Visa fullständig version : Honung
Jag har dolt en burk honung, från Grekland närmare bestämt, bakom något annat och då tjocknade den naturligtvis.
Finns det bra sätt att få den lite mer rinnande? Någon som vet?
Ja, inte med ouzo helst. Trivs bäst med bägge separerade.
Monica C
2013-04-02, 14:19
Kör den försiktigt i micron.
Monica:)
ciakoohler
2013-04-02, 14:30
Ställ burken en liten stund i en kastrull med kokande vatten.
Om honungen inte upphettats tidigare ska du inte värma den till mer än drygt 40 grader högst 44 för att behålla alla viktiga ämnen. Den som producerar den kvalitetshonung jag har från Lesvos har den rekommendationen. Absolut ingen micro och inget kokande. Värm i vanlig ugn.
Eva
Tack alla för föreslagna åtgärder mot trög honung!
Om honungen inte upphettats tidigare ska du inte värma den till mer än drygt 40 grader högst 44 för att behålla alla viktiga ämnen. Den som producerar den kvalitetshonung jag har från Lesvos har den rekommendationen. Absolut ingen micro och inget kokande. Värm i vanlig ugn.
Eva
Ibland måste Messerschmitten i mig reagera .40 el 44 gr är lika mycket i vatten bad ,micron el i ugnen om du avser temp på honungen.svårigheten är bara att avläsa tempen på honungen .Ugn 44 gr ? Vår ugn börjar graderingen på 50 gr .En el. ugntermostat har tol. 10 -20% .så där måste du också mäta temp på honungen.Om honungen förstörs med högre temp.har jag inte kollat ,utan godtar ditt resonemang.
Fysimera
2013-04-04, 07:43
Honungen innehåller hundratals enzymer och dessa börjar att brytas ner redan vid 37 grader.
Olle
Honungen innehåller hundratals enzymer och dessa börjar att brytas ner redan vid 37 grader.
Olle
Just därför ska man värma så lite som möjligt. Varför jag skrev att man inte ska använda micro är för att där uppfattar jag det som nästan omöjligt att kontrollera temperaturen. I en ugn kan man använda termometer enklare.Sen pågår det forskning om att microvågsugnar förstör vissa ämnen mer än vad en vanlig ugn gör. Vattenbad går säkert bra men inte kokande.
Eva
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.