handdator

Visa fullständig version : bra boende i paleochora???


myssa
2006-02-16, 23:02
tänkte stanna ett par dagar nästa gång jag åket till kreta i paleochora.
är det någon som har tips på ett bra boende gärna enkelt med en trevlig familj??
myssa.....

Marianne
2006-02-17, 12:38
Bra, men svår, fråga!
Vad är BRA boende? Vill man ha morgonsol eller kvällssol? Kommer det att vara vindstilla eller blåsigt, och i så fall: kommer det att blåsa kyliga nordliga vindar in från öster eller varma vindar med sand från sydväst?

Vi har bott flera olika ställen i Paleochora, mest har vi nog njutit Haris Studios (finns att hitta på nätet) med underbart vacker soluppgång och då vindarna var sydvästliga hade vi det lugnt och skönt här i lä, dessutom hade vi nöjet av att följa fullmånens vandring från den tittade fram bakom bergskammen och vandrade söderöver och speglade sig i det Lybiska havet. Haris Studios är ett enkelt ställe, men måste tyvärr bokas på förhand då de sällan har lediga rum om man bara dyker upp. Detta gäller också Castello, som ligger till den andra sidan, alltså med utsikt över sandstranden och med solnedgång (kan vara bra läge om det är vindstilla eller vindar från öst), tjusig utsikt, trivsamt och bra.

Det bästa är nästan att kolla på plats var man skulle kunna tänka sig att trivas, men detta går klart inte i högsäsongen.

Mariannebye_bye

ramses
2006-03-31, 17:56
Hej myssa. Hade för mig att jag skickat ett svar i detta ämne, men det måste väl ha varit i nån annan tråd. jag håller med Marianne. Vet inte vad du menar med enkelt boende, men vill du ha ett enkelt boende med en trevlig familj så finns Christos. det ligger nästan längst bort utmed stenstranden. har en restaurang i gatuplan, tyg grekisk husmanskost,enkel mat utan krusiduller, gott, familjen bor ovanför och bakom har de uthyrning. Det är mycket enkelt med kylskåp, toa och rum. vet ej om det finns boende med kokmöjligheter, var inte det på mitt rum. Familjen (och hunden) är dock mycket trevlig. finns möjlighet att gå upp på taket på kvällen, (akta dig för de uppspända ståltrådarna i halshöjd i så fall), helt underbart att sitta där och titta ut över havet coh månens gång och kika på flanörerna och Paleochoras ljus. den lilla kvällsouzon gör sig mycket bra där. Var du än bor, ha en underbar tid i Pal.

myssa
2006-04-01, 00:02
tack för svar.
det låter bra jag antecknar, jag tycker det är trevligast med små familje hotell. oftast blir man så väl omhändertagen.
det är så bra här på kalimera att få lite tips för att slippa springa runt och leta och slösa bort värdefull tid.
just såna här gånger då man bara ska stanna en natt eller två.
myssa.....

Ninette
2006-04-01, 15:48
Vi har tidligere bodd på Haris Studio i Paleochora, et veldig trivelig sted som ligger stille rolig i utkanten av byen, med en fantastisk utsikt utover sjøen. Her kan du leie studio eller leilighet, og spise deilig mat på husets egen kafe "the water's edge cafe".
Standarden på rommene er enkel og grei, med nødvendig utstyr for å lage egen mat.

Stedet drives av et hyggelig ungt par, Haris og Flora. De bor i selv i den samme bygningen som de leier ut rom fra.

Dette stedet vil jeg anbefales på det varmeste! Selv skal vi tilbake dit om en måned, i begynnelsen av mai.

lenapg
2008-02-11, 11:45
Vi har bott flera olika ställen i Paleochora, mest har vi nog njutit Haris Studios (finns att hitta på nätet)
Mariannebye_bye
Hej Vi tänker bo på Haris i sommar och det finns antingen rum med dubbelsäng på markplan eller rum med Twinbed på första våniongen. Vilket är bäst? Går det en väg med biltrafik utnaför, eller ligger det precis vid havet? :)
Tycker om att ligga med öppna fönster/balkongdörrar men kan kanske upplevas läskigt om man bor på markplan.
mvh
LenaPG

Marianne
2008-02-11, 15:09
Ja, Haris Studios ligger helt ut till havet OCH det går en mindre väg/gata mellan hotellet och havet. Man badar inte här, det är för stenigt.

Jag har en bild som är tagen från deras trevliga lilla café The Waters Edge Café och där kan man se hur nära havet det ligger, men också att det går en väg mellan. Rummen är några få meter tillbakadragna från vägen, i förhållande till cafeen, men inte mer än ca 5 meter skulle jag tro. Kan du få ett intryck från deres web-site? Annars har jag nog någon bild som visar hotellet och ska gärna leta...

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/Oktoberferie-024a.jpg

På markplan bodde vi första gången, senare har vi valt att bo en trappa upp med balkong. (Familjen bor själv på andra våningen.)
Vi trivdes bäst en trappa upp, då kan man ju känna sig lugn med balkongdörren öppen om natten också. Utsikten blir också lite flottare en trappa upp och jag tror att de rummen är mest efterfrågade (kanske just på grund av utsikten och att man inte har samma insyn från gatan?).

Marianne
2008-02-11, 16:20
Här ser man Haris Studios med deras lilla café.
Som sagt så bor familjen själv på översta våningen.
Rummen som man kan hyra ligger alltså på markplan och på första våningen. Rummen på markplan syns till höger om den lilla trappan till cafeen. Rummet längst till vänster på första våningen är det som de kallar "lägenheten" (med kök).

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/127-2778aa_IMG.jpg

Den här bilden är från 2003. Jag tycker nog att de snyggar till det lite inför varje säsong:).

lenapg
2008-02-11, 17:23
Här ser man Haris Studios med deras lilla café.
.
Tusen tack för de fina bilderna. klapp_klap Då blir det första våningen. flabb_flab Kör det många bilar på natten? Eller är det förhållandevis tyst?
LenaPg

Marianne
2008-02-11, 21:37
Det kommer bara någon enstaka bil någon gång ibland.
Det är absolut inte en livlig gata!
Och det är lugnt och tyst på natten.

lenapg
2008-02-12, 06:29
Det kommer bara någon enstaka bil någon gång ibland.
Det är absolut inte en livlig gata!
Och det är lugnt och tyst på natten.
Underbart! Det låter helt perfekt för oss. Tack för all hjälp! bye_bye
LenaPG och Nisse

Netwolf
2008-02-12, 09:27
Den här bilden är från 2003. Jag tycker nog att de snyggar till det lite inför varje säsong:).

...var där 2007, men brandsläckaren verkar inte vara utbytt sen, typ 1953 flabb_flab
http://pHosted.com/0802/fire.jpg

Marianne
2008-02-12, 09:49
...var där 2007, men brandsläckaren verkar inte vara utbytt sen, typ 1953 flabb_flab


:D flabb_flab
Nä, det är nog mycket som inte byts ut - men tänk att det finns en brandsläckare i alla fallklapp_klap

bye_bye