Visa fullständig version : Greklands godaste gyros
Kalimera
2013-04-19, 10:03
I den här tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=301552) frågar para poli efter favoritgyrosställen. Bra fråga tycker jag. Det är inte så lätt att komma ihåg alla gyros man har ätit. Om jag rannsakar mitt minne så har jag ätit godast gyros i Aten (Monastiraki), och här på Avlogyros som ligger i Kos stad. Var har du ätit din godaste gyros?
http://www.kalimera.se/bilder/forum/kos_gyros.jpg
Avlogyros i Kos stad.
Monica P
2013-04-19, 10:13
Nostalgin drabbar mig...Nere på platia Kokakiou i Aten, 1967,68,69...
Min man körde taxi, nattpass. Lillan hade sin gammel-jaja. När mannen var i grannskapet ringde han på porttelefonen och jag rusade ner . Så blev det en gyro eller souvlaki med bitar på pinne antingen på Platia Veikou eller Platia Koukakiou. Inte vet jag om det var de bästa jag ätit, men definitivt uppskattade då, när vi inte hade råd till andra utsvävningar.
Jag vill nog slå ett slag för gyroskiosken på Symi, just i hamnområdet bredvid kryddförsäljaren. Där bjudes rikliga portioner till bra priser. Jag ur minnet återkallar att tvenne Gyros och en halvliter öl betingade pris av 7 € totalt.
Arne
SteffTee
2013-04-19, 10:41
Sent åttiotal/tidigt nittiotal. Kl 0330 på morgonen. Några timmar senare vaknar man med vitlöksmak i munnen och oborstade tänder!
De Gyrosarna var nog de bästa någonsin :p Var? Hos Georgios och Chrissoulla på 5F Antiparos.
Betala gjorde man dagen därpå flabb_flab
För övrigt smakar de fortfarande världsbäst dock med något mer normala mattider:D
Ett av de bättre ställena jag besökt bör vara No Name alldeles invid Odos Papadiamantis i Skiathos stad. :p...
//Conny :)
Har oxå ätit min godaste gyros i Monastiraki -09
De beste gyros tror jeg at jeg har spist i Argostoli på Kefalonia. Men jeg har aldri forstått hvorfor gyros har blitt en slik kult-matrett som omtales i panegyriske vendinger. Det er i samme klasse som de danske røde pølser, man MÅ spise dem når man er der, men noen stor kulinarisk opplevelse er det da ikke. Ang_elx
Kalimera
2013-04-19, 13:44
men noen stor kulinarisk opplevelse er det da ikke. Ang_elxNej, det är det inte, men som snabbmat är gyros outstanding. :)
De beste gyros tror jeg at jeg har spist i Argostoli på Kefalonia. Men jeg har aldri forstått hvorfor gyros har blitt en slik kult-matrett som omtales i panegyriske vendinger. Det er i samme klasse som de danske røde pølser, man MÅ spise dem når man er der, men noen stor kulinarisk opplevelse er det da ikke. Ang_elx
Skönt att höra trodde jag var ensam. Äter ytterst sällan gyros när det finns så mycket annat gott i Grekland. En spenatpaj med fetost och mynta är min snabbmatsfavorit. Den godaste har jag ätit i Aten hos en rar liten tant.
Eva
Jag delar din uppfattning Eva. Under alla mina grekiska år, har jag ätit det bästa och det är troligen inte gyros! Jag har gjort det två gånger, tror jag. Men jag glömmer inte den första gången på i Limasol på Cypern, 1982. Det var så överraskande orientaliska smaker. Men eftersom jag gärna har planer för mina mål, blir det inte snabbmat! Den ända snabbisen är souvlaki på marknaden varje lördag tillsammans med goda vänner. Den gyros jag åt på samma ställe lockar inte till fler.
/ Jannis
Det är platsen, tillfället som gör Gyrosen :D
Bredvid biljettkontoret alldeles bredvid biljettkontoret där man kommer till Piraeus med tunnelbanan (nu är det semesterkänsla) Gyrosen smakar därför underbart.
Flest Gyros har det för min del blivit på Antiparos, på 5F, de är riktigt goda!
Äter sällan gyros nuförtiden men åt en att minnas i Glyfada utanför Aten på sent 80-tale. En liten kiosk med gyros och en iskall öl för mosvarande 10 kr i drachmer :)
Men mitt första minne av "gyros" eller egentligen kebab är från Cypern... Ett stånd på gatan i Larnaca med nybakat pitabröd som de fyllde med stora safiga lammköttbitar som grillats på spett... grovt hackade tomater, gurka och lök med en tjock vitlökssås på toppen :) Detta var 1980...tror inte att detta går att få på Cypern idag.
// Malin
Äter sällan gyros nuförtiden men åt en att minnas i Glyfada utanför Aten på sent 80-tale. En liten kiosk med gyros och en iskall öl för mosvarande 10 kr i drachmer :)
Men mitt första minne av "gyros" eller egentligen kebab är från Cypern... Ett stånd på gatan i Larnaca med nybakat pitabröd som de fyllde med stora safiga lammköttbitar som grillats på spett... grovt hackade tomater, gurka och lök med en tjock vitlökssås på toppen :) Detta var 1980...tror inte att detta går att få på Cypern idag.
// Malin
Spännande,jag har också samma minne från strandpromenaden i Larnaca för länge sedan,en kiosk man handlade i,sedan uppsöka någon skuggig plats att sätta sig och äta.. gudomligt gott flabb_flab
Att det hette Gyros i Grekland visste man inte,Kebaben hade inte erövrat Sverige. det var nytt och exotiskt..
Fortfarande är Gyros riktigt gott,numera billigt också 2-3 Euro. :D
MickeKöping
2013-04-19, 21:16
Sent åttiotal/tidigt nittiotal. Kl 0330 på morgonen. Några timmar senare vaknar man med vitlöksmak i munnen och oborstade tänder!
De Gyrosarna var nog de bästa någonsin :p Var? Hos Georgios och Chrissoulla på 5F Antiparos.
Betala gjorde man dagen därpå flabb_flab
För övrigt smakar de fortfarande världsbäst dock med något mer normala mattider:D
Det är platsen, tillfället som gör Gyrosen :D
Bredvid biljettkontoret alldeles bredvid biljettkontoret där man kommer till Piraeus med tunnelbanan (nu är det semesterkänsla) Gyrosen smakar därför underbart.
Flest Gyros har det för min del blivit på Antiparos, på 5F, de är riktigt goda!
5F i all ära men vi gillar ändå Souvlaki Plaza bättre på grund av att köttet håller högre klass. Favoriten är väl ändå deras chicken pita med deras egna dressing.
Gianni och Fredag och ungarna är också jättertrevliga.
Petridis76
2013-04-20, 06:25
En gyro med pita, innehållande tirokafteri och en iskall mythos...mmmm jo det är gourmemat flabb_flab
[quote=Eva L;301947]Skönt att höra trodde jag var ensam. Äter ytterst sällan gyros när det finns så mycket annat gott i Grekland. En spenatpaj med fetost och mynta är min snabbmatsfavorit. Den godaste har jag ätit i Aten hos en rar liten tant.
Eva[/quot
Du är inte ensam om det Eva, jag äter aldrig Gyros, precis som du så föredrar jag en spenatpaj med fetaost, mums!!
Till Grekland åker jag mycket för den goda maten skull!
Sunny
elisabethk
2013-04-20, 11:26
Jag åker också till Grekland för den goda maten, därför äter vi ofta gyros. Det är ju fantastiskt gott. Den godaste har jag ätit på Skopelos, på gyrostorget som vi kallar det. Tror stället heter Platanos eller nåt liknande. Mums!! Om 2 månader sitter vi på det torget och käkar gyros. I väntan på båten från Skiathos ska vi uppsöka No Name.
Om 4 månader intas gyrosen på Tilos!
ElisabethK
Jag åker också till Grekland för den goda maten, därför äter vi ofta gyros. Det är ju fantastiskt gott. Den godaste har jag ätit på Skopelos, på gyrostorget som vi kallar det. Tror stället heter Platanos eller nåt liknande. Mums!! Om 2 månader sitter vi på det torget och käkar gyros. I väntan på båten från Skiathos ska vi uppsöka No Name.
Om 4 månader intas gyrosen på Tilos!
ElisabethK
Smaken är som sagt som baken delad...:)....och tur är väl det!
Man kan väl äta någon gyros då och då även om man älskar den Grekiska "riktiga" maten:) Det är väl knappast att man äter gyros till middag:rolleyes:
Det finns ju nyttigheter i den också! Bröd, kött, grönsaker och ofta tzatsiki:p
Den gyrosen jag kommer ihåg bäst är min första som jag åt i Kokkari på Samos i början av 90-talet:p
Nuförtiden äter jag det oftast vid taxitorget i Pigadia på Karpathos:p:)
Riittabye_bye
karinafp
2013-04-20, 17:20
Nuförtiden äter jag det oftast vid taxitorget i Pigadia på Karpathos:p:)
På Tis Erasmias. Känner doften därifrån in genom balkongdörren när jag bor på Blue Sky. ;) Jepp. Antingen där eller på Five Star Deli, helst på deras lilla balkong med utsikt ner över bukten. :cool:
Karin
som alltid längtar ner
Den absolut godaste gyron finns på Naxos på gatan från torget ner mot hamnen. Svårt att förklara var men alltså om man går från lilla torget inte långt från stranden och sen fortsätter ner mot centrum men precis innan man går över en trafikerad gata, där ligger "hålet i väggen" på vänster sida där en gubbe snabbt som attan fixar himla goda gyros! Planerar att passera Naxos i sommar och ser redan fram mod en god gyro!
// Malin
Åhh vilka minnen man får! Det är precis så jag minns mitt första möte av det vi numera kallar gyros. Vi bodde på en liten gata bakom strandpromenaden i Larnaca i mitten av 80-talet och när man var ute på kvällarna så doftade det så gott från dessa stånd som fanns lite varstans i gathörnen. Jag har flera gånger sökt efter nåt liknande men aldrig fått samma som då.
Men de gyros som vi äter nuförtiden i Grekland duger gott också. Bland dom bättre tycker jag är på Platanostorget i Skopelos, Magali tror jag det hette som vi gillade bäst, och även Five Star Deli på Karpathos hade jättegoda gyros.
Man kan väl äta någon gyros då och då även om man älskar den Grekiska "riktiga" maten:) Det är väl knappast att man äter gyros till middag:rolleyes:
Det finns ju nyttigheter i den också! Bröd, kött, grönsaker och ofta tzatsiki:p
Riittabye_bye
Klart man kan om man hinner med det mellan alla andra måltider. flabb_flab Provade faktiskt förra året på det lovordade stället på Skopelos och för mig var det inget att skriva hem om men jag är ju inte heller särskilt förtjust i tzatsiki som älskas av många.
Eva
Jeg har også gode minner fra Larnaka, men den gyros man fikk der for 25 år siden, var noe helt annet enn det meste som serveres av gyros i Hellas i dag. Marinert, mørt lammekjøtt, nystekte, varme pitabrød..... mmmm
I Korinth förra året i november åt vi underbart goda och billiga Giros.
3,50 st med en kall Alfa. ;)
Första gången var på Rhodos 1981. Många har det ätits genom åren men var den godaste har ätits är för mig en svår fråga. Gott är det i alla fall :)
Margaretha
2013-04-21, 14:45
Absolut godaste gyros äter man på taverna Nees på Mandilara street på RHODOS: Stor,
jättegod helt i en klass för sig och billig. I oktober kostade den 2 euro. Min första gyros åt jag också på Rhodos och då fick man gå till Gamla stan nästan längst ner på Sokratus och där fanns ett litet ställe som påminde om en gammaldags kiosk här hemma och då föddes kärleken till Gyros.
Många har testats genom åren och på många öar runt om i Grekland men den på Nees är i en klass för sig och snart är det dags att åter äta en.
Margaretha
Absolut godaste gyros äter man på taverna Nees på Mandilara street på RHODOS: Stor,
jättegod helt i en klass för sig och billig. I oktober kostade den 2 euro. Min första gyros åt jag också på Rhodos och då fick man gå till Gamla stan nästan längst ner på Sokratus och där fanns ett litet ställe som påminde om en gammaldags kiosk här hemma och då föddes kärleken till Gyros.
Många har testats genom åren och på många öar runt om i Grekland men den på Nees är i en klass för sig och snart är det dags att åter äta en.
Margaretha
Tack för tipset, om 56 dagar kanske jag ska föröka hitta fram till Nees. Vet ju vart Mandilara ligger, men vilken taverna är Nees? Har svårt att komma ihåg namn.
Irene
Margaretha
2013-04-21, 16:46
Nees taverna ligger på Mandilara 9. Ligger mellan Dragoumi street och Iroon Polytehnou.Om du går från Dragoumi så ligger den på höger sida. Smaklig måltid
Margaretha
Nees taverna ligger på Mandilara 9. Ligger mellan Dragoumi street och Iroon Polytehnou.Om du går från Dragoumi så ligger den på höger sida. Smaklig måltid
Margaretha
Tack, då ska jag nog hitta dit, måste bli efter kyrkan då eller?_B-anana
(längtar som en toka nu)
Margaretha
2013-04-21, 17:42
Ja det är efter kyrkan. Någon affär emellan och sen är tavernan där. Har stora parasoller ute som det står ALFA på.
Margaretha
Admirala
2013-04-21, 20:24
Beste gyrosen har Kapodistrias i Nafplio :D Uten tvil!
Og den - og alle andre gyroser - vil jeg bestemme ingrediensene i selv: pitabrød, kylling, tzatziki, tomat, løk og helst litt av den røde sausen de har på Kapodistrias. Namnam!
Ja det är efter kyrkan. Någon affär emellan och sen är tavernan där. Har stora parasoller ute som det står ALFA på.
Margaretha
Okay, då vet jag exakt vart det är flabb_flab En dam som låg på Hotell Carina samtidigt som mig förra året, gick ofta dit o åt deras mat. Men hon pratade om deras sallad flabb_flab
Irene
Sevasti & Eleni
2013-04-22, 09:52
Väldigt god gyros kan man få på "Giro Giro Oli" på Kalymnos hos Anna och Manolis i backen mitt emellan Myrties och Massouri:D Finns olika kött att välja emellan: fläsk, kyckling m.m.:)Allt smakar lika braflabb_flab Man kan också titta på den fina utsikten över havet och Telendos medan man äterklapp_klap
Siw o Lenabye_byebye_bye
som får njuta av detta om 25 dagarflabb_flab
Kom på att jag aldrig har ätit gyros på Kalymnos:eek::) Kanske jag testar nästa vecka:)
Riittabye_bye
Bästa gyros inköptes i Parga alldeles vid Kryoneri- stranden. Tog sedan med paketen till den lilla stranden. Och vad det var gott!
Pinulk
Vi är inga jättefan av pita-gyros men de gånger vi äter vill vi ju att de ska vara goda. På Tilos i Livadia, mitt emot bageriet var de jättegoda, liksom i Tinos Chora hos "Hassan" grannen med Epeinio vid "delfintorget." Väldigt trevlig personal dessutom!
Lissi
Vi är inga jättefan av pita-gyros men de gånger vi äter vill vi ju att de ska vara goda. På Tilos i Livadia, mitt emot bageriet var de jättegoda, liksom i Tinos Chora hos "Hassan" grannen med Epeinio vid "delfintorget." Väldigt trevlig personal dessutom!
Lissi
De hos "Hassan" på Tinos ska vi absolut prova om ett litet tag... _B-anana Ska bli så himla spännande med en ny ö-bekantskap i år! :)
MVH zakka
De hos "Hassan" på Tinos ska vi absolut prova om ett litet tag... _B-anana Ska bli så himla spännande med en ny ö-bekantskap i år! :)
MVH zakka
Har ni tur så har han pitagyros med lammkött! När vi var där hade han inte men Nikoleta berättade om dem och de skulle vara supergoda så fråga!:p
Lissi - som hoppas på att det finns i september.
MVH zakka
Känner lika ska bli sååå spännande att lära känna TINOS i september, har kollat på filmklipp på youtube från Tinos och det är ju så otroligt vackert, de flesta hus i vitt med blå fönsterluckor, det är Grekland för mig!!...bye_bye_B-anana
Den absolut godaste gyron finns på Naxos på gatan från torget ner mot hamnen.
Är tillbaka från årets resa till Naxos men hittade aldrig mitt gamla gyroställe. Kanske har det stängt? Det fick bli en gyro på stora hamngatan istället och den var minst lika god som dom förr i världen!
... Kanske har det stängt?
Dette gyrossted er stängt. Det var det også i 2012. snyft_drop
Nu findes en butik med klæder i stedet.
Elisabet
2013-07-25, 13:05
Ett av de bättre ställena jag besökt bör vara No Name alldeles invid Odos Papadiamantis i Skiathos stad.Tveklöst får man den godaste gyrosen där!
För övrigt sällar jag mig till dem som menar att det inte finns någon motsättning mellan att tycka om gyros eller och att tycka att det finns mycket annan god mat i Grekland. Och att diskutera smaksaker är ju bara löjligt. De gustibus non est disputandum!
De bästa gyrosen vi ätit har inköpts på 5F , Antiparos! Har provat många andra men de är fortfarande de bästa!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.