handdator

Visa fullständig version : Tzatziki


Netwolf
2006-02-17, 14:38
Hur tycker ni en tzatziki ska smaka? Själv föredrar jag den "klassika". Ibland har man fått med morötter i. Inte min favorit direkt. På cypern blandar de mynta i "zassen". Det föll mig inte heller i smaken. Nä , min favorit som jag försöker efterlika är:
Medelhavsyoughurt
Grovriven gurka (utan mittdelen samt avrunnen)
salt, vitpeppar
färsk timjan
rosmarinolja
mycket vitlök
toppas av en kalamataoliv!
Mums!

benedicte1
2006-02-17, 15:38
Litt fersk dill i er også godt!!!:)

nilam
2006-02-17, 16:01
Grekisk yoghurt, grovriven gurka, vitlök,salt och grekisk olivolja.
Ingen mynta, ingen timjan, ingen dill...;)

Elisabet
2006-02-17, 16:02
Rosmarinolja?
Hade ingen aning om att det brukar användas i tzatsiki. Är det vanligt?

Krukan
2006-02-17, 16:05
Grekisk yoghurt, grovriven gurka, vitlök,salt och grekisk olivolja.
Ingen mynta, ingen timjan, ingen dill...;)

samt en skvätt vitvinsvinäger för att få den rätta grekiska touchen! Enligt våra smaklökar :)

//gunilla

CamillaN
2006-02-17, 16:08
Rosmarinolja?
Hade ingen aning om att det brukar användas i tzatsiki. Är det vanligt?

Inte jag heller.... och aldrig hört om timjan heller ....

Mixelite
2006-02-17, 16:13
Grekisk yoghurt, grovriven gurka, vitlök,salt och grekisk olivolja.
Ingen mynta, ingen timjan, ingen dill...;)

Amen! -men jeg dropper ofte oljen også jeg, fordi den tar "overhånd" i smaken. Jeg må huske å spørre på favorittavernaen min om _de_ bruker olje. Det kjennes ikke sånn ut... Brukes det _alltid_ olivenolje i tzatziki?

Lotta E
2006-02-17, 18:13
Grekisk yoghurt, grovriven gurka, vitlök,salt och grekisk olivolja.
Ingen mynta, ingen timjan, ingen dill...;)


JAPP!! Så ska det se ut! Fast vilken olja som helst går bra.

Lotta

IngelaE
2006-02-17, 20:23
Vad säger man
Bara att hålla med...klapp_klap

annlind
2006-02-17, 22:12
klapp_klap Jaaa det är den riktiga Tzatzikin, som vi får i Grekland och gör hemma .

annlind
2006-02-17, 22:12
klapp_klap Jaaa det är den riktiga Tzatzikin, som vi får i Grekland och gör hemma .

Netwolf
2006-02-18, 09:30
Får väl erkänna att Timjan och Rosmarin olja är min egen lilla specialare. Dock inte för mycket så att det tar överhanden. Speciellt rosmarinoljan ska man vara försiktigt med. Men som sagt. Alla ha sin smak.

Inte jag heller.... och aldrig hört om timjan heller ....

Elisabet
2006-02-18, 09:45
Får väl erkänna att Timjan och Rosmarin olja är min egen lilla specialare. Dock inte för mycket så att det tar överhanden. Speciellt rosmarinoljan ska man vara försiktigt med. Men som sagt. Alla ha sin smak.Aha, jag det förklarar saken :) Rosmarin är ju jättegott som krydda, men jag har aldrig förr hört att man brukar använda det på annat sätt i matlagning och blev så förvånad över det så jag letade lite på nätet och hittade en sida som bekräftar ungefär det jag trodde, att rosmarinolja används i parfymer, hudvårdsprodukter och massage- och doftoljor samt att man kan ställa en skål med vatten och några droppar rosmarinolja i ugnen när man gräddar bröd för att ge det lite smak.

Där står även att man kan använda det sparsamt i matlagning, dvs max några droppar - men också att det redan i ganska små mängder kan ge mag- och tarmproblem, vara direkt farligt om man har hjärtproblem eller högt blodtryck, inte bör ätas om man är gravid eller ammar.

http://www.shenet.se/ravaror/eorosmarin.html

Men gott är det säkert :) Och du kanske bara tar några droppar i tsatzikin?

Netwolf
2006-04-11, 10:10
Men gott är det säkert :) Och du kanske bara tar några droppar i tsatzikin?

Exakt! Inte för mycket. Den är VÄLDIGT smakrik.

mkh
2006-04-11, 14:23
Jag har en kryddblandning hemma som jag fått av bekanta. De har köpt den på Karpatos. Den innehåller vitlökspulver, vitpeppar och dill ??? och heter "Mix for tzatsiki".

Den smakar inte som jag tycker Tzatsiki ska :eek: , men enligt mina bekants kryddar man Tzatsikin med dill på Karpatos - stämmer det?

Annars instämmer jag med föregående talare: Grekisk yoghurt (10% fett, på liten hink) FÄRSK vitlök, grovriven avrunnen gurka, salt och olivolja.

Mmm nu vet jag vad det blir till maten ikväll - vad det nu än blir...

UT i SOLEN nu. Här är det VÅR!!! hm undrar om maken går att lura till att det är dags att ta fram grillen...

/Marianne

ford prefect
2006-04-11, 14:38
Jag har en kryddblandning hemma som jag fått av bekanta. De har köpt den på Karpatos. Den innehåller vitlökspulver, vitpeppar och dill ??? och heter "Mix for tzatsiki".

Den smakar inte som jag tycker Tzatsiki ska :eek: , men enligt mina bekants kryddar man Tzatsikin med dill på Karpatos - stämmer det?

Vi brukar också köpa div kryddblandningar när vi har varit i Grekland bl.a. "tzatsiki mix". Använder ibland denna mix - gärna med lite extra färskpressad vitlök (låt tzazikin vila till dagen efter så vitlöken verkligen kommer till sin rätt ;) ).

Annars gör vi enligt "orginalreceptet": riven gurka som kramas ur, grekisk yoghurt på hink, vitlök, olivolja, en skvätt vitvinsvinäger, salt.

Riitta
2006-04-11, 20:58
Håller med Malin (nilam):) Jag gör som du:p

Riittabye_bye

karinafp
2006-04-11, 21:22
enligt mina bekants kryddar man Tzatsikin med dill på Karpatos - stämmer det?

Det är möjligt att man gör det någonstans på ön, men vi har då inte råkat ut för det hittills... Ang_elx lyckligtvis, måste jag nog säga. flabb_flab

Agapi
2006-04-12, 17:16
Galotiri(Geremezi), salt, vitlok(mkt), olivoja.
Mums.

ENIAC
2006-04-12, 18:04
Grekisk yoghurt på hink (10%), riven gurka, massor med vitlök, en skvätt olivolja (grekisk, så klart!) och en nypa mynta. Ibland även ett par tag med pepparkvarnen. Gillar när det är lite starkt :D Geggan ska helst vila över natten så den får "moja till sig" ordenligt och bli riktigt god! Jag äter tzatziki till allt (förutom klassikern bröd); lasagne, grillat kött, dippar chips i... mums! Passar till allt... utom möjligtvis fisk. Har inte provat detta (än?).

Veronica_B-anana

snorfus
2006-04-14, 23:36
Grekisk yoghurt, grovriven gurka, vitlök,salt och grekisk olivolja.
Ingen mynta, ingen timjan, ingen dill...;)mmm:p

ah666
2006-05-14, 14:21
Fast det ÄR väldigt gott med mynta i!!! Fast jag kanske är "Cypernförstörd"! Vet inte hur ni gör när ni kramar ur gurkan...men jag fick lära mig att riva den i en diskhandduk, strö massor med salt över, låta dra, sedan vrider man bara ur handuken. Smidigt! Dessutom är saltningen redan avklarad då!

yeasou
2006-05-14, 14:32
Nilam har rätt så ska den vara, men jag brukar tillsätta lite grovmalen svartpeppar! På taverna "Kallisti" Vid torget i Pyrgos på Santorini får man Tzatziki med rivna morötter i, smakar alldeles förträfflig den med!
Mmmmmmmmmmmmmm:p

Yeasou_B-anana

Hortlax
2006-05-14, 19:02
Grekisk yoghurt, grovriven gurka, vitlök,salt och grekisk olivolja.
Ingen mynta, ingen timjan, ingen dill...;)

Rätt så, utan krusiduller:p