handdator

Visa fullständig version : Inhemskt vin?

PiaFrosslund
2013-04-23, 10:09
Hej på er!

Finns det något vin som tillverkas på Kreta? Vill gärna gynna Kretsianerna när vi åker dit i maj. Vi föredrar rött vin, men vitt är helt okej det också. Vet sedan innan att Mythos är ett riktigt gott öl klapp_klap

kimmen
2013-04-23, 15:30
Hej på er!

Finns det något vin som tillverkas på Kreta? Vill gärna gynna Kretsianerna när vi åker dit i maj. Vi föredrar rött vin, men vitt är helt okej det också. Vet sedan innan att Mythos är ett riktigt gott öl klapp_klap
Men Mythos är inte grekiskt.:rolleyes: Mythos Breweries ägs sedan några år tillbaka av jätten Glufs-Glufs, alltså Carlsberg.

/kimmen

l.anders
2013-04-23, 16:15
Hej!
Vet inte om namnet på några viner men undrar över öl? Finns det bågra goda grekiska öl som inte är uppköpta?

GöranH
2013-04-23, 16:24
Hej!

Det finns ett kretensiskt vin som heter Kretikos, som är vanligt och lätt att få tag på. Finns både rött och vitt och båda är bra tycker jag. Det brukar finnas att köpa både på supermarkets och på tavernor. Finns även på svenska Systembolaget. Har även lyckats få riktigt gott "husets vin" på någon taverna. Det är ju en större chansning, men kan vara värt att prova.

/Göran

Kalimera
2013-04-23, 16:48
Det produceras mycket goda viner runt Archanes som ligger söder om Heraklion. Håll utkik efter vinproducenter som Minos Wines, Peza Union och Boutari Wines.

Gillar du retsina hittar du fler olika märken från Kreta.

Om du beställer husets vin betyder det sällan att det är just husets vin. Det kan vara från Kreta, men det kan lika gärna vara från Rumänien, eller något annat land. För den skulle behöver det inte vara dåligt.

När det gäller öl så tycker jag att Craft och bäst. Det är ett mikrobryggeri i Aten som producerar olika typer av öl, alla är lika goda.

jan c
2013-04-23, 17:09
Glöm inte Retsina ,Vitt vin retsinerat, kådsmak ,Det bästa enl mitt förmenande är Retsina Chanion.Sedan har Lidl i Apostoli många goda röda viner fr Grekland.

kimmen
2013-04-23, 17:13
Hej!
Vet inte om namnet på några viner men undrar över öl? Finns det bågra goda grekiska öl som inte är uppköpta?
Janne har redan svarat dig om de goda ölen från Craft, deras hemsida finns här (http://www.craft.gr/English/beers.html). Bryggeriet ligger som sagt utanför Atén men deras öl kan numera hittas på många av öarna. Mina högst personliga åsikter om sex av Craftölen har jag skrivit om i en annan tråd här (http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=214938&postcount=28).

Just på Kreta verkar finnas två mikrobryggerier; Brinks (http://www.brinks-beer.gr/index.php/en) någonstans i närheten av Rethymnon och Cretan Beer (http://www.cretanbeer.gr/index.php) i Zounaki utanför Chania.

Annars finns här (http://www.ratebeer.com/beer/breweries/brewers-directory-0-82.htm) en lista över samtliga grekiska bryggerier, allt från de som ägs av de stora internationella jättarna till små mikrobryggerier.

/kimmen

MortenJ
2013-04-23, 18:49
Kreta har flere vingårder.

http://www.winesofcrete.gr/cretewines/en/home.html

Se under "Wineries".
Vet ikke hvor på Kreta du skal?
I Chania området har du "Dourakis Winery" og "Manousakis Winery"

Kretisk vin selges også flere steder i Chania by.

/Morten

PiaFrosslund
2013-04-24, 06:05
Ojdå, och jag som trodde att Mythos var ett grekiskt öl :-/

Tack alla för tips! Länken till vingårdarna var fin! Vad kul att det finns vinproduktion på ön! Då ska vi definitivt gynna denna under vårt besök. Tyvärr är jag inte särskilt förtjust i Retsina, vill minnas att jag drack det nån gång i ungdomens dagar och att det s.a.s blev lite "to much" ;-) Jag ska till Agii Apostoli och vi kommer att hyra bil 1-2 dagar, så då ska vi definitivt besöka ett "winery". Vi är också sugna på att besöka Milia, för att uppleva maten och tystnaden.

Eva L
2013-04-24, 07:54
Vad roligt att ni vill värna om grekiska produkter. Jag brukar också försöka tänka så och exempelvis välja att handla i lokala butiker och i mindre affärer än de stora utländska kedjorna. Om det finns ekologiska produkter eller småskalig verksamhet prioriterar jag det nästan alltid på min semester.
Ett bsök hos den lilla grönsakhandlaren, slakteributiken, bagaren är dessutom nästan alltid en upplevelse i sig.

Eva

PiaFrosslund
2013-04-24, 08:47
Precis min tanke Eva, gynna det lokala utbudet i första hand. Jag fick mig en tankeställare förra året när vi var i Agia Marina, då vi fick möta en hel del frustration över det ekonomiska läget och Kretsianer som var oerhört uppgivna och upprörda över de som tar sig till Kreta under turistsäsongen och erbjuder diverse varor och tjänster utan att betala skatt och sociala avgifter och på så sätt bidra till att bygga upp ekonomin. Vi har alla ett ansvar.

lars
2013-04-24, 17:31
Du skall så klart prova det "riktiga" vinet som kommer direkt från tunnan, det passar, tycker jag, bäst till den hemlagade maten(som är bäst) på Kreta.
Vinet skall ha färg som sherry och helst vara 3 år och äldre.
Det finns många olika tappningar men hittar du det rätta kommer du att förstå vad jag menar.
Jamas!
lars
Kriti sin kardia mou

UlfWiman
2013-04-25, 09:40
Jag håller helt och fullt med Lars i detta om viner... och jag har simmat djupt i tunnan!
Vinet ska vara mörkt och nästan brunt.. lite åt Mavro Daphne hållet. Det ska ha mycket smak och är oftast ganska alkoholstarkt. Sedan finns det rävgifter från dunk som de kallar husets-vin men de är ganska snabbt avslöjade. Man bör dricka mycket vatten i samband med detta dels för att rensa munnen plus att inte häva i sig för många promille. Denna typ av viner passar bäst till det som "mama" kokat ihop själv, d.v.s lamm i ugnen eller liknande. Detta är inga viner man tar med sig på flaska hem, utan de ska drickas på plats och i rätt miljö...
De allra godaste får man oftast i de små byarna utanför allfartsvägarna. De är i regel hemtrampade och tillverkade med kärlek till lukt och smak. Inga industriprodukter med andra ord! Sedan finns det en uppsjö av andra buteljerade lokala viner, men jag föredrar det som kommer direkt ur en tunna...

/Ulf

Eva L
2013-04-25, 12:30
Ulf jag börjar misstänka att du pratar om de vinner jag i smyg brukar hälla ut i grusgången eller rabatten. Ang_elx

Eva

Eva L
2013-04-25, 12:34
Precis min tanke Eva, gynna det lokala utbudet i första hand. Jag fick mig en tankeställare förra året när vi var i Agia Marina, då vi fick möta en hel del frustration över det ekonomiska läget och Kretsianer som var oerhört uppgivna och upprörda över de som tar sig till Kreta under turistsäsongen och erbjuder diverse varor och tjänster utan att betala skatt och sociala avgifter och på så sätt bidra till att bygga upp ekonomin. Vi har alla ett ansvar.

Tyvärr är kretensarna inte alltid någit föredöme på det här området. Vid de stora skatterazzior som gjordes 2012 blev de sämst i klassen. Många andra öar låg betydligt bättre till. Skylla på någon annan är de också bra på även om jag förstår att de oärliga sticker i ögonen på de ärliga. Speciellt stor etablering av utländska företag lär det dock knappast vara.

Eva

yannis
2013-04-25, 12:55
Uffe, du skriver så inspirerande och drömmande. Tack för det!
Birgitta, som drömmer om Kreta med 16 dar kvar.

myssa
2013-04-25, 16:00
Ett av de finaste Kretensiska vinerna kommer från Nostos winery. Det är inte många som har de på sin vinlista men är av utsökt klass. Jag älskar goda viner och blev mycket överraskad av dessa viner. De finns att beställa till maten på Mylos ta Kerata i Platanias. En bra flaska kostar runt 40-50 € på restaurang. Ibland har dom vin från Nostos på vinbutiken i Platanias. Googla Nostos och du hittar en del intressant. De har guidade turer på vingården med mat och provning av alla deras viner för en angenäm summa. Tror det var 35€ men man måste vara minst 8-10 pers. För övrigt håller jag också med föregående skribenter om husets vin på tavernor som kan vara mycket gott och väldigt dåligt. Till en moussaka passar husets vita bra gärna av Moschofilerotyp. Ja detta gör ju inte min längtan mindre men snaaaart :) :)
Myssa

UlfWiman
2013-04-25, 16:09
@Eva: Du har säkert helt rätt i det du säger, och det är de tunnorna jag har simmat i! Det som inte gjorde det lättare var att jag i köket hade en halv tunna 180 L att tanka ur... Konsten är att kunna motstå frestelsen!

/Ulf

myssa
2013-04-25, 18:29
Hur var det nu igen, enda sättet att ta itu med en frestelse är att ge efter för den... Eller så var det något annat. Men nu frestar Kreta mig iallafall med både hus vin och dyr vin ;)
Myssa

UlfWiman
2013-04-25, 18:53
@Myssa: Bra, kör på och hoppas du/ni får det bra hemma!

myssa
2013-04-25, 19:06
Tack Ulf. Det enda smolket i bägaren är att jag tyvärr åker ner med gipsad hand :( ska ta bort gipset efter tio dagar så den kommer att vara Norrbottens vit. Då har jag 12dagar att sola den och tur det är vänster hand. Så skåla det kan jag men mannen min får skära maten :)
Myssa

lars
2013-04-26, 13:27
De allra godaste får man oftast i de små byarna utanför allfartsvägarna. De är i regel hemtrampade och tillverkade med kärlek till lukt och smak. Inga industriprodukter med andra ord! Sedan finns det en uppsjö av andra buteljerade lokala viner, men jag föredrar det som kommer direkt ur en tunna...

/Ulf

Precis så är det uffe. Visst skall det drickas på plats men jag brukar ändå smyga med ett par flaskor hem.
Har kvar en flaska med detta vin som redan vid buteljeringen 1994 var 13 år gammat. Färgen var som mörk sherry, smaken och styrkan angenäm på min ära. Fottrampad enligt konsten alla regler och välsignad av min gode vän och bypräst Konstantinos, som dessvärre inte längre finns bland oss. Varje gång jag kollar vinkällaren undrar jag hur detta vin kommer att smaka.
Flaskan skall öppnas 2014.
lars
Kriti stin kardia mou

joehelmer
2013-04-26, 13:53
Själv så har jag en plastflaska med honungsraki som jag köpte i somras ståendes i kylen, den tas fram då och då, självklart efter maten. :)

Den köpte jag när vi var ute på en färd med turisttågen, så det är väl mest bara en souvenir, men en trevlig sådan och bryggeriet var väldigt mysigt.

simetra
2013-04-27, 10:12
Goda dagar kan ansamlas som solskenet i druvan,
trampas och buteljeras samt lagras tills det är moget
och kan läppjas i lugn och ro framför brasan. Om
resenären har en god årgång behöver han inte mer
besvära sig med att vandra - de gyllne ögonblicken
kan fås att glöda i glaset när som helst.

FREYA STARK (1893 - 1993)
UR PERSEUS IN THE WIND

Simetra - som inte förstår något om tjusningen med vin och därför inte dricker denna dryck... men en kall öl är alltid gott! Ang_elx

Kikh
2013-04-27, 19:02
Stanna till vid den lilla minimarketen invid piren i Kalamaki och be om en 5 liters dunk av husets röda, det går an att provsmaka innan :D Jag köper allt mitt vin därifrån sedan snart ett år, precis som ett flertalet tavernor i Chania. Vinet är hemtrampat, rödbrunt och starkt, lagrat på träfat med den karakteristiska bismaken av Metaxa, tillverkat av ägarna till butiken (Manolis och Athanai) och kostar ynka €8. Man kan om så önskas även köpa vitt vin och raki av toppkvalité. 5 liter raki kostar ca €16.

//Kikh

laero
2013-04-28, 07:54
Men Mythos är inte grekiskt.:rolleyes: Mythos Breweries ägs sedan några år tillbaka av jätten Glufs-Glufs, alltså Carlsberg.

Att det ägs av Carsberg är en sak. Men var bryggs ölet?
Menar du att de flyttat tillverkningen från Grekland?

kimmen
2013-04-28, 11:41
Att det ägs av Carsberg är en sak. Men var bryggs ölet?
Menar du att de flyttat tillverkningen från Grekland?
Nej, Mythos bryggs fortfarande i Sindos utanför Thessaloniki.
Många här på forumet (även skaparen av denna tråd) vill gärna gynna lokala produkter och verksamheter. Därför tycker jag att det i alla fall kan vara bra att känna till att Mythos Breweries (som startade 1997) ägs av Carlsberg, så vinsten hamnar i Danmark och inte i Grekland. Och när företaget Carlsberg köper upp ett bryggeri tenderar ölet snart att bli utslätat och likna en vanlig Carlsberg...:(

/kimmen

Hasse
2013-04-28, 14:54
Och när företaget Carlsberg köper upp ett bryggeri tenderar ölet snart att bli utslätat och likna en vanlig Carlsberg...:(
/kimmen

......vilket det redan gör om jag uttrycker mig ärligt.

Likadant är det dessvärre med Fix som vi drack upp de sista av i går kväll. De vi beställt på Systembolaget alltså, aldrig mer lägger jag pengar på den här på hemmaplan.

/Hasse:cool:

karinafp
2013-04-28, 15:39
Mythos bryggs fortfarande i Sindos utanför Thessaloniki.

Då får man i alla fall hoppas att de anställda är greker och får anständig lön. :)

Karin

Gita
2013-04-28, 21:50
Jag vill gärna tipsa om kretensisk microbryggeri, Charma. Väldigt gott öl! Deras ljusa öl drömmer vi fortfarande om...

kimmen
2013-04-28, 22:05
Jag vill gärna tipsa om kretensisk microbryggeri, Charma. Väldigt gott öl! Deras ljusa öl drömmer vi fortfarande om...
Jag gissar att det är detta (http://www.cretanbeer.gr/index.php) du menar. Det var det bryggeriet jag kallade Cretan Beer i ett tidigare inlägg (http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=302255&postcount=7). Hemsidan finns på grekiska och tyska.

/kimmen

Gita
2013-04-29, 07:57
Ja, Kimmen, rätt! Testa detta om ni hittar det, det ljusa ölet är så gott! Mmmm...

lars
2013-04-29, 08:15
Jag håller med, Xarma smakar riktigt bra.
Enligt uppgift kommer också ett mörkt öl så småningom. Kapaciteten har inte funnits vid bryggeriet men framgång med det ljusa ölet har gjort att det investerats i möjlighet att även framställa mörkt öl.
lars
Kriti stin kardia mou

kimmen
2013-04-29, 16:27
Jag håller med, Xarma smakar riktigt bra.
Enligt uppgift kommer också ett mörkt öl så småningom.
Enligt uppgifter på bryggeriets hemsida (http://www.cretanbeer.gr/index.php) finns både en ljus och en mörk lager, båda opastöriserade och ofiltrerade, med råvaror importerade från Tyskland. Dock har båda en ganska låg humlebeska.

/kimmen

lars
2013-04-29, 16:31
Enligt bryggeriets hemsida finns både en ljus och en mörk lager, båda opastöriserade och ofiltrerade, med råvaror importerade från Tyskland. Dock har båda en ganska låg humlebeska.

/kimmen

Så bra!!! Det visar att händer saker på Kreta när man väl bestämt sig!!
lars
Kriti stin kardia mou

MetaxaHasse
2013-07-25, 20:34
Athena nr.2313 är riktigt bra.Fick bra betyg i Gourmet nr.3
Hasse