handdator

Visa fullständig version : Evia till Skopelos


monica
2013-04-07, 13:31
Har funderingar på att åka till Skopelos i maj, då vi har bil och utgår från Aten undrar jag om det är närmare från Evia med båt över, istället för att åka till Volos. Har läst att det finns båtförbindelse från Evia till Skopelos stämmer det?

mrwalker
2013-04-07, 15:01
Joda, det har visst eksistert noe sånt, men alle som skal til Skopelos fra Athen reiser jo via Ag. Konstantinos, ikke Volos.

Masse
2013-04-07, 22:26
Hur knepigt är det att ta sig från Aten till Skopelos, t ex via Ag. Konstantinos om det nu är den bästa vägen? Färdmedel? Färdväg? Restid? Kostnad? Är det överhuvudtaget värt att tänka på besök på Skopelos om man flyger via Aten?

:) Masse

Kalimera
2013-04-08, 08:57
Har funderingar på att åka till Skopelos i maj, då vi har bil och utgår från Aten undrar jag om det är närmare från Evia med båt över, istället för att åka till Volos. Har läst att det finns båtförbindelse från Evia till Skopelos stämmer det?Enligt GTP (http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2013&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRHEV20KYMKYM,5007,8&Destination=EGR4MG33,13193,6) går det en båt några gånger i veckan mellan Kymi (Evia) och Skopelos. Dock finns det inga båtar i maj, men det kanske kommer.

Hur knepigt är det att ta sig från Aten till Skopelos, t ex via Ag. Konstantinos om det nu är den bästa vägen? Färdmedel? Färdväg? Restid? Kostnad? Är det överhuvudtaget värt att tänka på besök på Skopelos om man flyger via Aten?Vi åkte från Skiathos till Aten, via Agios Konstantinos, den resan tog 4 ½ timme. Lägg till cirka 50 minuter om du ska till Skopelos. Snabbat är att flyga till från Aten till Skiathos och sedan båt över till Skopelos. Ännu bättre är förstås att flyga direkt till Skiathos. :)

Masse
2013-04-08, 22:45
Bakgrunden till min fundering var en lite smågalen tanke om möjlighet att göra en kombi med Skopelos i samband med ett Eginabesök. Dvs en ö från nyönskelistan och en från återvändarlistan. Men det är kanske segt avstånd och restid ..... Misstänker att det då handlar om flyg via Aten. Såvida man inte kan hitta enkelplåtar för utresa ena hållet och hemresa andra vägen. Men förmodligen mycket restid och mycket reskostnader.

Men kul att låta fantasin flöda lite ........

:) Masse

PA
2013-04-09, 08:10
Hej Monica bye_bye

Från Agios Konstantinous går dagligen färjor till Skopelos enligt GTP.

Till Agios Konstantinous tar du dig med buss från Athen.
http://www.ivicourt.com/KTELBusAthensVolos.htm den brukar stanna strax utanför Agios Konstantinous, taxi därifrån till hamnen.

Lycka till


//PA _B-anana

monica
2013-04-10, 08:54
Joda, det har visst eksistert noe sånt, men alle som skal til Skopelos fra Athen reiser jo via Ag. Konstantinos, ikke Volos.

Jo, men vi ska åka i maj och då går inga båtar från Ag.Konstantinos, därför undrar jag om sträckan med bil är kortare från Evia än Volos.:)

PA
2013-04-10, 11:25
Hej Monica bye_bye

Jo, men vi ska åka i maj och då går inga båtar från Ag.Konstantinos, därför undrar jag om sträckan med bil är kortare från Evia än Volos.:)

På GTP finns det dagliga förbindelser även i maj mellan Agios Konstantinous och Skopelos, de står som This schedule is not officially approved yet, men med största sannolikhet kommer de att bli "godkända" snart! För det finns dagliga godkända förbindelser i juni!

Gå in och kolla så nära din avresedag som möjligt.

//PA _B-anana

monica
2013-04-10, 11:32
Hej PA

Tack för tipsbye_bye


Hej Monica bye_bye



På GTP finns det dagliga förbindelser även i maj mellan Agios Konstantinous och Skopelos, de står som This schedule is not officially approved yet, men med största sannolikhet kommer de att bli "godkända" snart! För det finns dagliga godkända förbindelser i juni!

Gå in och kolla så nära din avresedag som möjligt.

//PA _B-anana