handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Karpathos med nya förutsättningar.


I & H
2013-04-09, 22:30
Jag och min man spenderade en vecka i Pigadia på Karpathos för några år sen och trivdes verkligen med både stan och ön. Nu vill vi åka tillbaka, men vår familj har utökats och vi har en 4,5-åring att ta hänsyn till i reseplanerandet. Vi behöver därför lite hjälp att hitta "rätt" ort och ett bra hotell. Vi tänker åka charter, för att göra allt så enkelt och smidigt som möjligt. Så vad får ni för idéer, ni Karpathos-kännare?

Vår önskelista är som följer:
mindre ort med flera bra tavernor,
lägenhetshotell med pool och närhet till sandstrand,
möjlighet till någon aktivitet/utflykt.

Tack för hjälpen!

Helena S
2013-04-09, 23:40
Hej I & H!

Jag ska åka till Karpathos för första gången i år har fått intrycket av att både Lefkos och Amopi är populärare hos just barnfamiljer.

Mitt råd är att läsa här på sidan i de gamla trådarna och i resebreven för att få några förslag, tips eller diverse annat.

Hälsningar från H :)

Kajsa
2013-04-23, 17:03
Hej!
Vi var på Karpathos förra sommaren, 8 dagar i juli 2012. Helt fantastisk ö, som hamnar i topp av de 10-tal öar vi varit på. Vi har en dotter på 8 år och valde att bo i Amopi. Det ångrade vi aldrig. Helt makalöst bad, med flera små vikar och stränder. Kanske är ert barn är något litet för dykning, men Amopi är oerhört vackert, flera bra restauranger (och flera sämre, så fråga er fram). Vi tyckte att Pagadia var rätt trist. Trevligt för att åka in och äta någon kväll, men stranden verkar jätte tråkig. Hyr ni moppar eller bil någon dag inemellan för att variera och se ännu finare stränder, är Amopi absolut rätt.
Vi reste reguljärt, men hade bokat rum via Airtours på Amopi Bay. Låg jätte fint, hade fin pool och mycket trevlig personal. Rekommenderas varmt.
Trevlig resa!
Kajsa

Ia
2013-04-23, 19:09
Jeg ville også sagt Amopii... fine barnevennlige strender og nærhet til Pigadia di kvelder dere vil inn dit og hvor det er større muligheter for utfluktsmål.. Riktig nok ingen sen buss tilbake, men man kan ta buss inn og taxi tilbake.

Lefkos er fantastisk deilig...men ikk mye å finne på annet enn å spise godt, bade og lse bøker. For langt og dyrt å reise til Pigadia for en kveld.

Masse
2013-04-24, 20:39
Med lite större barn och prioritering på lite rikligare utbud av kvällsliv med tavernor och butiker hade jag valt att bo i Pigadia och tagit buss till Ammopi på dagarna för att bada på fin strand. Med lite mindre barn (som jag uppfattar att ni är) hade jag valt att bo i Ammopi med fin strand och ett antal tavernor, men i övrigt väldigt lugnt, och tagit buss/taxi till/från Pigadia några kvällar/dagar för lite mera liv och rörelse.

Lefkos på andra sidan ön erbjuder lugn tillvaro och barnvänlig sandstrand, men är lite för lugnt för min smak (risk för lappsjuka) och lite för långt för att nå Pigadia med lite mera liv. Men kanske fint för familj med små barn för enbart bad och avkoppling.

Kan ni tänka er att ta en tur med eget fordon någon dag så är Apella och Achata två stränder som är väldigt vackra. Dock ej sandstrand utan runda mjuka stenar.

:) Masse

Monica C
2013-04-24, 23:32
Jag tror precis som Masse och några andra att Amopi skulle passa er bra,just för att det ganska nära Pigadia om man önskar lite mer liv och rörelse.Bor man i Lefkos är Pigadia inget man åker in till för en kväll,för lång.Vi trivdes dock väldigt bra där men vi är ett par i 70-årsåldern:D
Monica:)