med sten, inte klippor på havsbottnen.

lenapg
2013-04-30, 10:29
Hej! jag har aldrig varit med om röd flagg i Paleochora.!

Vi har varit flera gånger i Paleochora i juli då det varit röd flagg vid sandstranden. Men då har vi vandrat till Stony Beach där det varit helt OK! :)
Lena PG

yannis
2013-04-30, 11:39
Majan,
Kajsa Suneson har skrivit ett fotoresebrev 2008. Där beskrivs olika stränder i och i närheten av Paleochora. Fina badvikar och sandstränder.
Våra resebrev beskriver inte badstränder, vi har ingen badtokig med oss. Men vi beskriver Paleochora, tavernor och befolkning mm. Se Arne och Birgittas hörna.
Birgitta.

Marianne
2013-04-30, 16:37
Härliga bilder Kajsa publicerade i sitt fina fotoresebrev!
Paleochora ÄR så fint och vi kommer att återvända dit, men kanske inte för sandstrandens skull.

Jag la ut lite bilder från ett besök för ett par år sedan, den här tråden
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27596
då var det ännu så fint att gå ner och ta sig ett morgondopp med mjuk sandbotten, hoppas den har kommit tillbaka.

Många platser förändras, i år var det ändringar på den fina stranden Kalathas på Akrotirihalvön, ingen fara, fortfarande en jättefin sandstrand med fin-fin sandbotten, men det hade kommit in lite sten i högra sidan av stranden. Vi får nog räkna med att naturen är så.

Men när Majan har en badtokig dotter på 10 år med sig, så tycker jag att det kan vara bra att veta, att detta "problem" (speciellt för barn och äldre) har uppstått, i alla fall förra året. Men ingen har reagerat över detta förra sommaren (här på Kalimera), så kanske problemet är löst. Vad sägs?

Marianne - som minns hur det var att resa med badglada barn

yannis
2013-05-01, 06:08
Marianne,
det var efter att vi läst denna din resume av Paleochora som vi bestämde oss för att ta en vintermånad i december- januari.
Vi tog kontakt med Flora direkt. Det har vi aldrig ångrat! klapp_klap
Birgitta.

litentuva
2013-05-01, 09:08
Oavsett sandstrand , stenstrand eller bad direkt från klippor så kan jag rekommendera inköp av bra badskor - alltså sko inte toffel - då är man fri att hoppa i lite överallt när andan faller på :) och oavsett underlag så är havet alldeles ljuvligt på södra Kreta !

(Jag och familjen Tillhör för övrigt kategorin BADTOKIG - hela tiden överallt varsomhelst och gärna från klippor :D )

Majan
2013-05-01, 18:02
Tusen tack för alla svar och länkarna till reseberättelserna! :) klapp_klap Man blir riktigt sugen på att åka till Paleochora.
Ja vi älskar att bada och det är viktigt att man kan göra detta. Hotellet vi kikat på har ingen pool, men vad jag förstått av er så finns fler stränder och alla kanske inte har röd flagg samtidigt så man har valmöjlighet i alla fall. Stranden är viktig och att den är "barnvänlig" . Vår tanke är att resa i slutet av juni. Såg också att man kan ta båt till Elafonissi :)
Vi har tidigare varit på Kato Stalos och Aiya Marina. Hade varit kul att åka till något lite annorlunda denna gång. Vi får se vad det blir. Semestrarna inte helt klara än men hoppas vi snart kan boka vår resa, och då är det ju bra att ha lite fler ställen att välja på när man är lite sent ute.
:)

Marianne
2013-05-02, 10:54
Vi får se vad det blir. Semestrarna inte helt klara än men hoppas vi snart kan boka vår resa, och då är det ju bra att ha lite fler ställen att välja på när man är lite sent ute.

Lycka till med valet och trevlig badsemester till hela familjen!

...så kan jag rekommendera inköp av bra badskor...
Badskor är en jättebra idé!

...det var efter att vi läst denna din resume av Paleochora som vi bestämde oss för att ta en vintermånad i december- januari. Det har vi aldrig ångrat! Kul om det verkligen var till sådan inspiration. Jag forstår verkligen att det är skönt att sticka iväg en månad under den mörkaste och kallaste tiden, jag tycker också själv att vintern känns mindre jobbig när vi får lite luftombyte mitt i vintern, många reser ju gärna om vintern också. Januari/februari kan kännas väl dryga att komma igenom ibland...

Majan
2013-05-04, 14:30
Har velat fram och tillbaka och det blir nog Rethymno (Platanes) i alla fall. Då hotellet vi kikat på har pool och är på stranden. Tösen vill absolut ha pool, och det fanns inte i Paleochora. Men en sak är säker, dit ska vi också gång i framtiden, sen när poolen inte är så viktig längre. Det verkar vara ett underbart ställe!
Tack! klapp_klap

(Gjorde 2 inlägg, den ena i Rethymno-forumet, då vi velade mellan Paleochora och Rethymno).