handdator

Visa fullständig version : Tips på ö


Susanne & Lasse
2013-04-22, 16:01
Hej. Vi är ett par (60) som gillar Grekland. I år har vi inte bokat något ännu, men kollar på Lefkas och Karpathos. Kan inte bestämma oss vad vi ska välja. Tar gärna emot tips från er som varit på öarna. Vill inte ha för långt till strand, vi åker gärna buss och båt, lite liv o rörelse gillar vi också. När det gäller vädret vilken av öarna är bäst att åka till i slutet av maj - början av juni. Hälsningar S & L :)
http://www.kalimera.nu/forums/images/misc/progress.gif

Ewaki
2013-04-22, 16:55
När det gäller vädret i maj skulle jag nog satsa på Karpathos.. men man vet ju aldrig med vädret..:) I övrigt gillar jag Karpathos mer än Lefkas. Liv och rörelse finns det gott om i Nidri på Lefkas. Nidri är väl i sig inte en så jättecharmig by men utsikten/omgivningarna är oslagbara. Det finns väldigt fina stränder på både Karpathos och Lefkas. Trevlig resa!

KR
2013-04-22, 19:44
Jag var på Lefkas för 20 år seda. Vi bodde i Nidri som inte var den charmigaste platsen på jorden då i alla fall Blev förvånad över att det fanns inkastare längs strandpromenaden. Däremot har jag en vän som älskar Lefkas och som åker till olika platser.
Karpathos var jag på för 11 år sedan och vi bodde i Lefkos som då var väldigt litet och i Amopi som var något större, platser som vi gillade. Pigadia var vi endast på kvällsbesök, inkastare även där.
Hade jag fått välja idag hade det blivit Karpathos igen. Känns mer Grekland i min smak. Kanske orättvist med så gamla upplevelser men ändå.
//
KR

Susanne & Lasse
2013-04-22, 21:39
Hej, tack för tipsen. Tror också att Karpathos verkar lite säkrare när det gäller vädret i slutet av maj -början av juni. Har läst en del här på Kalimera, ska fortsätta kolla mera samt måste nog boka något snart för ser att det verkar rätt fullt på vissa hotel/lägenheter i Karpathos. :) Hej / Susanne

Monica C
2013-04-22, 22:31
Vi ett ett par runt de 70,har varit på båda öarna.Lefkas en sista minutenresa för kanske 5/6 år sedan.Ja det var väl ok men ingen ö som vi aktivt kommer att välja igen.Karpathos har dock lockat oss tillbaka,bodde första gången i Pigadia och åkte runt med lokalbussen till olika fina ställen och då blev Lefkos en favorit så där bodde vi i två veckor för två år sedan,båda resorna var i september.Vi trivdes väldigt gott,tog bussen in till Pigadia en dag men undrade sen varför.Allt vi behövde fanns i mysiga Lefkos.Passade iallafall på att ta ut pengar samt att handla på den stora supermarketen när vi nu var i "stan".Lefkos,lugnt och stilla,på kvällen var det vågorna man hörde,inte en massa mopeder som på så många andra ställen.Men det beror ju på vad man vill ha,andra vill ha mera liv och rörelse vi gillar lugnet
Monica:)

Susanne & Lasse
2013-04-23, 11:32
Tack för svar. Om man väljer att bo i Pigadia har ni något bra tips på hotel som ligger lite "Lugnare" till. Har förstått att det ändå är lite mera "rörelse" där eller ? Tex Socrates läste jag om verkade bra. Någon som bott där? Är det mycket slingriga vägar på Karpathos? // Susanne

Masse
2013-04-24, 20:54
Tack för svar. Om man väljer att bo i Pigadia har ni något bra tips på hotel som ligger lite "Lugnare" till. Har förstått att det ändå är lite mera "rörelse" där eller ? Tex Socrates läste jag om verkade bra. Någon som bott där? Är det mycket slingriga vägar på Karpathos? // Susanne

Har bott på diverse olika hotell i Pigadia. Känner inte för att rekommendera det ena före det andra. Beror på smak och tycke. Men jag har aldrig känt att det varit problem med "lugnet". Tycker inte att stan är särskilt stökig. Själva värdesätter vi att bo inte alltför långt från centrum och om man inte bor mot själva hamnpromenaden så tror jag inte att man har störningsproblem.

Beträffande er fråga om "slingriga vägar" så tolkar jag det till tankar om färd med eget fordon. Vi är ett par på 60+ som i stort sett alltid väljer att hyra en motorstark scooter när vi är i Grekland. Och definitivt när vi är på Karpathos. Bra asfalterade vägar, och om vi pratar om Grekiska övärlden (möjligen med undantag för stora vägar på Kreta) så tycker vi att grekerna är mycket hänsynsfulla och rädda om sina turister på vägarna. Med moppen kommer man nära naturen och känner dofter och temperaturväxlingar. Lätt att stanna och titta. Kräver lite skärpt uppmärksamhet av föraren, men inget problem. Hyr moppe om ni känner för det, och annars en bil, och upptäck den vackra ön Karpathos. Slingriga men bra vägar, tycker jag.

:) Masse

Monica C
2013-04-24, 23:22
Jag tycker inte heller att Pigadia är "stökig"på något vis men allt är relativt och i Lefkos är det mycket lugnt.
Monica:)

Susanne & Lasse
2013-04-26, 11:36
Hejsan. Tack för era trevliga och vänliga tips, då vet vi lite mera om Karpathos. Vi brukar också hyra vespa när vi är i Grekland. Det är härligt.
Hälsn Susannebye_bye

Fajotta
2013-04-26, 23:51
Inte de öar ni frågar efter, men detta är min pärla:) http://www.fritidsresor.se/boka-resa/HotelAbout.aspx?q=15f547f433694151ac15ab243400df08

Redan mellan 25-27 grader och sol där dessutom!
Åker själv dit igen i augusti. Trevlig resa vad ni än väljer.bye_bye