Visa fullständig version : Everybody's free to wear sunscreen!!!
Kotsidaki
2013-03-16, 22:51
För en tid sedan googlade jag om solskydd. Försökte hitta något som faktiskt solSKYDDAR på riktigt! Oj, vad jobbigt det var att läsa och läsa om detta, och inte kunna hitta en enda verkligen "scientifically proven" produkt.
* Hawaiian Tropic doftar 80-talet, men är en bluff.
* Dyra produkter är inte bättre än billiga bara för att de är dyra.
* Billiga produkter är billiga, och dåliga.
* Vissa gör någon typ av "hemlagad" solskyddsmedel, eller sunblock. Men i detta recept används något som kan tränga in i kroppen genom huden (kommer inte ihåg vad det heter) och är farligt.
* Vissa använder oliv olja, då den ger "caribbean" solbränna. Sen finns det de som använder andra oljor: valnötsolja, johannesörtsolja, rosen olja. Eller en blandning av alla.
* Jag har t.o.m. träffat en "stekare" som använde riktigt SMÖR. Inte för att skydda sig mot solen, utan för att "man får en så fin solbränna snabbare." Come on! :rolleyes:
Jag slutade vid "Australian Gold" som tycks vara en av de bättre, men inte ens det verkade vara något som skyddar.
Sånt finns alltså inte!!! Och ingen av dem produkterna är godkända. Eller? :confused:
Vad använder ni?
http://www.youtube.com/watch?v=xfq_A8nXMsQ
para poli
2013-03-17, 00:06
Skjorta, parasol?
Kotsidaki
2013-03-17, 00:21
:eek: Varför har jag inte tänkt på detta tidigare?! :p
Jag skulle nog hellre bygga en sand-igloo och gömma mig där tills det är dags att resa hem! klapp_klap
Jag går till ett apotek och ber om följande:
* solskydd för barn
* som tål att man badar utan att den sköljs bort direkt
* som innehåller så lite parfym och konstigheter som möjligt
* som inte gör att alla kläder som kommer i kontakt med solkrämen blir gula
På plats smörjer jag in mig och håller mig mestadels i skuggan mellan 11 och 15. Då blir solbrännan supersnygg och huden mår bra!
Våga
Admirala
2013-03-17, 07:24
Jeg ligger under parasollen uten solkrem, blir fint brun og aldri brent, og det er også mye mer behagelig enn å ligge og steke i solen.
Kjøper en eller annen billig krem med faktor 10-15 for de gangene jeg skal gå/være lenge i solen. Sunblock på nesen. Enkelt og greit.
Å lese artikler om solkrem på nettet, i blader og aviser har jeg sluttet med, for særlig i blader og på nettet vet man aldri hvem som har betalt for informasjonen og dermed hvor "sann" den er. Noe din oppsummering også tyder på, Kotsidaki flabb_flab
Kotsidaki
2013-03-17, 12:13
Visst ska man försöka skydda sig så gott det går, genom att ligga under parasol, hålla sig i skuggan, inte utsätta sig för stark sol mellan 11-15, bära lätta och ljusa långärmade klädesplagg... Det är vad vi själva kan göra för att skydda oss. En vuxen person kommer kanske att följa de regler, men tänk om man har barn - man kan inte binda fast stackars barn vid ett träd, för att de inte ska utsätta sig för sol!
Anledning till att jag tog upp det här med solskyddsprodukter är de hälsorisker man utsätter sig för när man använder eller inte använder dem...
Det värsta är att inte ens forskare kan enas om detta. Vissa säger att man skyddar sig bättre mot hudcancer om man använder solskydd , andra säger att solskyddsprodukter innehåller ämnen som faktiskt framkallar hudcancer, och att det är "säkrare" att låta bli att använda dem. Man kanske inte blir bränd om man använder högre SPF, men det skyddar inte mot melanom. "Money makes the world go round", så, visst, många tjänar pengar på rädsla. Det finns ett hav av produkter, men skyddar de verkligen? Tror inte det!
Det som står i tidningar, typ "Top 10 solskyddskrämer" och liknande läser jag inte ens. Precis som du Admirala säger, man vet aldrig vem har betalat för denna "reklam". Och, ärligt talat, litar jag inte ens på produkter från apoteket.
Som sagt, jag har läst "lite" på nätet om solskydd. Jag öppnade kanske 100 sidor, fick 100 olika åsikter - min hjärna blev mosad av all information! Och har jag lärt mig någonting? Nope! :confused:
Jag kommer inte ens ihåg vad jag läste, men hittade denna artikel snabbt nu, om ni vill läsa och bilda er en egen uppfattning:
http://blogs.discovermagazine.com/crux/2012/07/17/lesson-burned-does-sunscreen-actually-reduce-the-risk-of-cancer/#.UUWnSVt7jgJ
Tack och lov, behöver jag inte grilla mig på stranden för att bli solbränd. Kan lugnt ligga i skuggan med en kall öl i handen, och ändå bli brun. :) Och tack och lov att jag inte har barn än, för jag skulle få panik varje gång vi skulle åka på semester. :cool:
Oj, jag fick en ide! Hade jag haft barn, skulle jag säga till dem: "Nu åker vi till Grekland och leker "Casper - det snälla spöket" i en vecka!" Och då skulle jag täcka dem med lakan med bara två håll för ögonen! Hahaha...
Problem solved! flabb_flab
Solfaktor 50(La Roche-Possey), skygge (under tak, eller parasoll). Innendørs mellom 13 - 16. Hvis jeg er heldig klarer jeg å være i solen 30 min i 17-tiden. Sånn er det når man har utviklet solallergi, men elsker Kreta. Koser meg alikevell jeg_B-anana
Hilsen AnitaC
Admirala
2013-03-17, 13:30
Om noen gidder lese noe veldig langt, men også veldig seriøst og uavhengig om solkremer på engelsk, sjekk
Science Based Medicins artikkel:
http://www.sciencebasedmedicine.org/index.php/the-great-sunscreen-cover-up/
Her er konklusjonen:
Sunscreen is not a panacea (universalmiddel) for skin protection. Sun avoidance and physical barriers remain the best approaches to minimizing the acute and long-term effects of UV radiation. The data on sunscreen use and cancer risk are complex, but on balance suggest that the short-term and long-terms benefits of sunscreens significantly outweigh their risks when used during periods of unavoidable exposure.
Det er jo ingen tvil om at å holde seg i skyggen og begrense solingen er det beste :)
- men det e r jo godt for en "frossen" nordboer å føle s o l på kroppen:D
Selv om det er soling uten filter (solkrem) som gir (mest?) D-vitamin, så er ikke jeg fornøyd etter den korte tiden jeg kan utsette huden min for det, så solkrem må til!
HORMON- APP'n jeg har lastet ned er fin, med den kan jeg i alle fall styre unna Parabener o.a uønsket når jeg skal kjøpe bl a solkrem!
- og tro ikke at det du får kjøpt på Apoteket er mer å stole på enn det du kjøper andre steder!
App'n er ganske ny (for meg) , jeg har ikke kjøpt solkrem enda.
Men en hudkrem jeg ble anbefalt på sykehuset, "Apobase", inneholdt ikke mindre enn 4 parabener!
Jeg ble ganske overrasket da jeg skulle teste App'n på den og det lyste rødt over hele displayet + en oppfordring til å advare venner :eek:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.