handdator

Visa fullständig version : Paleochora - Sfakia


Lopez
2013-04-09, 21:50
Hej alla gamla Kalimera vänner klapp_klap
Var länge sedan jag var aktiv här, men jag har hela tiden noga följt alla trevliga konversationer. Anledningen till min frånvaro har inte varit minskat greklands intresse, utan snarare upptäckten hur stor världen egentligen är. Har senaste åren gjort fantastiska resor tilll bl.a. Indien, Malaysia, Filippinerna och Borneo, men nu i sommar skall vi åter till en av mina favorit platser på jorden, södra Kreta (sorry Jannis på Aghatonissi, jag försökte.....) Detta blir en liten "budget-variant" med flyg till Chania, sedan Paleochora - Sfakia - Rodakino - Chania. Ingen bil, utan buss och båt som på den gamla goda tiden (ja,ja lite taxi också).
Nu fråga till alla Kreta veteraner;
- är det fortfarande så att båt mellan Paleochora - Sfakia innebär byte i Agia Roumeli????
- vad jag kan se går det bara en buss på fredagar mellan Sfakia och Chania tidigt på morgonen. Är det så, eller har jag missat något (vi talar juli)?????

Känns jätte bra att vara här igen och ha en härlig resa att se fram emot till ett av mina allra första och största paradisbye_bye.

nilam
2013-04-09, 21:57
Hej alla gamla Kalimera vänner klapp_klap

- vad jag kan se går det bara en buss på fredagar mellan Sfakia och Chania tidigt på morgonen. Är det så, eller har jag missat något (vi talar juli)?????

Känns jätte bra att vara här igen och ha en härlig resa att se fram emot till ett av mina allra första och största paradisbye_bye.

Jag har en busstabell här som jag tog på busstationen i lördags... Där står det att det går en buss från Chania till Chora Sfakia mån-lör kl 14.00 och motsatt väg kl 07.00.

// Malin

ramses
2013-04-09, 22:03
..

Arne
2013-04-10, 07:47
Turlisteuppgifterna rörande kustfärjorna på rutten Paleochora - Sfakia och omvänt varierar med årstiderna. Vintertidtabellen är sällsamt gles. Mars har egen tidtabell, April och Maj likaså. Juni till och med Augusti är det sommartidtabell.

Under Mars till och med Maj kan man få byta färja vid Ag Roumeli. Vissa turer går med den lilla färjan Neptuni, och den tar bara passagerare. De tvenne stora kustfärjorna Samaria och Daskalogiannis har kapacitet för ett tjugotal bilar.

Rederiet har egen hemsida med upptaterade tidtabeller.
Webbadress www.anendyk.gr (http://www.anendyk.gr)

I säsong angör kustfärjorna även de mellanliggande kustbyarna såsom Loutro, Ag Roumeli. Sougia nås bara från Paleochora, men dit finns ju bilväg.
Så går vissa färjeturer till Gavdos, och då från endera Sfakia eller Paleochora.

Priset för enkel resa pp Paleochora - Sfakia ligger runt 16 €.

Arne

Marco
2013-04-10, 18:53
Vad gäller buss mellan Sfakia och Chania så brukar det vara tre, fyra avgångar att välja på. Så har det varit under mina sex besök i Sfakia de senaste fyra åren, och då har jag varit där alltifrån maj till oktober.

Ninette
2013-04-18, 10:18
Hei!

På strekningen Paleochora - Hora Sfakion må du sannsynligvis bytte båt i Agia Roumeli. De siste årene har det gått bare en båt fra Paleochora/Sougia til Agia Roumeli, og den har gått om morgenen rundt kl 09:00. I sommersesong går det flere daglige avganger mellom Agia Roumeli og Hora Sfakion, så det går fint å komme seg videre til Sfakia.

Fra mai har KTEL daglige bussavganger kl 07:00 fra Hora Sfakion til Chania.

Buss og båtruter oppdateres sjelden før den dagen de gjelder fra, derfor kan det kan være vanskelig å sitte hjemme å planlegge i forkant. Men erfaringsmessig er det ikke store variasjoner i rutene fra år til år.

Problemet på sørvestkysten av Kreta er probelmet at fergene ofte er ute av drift, og det får naturligvis konsekvenser for rutetilbudet.