Visa fullständig version : Ryanair
Ja då är man hemkommen efter en 4 dagarstripp till Chania. Flög för första gången med Ryanair som oftast får rätt mycket "skit" här i forumet. Nu när jag har egna erfarenheter kan jag inte ge annat än ros :) Så billigt har jag aldrig flugit förr. Jag har aldrig varit med om enklare incheckning...hemma vid datorn för att sedan gå direkt till säkerhetskontrollen senast 40 min innan avgång. Höll tiderna både på utresan och hemresan. Större benutrymme än charterplanen. Det enda jag störde mig på var att jag inte kunde fälla sätena...men det är ju så de flesta andra i forumet vill ha det så då kanske det är positivt...:rolleyes:
Vi flög från Rygge som är en väldigt smidig flygplats att resa från. Perfekt läge efter E6:an och därmed ett bra alternativ för oss i västsverige.
Absolut inte sista gången jag reser med Ryanair. Från Rygge har de resor till både Kos, Korfu, Kreta och Thessaloniki, så vem vet jag kanske t o m åker någon annanstans än till Kreta framöver :D;)
Ps. De tillåter något större handbagage än vad som står i reglerna. :)
// Malin
Kan bara instämma. Aldrig haft några problem med RyanAir och de är alltid i tid. Vår nästa resa gör även vi från Rygge, nu i sommar.
Hur var det med parkering? Långt att gå, eller? När vi parka på Gardemoen, fick vi åka buss till terminalen.
/Netwolf
Det låter bra :)
För ca fem år sedan flög vi ofta med Ryanair till Irland och det fungerade perfekt. Jag har bara positiv att säga utifrån de upplevelserna. Nu har vi inte rest så mycket med dom på senare år, men i sommar är det dags igen. En vecka på Mallorca i slutet av augusti.
Jag har oroat mig lite, så nu blev jag lugnare.......
Deia
bye_bye
(Helt O.T. så kan jag säga att jag bojkottar SAS då de är ett av få flygbolag i världen som transporterar primater till laboratorier. I princip alla flygbolag vägrar (även Ryanair) att befatta sig med detta. Dock inte SAS, Air France och Vietnam Airlines. En enkelresa till en kvalfull död :mad: är det som gäller för dessa passagerare......)
Kan bara instämma. Aldrig haft några problem med RyanAir och de är alltid i tid. Vår nästa resa gör även vi från Rygge, nu i sommar.
Hur var det med parkering? Långt att gå, eller? När vi parka på Gardemoen, fick vi åka buss till terminalen.
/Netwolf
Jättebra parkering :) Under tak hela vägen in i terminalen. Nära att gå, vi stod kanske 100 m från ingången :)
Det är dyrare att parkera än på tex Landvetter, kostade ca 700 sek för en vecka.
// Malin
Jag har också kollat på Rygge-Chania med Ryanair.
Men jag förstår inte hur ni hittar de billiga resorna, när jag kollar på tre veckor med avresa sista helgen i juni går det löst på närmare 10.000 kronor för två personer (utan incheckat bagage) - det är inte speciellt billigt...:(
/kimmen
Men jag förstår inte hur ni hittar de billiga resorna, när jag kollar på tre veckor med avresa sista helgen i juni går det löst på närmare 10.000 kronor för två personer (utan incheckat bagage) - det är inte speciellt billigt...:(
/kimmen
De biljetterna var nog bara billiga just när de släpptes. Det är attraktiva avgångar och när de sålt "tillräckligt" många biljetter så kan de ju ta mer för resten...så tror jag det är iaf. Nu innan vi åkte kostade biljetterna 129 nok enkel åt båda håll. Men det är ju väldigt tidigt på säsongen.
Ett tips är att kolla om du kan pussla mellan flygbolag och avreseflygplatser.
// Malin
/kimmen
Förra sommaren reste vi med Ryanair från Skavsta till Rhodos i mitten på juni för en bra peng (runt 6000:- för 4 personer). Men då bokade vi tidigt. Att hitta resor för 129:- tror jag blir extremt svårt när man vill åka i högsäsong.
Vi var också väldigt nöjda med hur allt fungerade. Enkelt och i tid utan krångel.
/Ofelia
vi reste med Ryan air från Rygge (bor i Norge) til kreta i fjor och det gick galant! Om 3 veckor ska vi ned till Nea Chora på Kreta på en 4 dagars med Ryan. T/r 1300 kr med bagasje for 2 pers. Inte dårligt, tycker jag klapp_klap
Och vi åker med Ryanair till Sardinien om ett par veckor. 2.200:- tur och retur för 2 personer är inte mycket att klaga på det heller.
De biljetterna var nog bara billiga just när de släpptes.
Ja, så är det väl. Under de tider och perioder som majoriteten av oss som jobbar kan ta semester och resa iväg så är Ryanair definitivt inte billigast...
/kimmen
Ja, så är det väl. Under de tider och perioder som majoriteten av oss som jobbar kan ta semester och resa iväg så är Ryanair definitivt inte billigast...
/kimmen
Jag såg att det fanns enkelbiljetter för ca 1500 kr i slutet av juni från Skavstad. Om man bokade tidigt så gick det att få billiga biljetter under högsäsong också...precis som med andra lågprisbolag. Det går inte hitta riktigt billiga biljetter med Noerwegian om man bokar högsäsongbiljetter nu heller.
// Malin
Ålands Tapsa
2013-04-09, 13:02
Ryanair flyger inte från Arlanda till Athen eller Samos. Vi bokar alltid flygen så att man undviker så långt som möjligt övernattning på hotel i Arlanda. Kostar varje gång 120-150 euro. Vanligtvis måste vi övernatta på väg till Grekland men hem kommer vi så att man hinner till sista färjan som avgår kl. 20. När vi far till España på vinter finns det flera avgånger att välja och då hinner man med morgonfärjan hemifrån. Till Ryanair ännu. Vad kostar 2 st 23 kg bagage att checka in t/r, hur mycket tar de för att man betalar med kreditkort. Hur tar de hand om passangerare om flyget blir försenad/inställd. Fixar de hotelövernattning? När vår flygtidtabell ändrades i mars från Gran Canaria via Barcelona till Arlanda så att vi måste övernatta i Barcelona, betalade Vueling hotel åt oss.:cool:
Kan du inte berätta hur det var på Kreta nu. Grönt och fint? Fattigt eller som vanligt.
Eva
Kan du inte berätta hur det var på Kreta nu. Grönt och fint? Fattigt eller som vanligt.
Eva
Det var fantastiskt som vanligt :) Det var frodigt med många olika blommor i blom. Luktade underbart om alla citrusträd som blommade!
Det var redan badbart i havet med uppskattningsvis ca 19-20 grader.
Angående krisen så märker man inte så mycket. Kanske lite fler äldre tiggare som inte verkade vara av de vanliga "proffstiggarna". De tiggare man brukar se, tex mammorna med de sovande barnen, fanns inte ute på gatorna nu. Kan nog bero på att turistströmmen inte är så stor än.
Men jag förundras över att folk ändå verkar ha så gott ställt. Dyra caféer är fullsatta av ungdomar och matställena saknar inte grekiska matgäster direkt... Det är ändå saker man först och främst borde dra in på om man inte har råd med el osv. Men det är väl så att det finns ett stort antal greker som har det svårt men som man inte ser som turist.
// Malin
Ryanair flyger inte från Arlanda till Athen eller Samos. Vi bokar alltid flygen så att man undviker så långt som möjligt övernattning på hotel i Arlanda. Kostar varje gång 120-150 euro. Vanligtvis måste vi övernatta på väg till Grekland men hem kommer vi så att man hinner till sista färjan som avgår kl. 20. När vi far till España på vinter finns det flera avgånger att välja och då hinner man med morgonfärjan hemifrån. Till Ryanair ännu. Vad kostar 2 st 23 kg bagage att checka in t/r, hur mycket tar de för att man betalar med kreditkort. Hur tar de hand om passangerare om flyget blir försenad/inställd. Fixar de hotelövernattning? När vår flygtidtabell ändrades i mars från Gran Canaria via Barcelona till Arlanda så att vi måste övernatta i Barcelona, betalade Vueling hotel åt oss.:cool:
Jag behöver inte övernatta någonstans om jag flyger med Ryan från Rygge...har 15 mil dit. Dessutom var det jättebra avgångstider. Tidigt ut och sent hem. Behöver inte ha med mig 23 kg så det är oväsentligt... men jag tror att jag betalat 400 kr för 15 kg t o r. Betalade inget extra för att jag betalade med mitt Visa...tror det beror på vad du har för kort. Kan kosta några euro kanske som mest.
Så billiga resor som Ryanair har jämförelsevis så tjänar jag in så pass mycket pengar att jag har råd att betala en extranatt om så krävs... I år reser jag 4 ggr till Kreta t o r med Ryanair och Norwegian och har för det betalat 5900 kr (mindre än vad jag betalar för bara den 5:te resan som är charter) :D:) Då är det 2 lågsäsongsresor och 2 högsäsongs...
Så jag tror inte dina argument biter på mig och får mig att vilja börja flyga med andra flygbolag...:eek:
Det är ju tur att man har valfrihet att flyga med vilket bolag man vill :p
// Malin
Vi betalade också extra för 15 kg bagage/p.p. Orkar inte stå och väga på grammet med handbagaget ;). Fast om det fungerar i år så kanske vi överväger det. För då blir det riktigt billigt......
Det låter underbart med Kreta på våren. Vart brukar ni åka?
Vi betalade också extra för 15 kg bagage/p.p. Orkar inte stå och väga på grammet med handbagaget ;). Fast om det fungerar i år så kanske vi överväger det. För då blir det riktigt billigt......
Det låter underbart med Kreta på våren. Vart brukar ni åka?
Jag kommer inte heller att betala för bagage nästa gång...de var ju inte så hårda med måttet på handbagaget och det var mest det som ställde till det för mig. Jag mätte och mätte och tog till slut en mycket mindre väska än vad som var tillåtet :o
Vi brukar åka till Chania. I lågsäsong bor vi gärna så vi har gångavstånd in till stan. Nu bodde vi i Nea Chora och det var perfekt :) Under högsäsong bor vi gärna i någon av badorterna en bit utanför stan. Sen gör vi utflykter till andra delar av ön därifrån.
// Malin
Jag kommer inte heller att betala för bagage nästa gång...de var ju inte så hårda med måttet på handbagaget och det var mest det som ställde till det för mig. Jag mätte och mätte och tog till slut en mycket mindre väska än vad som var tillåtet :o
Vi brukar åka till Chania. I lågsäsong bor vi gärna så vi har gångavstånd in till stan. Nu bodde vi i Nea Chora och det var perfekt :) Under högsäsong bor vi gärna i någon av badorterna en bit utanför stan. Sen gör vi utflykter till andra delar av ön därifrån.
// Malin
Då får vi dela erfarenheterna kring bagaget här, så vi inte betalar för mycket nästa gång Ang_elx
Chania är ju fint. Fina gränder att strosa i och en fin hamn. Underbart att återvände till en plats man gillar. Som att komma hem.
Deia
bye_bye
Det var fantastiskt som vanligt :) Det var frodigt med många olika blommor i blom. Luktade underbart om alla citrusträd som blommade!
Det var redan badbart i havet med uppskattningsvis ca 19-20 grader.
Angående krisen så märker man inte så mycket. Kanske lite fler äldre tiggare som inte verkade vara av de vanliga "proffstiggarna". De tiggare man brukar se, tex mammorna med de sovande barnen, fanns inte ute på gatorna nu. Kan nog bero på att turistströmmen inte är så stor än.
Men jag förundras över att folk ändå verkar ha så gott ställt. Dyra caféer är fullsatta av ungdomar och matställena saknar inte grekiska matgäster direkt... Det är ändå saker man först och främst borde dra in på om man inte har råd med el osv. Men det är väl så att det finns ett stort antal greker som har det svårt men som man inte ser som turist.
// Malin
Det låter härligt med badtemperatur redan när det fortfarande er snö kvar här hemma på sina ställen och minusgrader på morronen :)
Vi ska pröva om 3 veckor :D
Var i Nea Chora bodde ni? Vi ska bo på Arocaria (igen) trivdes väldigt gott där.
Vad kul att någon säger något positiv om Ryan air! Vi har också precis flugit med de till London och allt fungerade hur bra som helst ...4 personer för under 1000 kr tur och retur totallt är otroligt bra! Det enda vi hade att klaga på var vädret.. Var lika kallt där som här :( Längtar till Grekland och sommaren nu :)
Det låter härligt med badtemperatur redan när det fortfarande er snö kvar här hemma på sina ställen och minusgrader på morronen :)
Vi ska pröva om 3 veckor :D
Var i Nea Chora bodde ni? Vi ska bo på Arocaria (igen) trivdes väldigt gott där.
Vi bodde på Stelisia som ligger strax nedanför Arocaria. Tyvärr höll de på att renovera receptionen så vi bodde mitt i en byggarbetsplats. Arocaria ser fint ut så där skulle jag gärna kunna tänka mig att bo en annan gång.
// Malin
karinafp
2013-04-11, 11:23
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article16580661.ab
Inte undra på att det är billigt...:mad: Skulle aldrig falla mig in att flyga med dem, lika litet som att handla på Lidl. Man ska ha trygghet i sitt arbete och avtalsenliga villkor.
Karin
som har sina principer...
Charleston
2013-04-11, 11:35
Håller med till hundra procent!
(å numera fikar jag inte heller på Le Pain Francais i Gbg)
Och det många inte verkar förstå, alternativt skiter i, är ju att ju fler som nyttjar företag som kan hålla låga priser pga att dom behandlar sin personal illa, ju fler (åtminstone något) mer seriösa aktörer får svårt att hänga med i konkurrensen om inte också dom försämrar villkoren för sina anställda. Så till slut kan vi stå där med enbart pissiga villkor överallt.
para poli
2013-04-11, 12:34
Inte undra på att det är billigt...:mad: Skulle aldrig falla mig in att flyga med dem, lika litet som att handla på Lidl. Man ska ha trygghet i sitt arbete och avtalsenliga villkor.
Karin
Flyger inte Ryan men handlar på Lidl.
Har dom sämre anställningsvillkor där? :confused:
Svensk lag gäller väl där som inom övriga Handels?
Jag handlar på Lidl och flyger med Ryanair - dock inte samtidigt. Och om inte Stoltenberg flyger med dem, kanon. Då blir en plats över till mig. Och jag handlar ibland på H&M. Plus WalMart när jag är i USA. Och jag köper allt som oftast saker som är gjorda i Kina (vare sig jag vet om det eller ej). Men så heter jag inte Rickard Rättrådig, heller.
Haha, ja principer är bra att ha. Som Groucho Marx sa: Detta är mina principer och är det så att du inte gillar dem...så har jag fler.
Visst har även jag principer, men jag har inte råd att bojkotta allt och alla. Skulle man bara använda sig av "felfria" aktörer, då skulle man ju inte ha råd med nånting. För det är ju så att kvalitet och miljö kostar och när det kommer till var pengarna ska fördelas, så är det ofta lägsta priset som vinner. Jag har inga större krav på komforten vid transporten och kan även handla billigt på lågprismarknaden. Märket spelar mindre roll på t ex kläder.
För att travestera ytterligare en vis man, Oscar Wilde: När jag var ung trodde jag att pengar var det viktigaste i livet, nu när jag är gammal vet jag att det är så.
/Netwolf bye_bye
Så är det Netwolf. Jag jobbar på en reklambyrå, och vi gör av princip inte reklam för sprit eller cigaretter. Men det är inte jag privat, det. Jag är nog som de flesta och försöker hålla i slantarna så gott det går. Mycket beroende på situationen, så klart. Gör jag en stark mexgryta, kan jag pytsa i de billigaste vita bönorna. Men blir det bacon, ägg och vita bönor separat, tar jag gärna den lite dyrare (om den nu smakar bättre) varianten.
para poli
2013-04-11, 14:00
Myten om dålig mat på Lidl, lever förbluffande nog ännu :eek:.
Mycket är mycket god kvalitet till en billig penning.
Jfr med Icas Euroshopper och Willys Eldorado, så är det tip top dajmstrut-kvalitet.
Precis. Lidls vaniljglass (Bourbon Vanilla) är helt underbar.
Jag är helt skrupelfri när det gäller sånt här :rolleyes: Om man hela tiden skulle bry sig om vilket barn i indien som sytt tröjan jag har på mig, vilka arbetsvilkor de hade som tillverkade min matta i pakistan, om läkemedlet jag fick utskrivet är testat på djur, vilka arbetsvillkor de har i affären där jag handlar, om de använder miljövänligaste drivmedlet på bussen som jag åker... PHU!! Fint alla som har tid och lust att engagera sig i detta men det har inte jag :eek: Jag erkänner att jag är så ego att jag gör det mesta som gagnar mig, min ekonomi, min familj och vår hälsa...
Om jag kan välja på att åka med Ryanair till Grekland 5 ggr eller med ett annat bolag 2 ggr...skitenkelt val för mig som behöver komma bort lite oftare från ett superstressigt liv här hemma :cool: Jag skulle dessutom gärna anställa en städerska svart ... :D
// Malin
litentuva
2013-04-11, 16:09
Visst kan man avstå från att flyga Ryan air av etiska skäl men frågan är ju hur läget är i landet man då väljer att resa till med "korrekta" bolag är... De flesta av oss kommer garanterat besöka restauranger i Grekland där personal anställs svart till låga löner, och där tex folk från Albanien kan ha det riktigt uselt ... Undrar om inte de anställda på Ryan air i jämförelse ändå har det hyffsat bra - sen är det ju naturligtvis så att pest inte behöver vara bättre än kolera,
para poli
2013-04-11, 16:21
Om jag kan välja på att åka med Ryanair till Grekland 5 ggr eller med ett annat bolag 2 ggr...
Tänker ganska precis som du, för det mesta. :)
Jag har bara fått för mej att undvika Ryan av den enkla anledning att jag vill att min semester börjar på Arlanda. Vill känna mig uppvaktad och lite uppassad men framförallt uppskattad.
Som när Lufthansa-värdinnan frågar "Sure you don't want anything else to drink?" när jag beställt rödvin OCH öl (tysk på flaska dessutom) (:eek:), eller när British Airways-värdinnorna tar med mig till deras vilorad och jag fick sitta ensam på tre-säte och dom överöste mig med baguetter och spelsinjuice och cola när jag råkade nämna att jag hade blodsockerfall och behövde något sött. Lite jobbigt tho när dom, varje gång dom passerade, frågade "How are you feeling, sir?". (Hade BA-baguetter i tre dar hemma:D.
Nu till ditt citat där uppe; Inte kan du väl mena att du kommer till Grekland 5 ggr med Ryan medan bara 2 ggr på andra bolag?
Flygbiljetten uppgår väl till en ganska liten andel av den totala resekostnaden? För min del skulle jag uppskatta till 10-20%.
/ Anders bye_bye
Karin
Hm....vilken trovärdig statsminister Norge har :rolleyes:. Att uttala sig om Ryanair utan att ha flugit med dom.
Inte alls partisk......eller :confused:. Vill nog att Norwegian ska ta marknadsandelar. Nu är det ju så att Norwegian vill ha Thailandsbaserade besättningar på sina flighter utanför EU. Undrar varför? Har dom bättre arbetsvillkor där tro? Hur tacklar den norska statsministern det?
Själv försöker jag resa etiskt (ur min synvinkel) och bojkottar SAS.
Att ta anställning på ett flygbolag gör du frivilligt (du kan säga upp dig när du vill) men att tvångstransporteras till ett laboratorium (för plågsamma djurförsök är inte ett VAL). Därför bojkottar jag SAS som transporterar primater till laboratorier. Reser gärna med Ryanair.
Deia
bye_bye
Jag är helt skrupelfri när det gäller sånt här :rolleyes: Om man hela tiden skulle bry sig om vilket barn i indien som sytt tröjan jag har på mig, vilka arbetsvilkor de hade som tillverkade min matta i pakistan, om läkemedlet jag fick utskrivet är testat på djur, vilka arbetsvillkor de har i affären där jag handlar, om de använder miljövänligaste drivmedlet på bussen som jag åker... PHU!! Fint alla som har tid och lust att engagera sig i detta men det har inte jag :eek: Jag erkänner att jag är så ego att jag gör det mesta som gagnar mig, min ekonomi, min familj och vår hälsa...
Om jag kan välja på att åka med Ryanair till Grekland 5 ggr eller med ett annat bolag 2 ggr...skitenkelt val för mig som behöver komma bort lite oftare från ett superstressigt liv här hemma :cool: Jag skulle dessutom gärna anställa en städerska svart ... :D
// Malin
Men jag bryr mig.
Tänk att du sitter där på planet på väg till din drömdestination i Grekland :-).
Du sippar på en G&T och tänker på sol och semester, frisk luft, goda drinkar, en skön säng (eller kanske inte....om det gäller Grekland :rolleyes:)
Under dig, i lastrummet, sitter ett försöksdjur på väg till helvetet - i alla fall om du reser med SAS
Din resekamrat under dig får ingenting, inte ens vatten, även om det är hett. Buren är liten och du har precis tagits ifrån din mamma. Ljuden är olidliga, lukterna främmande. När man kommer fram får man kanske dricka schampoo eller andas in avgaser. Får sova på ett stålgaller och prova om ett solskyddsmedel kliar, efter att ha blivit rakad så att utslagen syns.
När du får resa hem, så är det dags för en annan resa för din "reskompis". Dags att slängas i en soppåse efter att ha dissikerats i ett sterilt rum. Ja, om man har tur. Annars blir det vivisektion d.v.s dissektion på levande varelse.
Allt detta stöder SAS - för dom hjälper laboratorierna att förse sig med försöksdjur. Istället kunde man valt att gå samma väg som ledande flygbolag världen över - att ta avstånd ifrån denna smutsiga handel.
Tänk på det när du sippar på din G&T, på väg mot din semsester med SAS. Eller bojkotta SAS.
Eller välj Ryanair - dom har ett etiskt och moraliskt tänk i detta.
(En svart städare har jag däremot inga problem med Ang_elx)
Nu till ditt citat där uppe; Inte kan du väl mena att du kommer till Grekland 5 ggr med Ryan medan bara 2 ggr på andra bolag?
Flygbiljetten uppgår väl till en ganska liten andel av den totala resekostnaden? För min del skulle jag uppskatta till 10-20%.
/ Anders bye_bye
Nä, jag har väl inte räknat på det om jag ska vara ärlig...men letar alltid billiga biljetter både till mig och alla andra i min omgivning :p I år flyger jag en resa t o r med Ryanair, en charter med Apollo, 2 t o r med Norwegian och en där jag reser ut med Fritidsresor och hem med Norwegian :) Så jag blandar en del ;) Men är övertygad om att jag inte skulle kunna resa på lika många om jag inte letade "billigt" !!! Sen beror det ju på hur länge man är borta hur stor del det är av den totala kostnaden... 4 av mina resor är veckoresor och en är 3 veckor... På veckoresorna så blir ju flygkostnaden större.
// Malin
Ålands Tapsa
2013-04-11, 19:14
Det där med billiga flyg här ganska relativt. Om jag skulle flyga med tex. Ryanair och betalade extra för bagage osv. jag skulle behöva övernatta i Sverige på väg till utlandet samt på väg hem på grund av att det inte går ngn. färja så att jag skulle hinna till flygfältet eller från flygfältet. Flygbiljet kanske 300 euro och hotell 2x150 euro, det blir 600 euro. Flyger jag med sådan flyg vars avgång samt ankomst passar med färjorna betalar jag gärna samma pris bara jag slipper övernattningar. Normalt är dessa flyg billigare än sk. billig flyg (typ Ryanair) och 2 hotelnätter.:cool:
Det där med billiga flyg här ganska relativt. Om jag skulle flyga med tex. Ryanair och betalade extra för bagage osv. jag skulle behöva övernatta i Sverige på väg till utlandet samt på väg hem på grund av att det inte går ngn. färja så att jag skulle hinna till flygfältet eller från flygfältet. Flygbiljet kanske 300 euro och hotell 2x150 euro, det blir 600 euro. Flyger jag med sådan flyg vars avgång samt ankomst passar med färjorna betalar jag gärna samma pris bara jag slipper övernattningar. Normalt är dessa flyg billigare än sk. billig flyg (typ Ryanair) och 2 hotelnätter.:cool:
Hahaha...om du räknar 300 E för lågpris så har du nog fått något om bakfoten :rolleyes: Jag betalade 129 kr för biljetterna nu när jag åkte... Bagaget kostar knappast 2500 kr flabb_flab
1490 kr enkel är det absolut dyraste jag betalar i år...och det är med Norwegian i juni, men då är hemresan en tredjedel av priset ;)
Då undrar jag vad du betalar för dina biljetter om du tycker att 300 E är billiga biljetter :confused:
// Malin
Ps. De tillåter något större handbagage än vad som står i reglerna. :)
// Malin
Tja. En kompis måtte ut med 20 euro for overvekt med Ryan fra Rygge. Håndbagasjen veide 600 gram mer enn det står i reglene.
Stephan
Det är ju inte upp till flygbolagen att sätta priser utifrån var du bor :rolleyes:
Jag anpassar varje års resa efter de flighter som bäst stämmer med avrese/avgångstider, lämplig avreseort samt destination som känns lockande.
Men jag reser inte med SAS eller Air France :cool:, oavsett hur billigt det är.....
Tja. En kompis måtte ut med 20 euro for overvekt med Ryan fra Rygge. Håndbagasjen veide 600 gram mer enn det står i reglene.
Stephan
De vägde inte vårt handbagage vare sig på ut eller hemresa. På utresan från Rygge kollade de inte måttet heller :)
// Malin
Ålands Tapsa
2013-04-12, 05:59
Hahaha...om du räknar 300 E för lågpris så har du nog fått något om bakfoten :rolleyes: Jag betalade 129 kr för biljetterna nu när jag åkte... Bagaget kostar knappast 2500 kr flabb_flab
1490 kr enkel är det absolut dyraste jag betalar i år...och det är med Norwegian i juni, men då är hemresan en tredjedel av priset ;)
Då undrar jag vad du betalar för dina biljetter om du tycker att 300 E är billiga biljetter :confused:
// Malin
Om jag flyger från Mariehamn till Helsingfors (flygtid 50 min) t/r kostar det lite över 400 euro, då tycker jag att Arlanda-Athen t/r för 300 euro är billigt. Det finns biljetter för samma sträcka som kostar över 1000 euro. Jag flög från Helsingfors till Brisbane t/r i december/januari för 1300 euro (Finnair-Air France-Chine Souther-KLM) och det va skit billigt. För mig är inte priset alltid avgörande utan tidtabell. Det att flyg avgår från Arlanda är också viktigt, har ingen lust att sitta i bilen första semesterdag och sista semesterdag och övernatta 2 nätter för totalt 300 euro i Sverige för att flyga 100 euro billigare. Sedan kommer till det att jag flyger vidare från Athen och då måste ankomsten till Athen passa med följande flyg. Tittade just på Ryanair's hemsida. Min bagage, 23 kg, skulle kosta (om jag skulle flyga tex. Tammerfors-Alicante t/r) 210 euro t/r. Till sist kommer de att jag besöker 3 olika platser under min semester i Grekland (hälsar på bekanta) och flyger mellan dessa platser, då är det svårt med Ryanair, de flyger inte inrikestrafik i Grekland.bye_bye
Samma här. De har inte vägt bagaget när vi har rest det senaste året. Och Ålands Tapsa, allt hänger ju på hur man ska resa. Klart att Ryanair är totalt billigast i alla lägen. Men det går absolut att resa billigt, bara man är lite flexibel. Speciellt om man tar en weekendresa med bara handbagage (man kommer långt på 10 kg/person).
Ålands Tapsa
2013-04-12, 08:23
Samma här. De har inte vägt bagaget när vi har rest det senaste året. Och Ålands Tapsa, allt hänger ju på hur man ska resa. Klart att Ryanair är totalt billigast i alla lägen. Men det går absolut att resa billigt, bara man är lite flexibel. Speciellt om man tar en weekendresa med bara handbagage (man kommer långt på 10 kg/person).
Reser normalt inte på weekendresor annat än om jag deltar i ngn. orientering/löpningstävling och då räcker inte 10 kg när man har allt vad man behöver med. På sk. semesterresor har jag alltid med 3 par löparskor, eventuellt vandringsskor, kanske regnkläder (beroende på platsen vart vi åker), kläder överhuvudtaget så att man har rena kläder för en 3 eller 4 veckors resa (tvättar inte mina/våra kläder för hand, inte frun heller), en mindre vandringsryggsäck, osv... I handbagaget ingår bärbar dator, systemkamera med några objektiv (bara ett teleobjektiv väger över 1 kg) osv.. Redan den ryggsäcken (handbagaget) väger 8-9 kg. Sedan den viktigaste, lite över 1 timmes körning till Arlanda från Grisslehamn (3 timmar till Skavsta), eventuella hotellövernattningar vid ut och hemresan. Som jag har sagt, tidtabell är avgörande i slutändan, inte priset. Jag vill resa med det samma när min ledighet börjar och komma hem så att jag far till jobb direkt följande dag (vill inte sitta hemma på min semester).:cool:
Admirala
2013-04-12, 08:25
Ryanair-vits fra facebook:
Ryanair's Micheal O'Leary arrives in a hotel in Dublin, he goes to the bar and asks for a pint of draught Guinness. The barman nodded and said, "That will be one Euro please, Mr. O'Leary."
Somewhat taken aback, O'Leary replied, "That's very cheap," and handed over his money.
"Well, we try to stay ahead of the competition", said the barman. "And we are serving free pints every Wednesday evening from 6 until 8. We have the cheapest beer in Ireland"
"That is remarkable value" Michael comments
"I see you don't seem to have a glass, so you'll probably need one of ours.
That will be 3 euro please.
O'Leary scowled, but paid up. He took his drink and walked towards a seat.
"Ah, you want to sit down?" said the barman. "That'll be an extra 2 euro. - You could have pre-book the seat, and it would have only cost you a Euro."
"I think you may to be too big for the seat sir, can I ask you to sit in this frame please"
Michael attempts to sit down but the frame is too small and when he can't squeeze in he complains "Nobody would fit in that little frame".
"I'm afraid if you can't fit in the frame you'll have to pay an extra surcharge of €4.00 for your seat sir"
O'Leary swore to himself, but paid up. "I see that you have brought your laptop with you" added the barman. "And since that wasn't pre-booked either, that will be another 3 euro."
O'Leary was so annoyed that he walked back to the bar, slammed his drink on the counter, and yelled, "This is ridiculous, I want to speak to the manager".
"Ah, I see you want to use the counter," says the barman, "that will be 2 euro please." O'Leary's face was red with rage.
"Do you know who I am?"
"Of course I do Mr. O'Leary,"
"I've had enough, What sort of Hotel is this? I come in for a quiet drink and you treat me like this. I insist on speaking to a manager!"
"Here is his E mail address, or if you wish, you can contact him between 9 and 9.10 every morning, Monday to Tuesday at this free phone number. Calls are free, until they are answered, then there is a talking charge of only 10 cent per second"
"I will never use this bar again
"OK sir, but remember, we are the only hotel in Ireland selling pints for one Euro"
Elisabet
2013-04-12, 08:47
allt hänger ju på hur man ska resa. Klart att Ryanair är totalt billigast i alla lägen. Helt klart hänger det på hur man ska resa, och just därför är Ryanair verkligen inte billigast i alla lägen.
Om man enbart ska från Flygplats A till Flygplats B är Ryan ofta billigast, men om man till exempel först måste resa till Arlanda, sedan ta sig till Skavsta men inte hinner till den tidiga avgångstiden därifrån om man åker hemifrån samma dag, utan måste ta ett flyg till Arlanda dagen innan och övernatta, så blir så gott som vilket annat flygbolag som helst billigare.
Eller om man ska till någon ort söder om London och landar med Ryanair på Stansted, så blir det snabbt så gott som samma pris att flyga med t ex Norwegian till Gatwick.
Bara för att ta ett par exempel.
Igår såg jag för övrigt intervjuerna med Michael O'Leary med anledning av den senaste kritiken mot Ryanair, i norsk TV. Det är ju alltid svårt att veta vad som stämmer och inte i sådana här situationer, men jag måste säga att hans svar var både tydliga och rimliga och han ingav ett betydligt bättre förtroende än vad kritikerna gör. Och majoriteten av kunderna är ju faktiskt nöjda.
Att de tar separat betalt för olika tjänster tycker jag är bra. Det är ett rättvist system där de som utnyttjar en viss tjänst betalar för den, medan de som klarar sig utan den tjänsten inte helller behöver vara med och betala för den. Ungefär som norska brotullar...
Något som däremot irriterar mig är när en del tar betalt för att man betalar med kort. Vet inte om Ryanair gör det, men Norweigan har ju infört det, och det tycker jag är skandalöst!
Jag flyger Ryanair i maj. De tar kreditkortsavgift, 94 kr. I övrigt kostar resa för två personer 4833:- då ingår EU tillägg, administrationsavgifter, bagage 20 kg var, avgift för incheckning via internet, avgift för prioriterad ombordstigning, skatter och avgifter.
För mig som bor i Nyköping blir det betydligt billigare att åka från Skavsta.
Och att inte åka en charterresa tjänar vi minst 10 000:-
[quote=Admirala;301439]Ryanair-vits fra facebook:
Ryanair's Micheal O'Leary arrives in a hotel in Dublin, he goes to the bar and asks for a pint of draught Guinness. The barman nodded and said, "That will be one Euro please, Mr. O'Leary."
Somewhat taken aback, O'Leary replied, "That's very cheap," and handed over his money.
"Well, we try to stay ahead of the competition", said the barman. "And we are serving free pints every Wednesday evening from 6 until 8. We have the cheapest beer in Ireland"
"That is remarkable value" Michael comments
"I see you don't seem to have a glass, so you'll probably need one of ours.
That will be 3 euro please.
O'Leary scowled, but paid up. He took his drink and walked towards a seat.
"Ah, you want to sit down?" said the barman. "That'll be an extra 2 euro. - You could have pre-book the seat, and it would have only cost you a Euro."
"I think you may to be too big for the seat sir, can I ask you to sit in this frame please"
Michael attempts to sit down but the frame is too small and when he can't squeeze in he complains "Nobody would fit in that little frame".
"I'm afraid if you can't fit in the frame you'll have to pay an extra surcharge of €4.00 for your seat sir"
O'Leary swore to himself, but paid up. "I see that you have brought your laptop with you" added the barman. "And since that wasn't pre-booked either, that will be another 3 euro."
O'Leary was so annoyed that he walked back to the bar, slammed his drink on the counter, and yelled, "This is ridiculous, I want to speak to the manager".
"Ah, I see you want to use the counter," says the barman, "that will be 2 euro please." O'Leary's face was red with rage.
"Do you know who I am?"
"Of course I do Mr. O'Leary,"
"I've had enough, What sort of Hotel is this? I come in for a quiet drink and you treat me like this. I insist on speaking to a manager!"
"Here is his E mail address, or if you wish, you can contact him between 9 and 9.10 every morning, Monday to Tuesday at this free phone number. Calls are free, until they are answered, then there is a talking charge of only 10 cent per second"
"I will never use this bar again
"OK sir, but remember, we are the only hotel in Ireland selling pints for one Euro"[/quote
flabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab.....Sååå kul....det kan säkert bli en del överraskningar, sk dolda kostnader, inte alls säkert att det blir så "billigt" i slutändan!
Haha Elisabet, tappade bort ett viktigt ord: Klart att Ryanair INTE är totalt billigast i alla lägen. Lite mer okej. Men som sagt, ofta är de billigast. Men man kan finna hur många OM man vill, bara man vill. Och Ålands Tapsa, ska man släpa med sig halva bohaget, finns det säkert andra och bättre flygbolag.
para poli
2013-04-12, 12:51
Det här inlägget blev fel. Såg nu att Bluesea gjort en korrigering av det citat jag kommenterade. /ta bort tack! :o
Reser normalt inte på weekendresor annat än om jag deltar i ngn. orientering/löpningstävling och då räcker inte 10 kg när man har allt vad man behöver med. På sk. semesterresor har jag alltid med 3 par löparskor, eventuellt vandringsskor, kanske regnkläder (beroende på platsen vart vi åker), kläder överhuvudtaget så att man har rena kläder för en 3 eller 4 veckors resa (tvättar inte mina/våra kläder för hand, inte frun heller), en mindre vandringsryggsäck, osv... I handbagaget ingår bärbar dator, systemkamera med några objektiv (bara ett teleobjektiv väger över 1 kg) osv.. Redan den ryggsäcken (handbagaget) väger 8-9 kg. Sedan den viktigaste, lite över 1 timmes körning till Arlanda från Grisslehamn (3 timmar till Skavsta), eventuella hotellövernattningar vid ut och hemresan. Som jag har sagt, tidtabell är avgörande i slutändan, inte priset. Jag vill resa med det samma när min ledighet börjar och komma hem så att jag far till jobb direkt följande dag (vill inte sitta hemma på min semester).:cool:
Hej, måste säga att jag är mäkta imponerad och lika förskräckt över hur mycket kläder, skor mm ni har med på Era resor..:eek:...där ser man hur olika vi är, jag har bara med mig det absolut nödvändigaste, ofta tunna kläder som är lätta att handtvätta och torkar ju så fort, sen beroende på resmål och shoppingmöjligheter så kan det vara trevligt att köpa något nytt i klädväg på plats.
Jag gillar också att vara aktiv på min semester, vandra och ibland jogga, men behöver ändå inte flera par träningsskor ett par räcker.
Nej, resa med så lite/lätt som möjligt är toppen för mig iaf!!..bye_bye
Ålands Tapsa
2013-04-12, 17:11
Jag har inte halva bohag med, mitt bohag är mycket större. Jag behöver 3 par olika löparskor med mig, 1 par till asfaltlöpning, 1 par till trailrunning samt 1 par till intervallträning. Kompressiongaiters, kompressiontights, löparskjortor, trailrunningryggsäck med vätskabehållare (jag måste ha vatten med på längre träningar, 2-3 timmars löpning), trailstavar osv... Detta är bara vad jag behöver för min träning. Sedan kommer andra kläder. Jag använder samma t-skjorta högst 2 kvällar, på 3 veckor går det åt ganska många skjortor. Dagtid använder jag inte skjorta, ligger på solsängen kl. 10-16. Sedan kommer till spikmatta, klarar mig inte utan den. Ligger på den varje dag samt står på den efter träning för att påskynda återhämtning efter träning. Återhämtningsdrickapulver har jag till 3 veckors behov, ca. 100 g per dag, det gör ca. 2 kg. Några saker köper jag på plats. En billig handduk till solsäng, den kastar jag bort när jag åker hem. Solkräm, tvål osv.. köper jag också på plats. Men alla har olika behov, jag lever på semester ungefär på samma sätt som jag gör när jag är hemma. Enda skilnad är att man äter dagens måltid (varm mat) på kvällen, inte tidigt eftermiddag (ca. kl. 13-14) som jag gör hemma. Njut alla på era resor oberoende vart ni reser eller vad ni gör på era resor. Det gör jag.:cool:
Ålands Tapsa, det var ett tufft träningsschema du har!
Kör du det varje dag hela semestern??
Min kropp behöver iallafall vila och återhämtning mellan träningspassen men för dig kanske det räcker att ligga på solstolen mellan kl. 10-16 varje dag då eller?...:)
Ålands Tapsa
2013-04-12, 19:00
Jag tränar mindre (1 gång per dag) på Greklands semester än vad jag gör hemma eller på vintern på Gran Canaria (där tränar jag 2 gånger per dag alla dagar) som jag har som en träningsläger. Brukar också delta i ngn. "carrera de montaña" där, Transgrancanaria 24 km senast 5 veckor sedan, 3:e i Veteranos 60 años. Hemma har jag en vilodag i veckan, tränar 2 gånger per dag lö, sö, må och ti. Vet ej din ålder men jag har hållit på med idrott sedan vintern 1959-60 då jag vann första skidtävling. Första cykeltävling 1960, har orienterat sedan 1965, sprungit flera marathon och nuförtiden satsar mera på skyrunning och ultrarunning._B-anana
para poli
2013-04-12, 19:05
Jag har inte halva bohag med, mitt bohag är mycket större. Jag behöver 3 par olika löparskor med mig, 1 par till asfaltlöpning, 1 par till trailrunning samt 1 par till intervallträning. Kompressiongaiters, kompressiontights, löparskjortor, trailrunningryggsäck med vätskabehållare (jag måste ha vatten med på längre träningar, 2-3 timmars löpning), trailstavar osv... Detta är bara vad jag behöver för min träning. Sedan kommer andra kläder. Jag använder samma t-skjorta högst 2 kvällar, på 3 veckor går det åt ganska många skjortor. Dagtid använder jag inte skjorta, ligger på solsängen kl. 10-16. Sedan kommer till spikmatta, klarar mig inte utan den. Ligger på den varje dag samt står på den efter träning för att påskynda återhämtning efter träning. Återhämtningsdrickapulver har jag till 3 veckors behov, ca. 100 g per dag, det gör ca. 2 kg. Några saker köper jag på plats. En billig handduk till solsäng, den kastar jag bort när jag åker hem. Solkräm, tvål osv.. köper jag också på plats. Men alla har olika behov, jag lever på semester ungefär på samma sätt som jag gör när jag är hemma. Enda skilnad är att man äter dagens måltid (varm mat) på kvällen, inte tidigt eftermiddag (ca. kl. 13-14) som jag gör hemma. Njut alla på era resor oberoende vart ni reser eller vad ni gör på era resor. Det gör jag.:cool:
5min46sek;
https://www.youtube.com/watch?v=OYxVZSCDzPE
Tjena!
Jag tränar mindre (1 gång per dag) på Greklands semester än vad jag gör hemma eller på vintern på Gran Canaria (där tränar jag 2 gånger per dag alla dagar) som jag har som en träningsläger. Brukar också delta i ngn. "carrera de montaña" där, Transgrancanaria 24 km senast 5 veckor sedan, 3:e i Veteranos 60 años. Hemma har jag en vilodag i veckan, tränar 2 gånger per dag lö, sö, må och ti. Vet ej din ålder men jag har hållit på med idrott sedan vintern 1959-60 då jag vann första skidtävling. Första cykeltävling 1960, har orienterat sedan 1965, sprungit flera marathon och nuförtiden satsar mera på skyrunning och ultrarunning._B-anana
Okej då förstår jag, din kropp är ju van vid att träna regelbundet och hårt sen många år tillbaka, det blir ju ett behov!
Jag är periodare när det gäller träning, ibland kan uppehållen bli lite för långa...:)....motion är bra men i lagom dos för min del, har ett yrke som jag går och springer i hela dagarna så ibland finns det inte så mycket energi kvar till träning, men vet att träning ger mer energi och att man orkar mer även på jobbet då, och de goda endorfinerna(hormonet) får man på köpet.
Ps. Ursäkta Malin för att ditt inlägg nu spårat ut och handlar just nu om träning ist. för Ryanair....:D
5min46sek;
https://www.youtube.com/watch?v=OYxVZSCDzPE
Tjena!
flabb_flabflabb_flabflabb_flab...skitkul, längesen man såg den filmen, gubbarna är ju bara så goa...
Efter att ha kollat upp tider, transporter och andra kringarrangemang kan jag nu konstatera att det blir ungefär 2000 kronor dyrare för oss två personer att flyga Rygge-Chania med Ryanair istället för flygstol med Apollo från Landvetter (som ändå inte är speciellt billigt).
/kimmen
Efter att ha kollat upp tider, transporter och andra kringarrangemang kan jag nu konstatera att det blir ungefär 2000 kronor dyrare för oss två personer att flyga Rygge-Chania med Ryanair istället för flygstol med Apollo från Landvetter (som ändå inte är speciellt billigt).
/kimmen
Vi som åker lågprisflyg och vill ha billiga biljetter bokade i oktober :rolleyes: Nu kan man hitta vissa billiga avgångar om man pusslar lite mellan bolag och flygplatser. :)
// Malin
Vi som åker lågprisflyg och vill ha billiga biljetter bokade i oktober :rolleyes:
Vi andra vet inte redan i oktober exakt när vi har semester året därpå...:rolleyes: eller vart vi då vill resa...:rolleyes:
Nu kan man hitta vissa billiga avgångar om man pusslar lite mellan bolag och flygplatser.
Ja, det kan man kanske göra. Men man måste också ta med i beräkningen de extra kostnader och den extra tid som tillkommer för att ta sig fram och tillbaka till flygplatser längre bort, kanske måste man också ha en extra hotellövernattning vid avresa eller hemkomst (som i vårt fall med Ryanair från Rygge).
/kimmen
Admirala
2013-04-14, 14:47
En Sas-ansatt skriver om billigbilletter generelt og Ryanair spesielt i Dagbladet i dag:
"Ryanair har holdt på slik i flere år. De driver det man, i min verden, med rett kan kalle vestens slavedrift. Blir man syk, får man sparken. Får man barn, får man sparken. Man får betalt det man i Norge anser for å være på fattigdomsgrensen, selv om man bor i verdens beste land (les: dyreste), uttaler man seg i negative former får man sparken. Man kan ikke organisere seg. Ingen ivaretar dine rettigheter som arbeidstaker. Vil vi virkelig ha det sånn? Er iveren etter billige billetter verdt prisen?"
For noen av dere er dette verd prisen, ser jeg, og det blir jo opp til hver enkelt. Men jeg lurer på, hva med sikkerheten? Hvis personalet er fullstendig utslitte fysisk og psykisk når de er på jobb, noe denne slavedriften godt kan føre til, og i tillegg er syke men ikke tør sykmelde seg, hvordan tror dere det vil stå til med sikkerheten, særlig om noe uventet skjer?
Bertil Lindroos
2013-04-14, 14:55
Tänkte ...att jag skulle hålla mig utanför denna tråd, men kan nu inte låta bli...
Håller med Kimmen till 100 %.....hur många procent har möjlighet att boka sina resor för nästkommande år i oktober, kan inte vara många som vet hur och när man kan få ledighet för kommande år så tidigt.
Vad menar du nilam...med VI....har du gjort dig till tolk för alla som åker lågprisflyg...eller är du som kungligheter att du kallar dig själv för VI ?
Tänkte ...att jag skulle hålla mig utanför denna tråd, men kan nu inte låta bli...
Håller med Kimmen till 100 %.....hur många procent har möjlighet att boka sina resor för nästkommande år i oktober, kan inte vara många som vet hur och när man kan få ledighet för kommande år så tidigt.
Vad menar du nilam...med VI....har du gjort dig till tolk för alla som åker lågprisflyg...eller är du som kungligheter att du kallar dig själv för VI ?
Jag antar att jag har rätt att kalla mig själv precis vad jag vill utan att behöva förklara mig för dig men med VI menar jag mig och de andra jag känner som reser mycket... :cool:
Det finns väl massor av människor som har fasta semesterperioder eller rullande semester som vet exakt när de är lediga från år till år :confused: För egen del vet jag att jag har nästan 8 veckor ledigt på sommaren och det är inte det minsta svårt att boka i oktober... inte svårt att boka påsklov heller flabb_flab
Sen är det så fruktansvärt barnsligt att fråga om jag har gjort mig till tolk för dem som åker lågprisflyg...__D Jag skapade tråden eftersom jag tyckte det behövdes skriva något positivt om lågprisflygen eftersom så många klagar. Men det klagas ju på det mesta här inne ...är det inte lågprisflyg så är det All inclusive eller krimskramsiga turistorter :eek::mad:
Så när du nu inte hade något vettigare att skriva så hade varit bättre att du hållt dig utanför... Ditt inlägg tillförde ju inte särskilt mycket ändå:cool:
Bertil Lindroos
2013-04-14, 15:28
Jag antar att jag har rätt att kalla mig själv precis vad jag vill utan att behöva förklara mig för dig men med VI menar jag mig och de andra jag känner som reser mycket... :cool:
Det finns väl massor av människor som har fasta semesterperioder eller rullande semester som vet exakt när de är lediga från år till år :confused: För egen del vet jag att jag har nästan 8 veckor ledigt på sommaren och det är inte det minsta svårt att boka i oktober... inte svårt att boka påsklov heller flabb_flab
Sen är det så fruktansvärt barnsligt att fråga om jag har gjort mig till tolk för dem som åker lågprisflyg...__D Jag skapade tråden eftersom jag tyckte det behövdes skriva något positivt om lågprisflygen eftersom så många klagar. Men det klagas ju på det mesta här inne ...är det inte lågprisflyg så är det All inclusive eller krimskramsiga turistorter :eek::mad:
Så när du nu inte hade något vettigare att skriva så hade varit bättre att du hållt dig utanför... Ditt inlägg tillförde ju inte särskilt mycket ändå:cool:
Tack för ditt svar nilam....verkligen moget och seriöst svar...men säger mig ändå allt jag behöver veta. :eek::eek:
Tack för ditt svar nilam....verkligen moget och seriöst svar...men säger mig ändå allt jag behöver veta. :eek::eek:
Så bra...jag ansträngde mig verkligen för att hålla samma goda ton som du gjorde :rolleyes:
Det finns väl massor av människor som har fasta semesterperioder eller rullande semester som vet exakt när de är lediga från år till år :confused:
Ja, det finns det. Det finns också massor av människor som inte vet det exakt. De kanske också gärna vill ha billiga flygbiljetter men kan inte boka redan i oktober året innan.
När det gäller just Ryanair har Admirala ett mycket bra inlägg värt att reflektera över...
/kimmen
Säga vad man vill, men här var det i alla fall "drag i lådan"... :D;):rolleyes:
Simetra Ang_elx
En Sas-ansatt skriver om billigbilletter generelt og Ryanair spesielt i Dagbladet i dag:
"Ryanair har holdt på slik i flere år. De driver det man, i min verden, med rett kan kalle vestens slavedrift. Blir man syk, får man sparken. Får man barn, får man sparken. Man får betalt det man i Norge anser for å være på fattigdomsgrensen, selv om man bor i verdens beste land (les: dyreste), uttaler man seg i negative former får man sparken. Man kan ikke organisere seg. Ingen ivaretar dine rettigheter som arbeidstaker. Vil vi virkelig ha det sånn? Er iveren etter billige billetter verdt prisen?"
For noen av dere er dette verd prisen, ser jeg, og det blir jo opp til hver enkelt. Men jeg lurer på, hva med sikkerheten? Hvis personalet er fullstendig utslitte fysisk og psykisk når de er på jobb, noe denne slavedriften godt kan føre til, og i tillegg er syke men ikke tør sykmelde seg, hvordan tror dere det vil stå til med sikkerheten, særlig om noe uventet skjer?
Verkligen fruktansvärda arbetsförhållanden för de Ryanairanställda om detta nu stämmer? Klart isåfall att det påverkar säkerheten, är man utmattad både psykiskt och fysiskt måste det vara svårt att vara fokuserad till 100% i alla situationer.
Så bra...jag ansträngde mig verkligen för att hålla samma goda ton som du gjorde :rolleyes:
flabb_flab
para poli
2013-04-14, 20:44
Va faen, låvat mej själv att inte snacka dynga om Ryan, (Fick på pälsen förra gången, i förra tråden om Ryan), men nu kan jag inte hålla käft längre.
Iaf, jag har den stora förmånen att veta exakt när jag kan boka, Förmodar att jag är kollega med nilam :D.
Jag har inte under dom senaste fem åren, hittat en enda resa som skulle bli billigare med Ryan. Då snackar vi London (4ggr), Madrid (3ggr), Aten (3ggr), Barcelona (2ggr), osv. Men då väljer jag oxå bort Ryan om det är 500 billigare pga att jag vet att det blir dyrare och obekvämare i längden.
Herregud, Lufthansa/British vs Ryan; KO i första 24-7.
Å andra sidan ser jag gärna att Ryan börjar flyga inrikes i Sverige, skulle gärna flyga billigare till ängelholm...
Tack för ett sakligt och klargörande inlägg. klapp_klap
Eva
Vad är sakligt i ett ett inlägg fr en SAS anställd ,om jag tyder Norskan rätt,som uttalar sig om ett konkurrerande bolag.Sedan försvarar jag inte Ryan Air .
Admirala
2013-04-15, 15:16
Vad är sakligt i ett ett inlägg fr en SAS anställd ,om jag tyder Norskan rätt,som uttalar sig om ett konkurrerande bolag.Sedan försvarar jag inte Ryan Air .
Du kan finne haugevis av lignende artikler på nettet, dette var bare et eksempel. Her er et til fra Stavanger Aftenblad:
"Italienske Cocca, som jobbet fra Rygge flyplass, hevder at arbeidsforholdene var preget av frykt, at kontrakten var blottet for sosiale rettigheter og at det var stort salgspress på hver flyging: Hun har nå gått til sak mot Ryanair for ulovlig innleie og usaklig oppsigelse, noe selskapet avviser som grunnløse anklager.
- Det er åpenbart at et søksmål ikke vil føre fram, sier selskapets pressetalsmann Robin Kiely til NTB.
Norsk Flygerforbund gikk onsdag ut med full støtte til de kabinansatte i Ryanair.
- Norsk Flygerforbund har i lengre tid påpekt uholdbare ansettelsesforhold både i Ryanair og i andre lavkostselskaper. At tidligere kabinansatte nå står fram er både modig og nødvendig, sier leder Aleksander Wasland i Flygerforbundet i en pressemelding. (©NTB)"
Og jeg lurer fremdeles på - dere som flyr med Ryanair, tror dere sikkerheten alltid er god nok når folk må jobbe under slike forhold?
Admirarla! Jag stöder din uppfattning till etthundra procent!
Arne
Det moraliska och etiska i att överhuvudtaget flyga är väl diskuterbart. Helt klart ett i-landproblem att välja vilket bolag man ska åka med.
Men varför hela tiden racka ner på Ryanair? Deras villkor verkar i alla fall vara offentliga, deras statistik när det gäller olycker inte värre än andra bolag.
Få se nu. Vilka bolag har vi att välja bland för att resa till Grekland.
- Ryanair - många som inte ens rest med dom rackar ner på dom. Norske statsministerm t.ex. Säkerheten är inte värre än för andra bolag i EU som har landningstillstånd.
- Norwegian - som många tycker är ett "toppenbolag". Ok. Nu är det så att dom vill hyra in besättningar ifrån Thailand för att få ner kostnaderna..... Dom hyr redan in piloter ifrån Irland (vilka inte ens får prata om sina avtal)
http://www.nordlys.no/nyheter/article6014696.ece (http://www.nordlys.no/nyheter/article6014696.ece)
Norwegian menar att piloterna valt själv.
SAS - ett bolag som transporterar primater. I USA så finns INGA bolag som gör det, så där kan SAS ta marknadsandelar. Vet ni att om 10 år finns inga vilda chimpanser kvar. I USA är det fortfarande tillåtet att forska på chimpanser (det är det inte i Sverige). Men hur ska laboratorierna få tag på dom...??? Jo dom fångas i det vilda och transporteras av SAS.
Pest eller kolera - bara att välja. Men att smutskasta bara Ryaniar känns lite för enkelt :rolleyes:
Dom som jobbar i dessa bolag har valt själv - det kan jag hålla med Norwegian om. Chimpanserna som flyger sin enkelresa, med SAS, har inte det valet. Uttryck gärna ert missnöje över detta (om ni tycker det är fel) på SAS FB sida. Just nu pågår en kampanj emot Vietnam airlines - men snart är det SAS tur att få världendens ögon på sig _B-anana.
http://www.facebook.com/index.php#!/SAS?fref=ts
http://www.facebook.com/VietnamAirlines.vn?ref=ts&fref=ts
Deia
bye_bye
para poli
2013-04-15, 18:02
Men hur ska laboratorierna få tag på dom...???
Kan tänka mej att ett och annat rederi kan tänkas att skeppa mot en smärre avgift?
Så länge det är statligt sanktionerat att utföra försök mot dessa stackare så ska du väl inte racka ner på de som transporterar?
Tror inte att ett rederi kan hålla liv i dom så länge......:mad:
Dessutom har ALLA rederier i EU sagt nej till dessa tranporter. Likaså Eurotunnel.
Ringer det inte en liten klocka i ditt huvud när ALLA flygbolag i USA och Kanada sagt NEJ till dessa transporter :rolleyes:.
Är det ok att "vårt" Skandinaviska flygbolag ställer upp?
Deia
bye_bye
para poli
2013-04-15, 18:39
Du menar seriöst att dessa djur inte transporteras när SAS säger nej, om dom gör det?
Har för mej att EU sagt nej till att märka hästkött som nöttkött.
Du har alltid någon villig som mot betalning gör både det ena å det andra.
Om en stat sanktionerar ett visst beteende, så är det väl det vi har att förhålla oss till?
Blir betydligt enklare att förhålla mig om min regering förbjuder en viss sak.
Jfr; röka på/kröka
Skulle lätt tänka mej att röka på om det inte vore så in i h***etes förbjudet. Missförstå mej inte nu, men storebror förbjuder det strängt, och jag lixom litar på att det nog e ganska farligt...
bye_bye
Som du säger så är det lättare för vissa att förhålla sig till en sak om landets regering förbjuder det. I Sverige är det förbjudet med djurförsök på chimpanser (dock ej andra apor). I USA är det fortfarande tillåtet men på väg ut :). Detta går naturligtvis fortare om laboratorierna inte förses med djur och tvingas övergå till alternativa moderna metoder.
I världen idag är det fyra flygbolag som står för transporterna, två i Asien plus två i EU, SAS och Air France. Bör inte vårt skandinaviska flygbolag, SAS, vara i framkant och ansluta sig till övriga bolag....som t.ex Lufthansa, United m.fl. :rolleyes:. Om dom inte förstår det så kan vi hjälpa dom på traven genom att bojkotta dom och tala om varför.
Mycket kan "storebror" förbjuda, men jag hör till dom som litar till mig själv, och jag bojkottar SAS men flyger med Ryanair.
Deia
bye_bye
Ett litet tillägg.
Förutom Vietnam airlines så står China Southern airlines för samma skrupelfria transporter av primater. Skriv gärna på deras FB sida också (så som många andra i världen):
http://www.facebook.com/index.php#!/pages/China-Southern-Airlines/40685459752
Summa bolag i världen just nu som transporterar primater är 4:
Vietnam Airlines
China Southern Airlines
Air France
SAS
På listan som avstår är otroligt många - kan inte räkna upp alla. Och ett av dom är RYANAIR klapp_klap
Deia
bye_bye
...... och jag bojkottar SAS men flyger med Ryanair.
Man kan väl i så fall bojkotta båda bolagen, SAS för att de behandlar chimpanser illa och Ryanair för att de behandlar människor (sina anställda) illa...:)
/kimmen
Man kan väl i så fall bojkotta båda bolagen, SAS för att de behandlar chimpanser illa och Ryanair för att de behandlar människor (sina anställda) illa...:)
/kimmen
Absolut ;)
Det är ju vars och ens val.......
Själv ska jag flyga med Malmö Aviation (flygstol med Apollo ifrån Sturup) till Grekland och med Ryanair till Mallorca i sommar. Det är mina val. Jag kunde valt SAS till Mallorca men valde bort det.
Deia
bye_bye
Åker nästan bara med SAS då Ryan inte flyger till Aten underbart med SAS direktflyg på lördagar.
Är man lite flexibel kan man flyga Stockholm-Atén tur och retur för strax under 3.00:-. Norwegian i juli.
Är man lite flexibel kan man flyga Stockholm-Atén tur och retur för strax under 3.00:-. Norwegian i juli.
Det låter bra Bluesea! Så bra med alternativ.
Deia
bye_bye
Det priset går inte att klaga på :D
Jag tycker att jag hittar billiga resor men 3 kr det slår det mesta...ingår bagage då tro? :D:D;)flabb_flab
Det priset går inte att klaga på :D
Billigere kan det vel ikke bli? :D:D:D
bye_bye
para poli
2013-04-16, 20:45
Tog en random sök på momondo, 3 veckor i juli å fick 2,400 ToR ARN-Aten med Aegean via Thessaloniki. 40 min transfer. Turen til Thessaloniki opererad av SAS som ju numer är kompis med Aegean genom Star Alliance
Kan detta stämma?
Tog en random sök på momondo, 3 veckor i juli å fick 2,400 ToR ARN-Aten med Aegean via Thessaloniki. 40 min transfer. Turen til Thessaloniki opererad av SAS som ju numer är kompis med Aegean genom Star Alliance
Kan detta stämma?
I Star Alliance så är det bara SAS som transporterar primater....(tror jag räknat rätt när jag får det till 27 bolag). Så gynna gärna dom andra men tala om varför ni inte reser med SAS ;), om dom opererar vissa sträckor.
http://www.staralliance.com/en/about/member_airlines/
Deia
bye_bye
I Star Alliance så är det bara SAS som transporterar primater....(tror jag räknat rätt när jag får det till 27 bolag). Så gynna gärna dom andra men tala om varför ni inte reser med SAS ;), om dom opererar vissa sträckor.
Så det är okej att behandla människor illa (typ Ryanairs anställda), men inte schimpanser...(?)
/kimmen
Admirala
2013-04-16, 23:07
Så det är okej att behandla människor illa (typ Ryanairs anställda), men inte schimpanser...(?)
/kimmen
Det lurer jeg også på ;)
Kom hem efter 12 dagar på Kreta. Flög med Ryan Air. Vid nedresan upplevde jag ingen större kontroll av kabinbagage. Däremot vid hemresan fick varje kabinbagage testas i måttstocken innan ingång i gaten. Några var tvungna återvända till incheckning. Andra plockade på sig så mycket kläder ur väskan att måtten klarades. Väl in på gaten av med kläderna och ned i väskan igen! Under överseende av personalen. leja 006
Lite OT, men med tanke på säkerhetskontrollen. Denna (https://www.youtube.com/watch?v=gQmQtpk5DEc&list=PLF74C9B64E48C89AB) är ju banne mig en modern klassiker! flabb_flab
/Netwolf
Jaja, visserligen är jag copywriter, men detta blev inte helt right. 3.000:- ska det så klart vara, men det fattade ni väl.
/kimmen
Ingen ska behandlas illa, men det finns ju grader i helvetet :rolleyes:
Att ha ett dåligt l avtal för sin anställning är naturligtvis inte bra men det går inte att jämföras med det dessa primater utsätts för!!!
Bild googla "vivisection primates", (om du klarar starka bilder) och se om du inte håller med om att dessa apor har det värre än Ryanairs personal :eek:.
Ryanairs personal är inga fångar. Dom kan gå när dom vill. Dom sitter inte i en liten gallerbur hela dagen.
Deia
bye_bye
Det lurer jeg også på ;)
/kimmen
Jag tycker inte det är ok att människor behandlas illa och deras anställningsvillkor verkar ju helt idiotiska!
Men som Deia skrev tidigare så har ju personalen en valmöjlighet, de är väl inte tvingade att arbeta för RA??
Försöksdjuren är ju helt försvarslösa och har ju ingen valmöjlighet det är ju det som är så grymt!!
Sen är det ju inte enbart under dessa transporter som djur far illa, finns ju hur många exempel som helst där djur plågas under vidriga förhållanden.
Lite OT, men med tanke på säkerhetskontrollen. Denna (https://www.youtube.com/watch?v=gQmQtpk5DEc&list=PLF74C9B64E48C89AB) är ju banne mig en modern klassiker! flabb_flab
/Netwolf
flabb_flabflabb_flabflabb_flab....Där kan man snacka om välsmord och fulltankad!!
Smultron
2013-04-17, 14:44
/Netwolf
Riktigt kul!flabb_flab
Konstigt att han fick gå ombord så berusad som han var!flabb_flab
(Hade inte sett den förut, fast HippHipp är en riktig favorit!)
Ryanairs personal är inga fångar. Dom kan gå när dom vill. Dom sitter inte i en liten gallerbur hela dagen.
Naturligtvis kan dom gå när dom vill - om dom hittar ett annat jobb, det vimlar ju inte av sådana precis. Men det rättfärdigar ändå inte Ryanairs agerande. Men så länge folk flyger med Ryanair och dom tjänar pengar, kan dom fortsätta behandla sin personal (och sina passagerare) som skit.
Och naturligtvis fraktar Ryanair inga primater till USA av den enkla anledningen att dom (ännu) inte flyger dit över huvud taget. Vänta och se vad som händer när dom börjar med det...:rolleyes:
Edit:
De hemska bilderna under "vivisection primates" är från själva djurförsöken, inte från SAS transporter. Dessa djurförsök är avskyvärda och borde inte vara tillåtna någonstans. Men som sagt, vänta och se vad som händer när även Ryanair börjar flyga över Atlanten, där finns ju pengar att tjäna för Mr. O'Leary...:rolleyes:
/kimmen
para poli
2013-04-17, 17:42
vänta och se vad som händer när även Ryanair börjar flyga över Atlanten, där finns ju pengar att tjäna för Mr. O'Leary...:rolleyes:
/kimmen
Kimmen; tror du det kan bli något åt detta hållet? :D
Isf är jag på!
http://www.youtube.com/watch?v=l2WovEURsaw
Intressant med Ryanair....inget verkar kunna väcka så mycket åsikter till liv på Kalimera, så man får ju tacka Nilam för att ha livat upp forumet;)
För egen del kan jag tänka mig att nyttja Ryan i de lägen deras erbjudande är avsevärt bättre (rent prismässigt) än konkurrenterna, i annan fall väljer jag hellre annat bolag. Det grundar jag främst på att jag som konsument inte har samma förtroende för Ryan, jag talar då om att man inte följer ARN-beslut, man tar inte ansvar för sina passagerare vid inställda flyg, man krånglar om handbagagets storlek... ja listan kan säkert göras längre.
Men prismässigt är de i vissa lägen oslagbara. Vissa skribenter i tråden försöker bevisa att så inte är fallet men jag hävdar att det är fakta att om man köper biljetter vid rätt tillfällen så är deras priser i en helt egen division.
Och det många inte verkar förstå, alternativt skiter i, är ju att ju fler som nyttjar företag som kan hålla låga priser pga att dom behandlar sin personal illa....
For noen av dere er dette verd prisen, ser jeg, og det blir jo opp til hver enkelt. Men jeg lurer på, hva med sikkerheten? Hvis personalet er fullstendig utslitte fysisk og psykisk når de er på jobb........
Ovanstående exempel på inlägg som vill tillskriva oss Ryan-nyttjare dålig moral har jag mycket svårt för.
Att försöka konsumera etiskt är ingen lätt uppgift. De flesta av oss har nog gjort sina egna val, det kan vara att köpa rättvisemärkt kaffe, att inte resa till diktaturer, att köpa närproducerat, att inte bo på grekiska hotell med svart arbetskraft?? eller att inte flyga med bolag som fraktar apor.
Däremot tror jag att det är helt omöjligt att välja rätt i allt vi konsumerar. Att då moralisera och påstå att andra väljer fel just specifikt avseende Ryan är därför att ge sig ut på väldigt svag is. Visst, det finns säkert saker att anmärka på arbetsförhållanden men vilken koll har ni på andra flygbolag. Har vi en aning om vilka villkor som förekommer på ex.vis asiatiska bolag som ofta utses till världens bästa flygbolag???
När det gäller att Ryan går med vinst köper jag inte att det skulle bero på dåliga löner och andra villkor. Jag tror att det är en väldig liten del av förklaringen. I princip alla traditionella bolag går med rejäla underskott, förmodligen har de något att lära av Ryanair och då handlar det inte om att behandla sin personal illa. Ryanair har t ex bättre kabinfaktor (att fylla sina plan med passagerare), man tar betalt för extra tjänster som inte alla behöver utnyttja (ex.vis transport av stora väskor), man förhandlar sig till bra villkor på de flygplatser man opererar ifrån, man lägger inte pengar på att ta fram flaschiga tidskrifter mm.
Att Ryans säkerhet skulle vara sämre tror jag inte en sekund på, detta är ordentligt reglerat av luftfartsmyndigheter. Jag tror inte heller att det finns några fakta som visar på att Ryan har fler incidenter och tillbud än andra.
Lars
Isf är jag på!
Du menar nästan tomt planflabb_flab
Tobbe
Naturligtvis kan dom gå när dom vill - om dom hittar ett annat jobb, det vimlar ju inte av sådana precis. Men det rättfärdigar ändå inte Ryanairs agerande. Men så länge folk flyger med Ryanair och dom tjänar pengar, kan dom fortsätta behandla sin personal (och sina passagerare) som skit.
Och naturligtvis fraktar Ryanair inga primater till USA av den enkla anledningen att dom (ännu) inte flyger dit över huvud taget. Vänta och se vad som händer när dom börjar med det...:rolleyes:
Edit:
De hemska bilderna under "vivisection primates" är från själva djurförsöken, inte från SAS transporter. Dessa djurförsök är avskyvärda och borde inte vara tillåtna någonstans. Men som sagt, vänta och se vad som händer när även Ryanair börjar flyga över Atlanten, där finns ju pengar att tjäna för Mr. O'Leary...:rolleyes:
/kimmen
Jag tror att Mr. O'Leary är smartare än så :rolleyes:. Han följer nog den allmänna opinionen. I UK ligger ett av världens grymmaste laboratorier, Huntingdon Life Sience (googla det!). Inga brittiska flygbolag förser dom med djur (andra typer av apor, hundar m.m.). Inte heller Ryanair, så Mr. O'Leary har haft sin chans ;). Men då ställer SAS upp!
Visst finns det grymma bilder även ifrån tranporterna men jag vet inte vad jag får lägga upp. Oavsett så - om man stoppar tillgången på djur till laboratorierna så måste dom omvärdera om det är moraliskt rätt att låta 100 apor dö en grym död för att vi ska få ett nytt diskmedel.
http://www.google.se/search?q=transportation+primates+laboratores&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45368065,d.Yms&biw=960&bih=504&wrapid=tlif136622241752410&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=a-ZuUeT_C4OftAaP0oHAAQ
para poli
2013-04-17, 19:51
Du menar nästan tomt planflabb_flab
Tobbe
Tack, gärna! Älskar att få tomt mittensäte :)
Admirala
2013-04-17, 21:06
.
Att Ryans säkerhet skulle vara sämre tror jag inte en sekund på, detta är ordentligt reglerat av luftfartsmyndigheter. Jag tror inte heller att det finns några fakta som visar på att Ryan har fler incidenter och tillbud än andra.
Lars
Det at det eventuelt ikke har skjedd ting allerede, har jo ingenting å bety for framtiden.
Jeg sakser fra en artikkel fra nrk.no. Du vet tydeligvis mer enn eksperten her.
(Hele artikkelen finner du her: http://www.nrk.no/okonomi/har-ikke-fort-ryanair-tilsyn-1.10980927*)
Luftfartstilsynet, som har ansvaret for å føre tilsyn med om lag 5000 ansatte i norsk luftfart, har ikke ført et eneste tilsyn med Ryanair. Det kan gå ut over sikkerheten, mener ekspert.
Anthony Wagstaff er avdelingsdirektør i Flymedisinsk institutt, som blant annet har ansvaret for flyoperativt arbeidsmiljø i Forsvaret.
Han påpeker at det kan gå ut over sikkerheten når det ikke føres tilsyn med arbeidsforholdene.
– Tilsyn er viktig for å korrigere og sørge for at man opererer i henhold til lov, forskrift og intensjon, sånn at arbeidsmiljøet og sikkerheten blir optimal, sier Wagstaff til NRK.
Wagstaff mener arbeidsmiljø spiller en spesielt viktig rolle for sikkerhet når det gjelder luftfart.
– Hvis man er trøtt og sliten, og er påvirket av forhold rundt seg som gjør at man ikke kan yte optimalt, så reagerer man heller ikke så bra hvis det skjer ting.
Wagstaff påpeker at en sliten kabinarbeider kan være mindre oppvakt når det gjelder å ta opp avvik, eller påpeke feil gjort av kolleger.
– Alt dette er deler av å ivareta optimal sikkerhet, sier Wagstaff, som mener det er viktig at det førtest tilsyn med alle enheter innen luftfarten.
Intressant med Ryanair....inget verkar kunna väcka så mycket åsikter till liv på Kalimera, så man får ju tacka Nilam för att ha livat upp forumet;)
Typ! flabb_flabklapp_klap
"Däremot tror jag att det är helt omöjligt att välja rätt i allt vi konsumerar. Att då moralisera och påstå att andra väljer fel just specifikt avseende Ryan är därför att ge sig ut på väldigt svag is. Visst, det finns säkert saker att anmärka på arbetsförhållanden men vilken koll har ni på andra flygbolag. Har vi en aning om vilka villkor som förekommer på ex.vis asiatiska bolag som ofta utses till världens bästa flygbolag???
"
klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Kyy, som adrig reser med Ryan av logistiska och traumatiska skälbye_bye
ps. alla vi är lika och unika:)
Det at det eventuelt ikke har skjedd ting allerede, har jo ingenting å bety for framtiden.
Jeg sakser fra en artikkel fra nrk.no. Du vet tydeligvis mer enn eksperten her.
.
Att använda citat från artiklar och så kallade experter är, tycker jag, ett rätt trist sätt att debattera i ett forum. Du kan säkert hitta 100-tals alster som stöder din åsikt. Det är bara det att det kan jag också, här får du ett exempel från en artikel från Aftonbladet:
I medierna har Ryanair blivit kritiserade för bristande säkerhet vid flera tillfällen, hårda arbetsförhållanden och stressade piloter.
Men Ryanair har flugit i 21 år i Europa och de har aldrig haft en allvarlig olycka under den tiden. I listan över säkra flygbolag hos tyska flygtidningen Aero International placerar sig Ryanair på nionde plats med högsta säkerhetsbetyg. Listan bygger på statisk från Jet airliner crash data evaluation centre. SAS kommer på 31:a plats och British Airways på 14:e.
Vad gäller arbetsförhållandena har lågprisflygbolagen inte bara förändrat resandet i Europa, utan även arbetet ombord på planen. Flight International skriver i en artikel från januari i år att det som en gång var en övre gräns för hur mycket en pilot får flyga, nu är ett mål bland lågprisflygbolagen.
Men inget flygbolag i Europa hittar på sina egna arbetsscheman eller säkerhetsrutiner. Flyg i Europa är genomreglerat, ytterst av respektive lands luftfartsmyndighet, men också av gemensamma EU-regler, så kallade Joint Aviation Requirements.
Varje arbetsschema måste följa dessa regler och ingen pilot får flyga mer än 900 timmar per år.
Hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/resa/article10937864.ab
Men prismässigt är de i vissa lägen oslagbara. Vissa skribenter i tråden försöker bevisa att så inte är fallet men jag hävdar att det är fakta att om man köper biljetter vid rätt tillfällen så är deras priser i en helt egen division.
Det är möjligt, men för mig har det uppenbarligen aldrig varit "rätt tillfällen" de gånger jag har kollat flygpriser. Jag har flugit med Ryanair en gång (enkel väg till Edinburgh för snart två år sedan), men de var inte billigare utan valet berodde på att andra bolag hade sämre tider. Mina egna erfarenheter från den resan har jag tidigare skrivit om här (http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=247646&postcount=52).
/kimmen
Med Ryanair!?:D Knappast... Mr. O'Leary vill ju bland annat införa ståplats och plocka bort både säkerhetsbälten och toaletter. Passagerarna är ju ändå bara "idioter" enligt honom...
/kimmen
litentuva
2013-04-18, 06:23
Med Ryanair!?:D Knappast... Mr. O'Leary vill ju bland annat införa ståplats och plocka bort både säkerhetsbälten och toaletter. Passagerarna är ju ändå bara "idioter" enligt honom...
/kimmen
Haha , förlåt mig men det kan inte vara så att mr o leary har lite humor...? Med förslagen om ståplats och toarestriktioner kan jag bara gratulera honom till all gratis uppmärksamhet / reklam företaget fick - smart drag, för övrigt håller med Kyy
Admirala
2013-04-18, 07:08
Iaero, saken du linker til er fra 2006, mange nye opplysninger har kommet til siden den gang.
I det siste diskuteres forholdene for de ansatte, og det er også det jeg har tatt opp her.
Jeg synes ikke det er så utrolig å påstå at uthvilte, trygge, ansatte er bedre å fly med enn stressede og utslitte.*
Problemet er jo også at Ryanair ikke aksepterer norsk arbeidslivslovgiving, for dermed å drive det man kaller rovdrift på sine ansatte. Igjen, hva gjør dette med sikkerheten?*
Og dette gjelder ikke bare Norge. Svenske Rapport melder "Förra söndagen avslöjade Rapport att flygbolaget Ryanair struntade i mer än hälften av Allmänna reklamationsnämndens fällningar. Sen dess har många hört av sig och reagerat. Nu varnar flera av Ryanairs piloter att deras tuffa arbetsvillkor kan vara en fara för flygsäkerheten.
-Om inte vi känner oss säkra och lugna där framme så kommer det att återspeglas på de beslut och aktioner som vi faktiskt gör. Det ställs ibland orimliga krav som inte ser till säkerheten i första hand och det kan leda både till incidenter och faktiskt olyckor.
Det säger en av Ryanairs piloter, som vill vara anonym. Han säger att utvecklingen går mot sämre villkor, att piloterna pressas mer och mer och att riskerna därmed ökar.
-Det sker på bekostnad av bolag som faktiskt tar hand om sin personal, för de kan inte konkurrera på samma villkor som Ryanair, det är en orättfärdig konkurrens, fortsätter han."
Hele artikkelen ( fra 2012) her:*http://www.svt.se/nyheter/sverige/ryanairs-piloter-varnar-for-flygsakerheten
Ålands Tapsa
2013-04-18, 07:21
Jag har rest under de senaste månaderna med Air France från Paris till Kanton i China, Med China Southern Airlines från Kanton till Brisbane samt från Brisbane till Amsterdam via Kanton. Jag skall resa med SAS från Arlanda till Athen 8. juni, och jag har inte gjort eller gör något som är brottsligt. Inte har de heller som reser med Ryanair gjort de. Så länge lagen inte förbjuder ngt. är det tillåtet. Det finns viktigare saker här i livet att tänka på en vad olika flygbolag transporterar för varor.:cool:
Håller med laero. Tycker väldigt illa om när folk ska pracka på mig sina åsikter. Det må gälla religion, mat, flygbolag mm. Därför Charleston och Karinafp, struntar jag bl.a. fullständigt i vad ni skriver. Och fortsätter glatt att flyga med Ryanair. Låga priser, fräscha plan och så är de punktliga.
Det finns ju även andra branscher, där det inte råder "nordiska" vilkor. Sjöfarten exempelvis. Både Norge och Danmark har skeppsregister med bekvämlighetsflagg (NIS & DIS). Sverige har inget sånt - än (SIS)!
Där gäller inte samma lagar, som för fartyg som t ex går under svensk flagg. Kollektivavtal, arbetsrätt,anställningsskydd och acceptabla arbetsvillkor. Så sent som 2009, var det förbjudet för sjömän på danska DIS-flaggade båtar att vara med i facket. Idag är det tillåtet, men bara för personer med hemvist i Danmark, eller jämställd hemvist Danmark. Största delen av de skandinaver som finns ombord är befäl och finns på bryggan. I maskin harvar de asiatiska motormännen, där de inte syns och inte behöver tala med ev passagerare. Danmark tillåter att färjor går under DIS-flagg.
Vad säger man om säkerheten då? Ponera att en sjökatastrof inträffar (t ex Scandinavian Star) och asiater med bristande kunskap i nordiska språk ska hjälpa nordisktalande passagerare. Ja, ni förstår ju själva. Sen har vi lastbåtar, med farligt gods. Bara tänka sig vad som kan ske då.. :eek:
Vi kanske ska ta steget fullt ut. Inte köpa några produkter som levererats med fartyg som går under bekvämlighetsflagg. Det ska vara schyssta villkor, annars inget köp!
Vi kan säkert hitta andra branscher, där det finns saker att bojkotta. Byggbranschen är ju ett annan...
/Netwolf
Haha , förlåt mig men det kan inte vara så att mr o leary har lite humor...? Med förslagen om ståplats och toarestriktioner kan jag bara gratulera honom till all gratis uppmärksamhet / reklam företaget fick - smart drag, för övrigt håller med Kyy
Ja i så fall är det väl den sortens sjuka, elaka humor som vi gamlingar inte förstår oss på.
Jag vill varken ha porr på stolsgrannens skärm, tvingas tänja ut min urinblåsa med urinrention eller annat krångel som följd eller stå när luftgroparna kommer.
Var förövrigt en grek som dog på det viset vid en luftgrop på en flygning för ett antal år sedan.
Eva
Du menar att du hellre ha porr på din egen skärm, eftersom det är lite jobbigt att luta sig? Nåja, skämt åsido, naturligtvis säger O'Leary en massa saker eftersom han vet att det hamnar i pressen - på bästa plats där det annars kostar ordentligt mycket pengar att annonsera. Nu får han uppmärksamhet helt gratis. Han är inte dum, han. Förresten, ingen ska behöva tvingas tänja ut sin urinblåsa. Det ska ske helt frivilligt, i så fall. (Typ sjuk, elak humor?)
litentuva
2013-04-18, 12:14
Om man nu oroar sig för att råka ut för den microskopiska chansen att hamna bredvid någon som vill kolla porr offentligt bör man även akta sig för norwegian som ju erbjuder gratis wifi och folk sitter med laptops på var och vartannat säte. Nej jag har annat att oroa mig för och är glad när jag hittar billiga biljetter med Ryan air el andra bolag. Tror som tidigare talare att ägaren till Ryan air är en smart businessman som vet hur man skaffar sig gratis mediautrymme och publicitet och sen skrattar han nog gott hela vägen till banken när han tänker på alla som på allvar tror att de riskerar att få ståplats på flyget...
Rätt, jag har aldrig sett porr någongång i ett flygplan. Har nån gjort det, var god meddela vilket bolag det var så jag kan kolla biljettpriset. Och visst är det så att när man har Internet på planen, ökar chansen/risken ordentligt att kolla på porr. Sen har vi ju så klart 10.000-metersklubben, men det är mer göra än att titta, så att säga.
Om stolsgrannen visar porr på sin skärm, så är det väl som när man passerar en bilolycka. Man tittar, fast man vet att man inte borde.. :o ;)
Fast egentligen. Vilken idiot sitter och tittar på porr offentligt på ett flygplan?
/Netwolf
Ni som tycker att man ska bojkotta Ryanair för deras personalpolitik borde ju bojkotta hela Grekland i så fall :rolleyes: Där har ju de flesta orimliga löner, extrema arbetspass och dålig arbetsmiljö... De betalar dessutom inte in skatt och det är svårt att få kvitton av de flesta företagarna :mad: Varför skriker ni inte högre om detta...?
// Malin
Ni som tycker att man ska bojkotta Ryanair för deras personalpolitik borde ju bojkotta hela Grekland i så fall :rolleyes: Där har ju de flesta orimliga löner, extrema arbetspass och dålig arbetsmiljö... De betalar dessutom inte in skatt och det är svårt att få kvitton av de flesta företagarna :mad: Varför skriker ni inte högre om detta...?
// Malin
Ja, fast de skulle ju inte få det bättre om vi slutade resa dit och äta på deras restauranger, bo på deras hotell osv.
Jag har aldrig rest med RA men med tanke på deras personalpolitik så funderar jag på säkerheten ombord, även om de inte haft några direkt kända tillbud ännu så känns det ju ändå inte speciellt tryggt att flyga med dom efter allt som skrivs i media.
Ja, fast de skulle ju inte få det bättre om vi slutade resa dit och äta på deras restauranger, bo på deras hotell osv.
Jag har aldrig rest med RA men med tanke på deras personalpolitik så funderar jag på säkerheten ombord, även om de inte haft några direkt kända tillbud ännu så känns det ju ändå inte speciellt tryggt att flyga med dom efter allt som skrivs i media.
Jag tycker inte att det känns tryggt när man ibland får gå på ett charterflyg 15 min efter att de andra passagerarna gått av och man är i luften igen 30 min efter att de landat från flygningen innan... Detta har hänt mig många gånger. Planet är inte urstädat, säkerhetsföreskrifterna gås igenom medan man taxar ut på startbanan. Kabinpersonalen har ju knappast hunnit haft rast eller vilat sig något utan det är jobb i 10 timmar i ett sträck. Detta har flygvärdinnor berättat som jobbar på tex sas, tui, novair osv...
// Malin
// Malin
Ett insiktfullt inlägg Nilam.
På många hotell i Grekland jobbar albanska gästarbetare som städare....undrar vad dom har för avtal :confused:.
Helt plötslig går vi ifrån tråden om Ryaniar, till tråden om vi får ett kvitto när vi betalar ett boende i Grekland........och visst hör det ihop. Det är lätt att vara "hemmablind" och inte se sambanden.
När det gäller säkerheten så litar jag inte ett dugg på SAS, Air France eller BA ......man läser mycket om onyktra piloter mm. Så där gäller det nog att ha tur vid valet av flygbolag :cool:
Deia
bye_bye
Jag tycker inte att det känns tryggt när man ibland får gå på ett charterflyg 15 min efter att de andra passagerarna gått av och man är i luften igen 30 min efter att de landat från flygningen innan... Detta har hänt mig många gånger. Planet är inte urstädat, säkerhetsföreskrifterna gås igenom medan man taxar ut på startbanan. Kabinpersonalen har ju knappast hunnit haft rast eller vilat sig något utan det är jobb i 10 timmar i ett sträck. Detta har flygvärdinnor berättat som jobbar på tex sas, tui, novair osv...
// Malin
Det har jag aldrig varit med om, eller också har jag det..:rolleyes:...omedvetet! Ja, det är ju förstås inte bra det heller när det gäller säkerheten!
// Malin
Det beror på var planet har sin "hemmadestination". Ibland hyr svenska charterbolag in flygbolag från andra länder och då blir det en snabb landning och lastning och upp i luften igen.
Finns väl direktiv om hur många flygtimmar man får ha utan service m.m - och det gäller ju alla flygbolag som har landningstillstånd i EU. Samma regler för SAS som Ryanair :cool:
Deia
bye_bye
[quote=Deia;301861]Ett insiktfullt inlägg Nilam.
På många hotell i Grekland jobbar albanska gästarbetare som städare....undrar vad dom har för avtal :confused:.
Säkert usla avtal men dom är nog glada över att ha ett arbete trots allt!
Det är nog kabinpersonalen på Ryanair också ;)
Precis så. Precis som med Ryanairs besättningar..... Irlands befolkning har det fruktansvärt svårt nu. Åren efter "The Celtic tiger" börjar göra att vanligt folk har det svårt. Otroligt många flyttar ut ifrån Irland nu (ca 60.000 per år) för där finns inga jobb kvar......
Varför inte stödja irländarna genom att resa med Ryanair, likaväl som att stödja grekerna genom att resa dit på semester :confused:. Jag gör både ock :). Men avstår ifrån att resa med SAS.
Deia
bye_bye
[quote=Sunny12;301865]
Det är nog kabinpersonalen på Ryanair också ;)
Ja, men en del har säkert sagt upp sig och slutat, men trots det så finns det väl personal som står ut med taskiga avtal och RA måste ju ha många nöjda kunder, med tanke på att de fortfarande existerar.
Håller med laero. Tycker väldigt illa om när folk ska pracka på mig sina åsikter. Det må gälla religion, mat, flygbolag mm. Därför Charleston och Karinafp, struntar jag bl.a. fullständigt i vad ni skriver. Och fortsätter glatt att flyga med Ryanair. Låga priser, fräscha plan och så är de punktliga.
Det är väl ingen som försöker "pracka på dig" sina åsikter. Men på samma sätt som du har rätt att framföra dina åsikter och hylla Ryanair, har också andra rätt att kritisera Ryanair och att argumentera mot dig om de inte håller med och instämmer i hyllningskören.
/kimmen
[quote=nilam;301868]
Ja, men en del har säkert sagt upp sig och slutat, men trots det så finns det väl personal som står ut med taskiga avtal och RA måste ju ha många nöjda kunder, med tanke på att de fortfarande existerar.
Så är det nog. Inte säkert att man orkar i längden.
Men visst har Ryanair nöjda kunder, ca 80 miljoner resenärer, förra året. Det ökar år för år. Och många av dom är nog låginkomsttagare som får en chans att se Europa.....
SAS har väl 1/4 av det, och det minskar hela tiden.
Rätta mig om jag har fel siffror :rolleyes:.
Deia
bye_bye
para poli
2013-04-18, 21:47
Jag är väl en av dom som dissat Ryan hårdast här på forumet. Men en sådan här artikel är helt enkelt skandal.
"Är du rädd för att flyga? Då är det bäst att lämna sidan."
"...Ryanairs passagerare med om en skräcklandning."
"Inga personer ska ha skadats vid incidenten."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16627526.ab
Snälla nån. En helt rutinmässig landning. S k "crosswind landing" som måste göras vid flygplatser med endast en bana, vid ogynnsam vindriktning. Sker varje dag tusentals, världen över. Passagerare märker knappast av det. Men här hade den okunnige AB-"journalisten" tyckt sej komma över sensationella bilder.
/"Incident"? Pinsamt
Jag är väl en av dom som dissat Ryan hårdast här på forumet. Men en sådan här artikel är helt enkelt skandal.
Snälla nån. En helt rutinmässig landning. S k "crosswind landing" som måste göras vid flygplatser med endast en bana, vid ogynnsam vindriktning. Sker varje dag tusentals, världen över. Passagerare märker knappast av det. Men här hade den okunnige AB-"journalisten" tyckt sej komma över sensationella bilder.
/"Incident"? Pinsamt
Man kan göra en höna av en fjäder...eller vad det nu heter. Eller en hackkyckling ;).
Undrar hur kul det var på detta SAS planet idag?
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sas-plan-fick-landas-med-stridsflyg_8099736.svd
para poli
2013-04-18, 21:57
Och många av dom är nog låginkomsttagare som får en chans att se Europa...
Det hänger väl nog på hur man ordnat logi och matintag på destinationen. För som jag sagt förrut så är väl flygbiljetten endast ca 10-20% av resebudgeten.
Om man åker ToR till Madrid/Florens/Budapest för 999 pix (vilket jag ändå aldrig lyckats hitta med Ryan, men tydligen ska man kunna det) i fyra dagar, istället för med Lufthansa eller ngt annat decent bolag för 1399, så gör det väl ingen större skillnad för "Europas låginkomsttagare"?
/"Incident"? Pinsamt
Något överdrivet att kalla detta för en "skräcklandning" ser väl igentligen värre ut än vad det är, skicklig pilot iaf!
para poli
2013-04-18, 22:13
skicklig pilot iaf!
Ja, ungfär som en busschaufför som fickparkerar på bussgaraget efter kvällspasset. Bara det att piloten har lite mer hjälpmedel i form av datorer... :rolleyes: (Det jag vill säga är ju att det inte piloten hensjälv som styr in mot vind å elände)
bye_bye
Det hänger väl nog på hur man ordnat logi och matintag på destinationen. För som jag sagt förrut så är väl flygbiljetten endast ca 10-20% av resebudgeten.
Om man åker ToR till Madrid/Florens/Budapest för 999 pix (vilket jag ändå aldrig lyckats hitta med Ryan, men tydligen ska man kunna det) i fyra dagar, istället för med Lufthansa eller ngt annat decent bolag för 1399, så gör det väl ingen större skillnad för "Europas låginkomsttagare"?
Jag kommer ihåg när Göteborg blev en Ryanairdestination och plötsligt såg man spanska studenter över hela stan.......har ingen aning om var dom bodde, men till GBG tog dom sig.
Vi reser till Mallis för ca 1.000:- per person i sommar :) med Ryanair. Hoppas vi kommer fram! En fördel med Ryan är att man får ta med sig MAT klapp_klap. Inte många andra bolag som tillåter det.......tycker flygplansmat är äcklig så det är en fördel.
Den enda gång jag rest med Lufthansa så var planet överbokat. Fick vänta i 8 timmar, i Frankfurt, på att nästa plan skulle ta oss till Portugal.
Deia
bye_bye
Ja, ungfär som en busschaufför som fickparkerar på bussgaraget efter kvällspasset. Bara det att piloten har lite mer hjälpmedel i form av datorer... :rolleyes: (Det jag vill säga är ju att det inte piloten hensjälv som styr in mot vind å elände)
bye_bye
Nej, klart jag vet att en pilot inte flyger manuellt utan hjälpmedel i form av datorer, men måste väl ändå styra upp en del vid en landning eller?? Jag är inte pilot så jag vet inte!
Den enda gång jag rest med Lufthansa så var planet överbokat. Fick vänta i 8 timmar, i Frankfurt, på att nästa plan skulle ta oss till Portugal.
Tråkigt. Men med Ryanair kan du inte boka en resa med byte över huvud taget...:rolleyes:
/kimmen
para poli
2013-04-18, 22:34
Jag kommer ihåg när Göteborg blev en Ryanairdestination och plötsligt såg man spanska studenter över hela stan.......har ingen aning om var dom bodde, men till GBG tog dom sig.
Vi reser till Mallis för ca 1.000:- per person i sommar :) med Ryanair. Hoppas vi kommer fram! En fördel med Ryan är att man får ta med sig MAT klapp_klap. Inte många andra bolag som tillåter det.......tycker flygplansmat är äcklig så det är en fördel.
Deia
bye_bye
1 Att spanjorer skulle ta sej till gbg bara för att det finns billiga biljetter med Ryan? hmm, tillåt mej tveka. Eller om jag vänder på det; Jag flög med Lufthansa München-Arlanda för 2 veckor sedan, hälften var spanjorer. Vad ska jag dra för slutsats av det?
2 Jag flög till Alicante med Iberia förra sommaren för 1700. (i slutändan billigare än Ryan med tanke på bagage, åh kön på Alicante+servicen av Iberia-personalen omfg).
3 Öhh, vilket flygbolag tillåter inte att du tar egen mat?? / fast jag gillar maten. Dessutom tar jag gärna ett par glas rött och en tysk pilsner på Lufthansas flygningar. Tackar lixom inte nej...
4 Blir du överbokad med LH å vänta 8 h pga överbokning? Då blev du fett kompenserad. / no doubt
5 Vänta till den dagen du blir drabbad av drabbel med RA, skriv till ARN åh lycka till...!
/ Anders bye_bye
Haha , förlåt mig men det kan inte vara så att mr o leary har lite humor...? Med förslagen om ståplats och toarestriktioner kan jag bara gratulera honom till all gratis uppmärksamhet / reklam företaget fick - smart drag
Humor? Han har sagt att han på allvar vill plocka bort några stolsrader längst bak i planet för att istället kunna sälja ståplatser på korta flygningar (det handlar alltså inte om att någon ska "tvingas" stå). Men för att kunna göra detta måste han få bort kravet på säkerhetsbälte som han anser ändå inte behövs i Europa eftersom det "nästan aldrig förekommer någon turbulens här".:confused:
Förlåt mig, men jag ser heller inte det humoristiska i att kalla både anställda och passagerare för idioter.
/kimmen
Detta har ju diskuterats i oändlighet i andra trådar - speciellt skatter och kvitton :mad: - denna tråden handlar ju om Ryanair.
/kimmen
para poli
2013-04-18, 22:59
Sä här ser iaf helt normala crosswinds landningar ut, med tanke på sensationsatikeln i aftonbladet om incident, åh inga skadade, osv...
https://www.youtube.com/watch?v=mMvLuUJFHYk Inga konstigheter (kolla landningen vid 2 min)
Ja men titta; så dyker det upp ett Aegean efter 4,28 :)flabb_flab (sorry, blev bara greknstalgisk)
Detta har ju diskuterats i oändlighet i andra trådar - speciellt skatter och kvitton :mad: - denna tråden handlar ju om Ryanair.
/kimmen
Och du tycker detta var det enda off topic i tråden :confused: Det hör väl hemma här på det sätt som det diskuteras...etik och moral?
// Malin
litentuva
2013-04-19, 06:56
/kimmen[/QUOTE]
[QUOTE=kimmen;301891]Humor? Han har sagt att han på allvar vill plocka bort några stolsrader längst bak i planet för att istället kunna sälja ståplatser på korta flygningar (det handlar alltså inte om att någon ska "tvingas" stå). Men för att kunna göra detta måste han få bort kravet på säkerhetsbälte som han anser ändå inte behövs i Europa eftersom det "nästan aldrig förekommer någon turbulens här".:confused:
Förlåt mig, men jag ser heller inte det humoristiska i att kalla både anställda och passagerare för idioter.
/kimmen/QUOTE]
Jag tycker det är humor , han slänger ut sig massa knäppa förslag, som han nog är medveten om inte kommer att kunna genomföras men som naturligtvis provocerar och gör folk upprörda och får gratis publicitet - voila , pr-trick lyckats! Titta bara på den här tråden , och andra, tror inte något annat bolag har omnämnts och diskuterats lika mycket någonsin - grattis Ryan air !
Jag tycker också det är ett suveränt sätt att få uppmärksamhet. Och att han skulle få bort kravet att använda säkerhetsbälte verkar lite väl långsökt. Men om man tror på allt man läser....
Jag har två resor att se fram emot i sommar :).
Flygstolen med Apollo till Preveza, (som jag bokade i november). Den kostar tre gånger så mycket som flygresan med Ryanair till Mallorca. Hoppas att Ryanair börjar flyga mer till olika destinationer i Grekland!
Nu tackar jag för mig i tråden. Men jag avslutar med en GLAD nyhet!
Vietnam Airlines skriver idag, att dom slutar transportera primater._B-ananaklapp_klap
Protesterna utanför deras kontor och kommentarerna på deras FB sida blev för mycket. Tänk att det går att göra skillnad!
När ska SAS följa efter?
Snart hoppas jag.
Deia
bye_bye
"Until every cage is empty"
Jag tycker också det är ett suveränt sätt att få uppmärksamhet.
"Suveränt" att kalla både anställda och resenärer för idioter? Ja, ja... olika falla ödets lotter...
Och att han skulle få bort kravet att använda säkerhetsbälte verkar lite väl långsökt. Men om man tror på allt man läser....
Naturligtvis kommer det kravet inte att tas bort. Men hans uttalande om detta kommer från en intervju med honom som sändes i tv någon gång förra året (tror jag). Och sedan har det naturligtvis skrivits om det i olika tidningar, men då är det helt plötsligt inte sant(?) längre bara för att det är "något man läser"...
/kimmen
litentuva
2013-04-19, 20:22
Att han sagt det han sagt är sant - det har väl ingen ifrågasatt , men att det ska genomföras är mindre sannolikt - snarare skrattretande, som sagts tidigare - juste pr - knep, det talas ju onekligen om dessa uttalanden fortfarande men än sitter bältena på vid start och landning och lär fortsätta göra så ;)
Ja Kimmen, vi får väl vara ense att vi är oense. Det kan jag leva med. Anser fortfarande att Ryanair har tvingat de flesta bolag att se över sina priser. Klart-slut från mig.
Anser fortfarande att Ryanair har tvingat de flesta bolag att se över sina priser.
Det har jag aldrig argumenterat emot.
Over and out...
/kimmen
Sä här ser iaf helt normala crosswinds landningar ut, med tanke på sensationsatikeln i aftonbladet om incident, åh inga skadade, osv...
https://www.youtube.com/watch?v=mMvLuUJFHYk Inga konstigheter (kolla landningen vid 2 min)
Sådana där landningar är som du säger, helt normala rutiner för duktigt erfarna piloter. Dock blir nog det man ser aningen missvisande då det som visas blir så komprimerat med tanke på kraftig zoomning vid tillfället. Planen ser också ut att sjunka betydligt snabbare än vad som faktiskt är fallet. Att landa så där snett ställer stora krav på koordination och snabbt agerande vid hjulnedsättningen. Just den som landar vid c:a 2 minuter sätter i noshjulet någon tiondels sekund före hjulparen i mitten, något liknande har jag aldrig sett.
Behöver jag tillägga att jag personligen njuter i fulla drag när jag sitter i ett plan som ska landa men inte alls när det startar?:eek:
/Hasse:cool:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.